Vraag

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:17

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Vraagje. Ik zit in volgende situatie: bestaande woning die verwarmd wordt met een gascondensatieketel (Viessmann Vitodens 333) met radiatoren tegen de muren.
Nu hebben we onlangs een aanbouw gezet aan de woning, waar we vloerverwarming in gaan leggen.
Hiervoor wordt afgetakt op de leiding van de bestaande radiatoren, en dmv een thermostaatventiel op de verdeler van de vloerverwarming de juiste temperatuur in de vloerverwarming gebracht, zodat deze niet te warm is, aangezien op hetzelfde circuit als de radiatoren van de bestaande woning.
An sich geen probleem, wordt zo op de meeste plaaten gedaan.
Echter, in de zomer (nuja, van april ongeveer tot november), zetten wij de verwarming van de radiatoren op de CV ketel uit, en enkel nog heet sanitair water, om gas te besparen, en aangezien we warme woning hebben, zonnepanelen en airco waar we ook mee kunnen verwarmen in gans de woning, is het in die periode rendabeler/interessanter om dan ofwel niet te verwarmen via gas/de radiators en dit elektrisch te doen indien nodig via de airco.
Echter wil dit zeggen, dat de vloerverwarming dan ook niet bruikbaar zal zijn.

Nu was ik aan het denken of het mogelijk is, om bijvoorbeeld het circuit naar de vloerverwarming als een af te sluiten circuit te maken, zodat dit tijdens de zomerperiode als een opzichzelfstaand circuit kan draaien, met daarin bijvoorbeeld een kleine elektrische boiler, die dan enkel dus het vloerverwarmingdeel opwarmd, tot een lage temperatuur. Als voordeel: dit is elektrisch, en via de zonnepanelen geen meerkost aan verbruik.
Nu in weze lijkt me dit mogelijk door een paar kleine ingrepen + aanschaf van een kleine elektrische boiler, maar ik vroeg me af of iemand weet of dit mogelijk is/toegelaten is/problemen zou opleveren.

Iemand hier al ervaring mee?

-| Hit it i would ! |-

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-01 22:26
Een boiler is in Nederland alleen om tapwater te verwarmen. Je bedoeld een elektrische CV ketel. Een airco is overigens 4x efficienter dus wel zorgen dat je ook echt alleen stookt wat je anders had teruglevert. Moet je wel zelf kunnen automatiseren dus, en de E-CV moet geschikt zijn.

Alternatief voor vloerverwarming is een (hybride) L/W warmtepomp, die is net zo efficient als een airco. Die kan gewoon met een kamer thermostaat.

Nog een alternatief om je terugleverprobleem op te lossen is een zonnestroomboiler of een thuisbatterij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
Waarom wil je een nieuw, hopelijk beter geïsoleerd gebouw, verwarmen als het oudere deel dat niet meer nodig heeft?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 23:21
Falcon10 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:08:
Nu was ik aan het denken of het mogelijk is, om bijvoorbeeld het circuit naar de vloerverwarming als een af te sluiten circuit te maken, zodat dit tijdens de zomerperiode als een opzichzelfstaand circuit kan draaien, met daarin bijvoorbeeld een kleine elektrische boiler, die dan enkel dus het vloerverwarmingdeel opwarmd, tot een lage temperatuur. Als voordeel: dit is elektrisch, en via de zonnepanelen geen meerkost aan verbruik.
Nu in weze lijkt me dit mogelijk door een paar kleine ingrepen + aanschaf van een kleine elektrische boiler, maar ik vroeg me af of iemand weet of dit mogelijk is/toegelaten is/problemen zou opleveren.

Iemand hier al ervaring mee?
Waarom zou je in de zomerperiode de vloerverwarming op willen stoken? Dat is de tijd van het jaar dat ik de vloer ga koelen (of op z'n minst een paar weken per jaar) om te voorkomen dat het te warm wordt.

Klinkt als een plan om snel uit je hoofd te zetten.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:24
Waarom hang je in de aanbouw ook geen airco? Verwarmen in de winter en koelen in de zomer op een heel energie zuinige manier.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:51
ik begrijp er net als de rest niks van. Je wilt in de warme maanden het deel van je huis dat het beste is geisoleerd extra verwarmen via de vloer? :s
Pagina: 1