WLED met welke LED strip en electrisch veilig

Pagina: 1
Acties:

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-02 10:37
Ik ben nu al een aantal jaren met "slimme" verlichting bezig. Zigbee en thread is gesneden koek inmiddels, zonder Home Assistant wil ik niet meer en automatiseer steeds meer, zonder WAF en gemak van knoppen te verliezen. Voor de meeste soorten lampen is het me allemaal wel duidelijk, maar LED strips is een andere wereld. Ik heb wel een paar witte strips met IKEA Tradfri drivers, maar dat is enkel dimmen en dan heb je het wel gehad. Dus nu kijken naar WLED, dat er allemaal erg mooi uit ziet. Ik kan ook inmiddels solderen en heb een aantal verschillende ESP32 projectjes gemaakt.

Maar bij LED strips zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb natuurlijk ook hier gezocht, maar een simpel topic om een kort overzicht te krijgen voor de beginnende LEDstripper vond ik niet, vandaar dus dit topic! :)

Na een hoop gezoek denk ik het volgende te weten (correct me if I'm wrong, please):
  • als je niet heel duidelijk de losse LEDs wil zien is een (goede) diffuser nodig, naast een hogere LED per meter
  • voor animaties is het leuker als je LEDs los kan aanspreken, dus niet per 6 of meer of COB
  • 60 LEDs per meter is een redelijk compromis
  • 60 LEDs per meter verbruikt maximaal ruwweg 10 tot 15 Watt per meter
  • 5V stuurt over het algemeen aan per LED, 12V per 3 LEDs, 24V per 6 LEDs
  • WS2812B strips op 5V zijn voor projectjes waarbij wit licht niet belangrijk is
  • SK6812 5 of 12 V als er wat wit licht bij moet (wit naar keuze waarm of koud, maar niet allebei)
  • WS2805 voor als je RGBCCT wilt (zowel wit naar keuze (van warm tot wit) als kleur naar keuze)
Mijn eerste projectjes zijn allemaal voor mijn dochters, die willen kleurtjes, maar de strips komen ook onder een plank boven een buro, dus ik wil RGBCCT, zodat er studielicht zowel als gezelligheidslicht is. LED strips zichtbaar vind ik niet mooi, dus ik heb mooie aluminium gootjes met diffuser. Voor de aansturing kom ik dan dus op een 12V WS2805 strip met 60 LEDs per meter uit.

Aangezien ik dus een 12V strip nodig ga hebben en de ESP32 5V nodig heeft is een simpele DC step down converter nodig. Een korte zoekactie lijkt op te leveren dat er step down converters zijn voor weinig die zowel 12V als 24V automatisch naar 5V kunnen brengen, dus als ik er een paar koop kan ik desnoods ook nog een 24V projectje doen later, maar ook meteen door met een 12V supply nu.

Kort door de bocht kan ik dus een 12V power supply kopen, de power output splitten naar step down en LED strip en de step down naar de ESP32 en 1 van de GPIO pins naar de datalijn van de LED strip en draaien maar. Klopt dat?

Nou zijn mijn eerste projectjes redelijk korte strips, dus geen enorme amperages.. loont het om mezelf meteen aan te leren zekeringen toe te voegen? Of is dat een beetje overkill op het nivo van 2 of hooguit 3 meter per "product"? Zijn er andere electrische veiligheidsoverwegingen? Online zie je controllers zoals die van Quinled die van die grote zekeringen gebruiken die ik uit auto's ken. Is dat nodig?

Bediening zal gaan via Alexa of HA, met misschien een paar knopjes die op andere GPIO pins komen (drukknopjes, geen schakelaars, die een bepaalde optie binnen WLED activeren), met misschien nog een zigbee stopcontact er bij om alles uit te kunnen zetten. Doosje wordt een 3d print, zodat alles netjes afgewerkt kan worden en het er niet als een op de muur geplakte led strip met losse draadjes uit komt te zien.

