Budget energie vergeet cashback en rekent dag teveel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een interessante situatie bij de hand. Post hier even om het te delen en vast te leggen hoe het afloopt.

1. Op 16-10-24 heb ik via Independer een vast contract afgesloten bij Budget Energie dat van 09-12-24 t/m 09-12-25 liep. Nu de eindafreking ontvangen. Wat blijkt: Budget Energie heeft de cashback/korting van 230 niet meegerekend :-( . Deze staat wel vermeld in het overzicht op Independer.nl en in de pdf met aanvraaggegevens, maar is nergens terug te vinden in het contract van Budget Energie of op hun site. :o

2. Daarnaast zijn we per 10-12-25 overgestapt naar een andere leverancier (zowel nieuwe energieleverancier als Budget Energie hebben hier een bevestigingsmail over gestuurd), maar brengt Budget energie kosten in rekening over 10-12-25 volgens variabel tarief (één dag dus).

Daarbij brengen ze vanwege die ene dag ook vaste leveringskosten van 2x 8.99 (stroom én gas) in rekening over heel december 2025, terwijl ze dat ook al over heel december 2024 hebben gedaan. |:(

Mij lijkt dat dit niet mag, omdat ik nu voor een vast contract dat 12 maanden duurt vaste leveringskosten heb betaald over 13 volledige maanden. Ik heb deze vraag nu gesteld aan de ACM, maar misschien weet krijg ik hier sneller antwoord van iemand. :?

Beide zaken heb ik nu aangekaart bij Budget Energie, ben heel benieuwd hoe het afloopt. _/-\o_

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Budget Energie rekent vastrecht per kalendermaand. Dus 1 uur energie krijgen is 1 maand betalen.
Iets om over na te denken als je weer eens overstapt naar die toko. Ik heb even voor je in de voorwaarden gekeken:
Wij berekenen vaste leveringskosten per hele
kalendermaand. Als uw contract bijvoorbeeld midden in de maand
start en/of eindigt, betaalt u voor de hele maand.
Cashback is heel lullig, maar als dat niet in je contract staat had je het moeten opzeggen voordat het in ging. Ik zou in jouw geval een klacht bij Independer neerleggen over de cashback, dit is nml een stukje misleiding.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
9 dec t/m 9 dec is 1 jaar + 1 dag. Heb je zelf begin en einddatum verkeerd gekozen?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:35
Maar als je de hele maand vastrecht betaald hebt met je vaste contract, mogen ze dan voor die dag variabel midden in maand die je al betaald hebt, nog een keer vastrecht rekenen? Denk het niet, wel voor hele maand rekenen voor 1 uur, niet 2 maanden vastrecht rekenen voor 9 dagen binnen dezelfde maand.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
Vdvmark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:02:
Maar als je de hele maand vastrecht betaald hebt met je vaste contract, mogen ze dan voor die dag variabel midden in maand die je al betaald hebt, nog een keer vastrecht rekenen? Denk het niet, wel voor hele maand rekenen voor 1 uur, niet 2 maanden vastrecht rekenen voor 9 dagen binnen dezelfde maand.
Er wordt niet dubbel gerekend. Ik lees nu pas goed dat het niet komt omdat het contract 1 jaar + 1 dag was maar omdat het midden in maand begint en eindigt. Enige oplossing om dit te vermijden was dus om per de 1e te starten en per 31 te eindigen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-01 08:57
Dit doet BE standaard... Bij mij ook.
Bij het vertrek bij BE halverwege de maand rekenden ze de hele maand aan vastrecht. En ook al toen ik er kwam. (En volgens mij ook bij de nieuwe leverancier, maar dat weet ik niet meer zeker.)
En er ging meer mis.
Wat een beetje heeft geholpen is klagen. Officiële klacht indienen. En op Klacht.nl (want dan krijg je pas echt reactie...)

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dank voor de reacties. Misschien had ik moeten controleren of de cashback ook in het contract van BE stond. Ik denk dat ik destijds wel het tarievenblad heb gecheckt, daarna leek alles me goed.

Ik denk inderdaad dat het BE contract 1 jaar en 1 dag was, want ze rekenen alles van 09-12-24 t/m 09-12-25 onder het vaste tarief en alleen 10-12-2025 onder het variabele tarief.

Ik heb bij de ACM de vraag neergelegd of het wel mag om iemand op deze manier 13 maanden vastrecht te laten betalen voor een contract van 12 maanden.
Pagina: 1