• PJOG
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:01
Beste medetweakers,

Alle goeds gewenst voor 2026!

Mag ik jullie hulp vragen bij mijn netwerkprobleem? Ik kom er niet uit.

Ik gebruik op mijn thuiskantoor een HP elitebook 850 G7 laptop welke ik middels de bijgeleverde USB-C kabel heb aangesloten op een Philips Brilliance 346P monitor. De USB-C kabel zorgt voor laden van de laptop, videoweergave en netwerk. Ik heb een gigabit bekabeld netwerk thuis liggen en een ziggo 1000/100 internet abonnement. Wanneer ik speedtest op mijn laptop run, is mijn uploadsnelheid altijd keurig 100 mbit, maar komt mijn downloadsnelheid nooit boven de 100 mbit uit. Mijn laptop heeft geen rj45 connector. Wanneer ik een prive laptop (asus) pak welke wel een RJ45 connector heeft, en ik doe deze in die laptop, komt speedtest ruim boven de 800 mbit uit. Uit frustratie heb ik onlangs een HP USB-C G5 Dock gekocht om mijn downloadsnelheid op orde te krijgen.

Wanneer ik de HP dock aansluit, is deze op de de volgende manier met de monitor verbonden: RJ-45 connector in de HP dock en de monitor middels een displayportkabel aan de dock. De USB-C kabel van de HP dock gaat dan in de laptop voor video, laden en netwerk.

Zelfs in deze configuratie, kom ik niet boven de 100 mbit download uit. Mijn vrouw heeft ook een HP laptop van haar werk en deze komt qua downloadsnelheid ook niet boven de 100mbit uit. Is het mogelijk een HP probleem?

Wie kan mij helpen?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:13
Denk dat je een probleem in je kabels hebt zitten. Want als je alleen maar 100 mbit/s krijgt een geen 1 gbit/s verbinding dan heb je al een probleem met de bekabeling. Hoe ziet de bekabeling eruit? Wat heb je allemaal thuis? Hoe ziet de rest van je netwerk eruit? Wat heb je allemaal op de kabels aangesloten? Zitten er netwerkswitches tussen? Heb je kabels met een wanddoos en keystones of rechstreekse netwerkstekkertjes? Heb je al eens een kabel rechtstreeks op het modem / router van UPC aangesloten en deze aangesloten op het dock? Dan zou je meteen 1 Gbit/s moeten hebben als connectie.

• PJOG
Hmm....alles op de werklaptop geeft aan dat er een gigabitverbinding actief is. Ik schrijf 100 mbit wat wat verwarrend is bedenk ik me nu. De downloadsnelheid is ongeveer 105 mbit (en upload 102 mbit). Wanneer ik de RJ-45 connector (welke normaal in mijn monitor of USB-C dock gaat) in de oude laptop prik, krijg ik keurig 800+ mbit bekabeld. Ook mijn andere netwerkapparatuur haalt deze snelheid. Alleen mijn werkopstelling niet. Netwerk is volledig bekabeld met cat6 bekabeling en aangesloten op een 16-poorts ubiquiti switch.Vanaf de switch gaat een cat6 kabel naar een gira RJ45 wall outlet. In de wall outlet zit een cat6 kabel welke naar mijn werklaptopdock gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door PJOG op 05-01-2026 17:32 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Er zijn een aantal factoren die hier meespelen. Maar de eerste vraag die bij mij op komt is: heb je die snelheid echt nodig? En de tweede vraag: Staat wifi toevallig nog aan op de laptops?

Bedenk dat een USB-C kabel ook geen wonderen kan verrichten en wanneer je er een scherm op aansluit, een groot gedeelte van de bandbreedte naar het scherm gaat. Dus koppel het scherm eens los van je HP-dock en voer eens een speedtest uit op je laptop beeldscherm. Schiet je downloadsnelheid dan omhoog, kijk dan voor welke snelheid de kabel gecertificeerd en of dat overeenkomt met de USB-poorten op het scherm, dock en laptop. Het zou zo kunnen zijn dat die kabel te traag is.