Heb ik een beetje alles overzichtelijk nu, of mis ik nog wat? Er is heel veel aan info en product, maar ik heb geprobeerd een beetje te beperken tot mijn specifieke gebruiksdoel. Als jij me kan helpen het bos beter te zien tussen al die bomen, graag! :)

Wat is op dit moment ongeveer de prijs van de strips? Ik zie rond de €45 per 5 meter, of zoek ik niet goed? Is Ali significant goedkoper en toch zeker van kwaliteit? Kan ik voor de power supply het beste meteen voor meanwell gaan, of zijn er kwalitatief genoeg keuzes? Het lijkt dat BTF bij LED strips de grote naam is, zijn er ook andere kwaliteitsmerken?

Een hoop vragen nog dus, maar ik hoop dat ik op de goede weg ben!

• mediumdry
kleine update, ik zag dat op Ali de rgbcct ws2805 een €23 per 5 meter (60 leds/m) waren, dus 2x gekocht. Via amazon een 12v power supply met barrel jack en wat kleine onderdelen gekocht. Alles bij elkaar tegen de €100, maar met genoeg over voor de start van een 2de project.

Als er iemand tips heeft voor de electrische veiligheid, dan houd ik me aanbevolen, want ik weet niet veel van die zaken. Voor nu ga ik er van uit dat er voldoende bescherming in de externe power supply zit. Later meer als alles binnen is en ik tijd heb om te knutselen. :)

Ik hoop dat dit nuttig is voor anderen die ook zitten te denken aan spelen met LED strips.

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:41
Leuk,
Heb je de materialen al binnen, of net besteld.
Ik ben nl. wel geïnteresseerd wat je exact besteld hebt en wat de kwaliteit is.

• mediumdry
zodra het binnen is zal ik het je laten weten wat de kwaliteit is (vooral niet zeker van de power supply)

shopping list:
-BTF WS2805 RGBCCT DC12V white PCB 5m 60/m IP30 €23,39
-RUIZHI 3pcs DC DC Inverter 24V/12V to 5V 5A Step Down Converter/Buck Converter €10,09
-GBKDQQ Power Supply 12V 5A Euro Plug 5.5×2.5/2.1mm €10,99 (beetje noname, maar makkelijkst te vervangen, de meanwells moeten ingebouwd worden, dit is extern, dus makkelijker. Als het niet bevalt ga ik over op meanwells, of misschien USB-C chargers, meestal zijn de kosten daarvan ruim meer dan deze 10 euro)

Optionele items:
-RUNCCI-YUN 20pcs 5.5 X 2.5mm DC Power Socket Female Mount Plug €9,99 (om in het doosje met de controller de stroom binnen te krijgen. met het oog op netjes afwerken..)
-BTF-LIGHTING 10 pairs 4pin SM JST 15cm cable Female/Male connectors €10,32 (om de verschillende strips netjes aan te kunnen sluiten, maar ook weer los te halen om ergens anders op te hangen, niet strikt nodig ook, maar ik houd er van als niet alles aan elkaar vast zit, moeilijk te vervoeren, dit zijn de pluggen die aan de LED strips zitten)
-Mini Momentary Push Button Switch, 24pcs €8,99 (kleine ronde kleurige knopjes zoals de ABXY knoppen op een game controller. Bedoelt om op het kastje te kunnen kiezen voor specifieke lichtshows, aan/uit en zo, zodat je niet steeds via de app de bediening hoeft te doen)

Niet optioneel, maar had ik al:
-ESP32C6

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vergeet die ESP'tjes aub. Het is leuk als je wilt solderen, printjes wilt maken voor de step-downs en dergelijke, maar voor een paar euro heb je het kant en klaar bij Aliexpress

Deze dingetjes hebben zelf een ingebouwde ESP32 en WLED software pre-installed. Je kun je door middel van een wireterminal of barrel-plug voeden met de voedingsspanning van je ledstrip (5 -24 v) of USB-C (enkel 5v, dus voor 5v ledstrips). Er zit ook een relais in (meestal GPIO12) die WLED gebruikt om de ledstip spanningsloos te maken als de ledstrip geheel uit is en naar het schijnt een 16A zekering. Maar let wel op, je hebt verschillende varianten van deze kastjes; met en zonder WLED, speciaal voor digitale of analoge ledstrips, 2 of meer kanalen, enz. Let er ook op dat er soortgelijke kastjes bestaan zonder ESP32 of ESP8266, daar draait dus ook geen WLED op.

