• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 15:40
Ha Tweakers,

Een beetje een vervelende situatie. Mijn vriendin moet binnenkort beginnen met het terugbetalen van haar studiefinanciering (€30.000), ze zit al een tijd in de WIA en ontvangt hier €1000/maand voor.

Echter, wij zijn geregistreerd partner, nu lijkt het dat mijn inkomen meetelt voor haar afbetaling.
Als ik een proefberekening doe voor de draagkracht, zie ik onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cD2r9hq.png

Nou heb ik natuurlijk absoluut geen €1139,39 maand liggen om haar studieschuld af te betalen. :+
Wat ik vervelend vind is dat ik op allerlei pagina's van DUO zelf, tegenstrijdige informatie vind.
In deze tool zelf:
Dit is het bedrag dat u op basis van uw inkomen kunt terugbetalen. We noemen dit 'draagkracht'. Is het bedrag naar draagkracht lager dan het wettelijke maandbedrag? Dan betaalt u het lagere bedrag. Is het bedrag hoger, dan betaalt u het wettelijke maandbedrag.
Dit suggereert dat je je draagkracht kan helpen om minder te betalen, verdien je meer, dan betaal je alleen het wettelijke bedrag. Maar als ik de engelsetalige bron er bij haal (ook duo):
How much you have to repay each month, depends on the amount of your debt, the duration of the repayment phase, and the interest rate. DUO usually automatically considers your income and that of your partner, if applicable. This is called financial capacity. Based on this information, DUO calculates a monthly amount. You are always allowed to repay more.
Dat wekt dan weer de indruk dat die €196,75 een minimum wettelijk maandbedrag is, en die 1139,39 dan het aangepaste wettelijk maandbedrag is.

Het kan toch niet waar zijn dat ik straks verplicht wordt om €1100 per maand te lappen voor haar studieschuld? Het geld heeft ze zelf niet en ook maar een bijdrage voor d'r eigen studieschuld zit er ook niet in. Ik vind het prima om haar schuld af te lossen hoor, dat is het probleem niet. Maar wat zijn dit voor bedragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Valandin op 05-01-2026 22:40 ]

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:49
Ik wil niet vervelend overkomen maar waarom bel je DUO morgenochtend niet? Zij zijn de enigen die weten hoe het zit tenzij je hier vanavond iemand kan vinden die exact in dezelfde situatie zit?

• Valandin
Jarno schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:41:
Ik wil niet vervelend overkomen maar waarom bel je DUO morgenochtend niet? Zij zijn de enigen die weten hoe het zit tenzij je hier vanavond iemand kan vinden die exact in dezelfde situatie zit?
Duo wordt telefonisch zwaar belast, het is een vrij generieke vraag dus de kans dat iemand een soortgelijke casus heeft gehad is zeer groot. Dan kan iemand op Tweakers vrijblijvend reageren en kan iemand anders met een complexere vraag bij duo beter geholpen worden. Ik wil ook niet vervelend overkomen maar deze reactie kan je op elke post op Tweakers geven, van lmgtfy tot try chatgpt.

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:29
De eerste quote is toch duidelijk?
Als het draagkracht bedrag lager is dan het wettelijke minimum, dan betaal je dat lagere bedrag. Anders betaal je het minimum.

1100 per maand terugbetalen slaat ook nergens op bij een studieschuld van 35k. Je vriendin mag er namelijk 15 of 35 jaar over doen om het bedrag terug te betalen. Met 1100 per maand zou je het binnen 3 jaar (of net iets langer met lopende rente) terugbetaald hebben. En dat is niet nodig.

• Valandin
coop schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:48:
Als het draagkracht bedrag lager is dan het wettelijke minimum, dan betaal je dat lagere bedrag. Anders betaal je het minimum.

1100 per maand terugbetalen slaat ook nergens op bij een studieschuld van 35k. Je vriendin mag er namelijk 15 of 35 jaar over doen om het bedrag terug te betalen. Met 1100 per maand zou je het binnen 3 jaar (of net iets langer met lopende rente) terugbetaald hebben. En dat is niet nodig.
De eerste quote is duidelijk, het vervelende is dat het op verschillende plekken wordt tegengesproken, en lijkt het dat duo automatisch de inkomens opvraagt bij de belastingdienst en dan het bedrag van draagkracht wordt gekozen. Zodoende is mijn vraag concreet of iemand een soortgelijke situatie heeft gehad (te hoog maandbedrag) en dit heeft kunnen verlagen naar het "wettelijke" bedrag. (Want in theorie is de draagkracht ook een "wettelijk maandbedrag")

[ Voor 12% gewijzigd door Valandin op 05-01-2026 22:59 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Wat @coop zegt idd. Dus dat wordt €200/maand. Je kunt het geloof ik ook 2 jaar stilzetten, de betalingen.

Ik hoop wel dat jullie het over deze schuld gehad hebben toen je een geregistreerd partnerschap aanging, want het is best een fors bedrag dat bv. ook invloed gaat hebben als jullie ooit een huis willen kopen.

Maar goed, je weet alsnog natuurlijk nooit van tevoren wat er gebeurt in je leven (of in dit geval, haar leven).

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:24
coop schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:48:

Precies, dit is toch wel heel basic… het rekensommetje maken duurt minder lang dan een topic openen :X

• coop
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:59:
[...]