Verder kan een rotte netwerkkabel ook roet in het eten gooien weet ik uit ervaring. Veel package retransmits en je 1 Gbit netwerk linkt prima op 1 Gbit maar je snelheid kan kelderen tot in de Mbits.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:31
Kan je niet aan de switch zien wat de link snelheid is? Als die 100Mbit aangeeft dan is er mogelijk iets niet helemaal lekker met je kabel, of een net niet lekkere connectie. Ook al linkt je werk laptop met 1Gb dan kan een andere netwerk kaart het wel eens net niet eens zijn met de signaal niveaus.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:53
Wat haal je zonder je externe monitor? In principe heb je maar twee lanes dp nodig en zou superspeed nog steeds mogelijk moeten zijn, maar misschien zit er ergens een beperking waardoor je blijft steken op usb 2 snelheden.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Mijn externe monitor doet hetzelfde
Hij zegt wel dat die een gigabit adapter ziet maar snelheid is veel lager. Wss omdat de usb (thunderbolt?) bandbreedte opgaat aan 4k/camera etc

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2026 19:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 15:17

Miezie

Niet te moeilijk doen...

In je monitor en waarschijnlijk ook in de dock kan je prioriteren voor de USB-C aansluiting. Snelle netwerkverbindingen gaan ten koste van andere zaken (oa beeldkwaliteit).

Handleiding van de monitor even lezen en dan jezelf even afvragen of je die gigabit echt nodig hebt…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:09
Heb je de juiste drivers geïnstalleerd? Van beide rj45 adapters. Op 1 van mijn docks was er geen juiste netwerkverbinding voor installatie van de drivers.

• PJOG
Dus koppel het scherm eens los van je HP-dock en voer eens een speedtest uit op je laptop beeldscherm. Schiet je downloadsnelheid dan omhoog, kijk dan voor welke snelheid de kabel gecertificeerd en of dat overeenkomt met de USB-poorten op het scherm, dock en laptop. Het zou zo kunnen zijn dat die kabel te traag is.
Dat is een hele goede tip! Ga ik proberen!

• PJOG
jaspermeul schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:29:
Heb je de juiste drivers geïnstalleerd? Van beide rj45 adapters. Op 1 van mijn docks was er geen juiste netwerkverbinding voor installatie van de drivers.
In die veronderstelling leef ik wel. Ik heb onlangs de nieuwste drivers van de Philips site gedownload en geinstalleerd. Ik probeer het eerst eens zonder monitor

• laurens0619
PJOG schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Dat is een hele goede tip! Ga ik proberen!
Dit vond ik nog op de philips website

* If your Ethernet connection seems slow, please enter OSD menu
and select USB 3.0 or higher version which can support the LAN
speed to 1G.

• PJOG
laurens0619 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:58:
* If your Ethernet connection seems slow, please enter OSD menu
and select USB 3.0 or higher version which can support the LAN
speed to 1G.
Dank! Ik heb (ook in het verleden al) meermaals omgeschakeld van USB 2.0 naar USB 3.2. Dat helpt niet echt. Ik werk nu op USB 3.2 en mijn downloadsnelheid is op moment van schrijven van dit bericht 47,3 mbit. Upload 102,7.

Ik begin toch te twijfelen aan de bandbreedte van USB-C voor én video, én audio, én laden, én gigabit internet, én USB-Hub achterop de monitor. Ik lees dat met name voor de HP elitebook de downloadsnelheid zomaar kan dalen naar 200 mbit als alle signalen en data door 1 USB-C kabel moet.

• laurens0619
PJOG schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Dank! Ik heb (ook in het verleden al) meermaals omgeschakeld van USB 2.0 naar USB 3.2. Dat helpt niet echt. Ik werk nu op USB 3.2 en mijn downloadsnelheid is op moment van schrijven van dit bericht 47,3 mbit. Upload 102,7.

Ik begin toch te twijfelen aan de bandbreedte van USB-C voor én video, én audio, én laden, én gigabit internet, én USB-Hub achterop de monitor. Ik lees dat met name voor de HP elitebook de downloadsnelheid zomaar kan dalen naar 200 mbit als alle signalen en data door 1 USB-C kabel moet.
Ik heb het wel eens uitgezocht. Kwam in een enorme rabbit hole met Thunderbolt standaarden terecht waar ik helemaal simpel van werd. Als je een display wilt daisy chainen (waarvoor de eerste via usb verbonden) moet je ook weer aan van alles voldoen.

Uiteindelijk heb ik mijn kabel losgetrokken en ben ik draadloos verbonden met het AP op een meter of 2 afstand :o

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-01 19:07
+1 voor de oplossing van Laurens.
Ik heb bij ons thuiskantoor ook een (Deco) AP op de kabel aangesloten op max 3 meter van de werkplek. Daarmee haal ik makkelijk meer dan 500 mbit

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:17
Die HP elitebook 850 G7 heeft vier stuks USB c met maar 1,5 GB/s en 2 stuks die 10 Gb/s zijn.
Heb je wel een van die laatste twee poorten gebruikt?