Ik heb er inmiddels 3 (digitale ESP32, 2 kanaals) en ben er zeer tevreden over. De ledstrips worden meestal geleverd met een aansluitkabeltje die je rechtstreeks op deze Domream kunt inprikken (zelfs de kleuren matchen). Zorg gewoon dat je een passende voeding bij je ledstrip hebt, Domream kastje ertussen en klaar.
Maar bij LED strips zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het is vooral het onkruid wat je het zicht op het bos ontneemt.

Je moet je namelijk niet blind staren op de gebruikte leddrivers (WS*/SK* etc), maar kijk eerst wat je met een ledstrip wilt kunnen. Veel fabrikanten hebben er een zooitje van gemaakt door 'compatible' leddrivers uit te brengen. Die zijn dan compatible met een bepaalde driver, maar werken dan wel weer op een andere voedingsspanning. Dat is ook vooral waar je op moet letten, dat je de juiste voeding hebt voor de strip. En er zijn fabrikanten die een digitale RGB-leds combineren met een analoge (PWM) WW,NW en/of CW leds. En nog een aandachtspuntje, je moet geen led-strip nemen die een clock-signaal nodig heeft (CKL/CKO), dat bemoeilijkt de aansturing.

Zoals je zelf al constateerde heb je ledstrips van 5, 12 en 24 volt, maar het is niet juist dat je bij de hogere spanningen meer leds tegelijk aanstuurt. Je hebt ook 24 volt strips met individueel aanstuurbare ledjes. De reden daarvoor is simpel: voltage-drop. De elektrische weerstand in een ledstrip is relatief hoog, waardoor je op langere strips zult zien dat het uiteinde minder vel brand; de spanning is daar te ver gezakt om nog vol vermogen te kunnen leveren. Dit 'probleem' treedt vooral op bij de 5 volt strips en kun je oplossen door aan voltage-injection te doen. Dan sluit je de voeding ook aan op het uiteinde (en op eventuele koppelingen/verlengingen). Is je strip langer dan een metertje of 3, 4? ga dan bij voorkeur naar de 12v of 24v strips.

Dan heb je nog de kleuren; ook daar heb je al zelf gezien dat de keuze reuze is. Wat je daarvoor moet weten is dat je in theorie wit licht kunt verkrijgen door rood, groen en blauw te mengen, maar het blijft in de praktijk toch wat gelig wit licht. Wil je meer naar warm-wit of koud-wit licht? Dan heb je daarvoor extra ledjes nodig. Die kunnen in dezelfde led-package erbij zitten of in een eigen package die om-en-om met de RGB-package op de strip zit. Gelukkig komt die laatste variant niet zoveel voor. Wil je naast je RGB ook kunnen kiezen uit warm- of koud-wit, dan moet je inderdaad de RGBCCT strip hebben.

De volgende keuze die je moet maken is de bedrijfszekerheid. Eerder zei ik dat je je niet moet blind staren op de gebruikte leddriver, maar hier is wel een uitzondering. Als een ledstrip eenmaal hangt en niet meer beweegt dan is de kans klein dat er snel een ledje stuk gaat. Maar als dat gebeurd dan valt de rest van de ledstrip vaak uit. Vandaar dat er leddrivers zijn die een backup signaal hebben. De WS2813 bijvoorbeeld. Naast de +5V, GND en DI1/DO2 lijnen hebben ze ook een DI2/DO2, die als een backup lijn dient. Valt er dan een ledje uit, gaat het signaal via de backup-lijn naar het volgende ledje. Gelukkig maakt dat geen verschil qua aansturing, de eerste led stuur je aan via DI1, de rest gaan vanzelf. Jouw WS2805 strip valt onder deze categorie.

Al-met-al heb je een prima ledstrip op het oog, maar de aansturing daarvan zou ik anders doen.