De eerste quote is duidelijk, het vervelende is dat het op verschillende plekken wordt tegengesproken, en lijkt het dat duo automatisch de inkomens opvraagt bij de belastingdienst en dan het bedrag van draagkracht wordt gekozen. Zodoende is mijn vraag concreet of iemand een soortgelijke situatie heeft gehad (te hoog maandbedrag) en dit heeft kunnen verlagen naar het "wettelijke" bedrag. (Want in theorie is de draagkracht ook een "wettelijk maandbedrag")
Er is niets te verlagen. Je zal automatisch het lagere bedrag betalen, zoals DUO zelf schrijft op hun site.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
En duo lijkt zelf vrij duidelijk te zijn dat het inkomen echt alleen is om (potentieel) minder te hoeven betalen.

Bv hier: https://mijnduo.nl/partic.../maandbedrag-verlagen.jsp

"Als u naar draagkracht terugbetaalt, daalt uw schuld minder snel. Hierdoor betaalt u in totaal meer rente. Kunt u een hoger bedrag missen? Dan kunt u in Mijn DUO zelf uw maandbedrag verhogen. Dan betaalt u in totaal minder rente.

Als er na de aflosperiode nog schuld overblijft, dan wordt deze kwijtgescholden."

Dus meer betalen dan de kleinste van wettelijk verplicht cq. naar draagkracht mag best, zodat je idd minder rente betaalt in totaal, maar moet dus zeker niet.

• Valandin
marcelcee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Precies, dit is toch wel heel basic… het rekensommetje maken duurt minder lang dan een topic openen :X
Dat is het dus niet, https://www.reddit.com/r/...eschuld_in_15_of_35_jaar/ als voorbeeld. Het lijkt er dus wel op dat het bedrag opgehoogd wordt op basis van draagkracht. en https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp
U betaalt altijd via automatische incasso.
Er wordt standaard rekening gehouden met uw draagkracht.
Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.
Uw aflosfase is maximaal 15 jaar.
U hoeft nooit meer dan 12% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 84% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 120%.
Het rentepercentage wordt vanaf de start van de aanloopfase telkens voor 5 jaar vastgezet.
Het percentage is gelijk aan de gemiddelde rente op de vijfjaarsobligaties in september. Het percentage kan daarom anders zijn dan onder de terugbetalingsregels SF35. Daarbij is het percentage namelijk gelijk aan de gemiddelde rente over oktober tot en met september.

[ Voor 52% gewijzigd door Valandin op 05-01-2026 23:07 ]

• marcelcee
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:05:
[...]

Dat is het dus niet, https://www.reddit.com/r/...eschuld_in_15_of_35_jaar/ als voorbeeld. Het lijkt er dus wel op dat het bedrag opgehoogd wordt op basis van draagkracht.
Even serieus nu: je weet hoe lang je doet over het terugbetalen. Je weet de hoogte van de schuld. En je krijgt het niet voor elkaar om te destilleren dat 35413 : 180 (of 420) beter past bij het reeds bekende antwoord (196 namelijk) dan bij 1100?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:01
[...]

Dat is het dus niet, https://www.reddit.com/r/...eschuld_in_15_of_35_jaar/ als voorbeeld. Het lijkt er dus wel op dat het bedrag opgehoogd wordt op basis van draagkracht. en https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp

[...]
Dat spreekt het toch niet tegen?
In de basis betaal je precies genoeg om in de looptijd alles af te lossen. Dat is bij 35 jaar dus een lager bedrag dan bij 15 jaar.
Voor beiden geldt ook een maximum maandbedrag gebaseerd op inkomen. Dat maximum hangt ook af van of je de 35 of 15 jaar hebt.
Je hoeft nooit boven dat maximum af te lossen per maand.

• Valandin
marcelcee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:09:
[...]

Even serieus nu: je weet hoe lang je doet over het terugbetalen. Je weet de hoogte van de schuld. En je krijgt het niet voor elkaar om te destilleren dat 35413 : 180 (of 420) beter past bij het reeds bekende antwoord (196 namelijk) dan bij 1100?
Het is een lening van maximaal 180 maanden, geen lening van 180 maanden.
Je betaalt 180 maanden naar draagkracht, zit je onder het minimumbedrag door te weinig inkomen, wordt de rest kwijtgescholden. Zit je hoger, dan betaal je je de lening versneld af door 12% van je gezamenlijk inkomen boven de rentevrije voet te betalen. Dat is wat er hier gewoon staat: https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp

Zodoende dus veel tegenstrijdige informatie. Niet zo uit de hoogte doen, het is echt geen domme vraag.

• coop
[...]

[...]
Dit is juist het minder betalen dan het minimum bedrag. Op Reddit vraagt degene of die niet beter het 15 jaar kan kiezen omdat hij dankzij draagkracht nooit de hele lening zal terug betalen.
Dat is niet jullie situatie.
Met 1100 per maand zal je in 3 jaar de lening terug betalen. Dat zal duo nooit vragen, want de wet schrijft voor 15 of 35 jaar. Dat is dan het minimum wettelijk bedrag van ~200. Dat is genoeg om de lening annuïteit af te lossen in (ik gok) 15 jaar. 180 aflossingen van 200 is 36000. 420 aflossingen van 200 is 84000.
180 aflossingen van 1100 is 198.000. 420 aflossingen van 1100 is 462.000. Je begrijpt toch zelf wel dat je geen 1100 per maand gaat betalen.

• coop
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Je betaalt 180 maanden naar draagkracht, zit je onder het minimumbedrag door te weinig inkomen, wordt de rest kwijtgescholden. Zit je hoger, dan betaal je je de lening versneld af door 12% van je gezamenlijk inkomen boven de rentevrije voet te betalen. Dat is wat er hier gewoon staat: https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp

Zodoende dus veel tegenstrijdige informatie. Niet zo uit de hoogte doen, het is echt geen domme vraag.
Maximaal omdat je vrijwillig meer mag aflossen. Als je dat niet doet, betaal je max 15 (of 35 jaar).