Maar ik denk eerder dat je tegen het max van dat USB dock aanloopt.
Een simpele oplossing is een USB naar ethernet erbij te kopen en de hub alleen voor je monitor te gebruiken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PJOG
Ben(V) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:49:
Die HP elitebook 850 G7 heeft vier stuks USB c met maar 1,5 GB/s en 2 stuks die 10 Gb/s zijn.
Heb je wel een van die laatste twee poorten gebruikt?
Die herken ik niet. Ik heb op mijn laptop "slechts" 2 USB-C poorten. Beide heb ik gebruikt. Dit maakt geen verschil.

• PJOG
Wilagro schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:29:
+1 voor de oplossing van Laurens.
Ik heb bij ons thuiskantoor ook een (Deco) AP op de kabel aangesloten op max 3 meter van de werkplek. Daarmee haal ik makkelijk meer dan 500 mbit
Mogelijk wordt het voor mij ook zoiets. De ICT winkel bij ons in het dorp heeft toevallig nog een paar goede tweedehands Ubiquiti accesspoints liggen die ik op deze wijze ook zou kunnen inzetten. Mijn huidige accesspoints halen namelijk net de locatie van mijn thuiskantoor niet waardoor de draadloze netwerkdekking op mijn kantoor minimaal is. Vandaar de eerste wens om het kantoor bekabeld aan te sluiten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:17
Tja de HP elitebook 850 G7 documentatie zegt wat anders.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
Je zou eens voor de test je resolutie op 1024x768 kunnen instellen ofzo, kijken hoe snel de netwerk interface dan gaat

• PJOG
laurens0619 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:48:
Je zou eens voor de test je resolutie op 1024x768 kunnen instellen ofzo, kijken hoe snel de netwerk interface dan gaat
Vreemd genoeg is het in 1024 modus ook slechts 27 mbit....Gelijk aan wanneer ik mijn standaardmodus van 3440x1440 pixels aan heb staan.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:54
PJOG schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:21:
Vreemd genoeg is het in 1024 modus ook slechts 27 mbit....Gelijk aan wanneer ik mijn standaardmodus van 3440x1440 pixels aan heb staan.
Weet je wel zeker dat je ook echt een lagere resolutie/framerate uitstuurt en dat niet desktop toch wordt geschaald naar 3440x1440 ?

Zie bijvoorbeeld:
4070 geeft geen input meer na wijzigen resolutie (display/scaling instellingen)

Bureaublad/desktop resolutie is hier 1280x800, maar video output is 1920x1080 via GPU scaling!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IanoW5KYNIiyFWkAvzuWvVysLx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IBGWQprBKvCmJVEHRSWyp9gO.png?f=user_large

The_Doman in "Display op lagere resolutie vastzetten"

Bureaublad/desktop resolutie is hier 1280x800 en video output is ook 1280x800!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXeaOazXtFRywaPIXME9rwjukvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NdLyFcOJ6lcQQGV1YWUuAao.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 07-01-2026 14:12 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ben(V) schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:
Tja de HP elitebook 850 G7 documentatie zegt wat anders.
Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen van: serie: EliteBook 850 G7

@PJOG misschien goed om even aan te geven welke exacte specificatie van die laptop je hebt.

Je hebt met een andere laptop direct aan de netwerkkabel getest en dat ging goed, dus aan het netwerkdeel zal het logischerwijs niet liggen. Heb je met die andere laptop ook al eens getest via de monitor of het USB dock?

Ik heb hier ook HP Elitebook laptops van het werk, dat zijn 840 G9 modellen en die halen via USB-c docks (eentje via dell monitor, de ander via een HP G4 thunderbolt dock) ruimschoots meer dan 100mbit.

Heb je al eens getest via WiFi? Dat zou met moderne apparatuur ook prima boven de 100mbit moeten kunnen komen. Als dat ook niet boven de 100mbit komt (en met andere apparaten wel) dan kan het natuurlijk ook nog zijn dat beveiligingssoftware die je werkgever heeft geïnstalleerd de boel vertraagt. Of dat al je verkeer via een of andere proxy loopt die de snelheid begrenst op 100mbit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1