Tot slot nog een linkje met meer info: https://www.superlighting...ht-addressable-led-strip/

• RiDo78
  • Niet online
mediumdry schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:03:
Niet optioneel, maar had ik al:
-ESP32C6
Oh, dit viel mij nog op... is het jouw gelukt om WLED daarop aan de gang te krijgen? Ik weet namelijk niet of de C6 ondersteund wordt.

• mediumdry
@RiDo78 Dank je wel voor je post! Je wijst me op iets waar ik me minder op aan het concentreren was... ik had nog wat ESP32s, dus dacht dat dat wel goed zat. Dat kan een probleem zijn, ik zal even moeten kijken of ik wellicht nog wat andere ESP32s in huis heb of een paar dingen repurposen. De C6 was gekocht ivm 5ghz wifi, toen speelde WLED nog even niet. Die versie staat niet als gesupport bij WLED.me Maar er draaien al wat andere ESP32s voor bluetooth in HA en als presence sensor, die hebben volgens mij geen moeite met de C6, dus kan makkelijk wisselen.

Daarnaast, ik had al die gledopto en quinled doosjes wel gezien, maar slechts in NL, zoals bij amazon en vond €25+ te hoog voor wat het is. Maar bij Ali (geen idee waarom ik daarnaar niet gezocht had) zijn ze een €10 tot €13, dus heb er een paar besteld meteen, kijken of ze samen met de ledstrips aankomen. :)

En verschillende kastjes, om te kijken wat de verschillen zijn. Het lijkt me dat ik genoeg in huis krijg om even goed te kijken hoe en wat.

Blij om te horen dat wat betreft strips mijn onderzoek redelijk klopt. Heb je nog tips voor merken bij ledstrips of is BTF min of meer koning? Wat betreft de controller-doosjes, zijn Domream, Gledopto en Quinled ruwweg vergelijkbaar? Zijn er ook andere ok merken? Is het gewoon checken welke functies je wilt (zoals bv remote) en bestellen?

Als laatste.. WLED. Het lijkt de meest gebruikte, heeft ingebouwd amazon alexa en Home Assistant ondersteuning (of andersom, maar goed) en kan een hoop. Zijn er nog alternatieven? Andere die andere mogelijkheden bieden van WLED, of wordt dat al snel nogal niche?

• mysense
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-02 18:25
Hallo,

Ik zit een beetje met het zelfde topic. Net begonnen met ESP32 dat lukt wel.
Nu wil ik eerste leds strip maken voor in de kastjes. Meestal gewoon warm wit licht maar ik wil experimenteren met wat animaties via home assistant.

Nu denk ik het volgende te moeten kopen, maar zou graag wat advies willen. Ook over de beste plek om ze te kopen. (hoe veel kosten komen er bij als ik direct BTF bestel?)Voor de LED strip twijfel ik enorm of ik misschien toch voor FCOB moet gaan. Ik wil het aan de binnenkant van een kastje plaatsen (50cm) en heb geen diffuser. Het individueel addresseerbare is leuk voor een running light expiriment, maar in de woonkamer zal de strip toch meestal op gewoon neutraal licht staan.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:50

Metalfreak

Hoije woh!

Een ESP32 werkt (mijn ervaring) in de meeste gevallen wel zolang je het maar bij 1 strip houdt. Als je met meerdere gaat werken, zijn die kant en klare controllers echt wel zoveel fijner. Anders heb je level shifters nodig om geen heel ongewenste lichteffecten met je LEDs te krijgen. Daar had ik echt heel veel last van bij een ESP8266 D1 Mini.

Ik kreeg overigens de indruk dat de Gledopto qua softwareondersteuning het fijnste is, maar het is een beetje potato potato. Dingen zijn allemaal vergelijkbaar.

