• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-01 12:11
Ik ben er behoorlijk klaar mee. Met mijn werk welteverstaan wat ik inmiddels al 20 jaar doe en dat is iets heel anders dan ICT, ik ben namelijk beroepschauffeur. Inmiddels ben ik bijna 40 dus als ik nog iets wil veranderen in mijn leven wordt het nu wel een keer tijd. Wat misschien in mijn voordeel werkt is dat ik een MBO ICT Systeembeheer niveau 4 diploma heb maar het grote nadeel is dus dat ik nooit wat met dit papiertje heb gedaan. Om de simpele reden dat ik 20 jaar geleden maar 1 ding wilde en dat was met de vlam in de pijp, oftewel de weg op.

Voordat ik de leeftijd had bereikt om echt de weg op te mogen zat ik me altijd te vergapen aan 3D modellen van voertuigen op internet. Echter na lang smeken op internetfora of 3D artiesten mijn model na zouden willen maken kreeg ik de deksel op mijn neus. Dat was rond mijn 15e dus de enige optie die ik toen kon bedenken was zelf het vak leren van 3D artiest.

In al die jaren heb ik dus 3D voertuigen voor diverse games (ook simulators) gemaakt waarbij ik ook bijna alles zelf heb uitgezocht zodat ik deze goed "tot leven" kon brengen. Hierbij heb ik onder andere veel scripts moeten aanpassen zodat de onderdelen bijvoorbeeld de juiste animaties zouden krijgen.

Wat ik in de derde alinea duidelijk wil maken is dus dat ik veel ervaring heb met het maken van 3D modellen, maar hierbij wel alleen van voertuigen. Ik begrijp ook behoorlijk goed hoe scripts in elkaar zitten en het voertuig "ontleden" in een 3D programma om het juist te animeren is voor mij eveneens geen probleem.

Twee jaar geleden heb ik ook kennis gemaakt met Unity. Het doel was om een paar voertuigen hier heen te converteren zodat ik er vrij omheen kon lopen in first person. Dit kon namelijk niet in de simulator. Nadat dit me was gelukt smaakte het naar meer en uiteindelijk heb ik er een game van gemaakt en op itch.io gratis uitgebracht.

Drie jaar geleden heb ik daarnaast de NHA studie "Apps maken en programmeren" gemaakt en afgerond. Tijdens deze opleiding heb ik onder andere kennis gemaakt met Angular en Ionic. Hierbij moest ik behoorlijk wat opdrachten sturen naar de docent waarna deze beoordeeld werden met een cijfer. Ik scoorde alleen maar 10`en een keer een 9,5 maar gemiddeld de opleiding dus afgerond met een 10. Maar misschien is de NHA bij andere cursisten ook wel heel royaal met het uitdelen van cijfers dit kan ik niet beoordelen.

Om het samen te vatten: ik denk dat ik best wat vaardigheden heb maar ik blink nergens echt in uit. Wel heb ik een behoorlijk brede kennis naar mijn mening. Daarnaast heb ik geen diploma in deze richting. Aan de andere kant lees ik vaak dat ervaring ook behoorlijk telt en we moeten allemaal ergens beginnen.

Bestaan er geen werkgevers die me een kans willen geven door te zeggen "ik geef jou een opdracht waar je gratis in je eigen tijd aan mag werken. Bij goed resultaat praten we verder en anders scheiden hier onze wegen?"

Zijn er hier Tweakers die werken in de 3D/Game Industrie en hier wat over willen vertellen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:51
Je bedoelt dat je een toelatingsassement wilt doen?
Ja, dat hebben bijna alle werkgevers, maar dit komt NA het keuren van je papiertje + cv...
Want het bekijken van wat jij maakt kost ook veel werk.
Met MBO ICT van 20 jaar geleden kan je niet heel veel... ik weet niet wat je NHA studie waard is (is die geaccrediteerd?)

Wat je nog kan doen is via een recruiteringsbureau, soms kom je dan wel binnen...

Je kan natuurlijk gewoon proberen - niet geschoten altijd mis he :)

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 05-01-2026 21:58 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer het eens bij een detacheringsbedrijf, die zijn het wel gewend om mensen met weinig ervaring aan te namen en die (een beetje) op te leiden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Computergek
99ruud99 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:58:
Je bedoelt dat je een toelatingsassement wilt doen?
Ja, dat hebben bijna alle werkgevers, maar dit komt NA het keuren van je papiertje + cv...
Want het bekijken van wat jij maakt kost ook veel werk.
Nee ik wil geen toelatingsassement doen. Ik kan niet slagen voor zulke testen daar ben ik dan weer te achterlijk voor blijkbaar. Daarom hoopte ik dat uit mijn openingspost duidelijk zou worden dat ik echt wel vaardigheden heb maar dat het me niet lukt om dit te laten zien via de reguliere wegen. Ook mijn sociale kwaliteiten laten te wensen over daarom ben ik al een keer afgewezen omdat ik niet in het team zou passen. Nee ik ben inderdaad geen gangmaker maar ook zeker niet contactgestoord. Jammer dat dit kennelijk toch zwaar weegt voor een werkgever.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:51
Hoe zie je het dan wel voor je, als het geen assessment (= opdracht) mag zijn?

