Ha Tweakers,
Een beetje een vervelende situatie. Mijn vriendin moet binnenkort beginnen met het terugbetalen van haar studiefinanciering (€30.000), ze zit al een tijd in de WIA en ontvangt hier €1000/maand voor.
Echter, wij zijn geregistreerd partner, nu lijkt het dat mijn inkomen meetelt voor haar afbetaling.
Als ik een proefberekening doe voor de draagkracht, zie ik onderstaande:

Nou heb ik natuurlijk absoluut geen €1139,39 maand liggen om haar studieschuld af te betalen.
Wat ik vervelend vind is dat ik op allerlei pagina's van DUO zelf, tegenstrijdige informatie vind.
In deze tool zelf:
Het kan toch niet waar zijn dat ik straks verplicht wordt om €1100 per maand te lappen voor haar studieschuld? Het geld heeft ze zelf niet en ook maar een bijdrage voor d'r eigen studieschuld zit er ook niet in. Ik vind het prima om haar schuld af te lossen hoor, dat is het probleem niet. Maar wat zijn dit voor bedragen.
Een beetje een vervelende situatie. Mijn vriendin moet binnenkort beginnen met het terugbetalen van haar studiefinanciering (€30.000), ze zit al een tijd in de WIA en ontvangt hier €1000/maand voor.
Echter, wij zijn geregistreerd partner, nu lijkt het dat mijn inkomen meetelt voor haar afbetaling.
Als ik een proefberekening doe voor de draagkracht, zie ik onderstaande:

Nou heb ik natuurlijk absoluut geen €1139,39 maand liggen om haar studieschuld af te betalen.
Wat ik vervelend vind is dat ik op allerlei pagina's van DUO zelf, tegenstrijdige informatie vind.
In deze tool zelf:
Dit suggereert dat je je draagkracht kan helpen om minder te betalen, verdien je meer, dan betaal je alleen het wettelijke bedrag. Maar als ik de engelsetalige bron er bij haal (ook duo):Dit is het bedrag dat u op basis van uw inkomen kunt terugbetalen. We noemen dit 'draagkracht'. Is het bedrag naar draagkracht lager dan het wettelijke maandbedrag? Dan betaalt u het lagere bedrag. Is het bedrag hoger, dan betaalt u het wettelijke maandbedrag.
Dat wekt dan weer de indruk dat die €196,75 een minimum wettelijk maandbedrag is, en die 1139,39 dan het aangepaste wettelijk maandbedrag is.How much you have to repay each month, depends on the amount of your debt, the duration of the repayment phase, and the interest rate. DUO usually automatically considers your income and that of your partner, if applicable. This is called financial capacity. Based on this information, DUO calculates a monthly amount. You are always allowed to repay more.
Het kan toch niet waar zijn dat ik straks verplicht wordt om €1100 per maand te lappen voor haar studieschuld? Het geld heeft ze zelf niet en ook maar een bijdrage voor d'r eigen studieschuld zit er ook niet in. Ik vind het prima om haar schuld af te lossen hoor, dat is het probleem niet. Maar wat zijn dit voor bedragen.
[ Voor 5% gewijzigd door Valandin op 05-01-2026 22:40 ]