Sinds nieuwe Sony Bravia kan ik geen vinyl luisteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Mijn vraag:

Sinds ik een Sony Bravia (XR-55A84L) heb heb ik een issue met luisteren van Vinyl.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Denon DP 300f Platenspeler
Sony Bravia XR-55A84L
Nvidia Shield Pro
Samsung Q90R
Ziggo Next
Delock Audio Converter Digital https://www.delock.com/produkt/62443/merkmale.html

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

De Samsung zit in de eARC poort van de Sony
De Shield op de 4K poort van de Sony
En de Ziggo Next op de volgende poort
De DeLock is verbonden met een TOS Link kabel naar de Samsung.

Ik kan de Samsung met de Afstandsbediening niet op D.IN zetten, alleen de Modus HDMI 1 / HDMI 2 / WIFI / BT kan ik selecteren 8)7

Met mijn oude Sony was het geen enkel probleem, ik krijg het niet voor elkaar helaas.
Kan iemand mij in de juiste richting duwen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Alle reacties

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:07
Waar heb je die draaitafel dan op aangesloten?

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-02 22:50
Ik ga er vanuit dat je de platenspeler dan hebt aangesloten op de delock, en die met spdif hebt aangesloten op je tv.

Bij de tv die je hebt gekocht heeft alleen een digitale uitgang, geen input daarom werkt het niet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sluit de TV eens aan via een andere HDMI van de eARC versie. Dan heb je geen geluid van de TV op de soundbar, maar misschien wel van de platenspeler via TOS en ben je een stapje verder.

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Duclaasie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:37:
Waar heb je die draaitafel dan op aangesloten?
@KernelPanic
De Denon is aangesloten op de Delock met Tulp kabel (vanaf de Denon) en dan via een toslink vanaf de Delock naar de digitale ingang op de Samsung.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 23:17
Als je denkt dat de tv de oorzaak is, haal die dan eens los van de soundbar. Werkt het dan wel? Zou op zich curieus zijn.

• Duclaasie
Niet zo gek dat dat niet werkt, die Delock is een Digitaal maar analoog converter, niet andersom. Je platenspeler is een analoog signaal wat je blijkbaar digitaal ( why!!!??) wil maken en via je TV afspelen. Dat gaat in deze opstelling niet lukken, je hebt altijd een analoge ingang nodig. Nu heeft de Denon naar ik vermoed een ingebouwde RIAA versterker, anders zou ik kijken naar een losse phono pre met digitale uitgang als je dat perse wil.

• jadjong
  • Niet online
Duclaasie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:57:
Niet zo gek dat dat niet werkt, die Delock is een Digitaal maar analoog converter, niet andersom. Je platenspeler is een analoog signaal wat je blijkbaar digitaal ( why!!!??) wil maken en via je TV afspelen. Dat gaat in deze opstelling niet lukken, je hebt altijd een analoge ingang nodig. Nu heeft de Denon naar ik vermoed een ingebouwde RIAA versterker, anders zou ik kijken naar een losse phono pre met digitale uitgang als je dat perse wil.
De platenspeler zit aangesloten op een soundbar, omdat die soundbar geen analoge ingang heeft zit er nog een analoog > digitaal converter tussen. Aangezien dit voorheen werkte is er geen reden om aan te nemen dat de converter niet goed is, eerder dat er een verkeerde url naar het product is gegeven.

Het enige wat er veranderd is in de tussentijd is een nieuwe TV, dus die is de oorzaak dat het nu niet meer werkt. Om er zeker van te zijn dat er niets anders stuk is gegaan kan TS de TV loskoppelen of niet meer gebruik maken van eARC. Als dat het oplost weet je dat het een issue is tussen TV en soundbar. Mogelijk dat de soundbar de digitale coax ingang uit zet als de TV via eARC stereo geluid aanbiedt.

• Duclaasie
In je link staat toch echt een analoog naar digitaal converter, dus dat geeft de nodige verwarring

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Duclaasie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:25:
In je link staat toch echt een analoog naar digitaal converter, dus dat geeft de nodige verwarring
Jullie hebben gelijk ik heb de verkeerde link gepost, de juiste moet zijn van analoog naar digitaal, kan alleen de juiste link naar het ding zo snel niet terug vinden.
Dit is de juiste https://www.delock.com/produkt/62443/merkmale.html

[ Voor 20% gewijzigd door Pierre op 06-01-2026 19:45 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 18:18
Pierre schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:37:
Jullie hebben gelijk ik heb de verkeerde link gepost, de juiste moet zijn van analoog naar digitaal, kan alleen de juiste link naar het ding zo snel niet terug vinden.
Dit is de juiste https://www.delock.com/produkt/62443/merkmale.html
Zie niet dat deze een voorversterker voor platenspeler heeft, dus het signaal zal wellicht zo zacht zijn dat de converter niets uitstuurt?

