Welke inschakelstroom begrenzer voor een 3500W boormachine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik heb een 3500W kernboormachine en als ik die aanzet dan schakelt binnen een halve seconde de B16 automaat in de groepenkast af. Ik vermoed dat de inschakelstroom veel te hoog is voor een B16 automaat en nu ben ik dus op zoek naar een inschakelstroom begrenzer.

Naast hele dure softstart automaten zijn er enkele betaalbare opties.

Bijvoorbeeld deze begrenzer: https://www.h-tronic.de/e...-Limiter-SCL-3680/1114730
Volgens mij is dat alleen maar een NTC weerstand met een thermische zekering en ik twijfel of dat geschikt is voor zware belasting en veelvuldig gebruik (ik las ergens dat bij zware belasting je maximaal 1x per 30 seconden kan inschakelen omdat anders de thermische zekering in rook op gaat)

Een iets andere variant is deze: https://www.meanwell.co.u...accessories/icl-16-series
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze werkt maar deze zou een bypass relay hebben in plaats van een simpele NTC weerstand, dat lijkt mij al iets betrouwbaarder.

Een hele andere optie is om de B16 automaat tijdelijk te vervangen door een C16 automaat in de hoop dat die de inschakelstroom wel kan opvangen.

Heeft iemand echt verstand hier van en/of ervaring mee?

Alle reacties

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:50

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Als het toch tijdelijk is, kan je dan niet gewoon een lange haspel er tussen doen?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

je kunt dat die boor toch zelf voorzien van een softstart?

zo'n ding heb ik nog liggen voor mijn zaagtafel, nu nog tijd vinden

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Tinkerer84
  • Nu online
blitzkrieg schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:25:
Als het toch tijdelijk is, kan je dan niet gewoon een lange haspel er tussen doen?
Op zich wel een goed idee, maar met een 15 meter kabelhaspel schakelt de automaat nog steeds af, dus dat is helaas niet voldoende.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:20

TTLCrazy

Listen to Frankie

Wat maakt het in godsnaam uit of je er een 15m haspel tussen hebt zitten?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Tinkerer84
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:36:
je kunt dat die boor toch zelf voorzien van een softstart?

zo'n ding heb ik nog liggen voor mijn zaagtafel, nu nog tijd vinden
Heb je daar een voorbeeld van? Ik zie door de bomen het bos niet meer wat softstart modules betreft en ik vind eigenlijk alleen maar dinrail modules van >200 euro of NTC weerstanden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Die H-Tronic is best complex.

Onder de 100W gaat de stroom door een weerstand die de stroom begrenst.
Erboven gaat er een relais aan na een korte tijd welke de weerstand overbrugt.

Lijkt mij precies wat je zoekt. Is speciaal voor gereedschap met een eigen aan/uit schakelaar.

Die meanwell werkt maar één keer per op spanning brengen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het niet handiger om in je meterkast een C16 Alamat te plaatsten voor de groep waar je je boormachine op aan gaat sluiten?

Een 3500W kernboormachine is volgens mij geen apparaat waar je makkelijk mee rond gaat slepen zodat 't ding telkens op een andere groep ingeschakeld gaat worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 06-01-2026 13:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:46

AlphaRomeo

FP PowerMod
TTLCrazy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:39:
Door de weerstand van de kabel krijg je spanningsval waardoor het afgenomen vermogen tijdelijk afneemt. Er zijn meerdere Tweakers die hier goede ervaringen mee hebben. Een 1.5mm2 kabel is dan nog het beste omdat je dan de meeste spanningsval hebt, wel voorzichtig testen.

Een VFD is misschien ook een optie, of een C karakteristiek automaat. Maar ik zou ook even goed de stroom meten met dat lange haspel er tussen, als de boormachine eenmaal opgetoerd is moet de stroom rap dalen, gebeurt dat niet, dan is er misschien wat anders aan de hand.

• Tinkerer84
  • Nu online
Ik heb een C16 automaat besteld, dat lijkt mij toch de meest betrouwbare (betaalbare) oplossing. Hopelijk is dat voldoende.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tinkerer84 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van? Ik zie door de bomen het bos niet meer wat softstart modules betreft en ik vind eigenlijk alleen maar dinrail modules van >200 euro of NTC weerstanden.
voor mijn zaagtafel kun je zoiets gebruiken, ik heb hem er nog niet inzitten dit soort softstarts worden veel in de DeWalt 7492 gezet want die gaat met een enorme klap meteen volle bak aan. Dan is een softstart wel zo fijn.

ik weet niet of deze geschikt is voor jouw boor, daar zul je zelf even naar moeten kijken.
https://www.amazon.nl/dp/B08N6B76PZ
TTLCrazy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:39:
wat @AlphaRomeo zegt dus, ik heb een lange 25m haspel tussen mijn lasapparaat en stopcontact. Dat lasapparaat i geen moderne inverter maar nog een trafo machine en die vraagt behoorlijk stroom. Zonder haspel vliegt de stop de eruit, met haspel kan ik gewoon lassen en op hogere stromen (amperage).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1