Gewoon puur, meest ideale alles kan en mag, wat zou je graag willen? Dan kunnen we misschien meehelpen.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:01
Computergek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Nee ik wil geen toelatingsassement doen. Ik kan niet slagen voor zulke testen daar ben ik dan weer te achterlijk voor blijkbaar. Daarom hoopte ik dat uit mijn openingspost duidelijk zou worden dat ik echt wel vaardigheden heb maar dat het me niet lukt om dit te laten zien via de reguliere wegen. Ook mijn sociale kwaliteiten laten te wensen over daarom ben ik al een keer afgewezen omdat ik niet in het team zou passen. Nee ik ben inderdaad geen gangmaker maar ook zeker niet contactgestoord. Jammer dat dit kennelijk toch zwaar weegt voor een werkgever.
Ik werk niet in de 3D-, noch in de game-industrie, maar hierbij mijn twee centen:
  • Je hebt kennelijk al wat praktijkervaring en, daarmee, een netwerk. Activeer dit netwerk, laat je vorige opdrachtgevers weten dat je een carrièreswitch wil maken.
  • Brutalen hebben de halve wereld. Benader bedrijven zélf, actief, met dit voorstel. Zorg dan wel dat je weet wat je wil vertellen en dat je een goed portfolio kan mailen als er na een eerste telefonisch contact interesse is.
  • En over die afwijzing. Luister goed naar feedback die je na een sollicitatiegesprek krijgt, máár, hang er niet teveel aan op. Soms Regelmatig komen werkgevers met algemeenheden als "je past niet in ons team" omdat ze het wat ingewikkeld vinden om de wáre reden, "we vonden die andere kandidaat gewoon een leuker" te maskeren.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-01 17:42
Computergek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:53:

Bestaan er geen werkgevers die me een kans willen geven door te zeggen "ik geef jou een opdracht waar je gratis in je eigen tijd aan mag werken. Bij goed resultaat praten we verder en anders scheiden hier onze wegen?"

Zijn er hier Tweakers die werken in de 3D/Game Industrie en hier wat over willen vertellen?
Niet in de 3d/game industrie , maar wel in de ICT sector, ikzelf heb ongeveer hetzelfde gedaan, wel gestudeerd maar nooit afgemaakt, maar ik ben toen gemigreerd naar een Engelstalig land, en heb na vele jaren een goede reputatie kunnen opbouwen , en goede aanbevelings brieven van hoge overheidsinstanties gekregen , dat ik een goede en betrouwbare ict-er ben .. maar het heeft wel vele jaren geduurd (niet altijd zonder pijn en leiden ;) ) .

Ik weet niet of het in Nederland kan kwa bedrijfs-cultuur , dat je kan starten bij een bedrijf waarbij je 3d modellen kunt laten zien , en zij zeggen van " mja bewijs je maar ;) " maar kijk je alleen in Nederland zelf of toch meer Europa ? mischien dat ik het fout heb, maar de 3d/game industrie kan een niche zijn bedenk ik me zo, als je alleen naar de Benelux kijkt .

[ Voor 5% gewijzigd door Metallize op 06-01-2026 17:17 ]

• Computergek
99ruud99 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:17:
Hoe zie je het dan wel voor je, als het geen assessment (= opdracht) mag zijn?