Maar als je niet wilt luisteren naar het antwoord van mensen op je vraag, moet je geen vraag stellen.

• marcelcee
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Ik doe niet uit de hoogte. Jij zit gewoon op een totaal dwaalspoor.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:26
Heeft duo al een voorstel gedaan?
Ik had op het eind van mijn studie een lening van iets meer dan 1000 euro. Ik kreeg het voorstel om dit in 12 keer af te lossen, gezien het bedrag helemaal prima.

Wat je kan doen is even wachten welk voorstel duo doet, een voorstel is een voorstel, je mag een ander bedrag voorstellen. En je kan zelfs 5 jaar uitstel aanvragen ...

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-01 17:55
Op basis van je screenshot lijkt het alsof ze onder de regels van SF15 (15 jaar terugbetalen) valt terwijl ze nog niet zo lang afgestuurd is. In sommige gevallen krijg je van Duo de mogelijkheid om over te stappen naar SF35 (35 jaar afbetalen). Met die laatste wordt de last van je schuld en het maximale percentage dat je af moet lossen naar draagkracht lager. Als je over kunt stappen moet je dat wel doen voordat je aflossing starten. Meer info hier.

• Valandin
Ik wil zeker wel luisteren naar een antwoord, maar hoopte op Tweakers die zelf in een soortgelijke situatie hebben gezeten, niet op mensen die, net als ik, aannames doen.

Er zijn veel topics op internet waar verschillende dingen worden aangehaald, zoals:

https://www.reddit.com/r/..._partners_die_beiden_een/
Nee, dit klopt niet (in ieder geval voor SF35). Als je een partner hebt, is je gezamelijke draagkracht 4% van je gezamelijke inkomen boven 143% van het minimumloon (bron: artikel 6.14 van de wet). Dat is ook het maximum wat je gezamelijk aan aflossing moet betalen. Anders gezegd: zowel jullie inkomen als je studieschuld worden op één hoop gegooid, en op basis daarvan je aflossing bepaald.
https://www.reddit.com/r/...maandbedrag_studieschuld/
Ook verschillende comments:
Fuck me. Ik ben vorig jaar getrouwd, nieuwe berekening: 450 euro p/m. Ongelovelijk. Verdien net 4k bruto. Met alle vaste lasten (eten/drinken, huurhuis in amsterdam, kind, etc) houd ik gewoon niks over. We zijn echt zo genaaid.
Ik zit in dezelfde situatie. Nadat ik meer begon te verdienen moest ik 'opeens' 500 per maand aflossen. Er was geen flexibiliteit mogelijk vanuit DUO, ik val in het oude systeem. Ik verdiende ook echt meer, maar 500 kon ik maandelijks niet echt missen. De aflossing heb ik 2 jaar stop gezet (dat kun je aanvragen op duo.nl). Het geld wat ik verdien heb ik uit laten betalen op een BV. Vanuit de BV betaal ik mijzelf een (mager, ruim onder DGA) salaris uit. Dit salaris is mijn inkomen. DUO baseert zich op inkomens gegevens van vorig jaar via de Belastingdienst. Ik heb overigens ook een boekhouder gevonden die beter is in Belastingzaken dan ik zelf dacht te zijn, dat helpt veel! Ik betaal nu 185 per maand. De inkomsten op mijn BV beleg ik (Meesman). Ik profiteer nu ook van meer toeslagen.
Dus nogmaals; ik wil wel luisteren, maar hoopte op Tweakers die uit ervaring konden vertellen hoe 't zit, en niet klakkeloos wat neerzetten zonder redenatie.

[ Voor 30% gewijzigd door Valandin op 05-01-2026 23:22 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar even serieus, je wordt toch niet genaaid? Zoals die laatste Reddit quote? Je betaald toch gewoon totdat de lening op nul staat?

Dat het veel geld is klopt. En dat wil je zo ver mogelijk naar achteren duwen vanwege inflatie. Maar je gaat natuurlijk nooit 1100 per maand betalen 15 jaar lang…

Stel dat het wel 1100 euro wordt per maand dan is het natuurlijk in 3 jaar klaar. Moet je overigens niet willen, maar je wordt niet bestolen verder. Sterker nog, je betaald zelfs minder rente als je versnelt aflost

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2026 23:25 ]

• Valandin
FreakNL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:22:
Ja maar even serieus, je wordt toch niet genaaid? Zoals die laatste Reddit quote? Je betaald toch gewoon totdat de lening op nul staat?

Dat het veel geld is klopt. En dat wil je zo ver mogelijk naar achteren duwen vanwege inflatie. Maar je gaat natuurlijk nooit 1100 per maand betalen 15 jaar lang…
Nee, het maandbedrag gaat dan omhoog en de looptijd wordt korter. Gezien na de 15 jaar, 30 jaar, de schuld kwijtgescholden wordt, lijkt DUO er alles aan te willen doen om te zorgen dat het vóór/binnen die jaren gebeurd, op basis van draagkracht dus. Als ik alle Reddit threads mag geloven.
Ik zal morgen (toch) maar even naar DUO bellen.

• coop
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:20:
Ik wil zeker wel luisteren naar een antwoord, maar hoopte op Tweakers die zelf in een soortgelijke situatie hebben gezeten, niet op mensen die, net als ik, aannames doen.