Deze verwacht vrijwel gegarandeerd line level.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 06-01-2026 19:53 ]

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Wilke schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Zie niet dat deze een voorversterker voor platenspeler heeft, dus het signaal zal wellicht zo zacht zijn dat de converter niets uitstuurt?

Op het moment dat ik de eARC hdmi kabel uit de Sony trek kan ik op de Samsung de juiste ingang D.in selecteren. Dat zou ik dus graag willen oplossen zonder de HDMI kabel eruit te trekken, maar ja hoe dat is de vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Pierre op 06-01-2026 20:19 ]

• Duclaasie
Wilke schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:53:
[...]

De DP-300 F heeft een ingebouwde phono voorversterker, dus die stuurt line level uit

• jadjong
  • Niet online
Pierre schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Op het moment dat ik de eARC hdmi kabel uit de Sony trek kan ik op de Samsung de juiste ingang D.in selecteren. Dat zou ik dus graag willen oplossen zonder de HDMI kabel eruit te trekken, maar ja hoe dat is de vraag.
Probeer andere varianten van audio-uitvoer tussen TV en soundbar via eARC. Dolby Digital of passtrough aan/uit.
Of CEC uit zetten op de TV, dan kan die niet meer de eARC forceren als de TV aan staat.

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 06-01-2026 21:22 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:53

kraats

Ik rol

@Pierre het lijkt er dus op dat de eArc van je tv de signaalkeuze op je soundbar overruled. Wat gebeurt er als je met de Options knop van je tv de speakers op de interne speakers van de tv zet? Lukt het dan wel?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
kraats schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:25:
@Pierre het lijkt er dus op dat de eArc van je tv de signaalkeuze op je soundbar overruled. Wat gebeurt er als je met de Options knop van je tv de speakers op de interne speakers van de tv zet? Lukt het dan wel?
Waarom zou ik dat doen, mijn TV moet uitblijven als ik naar vinyl luister.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:53

kraats

Ik rol

@Pierre Dat zou leuk zijn dat alles zo werkt als jij zou verwachten in plaats van hoe fabrikanten verwachten dat het werkt. Helaas is dat niet altijd zo en is het goed om te kijken hoe je het voor jezelf wel werkbaar kunt maken

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 02:11

FeaR

In GoT we trust

[...]
Op het moment dat ik de eARC hdmi kabel uit de Sony trek kan ik op de Samsung de juiste ingang D.in selecteren.
Wat is het resultaat als je HDMI CEC (BRAVIA Sync) uitzet op de TV? Puur als test, geen garanties.

Edit:
Samsung Soundbar en geen D.In bij een eARC connectie lijkt al langer een dingetje: https://eu.community.sams...is-connected/td-p/2159857

"Oplossing" in dat topic genoemd is eARC disablen en ARC gebruiken. Oplossing tussen haakjes aangezien je wel terugvalt naar compressed audio via ARC. Of dat een issue is hangt af van je media/diensten.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 07-01-2026 09:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
@FeaR Ik ga dat een keer proberen (Bravia Sync uitzetten op de Sony) die "Oplossing" eARC disabelen en ARC gebruiken heeft dat invloed op Atmos en andere geluids kanalen ?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pierre schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:15:
...eARC disabelen en ARC gebruiken heeft dat invloed op Atmos en andere geluids kanalen ?
Er zijn verschillen tussen ARC en eARC. eARC heeft een hogere bandbreedte dan ARC, vandaar de "e" van "Enhanced" in "eARC". Concreet: LPCM is maximaal twee kanalen bij ARC, over eARC kan de Samsung Soundbar 8 kanalen LPCM ontvangen. Verder is ARC beperkt tot compressed audio als Dolby Digital (Plus) en DTS waar eARC lossless aan kan in de vorm van Dolby TrueHD dan wel DTS HD Master Audio. "Dolby Atmos" staat hier niet tussen omdat Atmos geen vaste track is. Atmos is meta data die mee wordt gestuurd waarmee de receiver/sound bar de hoogtekanalen kan berekenen. Atmos kan zowel over/bij compressed Dolby (Dolby Digital Plus) als uncompressed (Dolby True HD) geleverd worden.

