Ik ben benieuwd naar ervaringen met warmtewerende folie op ramen. Wij hebben ruimte waar andere vormen van zonnewering eigenlijk geen optie zijn. Zijn er mensen die hun ervaring kunnen delen? Effectiviteit? Blijft het goed zitten? Is het goed zichtbaar?
Vraag
Alle reacties
Helaas kan ik je niet verder helpen met ervaringen maar houdt in elk geval rekening met het risico op thermische breuken in het glas. Zo moet je bij HR+(+)glas geen folie aan de binnenzijde plaatsen maar aan de buitenzijde en bij voorkeur dus laten doen door een bedrijf zodat je een vorm van garantie hebt.
Uiteraard loop je het risico ook als je ook maar iets tegen het glas aan legt , zelfs een kussen of kat kan het al veroorzaken maar toch verhoog je het risico met folie.
Uiteraard loop je het risico ook als je ook maar iets tegen het glas aan legt , zelfs een kussen of kat kan het al veroorzaken maar toch verhoog je het risico met folie.
Die folie hoort idd op de buitenkant.
Ik heb het 3 jaar terug op de dakkapel aan laten brengen door de buurman die een paar jaar professioneel auto's heeft geplakt met raamfolie. Het wordt binnen een stuk donkerder, van buiten kan je niet meer naar binnen kijken en ongeveer 50% van de warmte blijft buiten. Hoeveel warmte je buiten houdt en hoeveel zicht het je kost is afhankelijk van de gekozen folie.
Thermische breuk krijg je bij plakken op de binnenkant. Je HR++ raam is voorzien van een coating die ervoor zorgt dat warmte van buiten wel naar binnen kan, maar andersom een stuk moeilijker. Als je dan folie op de binnenkant plakt kan de hitte wel in het glas maar er niet meer uit.
Overigens iets om rekening mee te houden: in de winter heb je dus ook minder warmte. Voordeel van de folie in de winter is dat het isolerend werkt, het beplakte raam in de dakkapel is altijd het eerste raam met condens erop aan de buitenkant. Die kunststof folie heeft een veel slechtere warmtegeleiding dan glas.
Ik heb het 3 jaar terug op de dakkapel aan laten brengen door de buurman die een paar jaar professioneel auto's heeft geplakt met raamfolie. Het wordt binnen een stuk donkerder, van buiten kan je niet meer naar binnen kijken en ongeveer 50% van de warmte blijft buiten. Hoeveel warmte je buiten houdt en hoeveel zicht het je kost is afhankelijk van de gekozen folie.
Thermische breuk krijg je bij plakken op de binnenkant. Je HR++ raam is voorzien van een coating die ervoor zorgt dat warmte van buiten wel naar binnen kan, maar andersom een stuk moeilijker. Als je dan folie op de binnenkant plakt kan de hitte wel in het glas maar er niet meer uit.
Overigens iets om rekening mee te houden: in de winter heb je dus ook minder warmte. Voordeel van de folie in de winter is dat het isolerend werkt, het beplakte raam in de dakkapel is altijd het eerste raam met condens erop aan de buitenkant. Die kunststof folie heeft een veel slechtere warmtegeleiding dan glas.
Inderdaad bij HR glas letten op thermische breuken, dus alleen beplakken aan de buitenzijde. Het zal in zomer vast helpen tegen ongewenste directe stralingswarmte, maar in de andere seizoenen zal het ook gewenste warmte van de zon buitenhouden. Daarnaast verandert het ook de doorkijk van een raam: minder lichtinval en het wordt dus donkerder in huis. Daarom kiest vrijwel iedereen voor screens of rolluiken. Bij weinig budget of moeilijke constructies zijn screens met zuignappen ook een optie. Deze kunnen er na de zomer makkelijk af.
Heb je wellicht foto's van de ruimte waar geen andere vormen van zonwering kunnen? Dat zou wel veel helpen met een oplossingsrichting.
Heb je wellicht foto's van de ruimte waar geen andere vormen van zonwering kunnen? Dat zou wel veel helpen met een oplossingsrichting.
Ik ben er bekend mee dat ze aan de buitenkant moeten worden bevestigd. Dat lijkt me ook wel logisch eerlijk gezegd.
Ik ben vooral nieuwsgierig naar effectiviteit.
Ik ben vooral nieuwsgierig naar effectiviteit.
Ja het werkt, hoeveel licht het doorlaat, hoezichtbaar het is, hoe spiegeld het is en ook de effectiviteit in het blokeren van de zon is afhankelijk van welke folie je koopt.
Het is zeer effectief, die slaapkamer waar ik het gebruikt heb is nu in de zomer weer bruikbaar. Voorheen was het er een graad of 35 en kon je daar gewoon niet slapen in de zomer. Vorig jaar ook het platte bitumendak geïsoleerd met glaswol en klimaatfolie, dat scheelt ook de nodige graden.
Het is redelijk permanent. Ik had bij de dakkapel geen zin in prutsen met doekjes en omdat ik geen oversteek heb vond ik een bak voor de screen heel erg lelijk (daarnaast is een screen duur). Rest van het huis heb ik SunEclipse doekjes, woonkamer heeft een screen omdat ik 's avonds wel graag naar buiten wil kijken.
Het is redelijk permanent. Ik had bij de dakkapel geen zin in prutsen met doekjes en omdat ik geen oversteek heb vond ik een bak voor de screen heel erg lelijk (daarnaast is een screen duur). Rest van het huis heb ik SunEclipse doekjes, woonkamer heeft een screen omdat ik 's avonds wel graag naar buiten wil kijken.
Pagina: 1