Er zijn veel topics op internet waar verschillende dingen worden aangehaald, zoals:

https://www.reddit.com/r/..._partners_die_beiden_een/

[...]

https://www.reddit.com/r/...maandbedrag_studieschuld/
Ook verschillende comments:

[...]

Dus nogmaals; ik wil wel luisteren, maar hoopte op Tweakers die uit ervaring konden vertellen hoe 't zit, en niet klakkeloos wat neerzetten zonder redenatie.
De redenatie is al meerdere keren gegeven, maar je leest het niet en blijft je eigen geloof volgen.

Je lening betaal je standaard in 15 jaar terug. Dat is ook de max, als je daarna nog schuld hebt zal die kwijt gescholden worden. Daarom schrijven ze max 15 jaar. Sneller kan, maar dan moet je vrijwillig verhogen.

En je betaalt maximaal 12% van je inkomen boven een bepaalde voet. Daarmee zeggen ze niet dat je dat altijd doet. Alleen dat je nooit meer zal moeten betalen. Als je inkomen hoog genoeg is, zal je dus minder % betalen.

Het is geen aanname, je vriendin gaat het wettelijk minimum bedrag betalen. Dat staat vast tot de rente veranderd. Dan berekenen ze het bedrag opnieuw, omdat er wellicht meer of minder rente betaald dient te worden.

• Valandin
coop schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:25:
[...]

De redenatie is al meerdere keren gegeven, maar je leest het niet en blijft je eigen geloof volgen.

Je lening betaal je standaard in 15 jaar terug. Dat is ook de max, als je daarna nog schuld hebt zal die kwijt gescholden worden. Daarom schrijven ze max 15 jaar. Sneller kan, maar dan moet je vrijwillig verhogen.

En je betaalt maximaal 12% van je inkomen boven een bepaalde voet. Daarmee zeggen ze niet dat je dat altijd doet. Alleen dat je nooit meer zal moeten betalen. Als je inkomen hoog genoeg is, zal je dus minder % betalen.

Het is geen aanname, je vriendin gaat het wettelijk minimum bedrag betalen. Dat staat vast tot de rente veranderd. Dan berekenen ze het bedrag opnieuw, omdat er wellicht meer of minder rente betaald dient te worden.
Ik heb helemaal geen geloof; ik weet het niet. Zodoende post ik het hier. Het kwartje kan voor mij beide kanten opvallen. Hoe verklaar jij dan allerlei posts van mensen die klagen dat hun maandtermijn van duo te hoog is? (Waar dat dus niet studieschuld/180 termijnen is, maar hoger)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens ben ik voor het onderwijs en vind ik ook dat we ruimhartig moeten omgaan met studenten. Maar als DUO daadwerkelijk probeert om het geld eerder terug te krijgen om kwijtschelding te voorkomen juich ik dat toe! Er is in jullie casus geen enkele noodzaak om dit zo ver te rekken dat er uiteindelijk kwijtschelding komt. Het is gemeenschapsgeld he. Betaal dat gewoon terug met een redelijke termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2026 23:29 ]

• coop
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:27:
[...]

Ik heb helemaal geen geloof; ik weet het niet. Zodoende post ik het hier. Het kwartje kan voor mij beide kanten op vallen. Hoe verklaar jij dan allerlei posts van mensen die klagen dat hun maandtermijn van duo te hoog is?
Mensen op het internet liegen voor Reddit-punten, hebben een veel hogere lening, of er kunnen andere redenen zijn.

Het laagste bedrag is wat je vriendin moet gaan betalen.

• Valandin
coop schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:28:
[...]

Mensen op het internet liegen voor Reddit-punten, hebben een veel hogere lening, of er kunnen andere redenen zijn.

Het laagste bedrag is wat je vriendin moet gaan betalen.
Check. Ik bel morgenochtend naar DUO en hopelijk kan ik je daarna gelijk geven.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:39
Ik zat in SF15. Mijn draagkracht was hoger dan de wettelijke aflossing. Ik betaalde het laagste van de twee.

Kijk hier eens: https://duo.nl/particulie...erekening-maandbedrag.jsp
Is uw draagkracht lager dan het wettelijk maandbedrag, dan betaalt u dit lagere bedrag. Is uw draagkracht hoger dan het wettelijk maandbedrag? Dan betaalt u het wettelijk maandbedrag.

• coop
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:29:
[...]

Check. Ik bel morgenochtend naar DUO en hopelijk kan ik je daarna gelijk geven.
Die quotes van Reddit zullen mensen zijn die naar draagkracht een lager bedrag betalen, omdat ze anders boven die 12% zouden komen. Als je dan meer gaat verdienen, gaat het bedrag ook omhoog. En niet alleen omhoog naar het origineel, maar Duo zal ook proberen de rest van de studieschuld nog terug te krijgen. Dus kan je ineens extra verhoging krijgen.

Simpel voorbeeld dat niet uitgerekend is of het financieel klopt, maar meer om die situatie uit te beelden.
Jan moet 300 per maand terug betalen, maar kan dat niet en betaalt maar 100. Die 200 wordt niet direct kwijtgescholden, maar pas na 15 jaar als die het niet terugbetaald heeft.
Nu gaat Jan na 7.5 jaar (de helft van de tijd) zoveel meer verdienen dat hij 500 per maand kan terug betalen. Jan denkt 300 terug te moeten gaan betalen, omdat dat het oude bedrag was. Maar duo wil ook het deel wat anders wellicht kwijtgescholden zou worden terug. Dus Jan moet 7.5 jaar 200 extra terugbetalen. Zo gaat hij van 100 naar 500 in de maand terugbetalen.

