Vraag

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-01 09:17
Ik ben aan kijken naar het afsluiten van spaardeposito's voor het opzetten van een depositoladder, en vergelijk de huidige rentepercentages via een vergelijkingswebsite. Als ik daar een bank zie met een geschikt product en dekking onder het Nederlandse depositogarantiestelsel, en ik wil daar een product afsluiten, dan mag ik graag ook even kijken of de bank valide is en bekend bij de toezichthouder (uiteraard aanvullend op ervaringen van anderen via websites zoals deze).

Dat kan ik opzoeken in het openbaar register van De Nederlandsche Bank. (Dat de website dnb.nl correct is, is heel aannemelijk.)

In dat register lijken echter geen internetdomeinen te staan. Nu is dat bij een grootbank niet zo'n probleem, want dat soort informatie is her en der wel te vinden, en de kans dat een website als 'banknaam'.nl niet ook daadwerkelijk van hun is als dat ook een website van een bank lijkt te zijn, is in 2026 verwaarloosbaar klein. Maar wat doe je bij minder bekende banken zoals de aanbieders van spaardeposito's? Is er een autoritatief register van internetdomeinen van erkende banken?

Neem als voorbeeld Nexent. Die staat inderdaad in het register, maar hoe weet ik dat https://www.nexentbank.nl/ daar bij hoort? Het TLS-certificaat helpt me ook niet verder voor zo ver ik kan zien. Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van een bank mag je wel verwachten dat ze een EV certificaat hebben (met ownership informatie).
Die nexentbank heeft dat niet dus tenzij je het op een andere manier kan verifieren zou ik deze niet vertrouwen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Freak_NL

via het KVKnummer bij de KVK het telefoonnummer opsnorren als je de hits naar contactgegevens op google niet vertrouwd en ze opbellen en dan eens vragen naar de URL van hun website?

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 06-01-2026 09:48 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:08
Ik ga vaak naar de Wikipedia pagina. Daar staat normaal wel een officieel adres. Niet 100% garantie natuurlijk maar als het een beetje goed bewerkte pagina is kan je er wel vanuit gaan dan die correct is.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

whois opvragen?
Name
nexentbank.nl

Registrant Contact

Name
Credit Europe Bank N.V.

[ Voor 75% gewijzigd door naitsoezn op 06-01-2026 09:59 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:30
Je gebruikt de links die je op de vergelijkenssites vind, zoals op https://www.spaarrentesvergelijken.net/spaarrekening/ ?

Of die in de diverse banken-topics op dit forum, o.a. in Het spaartopic - Deel 4 ?

Nexent is de nieuwe naam van Credit Europe Bank - prima bank, vlot in de communicatie en simpel te beheren (incl openen en sluiten) via de door jou gevonden website.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kan ook nog het domein checken bij sidn. nexentbank.nl staat op naam van Credit Europe Bank N.V.

Op de site van nexent staat dit: "Sinds 27 juni 2025 gaan we verder onder een nieuwe naam: Credit Europe Bank is Nexent Bank geworden."

Maar daarmee is je vraag nog steeds niet compleet beantwoord. Want hoe weet ik zeker dat dit niet door een slimme derde partij is gedaan. Nu is dit bij .nl wellicht wat lastiger als je er een NV in je whois wil zetten maar ik weet niet hoe waterdicht het is.

• Freak_NL
njitter schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:01:
Maar daarmee is je vraag nog steeds niet compleet beantwoord. Want hoe weet ik zeker dat dit niet door een slimme derde partij is gedaan. Nu is dit bij .nl wellicht wat lastiger als je er een NV in je whois wil zetten maar ik weet niet hoe waterdicht het is.
Dat is het precies. Alle suggesties tot dusver zijn stappen die je vanzelfsprekend neemt, maar ik mis deze data in (bijvoorbeeld) het register van DNB en de KVK.

Natuurlijk is het heel veel werk om én een domein te registreren met een .nl-extensie waarbij je de naam van een geregistreerde bank gebruikt, én op allerlei andere plaatsen (dit forum en Wikipedia bijvoorbeeld) naar dat domein te wijzen, én op die website ook nog eens mensen handelingen laat uitvoeren die wanneer het niet daadwerkelijk die bank betrof neer zouden komen op een zware vorm van fraude, terwijl niemand daar verder iets over roept of voor waarschuwt. De kans dat het niet klopt is heel klein, maar dat neemt niet weg dat er wel een gat in de vertrouwensketen lijkt te zitten.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:28

Sharky

Skamn Dippy!

Freak_NL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:15:
[...]

De kans dat het niet klopt is heel klein, maar dat neemt niet weg dat er wel een gat in de vertrouwensketen lijkt te zitten.
Daarom zijn EV-certificaten nog steeds een goed idee. Dat is (op papier) een volledige vertrouwensketen. Vind eigenlijk dat een bank dat wel zou moeten hebben.

This too shall pass

• Freak_NL
Sharky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:20:
Daarom zijn EV-certificaten nog steeds een goed idee. Dat is (op papier) een volledige vertrouwensketen. Vind eigenlijk dat een bank dat wel zou moeten hebben.
Dat ben ik met je eens. Helaas zijn die niet meer zo relevant sinds browsers daar geen UI-indicatie meer voor geven. Het lijkt er op dat een EV-certificaat niet meer relevant is voor nieuwe domeinen, want wie doet iets met die extra laag? Nagenoeg al je gebruikers in ieder geval niet.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ik denk ook dat de meeste fraude plaatsvind met websites die in naam en uiterlijk heel veel ljken op bestaande banken. Maar die zijn vaak ook heel snel weer uit de lucht.

• Freak_NL
Zeker. Geld.nl toont geen link, en spaarrentesvergelijken.net gebruikt iets wat uBlock Origin niet leuk vindt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c6aBXLfQH-cSfMU1BMnFeiCJVw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nBaQfHRx3ERVkppzoJrT4Xr4.png?f=user_large

(Overigens specifiek bij Nexent, maar niet bij een paar willekeurig aangeklikte andere banken.)
Pagina: 1