Vraag

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 09:45
Mijn vriendin en ik gaan uit elkaar. Zei blijft in de huidige woning maar het energie contract staat op mijn naam. Het contract loopt nog een jaar en heeft geen terug lever kosten. Het huis heeft de nodige zonnepanelen en daarom zou ze het contract graag bij dit huis houden. Ik ga naar een appartement en heb meer behoefte aan een dynamisch contract.

Ik lees overal dat het contract niet over gezet kan worden en dat ik deze dan moet gaan opzeggen. Met een eventuele opzegboete. Het contract meenemen naar mijn appartement heeft zeker niet de voorkeur (hoge tarieven en geen mogelijkheid meer om terug te leveren).

Wat gebeurt er als ik het gewoon zo door laat lopen? Komt mijn energieleverancier hier achter? En wat moeten we doen aan het eind van de looptijd?

Beste antwoord (via mortal op 06-01-2026 09:11)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 18:18
Betalingsgegevens aanpassen zou je kunnen doen, alleen als er dan niet betaald zou worden komen ze wel achter jou aan, terwijl jij niet kunt zien wat de werkelijke status is. Dus ik zou proberen af te spreken dat ze voorschot gewoon overmaakt naar jou (liefst automatisch, periodieke overboeking) elke maand. Moet ze je wel vertrouwen dat je de rekening daarmee daadwerkelijk betaalt.

Het is niet voor de eeuwigheid he, een jaar is nog te overzien.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 06-01-2026 09:04 ]

Alle reacties

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
mortal schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:48:
Wat gebeurt er als ik het gewoon zo door laat lopen? Komt mijn energieleverancier hier achter? En wat moeten we doen aan het eind van de looptijd?
Sterkte! Mijn ervaring is dat een vast contract automatisch wordt omgezet in een variabel contract. Dus dat zou betekenen dat je over een jaar het contract dient op te zeggen en dat je vriendin een nieuw contract dient af te sluiten.

Ik denk dat het niet uitmaakt dat het contract voor het komende jaar op jouw naam blijft staan. Als er maar wordt betaald zou ik denken.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sterkte.

Je kunt een contract niet overzetten van persoon A naar B. Maar kun je ook niet een verhuizing doorgeven? Volgens mij is dit de standaardmanier om dit op te lossen. Dat één van de huidige bewoners, die geen partij is in het huidige energiecontract, er wel blijft wonen, dat doet er niet zoveel toe.

• Wilke
Jij kunt zonder problemen 2 energiecontracten op je naam hebben staan bij verschillende huizen. Dat gebeurt ook als je een tweede huis hebt, bv. rondom een verhuizing, of gewoon omdat je veel teveel geld hebt en meerdere huizen bezit ;)

Dus als je je ex-vriendin genoeg vertrouwt dat het geen problemen geeft dat het contract op jouw naam staat, en ze (zou netjes zijn) jou gewoon het maandbedrag overmaakt en een evt. afrekening (tip: voorschot niet te laag zetten..), zou je het gewoon zo kunnen laten komend jaar. Scheelt jullie allebei geld uiteindelijk.

Je energieleverancier zal dit niks interesseren zolang de rekeningen netjes betaald worden.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:13
@mortal
Het contract wordt gekoppeld aan je energiemeter en je naam. Je kan dus prima voor je nieuwe woning een contract afsluiten en het contract op je oude adres laten lopen. Moet je ex alleen wel elke maand te rekening betalen, dus alleen even de betaalgegegevens aanpassen zou ik zeggen.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:40

mmniet

De beetje weter

Je kunt natuurlijk het rekeningnummer wijzigen zodat zij het netjes kan gaan betalen, dan heb je het contract technisch gezien wel op je eigen naam staan, maar in de praktijk betaald je ex.

Wat altijd kan is de energieleverancier bellen en vragen wat zij voor opties hebben of wat gebruikelijk is. Dan weet je wat er officieel kan. Als je je ex niet vertrouwd, dan zwart op wit laten zetten dat zij verantwoordelijk is voor de energie rekening en dat ze de kosten of direct moet betalen (rekeningnummer wijzigen) of aan jou moet vergoeden (en natuurlijk andersom als blijkt dat ze geld terug krijgt door minder verbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door mmniet op 06-01-2026 09:02 ]

It's me Mario

Acties:
  • Beste antwoord

• Wilke
Betalingsgegevens aanpassen zou je kunnen doen, alleen als er dan niet betaald zou worden komen ze wel achter jou aan, terwijl jij niet kunt zien wat de werkelijke status is. Dus ik zou proberen af te spreken dat ze voorschot gewoon overmaakt naar jou (liefst automatisch, periodieke overboeking) elke maand. Moet ze je wel vertrouwen dat je de rekening daarmee daadwerkelijk betaalt.

Het is niet voor de eeuwigheid he, een jaar is nog te overzien.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 06-01-2026 09:04 ]

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 09:45
Heren, bedankt voor jullie input! Ik ga gewoon alleen de betalingsgegevens aanpassen. Want dit gaat nu vanaf een en/of rekening die gaat verdwijnen. Ik heb geen zin om de leverancier te bellen en eventuele slapende honden wakker te maken. Het vertrouwen naar mijn ex is er gewoon dus daar maak ik mij helemaal geen zorgen om.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-02 23:59
Voor de KOR teruggave moest er een andere naam op het contract komen omdat ik al een onderneming had en ik kon dat gewoon aan laten passen bij Vattenfall. Ik zou die vraag dus eerst gewoon even stellen.
Pagina: 1