Aangezien jullie genoeg verdienen zal je niet minder dat het minimum hoeven betalen, dus in deze situatie zit je niet.

• Valandin
coop schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Die quotes van Reddit zullen mensen zijn die naar draagkracht een lager bedrag betalen, omdat ze anders boven die 12% zouden komen. Als je dan meer gaat verdienen, gaat het bedrag ook omhoog. En niet alleen omhoog naar het origineel, maar Duo zal ook proberen de rest van de studieschuld nog terug te krijgen. Dus kan je ineens extra verhoging krijgen.

Simpel voorbeeld dat niet uitgerekend is of het financieel klopt, maar meer om die situatie uit te beelden.
Jan moet 300 per maand terug betalen, maar kan dat niet en betaalt maar 100. Die 200 wordt niet direct kwijtgescholden, maar pas na 15 jaar als die het niet terugbetaald heeft.
Nu gaat Jan na 7.5 jaar (de helft van de tijd) zoveel meer verdienen dat hij 500 per maand kan terug betalen. Jan denkt 300 terug te moeten gaan betalen, omdat dat het oude bedrag was. Maar duo wil ook het deel wat anders wellicht kwijtgescholden zou worden terug. Dus Jan moet 7.5 jaar 200 extra terugbetalen. Zo gaat hij van 100 naar 500 in de maand terugbetalen.

Aangezien jullie genoeg verdienen zal je niet minder dat het minimum hoeven betalen, dus in deze situatie zit je niet.
Ik ga effe in een hoekje huilen dat ik dit tot nu toe niet begreep.
Volgens mij is het tijd om een paar weken verlof op te nemen na de sprint van afgelopen 3 weken.
Bedankt voor je geduld :)

@FreakNL - Helemaal mee eens hoor, dat probeerde ik al aan te geven in mijn OP met "Ik vind het prima om haar schuld af te lossen hoor, dat is het probleem niet. Maar wat zijn dit voor bedragen."

[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 05-01-2026 23:45 ]

• coop
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:39:
[...]

Volgens mij is het tijd om een paar weken verlof op te nemen na de sprint van afgelopen 3 weken.
Geen probleem. Bel ze morgen voor geruststelling, maar ze zullen hetzelfde zeggen. Niemand zal je vragen 1100 per maand te betalen voor een 15-jarige lening van 35k met een rente van 2%.
Hopelijk heb je nog wat dagen om dat verlof echt op te nemen. ;)

Nu ga ik slapen!

• jaspermeul
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:39:
[...]

Als die berekening klopt kan dat vast een mooie vakantie worden met zo’n salaris. Neem je vriendin maar lekker mee want het scheelt je al 900 euro in de maand na dit topic :+

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-01 18:09
Bij mij werd gewoon netjes het wettelijke bedrag afgeschreven, inkomen werd gebruikt en liet een hoger drempelbedrag zien, maar zoals anderen aangeven was het gewoon om te kijken of er een lager bedrag aangevraagd mocht worden. Ik begon in 2013 en eindigde in 2019 met studeren en kreeg nog een flinke gift (prestatiebeurs?), als dat iets uit maakt. Twee jaar geleden gewoon zelf vrijwillig helemaal afgelost en was klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 06-01-2026 08:18 ]

• Nopheros
  • Laatst online: 14-01 19:38
Valandin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Duo wordt telefonisch zwaar belast, het is een vrij generieke vraag dus de kans dat iemand een soortgelijke casus heeft gehad is zeer groot. Dan kan iemand op Tweakers vrijblijvend reageren en kan iemand anders met een complexere vraag bij duo beter geholpen worden. Ik wil ook niet vervelend overkomen maar deze reactie kan je op elke post op Tweakers geven, van lmgtfy tot try chatgpt.
Bel gewoon Duo, daar zijn ze voor 8)7

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 14:00
Ik wil niet flauw doen, maar ik als belastingbetaler vind het wel een goed idee dat jullie samen gepakt worden voor de berekening. Een lening heeft consequenties en toen jullie het geregistreerd partnerschap aanging had je kunnen weten dat dat twee kanten op werkt. Als iemand 30k aan schulden opgebouwd heeft (dat is best een extreme studieschuld overigens) dan moet dat natuurlijk gewoon terugbetaald worden volgens jullie draagkracht. Niet alleen haar draagkracht.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
in mijn geval staat minimale bedrag (wettelijk) op iets van 300 en de draagkracht op 1800, Ik heb indertijd niks aangepast en betaal dus standaard de 300. Ze pakken dus altijd het laagste bedrag, let wel dit is de 15 jaars lening

• marcelcee
@Valandin en wat zei DUO? Mag hopen dat je dat antwoord wel wil geloven.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat het DUO zelf aangeeft is toch niet anders te interpreteren dan op de logische manier?
Dit is het bedrag dat u op basis van uw inkomen kunt terugbetalen. We noemen dit 'draagkracht'. Is het bedrag naar draagkracht lager dan het wettelijke maandbedrag? Dan betaalt u het lagere bedrag. Is het bedrag hoger, dan betaalt u het wettelijke maandbedrag.
scenario1:
wettelijk: 2eu
draagkracht: 1eu
je betaalt 1eu