Bovenstaande theorie, vraag is of jouw gebruik/media eARC nodig heeft. Is je mediacollectie Netflix, Disney+, etc heb je Dolby Atmos over Dolby Digital Plus. Compressed en ARC is voldoende. Bestaat je mediacollectie uit films met Dolby TrueHD dan heb je wel eARC nodig om dit door te sturen.

Nogmaals. theorie. Dus buiten het feit of het verschil tussen compressed en lossless te horen is (al dan niet op een soundbar).

Testen of het gedrag met ARC anders is dan met eARC kan natuurlijk altijd aangezien de link die ik postte naar andere modellen Samsung soundbar wijst.
Pierre schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:21:
Met mijn oude Sony was het geen enkel probleem,...
Wat was de oude Sony TV? HDMI 1.4 dan wel 2.0 zonder eARC? Zo ja zou het de link/bevindingen op het Samsung forum wel kracht bijzetten.

Edit:
Gebruik je apps op de TV waarvoor je (e)ARC nodig hebt? Anders zou Nvidia Shield en Ziggo op de Samsung aansluiten ook een optie kunnen zijn. Qua beeld lijkt Samsung Dolby Vision te missen waardoor de keuze van alle bronnen op TV aansluiten te verklaren is. Google zegt echter dat de Samsung Q90R wel Dolby Vision door kan voeren mits je niet boven de 50/60 Hz komt. Zou ook nog een optie kunnen zijn. Als het werkt houdt je op die manier het maximale qua beeld en geluid.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 07-01-2026 11:49 ]

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
@FeaR
Op mijn andere Sony zat sowieso geen eARC, en ik gebruik geen apps op mijn huidige TV.
Ik kijk veel via de Shield (F1 en films via Kodi) en series via IP TV.
Als het niet anders kan trek ik die HDMI kabel uit de TV en dan luister ik wel vinyl op die manier. Maar eerst zet Bravia Sync een keer uit, kijken wat voor resultaat geeft.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pierre schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:57:
Op mijn andere Sony zat sowieso geen eARC, ...
Dat maakt het testen met ARC in plaats van eARC het wel waard, Optie 1.
...en ik gebruik geen apps op mijn huidige TV.
Dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om voor Optie 2 te gaan: bronnen direct op de Samsung soundbar aan te sluiten. Heb je de max qua geluid (je gebruikt op die manier immers geen ARC of eARC). Qua beeld wel even testen of doorvoer van Dolby Vision goed gaat aangezien dat niet officieel wordt ondersteunt.
Ik kijk veel via de Shield (F1)
F1 is zeker geen lossless audio. Oftewel HDMI ARC vs eARC is hier niet merkbaar.
en films via Kodi)
Aan jou de check met welke audio track. Compressed Dolby Digital (AC3) dan wel Dolby Digital Plus (eAC3) of uncompressed met Dolby TrueHD. Indien het eerste heb je aan ARC genoeg.
...en series via IP TV.
Geen ervaring met IP TV maar neig dat dit gelijk is met F1 TV: compressed audio en daarmee geen baat bij eARC.
Als het niet anders kan trek ik die HDMI kabel uit de TV en dan luister ik wel vinyl op die manier. Maar eerst zet Bravia Sync een keer uit, kijken wat voor resultaat geeft.
Mocht dat niet werken is HDMI ARC dus mogelijk een optie, hangt af van de audio die je film collectie heeft. Anders is eventueel alle bronnen via de Samsung een optie. Genoeg te testen aangezien beide opties mijns inziens beter zijn dan HDMI kabel trekken.

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
@FeaR
Dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om voor Optie 2 te gaan: bronnen direct op de Samsung soundbar aan te sluiten. Heb je de max qua geluid (je gebruikt op die manier immers geen ARC of eARC). Qua beeld wel even testen of doorvoer van Dolby Vision goed gaat aangezien dat niet officieel wordt ondersteunt.
Dan kan ik geen DV (via kodi) kijken, mijn content haal ik uit hier niet te bespreken bronnen.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:43

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb enorm veel gelijke troubles gehad met Samsung Soundbar Q70R icm met Samsung TV en een Nintendo Switch direct op de soundbar aangesloten. Soms viel de soundbar weg en ineens een paar dagen later werkte hij ineens weer. Ik kwam er nooit achter waarom...

Totdat ergens op GOT in een draadje iemand begon over dat de Ziggo Next Mini een bug in de CEC implementatie heeft waardoor hij wel een signaal stuurt terwijl het device niet eens aan staat.

Koppel de Next eens volledig los?

