Beste mede-Tweakers,
Ik zit in een lastig parket met mijn opstalverzekeraar over een badkamerlekkage en ik ben benieuwd naar jullie technisch inzicht.
Achtergrond:
Eind oktober 2024 constateerde ik lekkage in de badkamer op de 1e verdieping van mijn tussenwoning (water kwam door het plafond in de hal). De verzekeraar heeft twee keer een lekdetectiebedrijf ingeschakeld, maar beide keren werd er niet gericht gezocht. Omdat de schade verergerde (water perste zich onder de dorpel door) en de verzekeraar ruim 5 maanden mijn vervolgschademeldingen negeerde, moest ik noodgedwongen een onafhankelijk lekdetectiebureau inschakelen:
Over het gehele traject is 4x contra-expertise afgewezen en zijn al mijn vervolgschademeldingen genegeerd. Toen ik de leiding liet vervangen, stelde de verzekeraar dat ik de lekkage zelf had veroorzaakt tijdens het hakwerk. Vervolgonderzoek was daarom niet meer mogelijk. Eerder zouden de drukproeven van hun experts hebben aangetoond dat de leidingen wel lekdicht waren. Uit coulance is een contra-expert benoemd, maar alleen voor de schadevaststelling en niet de oorzaak.
Onafhankelijk onderzoek:
Om toch de oorzaak nader te onderzoeken heb ik een onafhankelijk adviesrapport laten opstellen, dat ondubbelzinnig heeft vastgesteld dat de lekkage en de daaruit voortvloeiende gevolgschade direct het gevolg was van een lekkende warmwaterleiding, die door de eerdere onderzoeken over het hoofd was gezien vanwege een:
Mijn technische vragen:
Dit is de beperkte beschikbare informatie over de persproef:
Lekdetectie A:
/f/image/vc1Qk8XS98vhWL0og9fjtbtX.png?f=fotoalbum_large)
Lekdetectie B
:strip_exif()/f/image/mnyWZ0V0x3yt0uWJ7t1ZJANV.png?f=user_large)
Dat brengt mij bij de hoofdvraag:
Ik zit in een lastig parket met mijn opstalverzekeraar over een badkamerlekkage en ik ben benieuwd naar jullie technisch inzicht.
Achtergrond:
Eind oktober 2024 constateerde ik lekkage in de badkamer op de 1e verdieping van mijn tussenwoning (water kwam door het plafond in de hal). De verzekeraar heeft twee keer een lekdetectiebedrijf ingeschakeld, maar beide keren werd er niet gericht gezocht. Omdat de schade verergerde (water perste zich onder de dorpel door) en de verzekeraar ruim 5 maanden mijn vervolgschademeldingen negeerde, moest ik noodgedwongen een onafhankelijk lekdetectiebureau inschakelen:
- Lekdetectie A (via verzekeraar): deed een druktest vanuit de meterkast. Conclusie: “slecht kitwerk”. Geen vochtmetingen gerapporteerd, afvoer niet met kleurvloeistof getest.
- Lekdetectie B (via verzekeraar): deed weer een persproef vanuit de meterkast. Conclusie: “hoogstwaarschijnlijk kitrand douchedrain”. Afvoer opnieuw niet met kleurvloeistof getest.
- Lekdetectie C (eigen): Traceergas en thermische camera in badkamer. Conclusie: warmwaterleidinglekkage in de douchevloer, gelegen naast de kapotte kitrand.
Over het gehele traject is 4x contra-expertise afgewezen en zijn al mijn vervolgschademeldingen genegeerd. Toen ik de leiding liet vervangen, stelde de verzekeraar dat ik de lekkage zelf had veroorzaakt tijdens het hakwerk. Vervolgonderzoek was daarom niet meer mogelijk. Eerder zouden de drukproeven van hun experts hebben aangetoond dat de leidingen wel lekdicht waren. Uit coulance is een contra-expert benoemd, maar alleen voor de schadevaststelling en niet de oorzaak.
Onafhankelijk onderzoek:
Om toch de oorzaak nader te onderzoeken heb ik een onafhankelijk adviesrapport laten opstellen, dat ondubbelzinnig heeft vastgesteld dat de lekkage en de daaruit voortvloeiende gevolgschade direct het gevolg was van een lekkende warmwaterleiding, die door de eerdere onderzoeken over het hoofd was gezien vanwege een:
- te korte drukproef.
- geheel onlogische vastlegging van het schadebeeld
Mijn technische vragen:
- Is een druktest met een manometer op een tuinslang betrouwbaar?
- Kan een druktest vanaf de meterkast een microlekkage in een warmwaterleiding aantonen, als er niet specifiek op dat circuit is afgeperst?
- De druktest duurde minder dan 10 minuten. Is dit voldoende voor stabilisatie en detectie van microlekkages?
- In het rapport ontbreken gegevens zoals; persdruk, eenheden (Bar/PSI), tijdstippen, het geteste installatiedeel. Is dit gebruikelijk?
- Kan een te hoge persdruk schadelijk zijn voor bijvoorbeeld de inlaatcombinatie van een CV ketel?
- Kan het beschadigen van kwetsbare toestellen gezondheidsrisico’s met zich meebrengen?
Dit is de beperkte beschikbare informatie over de persproef:
Lekdetectie A:
/f/image/vc1Qk8XS98vhWL0og9fjtbtX.png?f=fotoalbum_large)
Lekdetectie B
:strip_exif()/f/image/mnyWZ0V0x3yt0uWJ7t1ZJANV.png?f=user_large)
Dat brengt mij bij de hoofdvraag:
- was de persproef van mijn verzekeraar wel conform de norm?