Amazon verkooppartner phishing via SMS?

Pagina: 1
Acties:

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:19
Goedenavond,

Zit even met het volgende waar ik graag meer duidelijkheid over wil krijgen:

Gisteren op Amazon een bestelling geplaatst bij een verkooppartner. Vanochtend een mail vanuit Amazon ontvangen dat het pakketje onderweg is incl. trace nummer. So far so good.

Echter ontvang ik zojuist een SMS met daarin de mededeling dat ik een keuze moet maken tussen het ophalen bij een UPS access point of thuisbezorging. Niet geheel boeiend, ware het niet dat er een juiste trace nummer wordt vermeld en daarnaast ook nog eens een pakketpunt in de buurt van mijn bezorgadres. Als je het telefoonnummer googled vanwaar ik de SMS heb ontvangen, krijg je allerlei waarschuwingen dat het phishing betreft. UPS geeft zelf ook aan dat het niet van hun komt. (Het idee van de SMS is natuurlijk dat je kiest voor het pakketpunt, zodat iemand anders deze vervolgens in ontvangst kan nemen..)

Nu de vraag: Hoe dan? Hoe zijn mijn gegevens daar terechtgekomen? Op Amazon heb ik 2FA aanstaan. Op mijn mail ook. Dan lijkt mij de enige conclusie dat er bij de verkooppartner een datalek moet zijn of dat mijn persoonlijke gegevens zijn doorverkocht?

Ik begrijp dat dit lastig is te beantwoorden, toch ben ik, puur ook uit nieuwsgierigheid, benieuwd naar jullie theorieën.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben ook nieuwsgierig maar heb helaas geen antwoorden voor je - anders dan dat het ook aan de UPS kant kan zitten.
Bv. een website waar je zonder ingelogd te zijn toch de trackinggegevens kan inzien - bv door postcode te gokken of opeenvolgende trackingnummers (dan tel je gewoon 1 op bij een bekend trackingnummer)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:19
Juup schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:38:
Ik ben ook nieuwsgierig maar heb helaas geen antwoorden voor je - anders dan dat het ook aan de UPS kant kan zitten.
Bv. een website waar je zonder ingelogd te zijn toch de trackinggegevens kan inzien - bv door postcode te gokken of opeenvolgende trackingnummers (dan tel je gewoon 1 op bij een bekend trackingnummer)
Ja precies, dat zou een theorie kunnen zijn. Echter, hoe komen ze dan aan mijn telefoonnummer? ;)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:05
Kun je een screenshot delen van die SMS, want UPS doet dit dus daadwerkelijk.
Heel handig, want UPS komt alleen tijdens kantooruren.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-01 13:04
ik zou toch is met Amazon en UPS contact opnemen of dit überhaupt mag. volgens mij mag contact tussen klant en 3rd reseller namelijk alleen via Amazon chat/mail dienst en niet direct.

ooit wel eens gehad dat een leverancier wat info wou geven, dat bericht kwam via officiele Amazon kanalen.

mogelijk kijken of je het kan annuleren als je het echt niet vertrouwd, Amazon is hier zeer goed in qua service.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Fer10
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01 00:09
Misschien een overbodige opmerking maar weet je zeker dat het phishing is? Ik heb wel vaker dat als ik telefoonnummers online bekijk er staat dat het phishing is terwijl het dat niet is.

Bijvoorbeeld: tijdje terug kreeg ik 3 keer per week een belletje van Mediamarkt dat mijn abonnement bijna afliep. Dit nummer stond online aangemerkt als phishing. Terwijl het hun echte nummer was (overigens wel heel irritante telefoontjes daar niet van). En klantenservice geeft mij ook wel vaker foute informatie bij bezorgbedrijven.

Hoe dan ook het zekere voor het onzekere.
Pagina: 1