Sys Specs

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Danfoss schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:24:
Ik heb enorm veel gelijke troubles gehad met Samsung Soundbar Q70R icm met Samsung TV en een Nintendo Switch direct op de soundbar aangesloten. Soms viel de soundbar weg en ineens een paar dagen later werkte hij ineens weer. Ik kwam er nooit achter waarom...

Totdat ergens op GOT in een draadje iemand begon over dat de Ziggo Next Mini een bug in de CEC implementatie heeft waardoor hij wel een signaal stuurt terwijl het device niet eens aan staat.

Koppel de Next eens volledig los?
Ik heb geen Ziggo Next Mini

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pierre schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:23:
Dan kan ik geen DV (via kodi) kijken, mijn content haal ik uit hier niet te bespreken bronnen.
Ah, je had Dolby Vision al getest. Had Google toch geen gelijk dat het tot 60 Hz goed gaat.

Iets in mij denkt dat de optie ARC in plaats van eARC geen merkbare nadelen heeft. Mits dat de oplossing is....

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:24
[...]

Klinkt als dat een actieve eArc verbinding de DIG.IN optie disabled in de soundbar en het probleem is dat eArc ook actief blijft als de tv in standby staat.

Is anders een AV (analoog audio/video) naar HDMI converter een optie en dan naar een van de HDMI inputs van de soundbar?

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:28:
[...]
Iets in mij denkt dat de optie ARC in plaats van eARC geen merkbare nadelen heeft. Mits dat de oplossing is....
Moet ik dan ARC aanzetten en eARC uitzetten in de Sony?
@EricDH
Klinkt als dat een actieve eArc verbinding de DIG.IN optie disabled in de soundbar en het probleem is dat eArc ook actief blijft als de tv in standby staat.

Is anders een AV (analoog audio/video) naar HDMI converter een optie en dan naar een van de HDMI inputs van de soundbar?
Dat 1e denk ik dus ook, die 2e kan ik weer iets kopen, dan wordt de WAF factor weer kleiner |:(

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:24
Pierre schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:09:
[...]

@EricDH

[...]

Dat 1e denk ik dus ook, die 2e kan ik weer iets kopen, dan wordt de WAF factor weer kleiner |:(
Nee dan kun je eArc aanlaten; ik zou ook niet terug willen naar normale ARC aangezien dat toch een stap terug is voor de audio formaten die via de tv naar de soundbar ondersteund worden. En ja je zou kunnen argumenteren dat met een soundbar het verschil waarschijnlijk toch niet te horen is maar het gaat ook om het gevoel dat je niet het beste gebruikt ;)

Ik benoemde overigens een AV analoog naar HDMI converter,,,,, misschien bestaat er ook zoiets voor alleen audio; het zou namelijk kunnen dat het converterkastje een synchronisatiesignaal verwacht van de analoge videoingang, waardoor het zonder misschien niet werkt.... is natuurlijk uit te proberen en als het niet werkt gewoon terugsturen.

[ Voor 20% gewijzigd door EricDH op 07-01-2026 13:58 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pierre schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:09:
[...]
eARC deactiveren zou automatisch terugvallen naar ARC moeten betekenen. Geen idee wat de correcte instelling in de Sony is. Ik kan alleen vinden dat "AUTO" een optie is voor eARC maar wat de andere opties zijn?
[Instellingen] — [Weergave en geluid] — [Audio-uitgang] — [eARC-modus] — [Auto]
Mocht wisselen van eARC naar ARC op de Samsung soundbar makkelijker gaan, daar ARC selecteren. Beide versies dienen gelijk te zijn en laagste geldt dus als een van de twee devices op ARC staat zal de andere volgen.
EricDH schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:55:
[...]
...het gaat ook om het gevoel dat je niet het beste gebruikt ;)
Moet je ook wel het beste in de collectie hebben. Als @Pierre films heeft met max Dolby Digital Plus (en geen Dolby TrueHD) dan is eARC niet nodig.

Mits het hele "eARC deactiveren en ARC gebruiken" inderdaad de oplossing is voor het niet kunnen kiezen van D.IN.

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Als ik eARC uit zet in de Sony dan kan ik voor D.IN kiezen maar dat wil ik eigenlijk niet, ik wil eARC blijven gebruiken voor het optimale geluid en beeld.
Maar eens verder zoeken en anders trek ik die HDMI kabel er wel uit, de Sony staat op een kast dus ik kan er wel bij.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pierre schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:45:
..., ik wil eARC blijven gebruiken voor het optimale geluid en beeld.
Check eerst eens of je überhaupt media hebt met audio tracks waarvoor eARC nodig is. As said, als je media maximaal Dolby Digital Plus zijn is ARC afdoende.

Pagina: 1