Gewoon puur, meest ideale alles kan en mag, wat zou je graag willen? Dan kunnen we misschien meehelpen.
Ik wil iets kunnen doen wat bij (een van) mijn ervaringen past zoals in mijn openingspost beschreven. Maar omdat ik dit altijd alleen als hobby heb gedaan kan ik niet zomaar zeggen wat ik denk nodig te hebben voor een werkgever. Het makkelijkste voor mij zou zijn gewoon een opdracht te krijgen met een lijst van punten waar ik aan moet voldoen. Naar mijn mening is een assessment toch iets anders omdat het kan voorkomen dat ik tijdens het maken ervan iets niet weet. En dus een onvoldoende krijg. Ik denk dat elke werknemer wel een keer iets niet weet en het vervolgens op moet zoeken wat ik dus ook zou doen als het geen assessment betreft.
Bernard0343 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Ik werk niet in de 3D-, noch in de game-industrie, maar hierbij mijn twee centen:
  • Je hebt kennelijk al wat praktijkervaring en, daarmee, een netwerk. Activeer dit netwerk, laat je vorige opdrachtgevers weten dat je een carrièreswitch wil maken.
  • Brutalen hebben de halve wereld. Benader bedrijven zélf, actief, met dit voorstel. Zorg dan wel dat je weet wat je wil vertellen en dat je een goed portfolio kan mailen als er na een eerste telefonisch contact interesse is.
  • En over die afwijzing. Luister goed naar feedback die je na een sollicitatiegesprek krijgt, máár, hang er niet teveel aan op. Soms Regelmatig komen werkgevers met algemeenheden als "je past niet in ons team" omdat ze het wat ingewikkeld vinden om de wáre reden, "we vonden die andere kandidaat gewoon een leuker" te maskeren.
• Helaas heb ik geen netwerk van contacten. De projecten waar ik aan heb gewerkt waren voor mezelf en voor een selecte doelgroep. Om specifiek te zijn, aangezien ik altijd buschauffeur wilde worden bestaan mijn 3D modellen voornamelijk uit bussen. Toen ik net begonnen was heb ik een aantal voertuigen voor GTA San Andreas gemaakt maar toen stond de kwantiteit meer voorop dan de kwaliteit.
• Ik heb al eens bedrijven benaderd in game design en mijn portfolio laten zien. Maar ik denk dus omdat het voornamelijk 3D modellen van bussen zijn werkgevers niet verder kijken. Als ik een portfolio van character modellen kan laten zien bijvoorbeeld zou ik misschien meer kans maken.
• Ik hang er ook niet teveel aan op als ik zo`n afwijzing krijg maar het kost allemaal zoveel tijd. Bij een van mijn afwijzingen had ik bijvoorbeeld eerst een videogesprek met een recruiter van 1,5 uur. Daarna weer met twee anderen van het daadwerkelijke bedrijf een videogesprek waar ik bij voldoende indruk aan de slag zou kunnen gaan. Maar helaas ging dat niet door.
Metallize schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Niet in de 3d/game industrie , maar wel in de ICT sector, ikzelf heb ongeveer hetzelfde gedaan, wel gestudeerd maar nooit afgemaakt, maar ik ben toen gemigreerd naar een Engelstalig land, en heb na vele jaren een goede reputatie kunnen opbouwen , en goede aanbevelings brieven van hoge overheidsinstanties gekregen , dat ik een goede en betrouwbare ict-er ben .. maar het heeft wel vele jaren geduurd (niet altijd zonder pijn en leiden ;) ) .

Ik weet niet of het in Nederland kan kwa bedrijfs-cultuur , dat je kan starten bij een bedrijf waarbij je 3d modellen kunt laten zien , en zij zeggen van " mja bewijs je maar ;) " maar kijk je alleen in Nederland zelf of toch meer Europa ? mischien dat ik het fout heb, maar de 3d/game industrie kan een niche zijn bedenk ik me zo, als je alleen naar de Benelux kijkt .
Ik kan me voorstellen dat wanneer je aanbevelingen krijgt van hoge overheidsinstanties je uiteindelijk wel ergens binnen komt. Mooi dat het je zo is gelukt.

In de 3D industrie is de concurrentie gewoon heel hoog volgens mij. Vooral nu met AI waarbij simpele modellen ook behoorlijk goed na te maken zijn. Daarom denk ik nog wel een voordeel te hebben omdat ik mijn 3D modellen ook volledig werkend naar verschillende games of Unity kan converteren.

Als een werkgever een opdracht zou hebben hoeft het niet perse iets in de richting van 3D design of game design te zijn. Een app maken voor mobiele telefoons of webdesign lijkt me bijvoorbeeld ook heel interessant.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik weet niet of je nu bij een grote OV organisatie werkt of juist bij een kleine vervoerder. Maar als je bijvoorbeeld bij een grote OV organisatie werkt is het misschien handig om eens met de HR afdeling te gaan spreken of je leidinggevende?

Hoewel ik in een totaal andere brache werk hebben we hier mogelijkheden voor loopbaancoaching en collega's die iets anders willen.

En vergeet niet; alles wwat je 40 uur per week doet brengt ups en downs met zich mee. Dat je nu in je vrije tijd 3D modellen maakt wil niet zeggen dat het ook leuk is om dat te doen in een zakelijke omgeving.

• Computergek
Praten met de HR afdeling kan ik inderdaad eens proberen. Je hebt zeker een punt dat werken in een zakelijke omgeving niet leuk hoeft te zijn ook al doe je het met plezier als hobby. Ik zou ook wel wat willen proberen om een beetje extra inkomsten te generen dat ik kan doen als hobby, hoeft geen vetpot te zijn. Helaas heeft een moderator gelijk mijn andere topic op slot gegooid dus nog geen idee of zoiets echt haalbaar is.

Edit: Net nog even jouw reactie in mijn andere topic doorgelezen en daar schreef je onder andere het volgende "Klopt, en ga als beginnende website uit van 1 a 3 euro per 1000 views.". Met mijn eerdere zoektocht op internet heb ik zulke cijfers niet kunnen vinden dus hier heb ik wel wat aan. d:)b

[ Voor 26% gewijzigd door Computergek op 08-01-2026 12:11 ]

Pagina: 1