scenario2:
wettelijk: 2eu
draagkracht: 3eu
je betaalt 2eu

(en evt mag je zelf meer inleggen en aflossen als je ergens geld opsnort)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Travelan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:07:
(dat is best een extreme studieschuld overigens)
Ik wil niet flauw doen, maar volgens mij valt dat best mee, 30k studieschuld. Dat is 7,5k per jaar bij 4 jaar studie, 5k per jaar als je er 6 jaar bezig bent geweest. Dat vind ik geen extreme bedragen om op te bouwen als studieschuld.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:16
Ik wil niet flauw doen, maar ik als belastingbetaler vind het wel een goed idee dat jullie samen gepakt worden voor de berekening. Een lening heeft consequenties en toen jullie het geregistreerd partnerschap aanging had je kunnen weten dat dat twee kanten op werkt. Als iemand 30k aan schulden opgebouwd heeft (dat is best een extreme studieschuld overigens) dan moet dat natuurlijk gewoon terugbetaald worden volgens jullie draagkracht. Niet alleen haar draagkracht.
En toch doe je een beetje flauw. Want TS geeft zelf al aan dat de intentie gewoon is om het terug te betalen volgens de regels. Hij is alleen (onterecht) bang dat ze veel sneller moeten terugbetalen dan redelijk is. Er zijn weinig mensen voor wie ff 1000 euro per maand meer moeten betalen dan waar ze op rekenden niet rauw op het dak zou vallen. Gelukkig voor TS is dat helemaal niet het geval in hun situatie.

Ik denk ook dat je (net als ik) uit de tijd komt dat 30k studieschuld inderdaad extreem was, maar dat is tegenwoordig helemaal niet meer zo extreem door allerlei veranderde omstandigheden.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
(dat is best een extreme studieschuld overigens)
Mwah. Met maximaal lenen zit je al gauw op 50-60k.

• Valandin
@marcelcee - Ik heb niet hoeven bellen omdat @coop het helder gemaakt heeft en @squashedraven het heeft bevestigd. Het had overigens helemaal niks met wel/niet geloven te maken. Dus nogmaals dank voor de reacties.

@Travelan - Zoals ik heb aangegeven vind ik het terecht en geen probleem om de studieschuld van m'n vriendin af te lossen. Maar niet met €1000/maand, dat hoeft gelukkig dus ook niet.
Studieschuld is verder ook niet extreem, ze heeft MBO3->MBO4->HBO->WO Bachelor -> WO Master (niet afgemaakt) gedaan. Voor zo'n traject is de studieschuld best bescheiden. Veel van haar studiegenoten zaten met een schuld van 60-90k. Beetje jammer dat ze uiteindelijk niks met haar studie kan, maarja, zo lopen dingen eenmaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 06-01-2026 12:11 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Valandin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:10:
@marcelcee - Ik heb niet hoeven bellen omdat @coop het helder gemaakt heeft en @squashedraven het heeft bevestigd. Het had overigens helemaal niks met wel/niet geloven te maken. Dus nogmaals dank voor de reacties.

@Travelan - Zoals ik heb aangegeven vind ik het terecht en geen probleem om de studieschuld van m'n vriendin af te lossen. Maar niet met €1000/maand, dat hoeft gelukkig dus ook niet.
Studieschuld is verder ook niet extreem, ze heeft MBO3->MBO4->HBO->WO Bachelor -> WO Master (niet afgemaakt) gedaan. Voor zo'n traject is de studieschuld best bescheiden. Veel van haar studiegenoten zaten met een schuld van 60-90k. Beetje jammer dat ze uiteindelijk niks met haar studie kan, maarja, zo lopen dingen eenmaal.
Zo te lezen valt je vriendin onder de oude regeling (15 jaar) je kunt in deze regeling ervoor kiezen het inkomen van de partner niet mee te tellen. Dit moet je dan zelf doorgeven. Het gevolg is dat je vriendin aflost volgens haar eigen draagkracht (waarschijnlijk op dit moment niets) maar dat de aflosfase niet is begonnen.

M.a.w. na 15 wordt er niets kwijtgescholden, de schuld blijft staan tot hij is afgelost, maar je hoeft pas af te lossen als je eigen draagkracht dat toelaat.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-01 15:39
Brazos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:36:

M.a.w. na 15 wordt er niets kwijtgescholden, de schuld blijft staan tot hij is afgelost, maar je hoeft pas af te lossen als je eigen draagkracht dat toelaat.
Interessant, wordt nog wat voor een kennis van mij die door gezondheidsredenen moest stoppen met z'n studie begin 2015.

(hij zit in een wajong en had nooit wat kunnen aflossen, hij heeft nog paar jaar over bij DUO.)

Ik wist sowieso niet dat de 15 jaar nog een optie was, paar jaar terug toen mijn broer een MBO opleiding wou volgen werd hem verteld dat het alleen 35 jaar is, dat wou hij niet en koos daardoor voor een BBL opleiding (BOL was financieel geen optie daardoor voor hem).

• Brazos
  • Niet online
Mizgala28 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Interessant, wordt nog wat voor een kennis van mij die door gezondheidsredenen moest stoppen met z'n studie begin 2015.

(hij zit in een wajong en had nooit wat kunnen aflossen, hij heeft nog paar jaar over bij DUO.)

Ik wist sowieso niet dat de 15 jaar nog een optie was, paar jaar terug toen mijn broer een MBO opleiding wou volgen werd hem verteld dat het alleen 35 jaar is, dat wou hij niet en koos daardoor voor een BBL opleiding (BOL was financieel geen optie daardoor voor hem).
Dit is dus alleen het geval als je er zelf voor kiest het inkomen van je partner niet mee te tellen. Onder normale omstandigheden ben je na 15 jaar gewoon schuldenvrij. Overigens kun je als je door gezondheidsredenen moet stoppen ook in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) kwijtschelding van je studieschuld.

