• DavidBelgium
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:09
Dag Tweakers,

Sinds kort gebruik ik opnieuw een Android-telefoon, na een paar jaar een iPhone 13 en 16 van het werk te hebben gekregen.
Ik ken Android vrij goed (gebruiker vanaf 2.2 FroYo en meerdere custom roms), maar na drie jaar Safari mis ik toch bepaalde gestures in Android browsers. Vooral de forward swipe heb ik tot nu toe nergens standaard gevonden.

Welke browser raden jullie aan? Belangrijk voor mij:
- Adblocker vriendelijk (uBlock Origin)
- Goede gestures (zoals forward swipe)
- Sync met Windows

Getest tot nu: Chrome, Brave, Edge, Firefox en Waterfox. Deze hebben allemaal hun voor- en nadelen, maar ik mis hier echt de vlotte Safari gestures.
Chrome vind ik het aangenaamst werken van deze lijst, maar Chrome is nu niet extreem adblocker of privacy vriendelijk...

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-01 23:56

StrongArmLance

Endless flow

Firefox met een add on voor custom gestures? (https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/freheswipe/ , https://addons.mozilla.or...oid/addon/simple-gesture/ ) de sync met desktop is ook best prettig.

[ Voor 10% gewijzigd door StrongArmLance op 05-01-2026 23:55 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

DavidBelgium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:51:
[...]
Chrome vind ik het aangenaamst werken van deze lijst, maar Chrome is nu niet extreem adblocker of privacy vriendelijk...
brave is toch een fork van chromium met anti tracking features? heb je die niet te snel aan de kant gezet.
het enige wat je mist is een swipe actie. is daar geen google extension voor die dus ook in brave werkt?

d:)b :henk d:)b

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:41
Wat voor Android telefoon heb je gezien fabrikanten af en toe eigen kunstjes uithalen met hun eigen UI?

En welke vorm van besturing heb je daarin aangezet, knoppen onder het scherm of veegbediening?

• DavidBelgium
Zojuist even geprobeerd en ik vind het eigenlijk niet zo vlot werken. Het voelt ook vrij nerveus/zenuwachtig aan, gezien een lichte horizontale beweging de back functie al triggert.

Ook heb ik op mijn Xiaomi toestellen (2025 midrange) vrij veel performance issues met Firefox en Waterfox. Soms duurt het tot bijna 10 seconden om een site te laden of refreshen.
Elke batterijbesparingsinstelling staat uitgeschakeld, en qua extensies enkel Ublock Origin en de standaard anticookie tracking.

• DavidBelgium
JJ Le Funk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:57:
[...]

brave is toch een fork van chromium met anti tracking features? heb je die niet te snel aan de kant gezet.
het enige wat je mist is een swipe actie. is daar geen google extension voor die dus ook in brave werkt?
Ik gebruik Brave al quasi 2 jaar op iOS en Windows om reclamevrije YouTube etc te kijken. Opzich heb ik weinig te klagen met Brave op Android, buiten de swipe acties inderdaad. Op iOS werken deze standaard al perfect.

Ik zal eens rondkijken als hier een extensie voor bestaat, want in mijn eerdere zoektochten heb ik enkel gefocust op de instellingen zelf en niet extensies.

• DavidBelgium
swhnld schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:57:
Wat voor Android telefoon heb je gezien fabrikanten af en toe eigen kunstjes uithalen met hun eigen UI?

En welke vorm van besturing heb je daarin aangezet, knoppen onder het scherm of veegbediening?
Poco F7 Pro en Xiaomi Pad 7. Beiden met standaard HyperOS 2 en 3 skins.
Veegbediening is inderdaad geactiveerd. Moest ik dit uitschakelen om de browser swipe acties te kunnen gebruiken, zou dit wel zonde zijn en het probleem zich verplaatsen. :*)

Maar ik zal toch eens testen als de oldschool 3 knoppen misschien de oplossing zijn.
(Ondertussen krijg ik een throwback naar de tijd dat Android zelfs 4 knoppen had... :+ )

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:41
Zat er geen "swipe from edge" instelling op de Xiaomi telefoons die je kan gebruiken en instellen op forward en backward, al dan niet met de ingebouwde browser?

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-01 23:56

StrongArmLance

Endless flow

DavidBelgium schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Zojuist even geprobeerd en ik vind het eigenlijk niet zo vlot werken. Het voelt ook vrij nerveus/zenuwachtig aan, gezien een lichte horizontale beweging de back functie al triggert.

Ook heb ik op mijn Xiaomi toestellen (2025 midrange) vrij veel performance issues met Firefox en Waterfox. Soms duurt het tot bijna 10 seconden om een site te laden of refreshen.
Elke batterijbesparingsinstelling staat uitgeschakeld, en qua extensies enkel Ublock Origin en de standaard anticookie tracking.
Er zijn best wat extensions die iets soortgelijks doen als die 2, maar goed, als de browser niet bevalt heeft dat weinig zin natuurlijk.

• DavidBelgium
swhnld schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:32:
Zat er geen "swipe from edge" instelling op de Xiaomi telefoons die je kan gebruiken en instellen op forward en backward, al dan niet met de ingebouwde browser?
De swipe from edge werkt enkel om terug te gaan. Mi Browser heb ik vrijwel direct debloat wegens privacy- en functionaliteitsredenen. Op mijn vorige Xiaomi telefoon bleef hij soms links in Mi Browser openen, ondanks dat niet de default browser was.

• DavidBelgium
StrongArmLance schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Er zijn best wat extensions die iets soortgelijks doen als die 2, maar goed, als de browser niet bevalt heeft dat weinig zin natuurlijk.
Ik ga wel kijken als er toch andere extensies zijn, gezien ik er enkel één heb getest. Mogelijks zijn er andere dat beter werken of instelbaar zijn. :)
Voor de rest bevalt Firefox me in het algemeen wel, echter begrijp ik de performance issues niet.
Pagina: 1