Hulp gevraagd: Power button werk niet meer, short ergens?

Pagina: 1
Acties:

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-01 10:14
Hoi tweakers,

Heb een vreemd probleem. Na vullen custom loop, en wat bewegen met de case om de lucht eruit te doen, stress test gedaan alles. PC uitgezet, fill port voorzien van plug, PC RECHT gezet, stond boek onder aan een kant zodat de fillport hoog punt was. Na rechtzetten / waterpas zetten. Ging de PC niet meer aan...

Ik had dit ook de eerste keer opstarten, dacht dat ik de power button pins niet goed aangesloten waren, die opnieuw aangesloten en toen starte hij wel op (en heb ik heel bovenstaande proces doorlopen, zonder problemen + Expo II aanzetten, stress test gedaan, Windows updates )

Wat is hier aan de hand en hoe los is het op? Lijkt op een kortsluiting probleem? Short?

Wat heb ik al gedaan?

- power button kabel nogmaal gecondoleerd en daarna zelfs vervagen
- video kaart los gehaald, proberen op te starten
- alle fan headers losgekoppeld los van elkaar
- pomp header los gekoppeld
- proberen op te staren met zo min mogelijk aan het MB gekoppeld
- het printplaat van de power button / front IO vervangen door zelfde plaatje van zelfde maar andere case.

- Het gekke is dat het MB wel stroom heeft van de PSU, de mini jack poorten hebben een kleurtje.
- het moederbord is nieuw, komt van Amazon.

Ik ben ten einde raad, is er mogelijk water ergens opgekomen bij het vullen? Lijkt ergens kort sluiting te maken.

Wat kan ik nog meer proberen? En hoe los ik dit op?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:52
Als je de powerknop en resetknop verwisseld, werkt het dan wel?
Bios reset geprobeerd?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Moderne PC behuizingen hebben vaak geen reset knop meer.
Je kan het moederbord dan ook direct starten door de PWR jumper even te verbinden:
Google: PC jump start

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Een AsRock met een 99xxX3D processor toevallig?

• michielvh83
Hoi, dank voor reacties! @The_Doman @Hell-Slave

ik ben weer iets veder.

Memory opnieuw in slots geplaats, power pons geshort.

PC start alleen op als ik een soft reset van de CMOS doe.

BIOS geupdate, maar zodra ik de PC uitzet dan en weer aan wil zetten, geen reactie. Dan moet ik weer de CMOS resetten.

Ook als ik engel de optimised default laad en geheugen op 4800 draaide ipv EXPO II 6000

Is de batterij dood? Voordat ik die eruit ga schroeven denk even vragen of jullie dit probleem wel eens hebben gehad?

• michielvh83
mjvdzwet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:32:
Een AsRock met een 99xxX3D processor toevallig?
Nope, wel een Asus met 9950x3d ;)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:52
michielvh83 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:43:
Hoi, dank voor reacties! @The_Doman @Hell-Slave

ik ben weer iets veder.

Memory opnieuw in slots geplaats, power pons geshort.

PC start alleen op als ik een soft reset van de CMOS doe.

BIOS geupdate, maar zodra ik de PC uitzet dan en weer aan wil zetten, geen reactie. Dan moet ik weer de CMOS resetten.

Ook als ik engel de optimised default laad en geheugen op 4800 draaide ipv EXPO II 6000

Is de batterij dood? Voordat ik die eruit ga schroeven denk even vragen of jullie dit probleem wel eens hebben gehad?
Wat voor geheugen gebruik je?

• michielvh83
G.Skill Flare X5 F5-6000J2836G32GX2-FX5

Had m'n moederbord beschadigd (pin cpu socket), dus heb zelfde moederbord gekocht en vervangen. Zelfde geheugen en zelfde model moederbord op zelfde bios versie, dus geheugen zou niet het probleem moeten zijn? Ook op default settings met geheugen op auto start die PC 1X op, en dan na shut down via Windows, niet meer aan zonder cmos reset..

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Heeft de CPU er in gezeten toen de socket beschadigd was?

Ik haalde de Asrock aan omdat die (aldus aardig wat Reddit gebruikers) de 99xxX3D processoren schijnt te "frituren". Het schijnt soms ook bij Asus voor te komen.
Ik kwam dit zomaar tegen, dus geen idee of dit bij jou ook aan de hand is.

Ik weet niet of jouw bord een clean BIOS flash kan doen. Dus met een USB stick en een knopje op de achterkant.

Dit heeft bij mij bij een Asrock geholpen toen het bord "vreemd" reageerde op het laden van geheugen profielen. Na een CMOS reset werkte alles totdat de geheugen profielen werden geladen. Het gewoon herflashen van de BIOS hielp niet, maar met de handmatige flash via de "nood" BIOS flash wel. Er werd duidelijk meer gereset dan met de CMOS clear/reset.

Mogelijk dat dit nog een oplossing kan zijn.

• michielvh83
mjvdzwet schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:08:
Heeft de CPU er in gezeten toen de socket beschadigd was?
Niet toen er stroom opstond, ik had wel even geprobeerd die pinnen terug te buigen (zonder echt geluk), en heb toen wel de CPU op de socket gelegd zonder echter druk, om te kijken hoe erg de pinnen verbogen waren (uiteraard niet aangezet).
Ik weet niet of jouw bord een clean BIOS flash kan doen. Dus met een USB stick en een knopje op de achterkant.

Dit heeft bij mij bij een Asrock geholpen toen het bord "vreemd" reageerde op het laden van geheugen profielen. Na een CMOS reset werkte alles totdat de geheugen profielen werden geladen. Het gewoon herflashen van de BIOS hielp niet, maar met de handmatige flash via de "nood" BIOS flash wel. Er werd duidelijk meer gereset dan met de CMOS clear/reset.

Mogelijk dat dit nog een oplossing kan zijn.
Heb ik idd, ga ik nog testen! Had nu bios update gedaan via de bios zelf.

• michielvh83
@mjvdzwet BIOS update via flashback gedaan, helaas geen succes. Maar was zeker het proberen waard!
Pagina: 1