Volgens mij is 15 jaar alleen een optie als je de eerste keer dat je studiefinanciering ontving voor het nieuwe systeem was. Maar dat kan natuurlijk als je meerdere keren hebt gestudeerd enz.

Maar voor mij is het hele circus alweer een tijdje geleden dus wellicht is het veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door Brazos op 06-01-2026 13:06 ]

• jaspermeul
Brazos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Zo te lezen valt je vriendin onder de oude regeling (15 jaar) je kunt in deze regeling ervoor kiezen het inkomen van de partner niet mee te tellen. Dit moet je dan zelf doorgeven. Het gevolg is dat je vriendin aflost volgens haar eigen draagkracht (waarschijnlijk op dit moment niets) maar dat de aflosfase niet is begonnen.

Waar haal je dit vandaan?
Ten eerste is er al een verschil tussen SF15 en SF15-oud. Alleen voor die laatste kan je vragen om het partnerinkomen niet mee te laten tellen. MAAR, dan moet je wel de hele schuld aflossen, al duurt dat 40 jaar. Zover ik weet zit er bijna niemand onder SF15 oud meer. Dat was dacht ik voor mensen die van voor 2010 begonnen waren.
Uw aflosfase is 15 jaar. Laat u het partnerinkomen niet meetellen? Dan blijft u verplicht om af te lossen tot u uw volledige studieschuld hebt betaald. Hierdoor duurt uw aflosfase langer.
https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp

[ Voor 5% gewijzigd door jaspermeul op 06-01-2026 14:28 ]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-01 15:39
jaspermeul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Waar haal je dit vandaan?
Ten eerste is er al een verschil tussen SF15 en SF15-oud. Alleen voor die laatste kan je vragen om het partnerinkomen niet mee te laten tellen. MAAR, dan moet je wel de hele schuld aflossen, al duurt dat 40 jaar. Zover ik weet zit er bijna niemand onder SF15 oud meer. Dat was dacht ik voor mensen die van voor 2010 begonnen waren.

[...]

https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp
Wordt nog wat als hij ooit gaat samenwonen (hij heeft een relatie maar woont niet samen)

[ Voor 52% gewijzigd door Mizgala28 op 06-01-2026 15:31 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:40

Agent47

I always close my contracts.

€150 per maand 20 jaar lang zou gewoon moeten kunnen toch? Volgens mij heb je 30 jaar normaliter

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Brazos
  • Niet online
jaspermeul schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:26:
[...]

MAAR, dan moet je wel de hele schuld aflossen, al duurt dat 40 jaar.
Dat staat toch ook in mijn reactie? De 15 jaar vervalt, je lost af tot de schuld is afbetaald, maar als je draagkracht €0 is betaal je voorlopig niets.

Ik wist niet dat er ook nog een verschil tussen 15 jaar en 15 jaar oud was verder. Wellicht valt de vriendin van TS onder de nieuwe 15 jaar regeling, dan gaat het niet op.

• jaspermeul
Brazos schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Dat staat toch ook in mijn reactie? De 15 jaar vervalt, je lost af tot de schuld is afbetaald, maar als je draagkracht €0 is betaal je voorlopig niets.

Ik wist niet dat er ook nog een verschil tussen 15 jaar en 15 jaar oud was verder. Wellicht valt de vriendin van TS onder de nieuwe 15 jaar regeling, dan gaat het niet op.
Verkeerd gelezen inderdaad, sorry.

SF15-oud is volgens mij zelfs voor mensen die voor 1 september 2019 zijn begonnen aan een studie met studiefinanciering.
Er is trouwens ook nog een SF15-lllk wat ook weer eigen regels heeft.
Beide zijn voor bijna niemand van toepassing die nu pas begint met aflossen.

• Travelan
Wispe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Mwah. Met maximaal lenen zit je al gauw op 50-60k.
Ben ik nou zo ouderwets dat ik gewoon werkte voor mijn centen in mijn studententijd? Ik ben echt geschokt dat men het normaal vind tienduizenden tot bijna een ton aan leningen op te bouwen nog voor je überhaupt opgedroogde oortjes hebt... Dan snap ik ook wel dat 'jongeren' lastig aan een woning kunnen komen... (ok boomer, I know)

• Valandin
Travelan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Ben ik nou zo ouderwets dat ik gewoon werkte voor mijn centen in mijn studententijd? Ik ben echt geschokt dat men het normaal vind tienduizenden tot bijna een ton aan leningen op te bouwen nog voor je überhaupt opgedroogde oortjes hebt... Dan snap ik ook wel dat 'jongeren' lastig aan een woning kunnen komen... (ok boomer, I know)
Manmanmanman, wat een aannames en wat kortzichtig zeg.
Mijn vriendin heeft haar hele studententijd elk mogelijk uurtje dat ze over had gespendeerd aan werken, werken, werken. Dat ze nu met een burnout thuis zit na jarenlang 70 uur(+) met werk en studie bezig te zijn, is zo gek nog niet. Je denkt toch niet dat die hele generatie nu uitvalt omdat ze allemaal slappe zakken zijn?

Studenten krijgen geen klap salaris, lopen leeg aan de huisjesmelkers (kamerhuur is echt absurd) én betalen ook alle dure vaste lasten die de rest ook betaald. Die stufi is echt geen lang leven de lol, maar ging gewoon op aan levensonderhoud.

Je hebt uitzonderingen die gespekt worden door papa en mama of thuis kunnen blijven wonen omdat ze in de buurt van een uni wonen, maar voor studenten die op zichzelf aangewezen zijn...

