Hoe kom ik netjes van een grote hoeveelheid oude hardware af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:53
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Recent is mijn alleenstaande vader overleden. Tot zijn dood werkte hij als ZZP'er aan de IT van mkb'ers in zijn omgeving. Hij leverde en onderhield bijvoorbeeld de apparatuur en netwerken. Dat heeft hij decennia gedaan.
Hij gooide nooit iets weg. Dat betekent dat zijn huis nu vol staat met naar schatting minimaal 100 oude miditowers, een zooi oude laptops, honderden oude HDD's, en een grote lading randapparatuur zoals monitoren. Daarnaast ook andere oude elektronica, zoals o.a. Video2000-recorders en audioapparatuur.

Ik moet het huis leegruimen. Ik kan een opkoper laten komen, maar ik wil graag dat met name met de HDD's zorgvuldig wordt omgegaan. Ik vermoed dat daar allerlei (mogelijk gevoelige) informatie op zal staan over de lokale bedrijfjes waar hij voor werkte, en ongetwijfeld ook persoonsgegevens.

Ik heb zelf niet de tijd of de kennis om alles te gaan uitzoeken, en ik woon niet bij zijn huis in de buurt. Dus het liefst laat ik alles in 1 keer ophalen door iemand die er waarde in ziet (al is het maar voor de metalen), maar dan wel iemand van wie zeker is dat die er integer mee om zal gaan.

Hebben jullie tips hoe ik dit op een correcte manier oplos zonder dat het me veel tijd of geld gaat kosten?

Alle reacties

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-01 12:04
Zelf maakt het bedrijf waar ik voor werk gebruik van https://recycle-box.nl/
Doen we al meerdere jaren bevalt erg goed en voldoet voor ons aan alle eisen qua vernietigen van data die op harde schijven staan enzovoorts.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
HDD's zorgvuldig laten afvoeren kost geld - is dat een probleem? (reken zo'n 10 euro per HDD)
Alternatief is elke HDD even de schijf kapot slaan, knappe kop die alle fragmentjes uit gaat zoeken en bij elkaar puzzelt :) (zeker als je veel hdds door elkaar gooit).

Rest van de HDD en andere electronica heeft nog enige (geringe) waarde, en wordt dus vaak gratis opgehaald. Als je het laat opkopen werkt het meestal met kiloprijs van de metalen. Dan moet je dit uitsorteren, anders wordt het als "schroot metaal" gewogen... en dan eindig je ongeveer op 0 euro na transportkosten.

*recycle box is een goed idee- let op dat die normaal enkel courante modellen meeneemt - dus als je modellen hebt van 10+ jaar oud, dan nemen ze die enkel mee "omdat ze er toch zijn" .

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 05-01-2026 15:49 ]

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:59
Bij de oudijzerboer kun je het zo kwijt. Al dan niet gesorteerd.

De hardeschijven zou ik kapotslaan. Desnoods enkel de printplaat vernielen. Een moker doet wonderen.

Hier een link naar een oud ijzerboer. Gewoon een willekeurige: https://www.kh-metals.nl/...cycling/oude-disk-drives/

Gewoon ter indicatie. Dan zie je ook gelijk wat wat nog waard is.

Een complete harddisk bijv bijna 2 euro per kilo. Doe zou ik dus lekker zelf wegbrengen en niet zomaar meegeven.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:53
Dank voor jullie goede tips! Hier kan ik zeker wat mee. Opvallend verschil in kosten tussen de 3 reacties als het gaat om de HDD's: @ProjectB00man geeft een tip van een organisatie die ze gratis ophaalt en wipet, @99ruud99 geeft aan dat je 10 euro per HDD moet betalen om ze netjes te laten afvoeren (al is dat zonder bronvermelding), en @koektrommeltje komt met een voorbeeld van een bedrijf dat mij juist betaalt voor de HDD's, al staat daar niets over wipen.

In ieder geval heb ik dankzij jullie nu geleerd wat ongeveer de opties zijn, daar ga ik mee verder. Dank!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Voorbeeldje van koektrommel geeft aan als je wilt dat ze gewiped worden dat je moet betalen, maar dat is wel goedkoper dan shredden.

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-01 12:04
Anakha schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:36:
Dank voor jullie goede tips! Hier kan ik zeker wat mee. Opvallend verschil in kosten tussen de 3 reacties als het gaat om de HDD's: @ProjectB00man geeft een tip van een organisatie die ze gratis ophaalt en wipet, @99ruud99 geeft aan dat je 10 euro per HDD moet betalen om ze netjes te laten afvoeren (al is dat zonder bronvermelding), en @koektrommeltje komt met een voorbeeld van een bedrijf dat mij juist betaalt voor de HDD's, al staat daar niets over wipen.

In ieder geval heb ik dankzij jullie nu geleerd wat ongeveer de opties zijn, daar ga ik mee verder. Dank!
Even ter aanvulling vaak is het alleen gratis als de waarde van de andere spullen de kosten dekt van het vernietigen van de harde schijven.
Het kan dus zijn dat bij geringe hoeveelheid spullen er wel betaald moet worden.

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:59
99ruud99 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:15:
Voorbeeldje van koektrommel geeft aan als je wilt dat ze gewiped worden dat je moet betalen, maar dat is wel goedkoper dan shredden.
Ik zie dat niet staan, maar ik denk dat een schroothsbdelaar alles gewoon op een boel flikkert gesorteerd en er een stuk minder netjes mee omgaat dan een ict-bedirjfbdat ze inneemt, wiped en wellicht dan doorverkoopt aan.. een oudijzerboer.

Daarom opper ik ook om gewonnen de.printplaat te vernielen voor het inleveren en/of die schijf even te bewerken met een moker.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:09
Gemeentewerf, paar keer op en neer rijden, daar kun je alles kwijt. In je gemeente kun je opzoeken wat het kost, vaak is het gratis. Electronica, ijzer, etc.

HDD's kan je ook met een boormachine doorboren, even met zijn 2en en op een workmate, vastzetten, boren, volgende. En dan gratis in de electronica bak op de gemeentewerf, althans zo gaat dat hier, even de gemeente website raadplegen.

Zaken als vintage videorecorders bij de kringloop inleveren. Liefhebbers genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 06-01-2026 17:36 ]

Pagina: 1