Dit soort bedragen zijn echt heel normaal. Helemaal als het, zoals in het geval van mijn vriendin, gaat om MBO -> HBO -> WO. Die mensen die dit lenen willen dit ook niet hé, maar welke keuze hebben ze, het alternatief is niet studeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Valandin op 06-01-2026 21:59 ]

• PolarBear604
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-01 22:39
[...]

Helemaal niks van de overheid ontvangen? Toen ik op mijn 17e begon met studeren stopte de kinderbijslag aangezien ik toch kon lenen ;)
Lenen is genormaliseerd omdat het nodig is om rond te komen, werken is naast genoeg studies geen realistische manier om aan voldoende centjes te komen. Dat maakt meer lenen gemakkelijk, en op 18 jarige leeftijd kun je er vanuit gaan dat daar soms domme dingen mee gebeuren.
Ondanks dat ik zelf de boot gemist heb ben ik daarom blij dat de basisbeurs weer is ingevoerd.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47

de Peer

under peer review

[...]

je bent ouderwets. tijden zijn veranderd. en veel studies vereisen ook volledige aandacht en dus geen tijd voor baantjes erbij.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Als je nog zo ouderwets bent, ben je vast ook uit de tijd dat je complete stufi een gift werd na afstuderen?
Niet iedereen heeft die luxe gekend ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Travelan
YakuzA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Als je nog zo ouderwets bent, ben je vast ook uit de tijd dat je complete stufi een gift werd na afstuderen?
Niet iedereen heeft die luxe gekend ;)
Klopt, maar dat (het leenstelsel) is ook een fout die gelukkig maar een paar jaar geduurd heeft. Daarnaast zijn er ook best redelijke compensaties (achteraf duizenden euro's cadeau) geweest voor studenten die hiermee te maken hebben gehad. Dit wordt verrekend met je studieschuld. Niet zo veel als dat nu is, maar het is iets wat de pijn verzacht. Maarja, als je een ton aan studieschuld hebt lopen opbouwen is alles een druppen op een gloeiende plaat...

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
*knip* reageer vriendelijk of reageer niet

[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 08-01-2026 12:20 ]

• t_captain
  • Laatst online: 14-01 12:03
Het minimumbedrag is die 196 euro. Het voorgestelde bedrag die 1137.

Als je een liefhebber van Dave Ramsey bent, dan elimineer je alle luxe uit je leven en besteed je elke vrije euro aan inlossen van schulden. Dat systeem werkt van klein naar groot. Als er andere, kleinere schulden zijn, dan komen die eerst en betaal je het minimale aan de studieschuld. Zodra kleinere schulden zijn ingelost, komt deze aan de beurt met alles wat je kunt missen.

Je kunt ook 30 jaar lang 196 euro per maand betalen, maar dat kan bijvoorbeeld de aankoop van een woning heel langdurig in de weg zitten.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:01
Travelan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Klopt, maar dat (het leenstelsel) is ook een fout die gelukkig maar een paar jaar geduurd heeft. Daarnaast zijn er ook best redelijke compensaties (achteraf duizenden euro's cadeau) geweest voor studenten die hiermee te maken hebben gehad. Dit wordt verrekend met je studieschuld. Niet zo veel als dat nu is, maar het is iets wat de pijn verzacht. Maarja, als je een ton aan studieschuld hebt lopen opbouwen is alles een druppen op een gloeiende plaat...
Compensatie voor het leenstelsel was echt minimaal. Vele malen lager dan de extra lening die die studenten hebben.
Daarnaast zijn sommige opleidingen maar op enkele plekken te doen waardoor op kamers gaan verplicht is. Die prijzen zijn ook extreem momenteel door de tekorten op de woningmarkt.
Tel daarbij op dat sommige studies al dik 40 uur werk zijn en je kan maar beperkt een bijbaan hebben.

Het gaat hier niet om een ton schuld maar om ~30.000 wat dus best redelijk is.

Tijden zijn echt compleet anders en levensonderhoud is veel duurder.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39

pistole

Frutter

Inhoudelijk: volgens mij is het duidelijk welk bedrag er (per maand) betaald kan worden, als minimum. Qua hoogte van de kosten: het zijn bedragen waarvan sommige schrikken en andere niet.

Mijn kinderen konden thuis blijven wonen terwijl ze studeerden. Maar we wonen absoluut niet dichtbij: mijn jongste is 90 à 105 minuten onderweg, enkele reis. Mijn oudste had een vergelijkbare reistijd.

Waarmee ik bedoel te zeggen: op kamers wonen is in veel gevallen een keuze. Het aangaan van een studieschuld (omdat je op kamer wilt) is dus ook een keuze. In die zin snap ik de opmerking van @Travelan ook wel; het opbouwen van een (grote) studieschuld is best wel riskant, maar uiteindelijk in veel gevallen een gevolg van je eigen keuze. Het normaliseren hiervan vind ik ook best riskant!

Overigens had ik zelf ook een aanzienlijke studieschuld maar dat kwam doordat ik te maken kreeg met de prestatiebeurs en niet presteerde. Mijn eigen schuld dus...

Ik frut, dus ik epibreer

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 15:18
Geregistreerd partnerschap had voor jullie meerwaarde dan over gewoon niks doen?

• Outerspace
  • Laatst online: 02:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het antwoord voor @Valandin is al duidelijk, we gaan hier te ver offtopic door over studieschulden e.d. te hebben. Daarbij zie ik met enige regelmaat een sneer, welke totaal niet nodig zijn en de sfeer negatief doen kantelen.

/dicht

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.