Nog een tip: WLED kun jij bijvoorbeeld ook aansturen met LedFX zodat het op muziek kan reageren, dat werkt echt wel heel goed.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
Plakken jullie de ledstrips rechtstreeks ergens op of altijd via een diffiuser of aluminium profiel?
Gisteren heb ik namelijk 1,5 mtr rechtstreeks (90 leds) op een plank geplakt omdat de diffuser niet paste. Wil natuurlijk niet dat dit kwaad kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Oesie op 28-01-2026 09:43 ]

• RiDo78
  • Niet online
Metalfreak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:35:
Ik kreeg overigens de indruk dat de Gledopto qua softwareondersteuning het fijnste is, maar het is een beetje potato potato. Dingen zijn allemaal vergelijkbaar.
Veel van die Gletopto dingen draaien ook gewoon WLED. Niet allemaal, maar de meeste met een ESP wel.

• RiDo78
  • Niet online
Oesie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:40:
Plakken jullie de ledstrips rechtstreeks ergens op of altijd via een diffiuser of aluminium profiel?
Gisteren heb ik namelijk 1,5 mtr rechtstreeks (90 leds) op een plank geplakt omdat de diffuser niet paste. Wil natuurlijk niet dat dit kwaad kan.
Dat is een beetje afhankelijk van de situatie, je wensen en de ledstrip. Een ledstrip zelf wordt nauwelijks warm (in elk geval niet zo heet dat een plank daar moeite mee heeft) en de eigen plakstrip is doorgaans goed genoeg.

Hangt de strip onder een plank en is die zo nauwelijks vatbaar voor stof? Of ligt hij bovenop en kan er stof ophopen? In het laatste geval kan stof ervoor zorgen dat de strip zijn warmte niet kwijt kan en sneller stuk gaat. Een (aluminium) profiel kan dan helpen om wat warmte af te voeren.

Wil je difuus licht en hangt de strip zelf in het zicht, dan kun je het beste een COB-strip en/of een passende diffuser kopen. Is de strip zelf uit het zicht (dus verlicht je een muur of plank) dan heb je in veel gevallen geen diffuser nodig. Door het indirecte licht zie je de leds en hun lichtbundeltjes niet meer.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:50

Metalfreak

Hoije woh!

RiDo78 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Veel van die Gletopto dingen draaien ook gewoon WLED. Niet allemaal, maar de meeste met een ESP wel.
Klopt, maar ze hadden een eigen release als ik het goed begreep.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
mysense schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:26:
Hallo,

Ik zit een beetje met het zelfde topic. Net begonnen met ESP32 dat lukt wel.
Nu wil ik eerste leds strip maken voor in de kastjes. Meestal gewoon warm wit licht maar ik wil experimenteren met wat animaties via home assistant.

Nu denk ik het volgende te moeten kopen, maar zou graag wat advies willen. Ook over de beste plek om ze te kopen. (hoe veel kosten komen er bij als ik direct BTF bestel?)Voor de LED strip twijfel ik enorm of ik misschien toch voor FCOB moet gaan. Ik wil het aan de binnenkant van een kastje plaatsen (50cm) en heb geen diffuser. Het individueel addresseerbare is leuk voor een running light expiriment, maar in de woonkamer zal de strip toch meestal op gewoon neutraal licht staan.
Die SK6812 rgbw heeft de meeste afstel/kleur mogelijkheden. Dus daarmee kan je 'alles' wel testen. Je kan eventueel een kant-en-klare controller gebruiken. Bijvoorbeeld https://quinled.info/quinled-dig2go/, draait op wled, heeft ingebouwde microfoon en kan dus out of the box van alles en nog wat.

Voor aan de binnenkant van een kast heb je geen diffuser nodig. Wel als de strip in het zicht zit. Let dan ook op dat je dan 'voldoende' leds per meter hebt als je een 'egaal' geheel wil hebben.
RiDo78 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Dat is een beetje afhankelijk van de situatie, je wensen en de ledstrip. Een ledstrip zelf wordt nauwelijks warm (in elk geval niet zo heet dat een plank daar moeite mee heeft) en de eigen plakstrip is doorgaans goed genoeg.

Hangt de strip onder een plank en is die zo nauwelijks vatbaar voor stof? Of ligt hij bovenop en kan er stof ophopen? In het laatste geval kan stof ervoor zorgen dat de strip zijn warmte niet kwijt kan en sneller stuk gaat. Een (aluminium) profiel kan dan helpen om wat warmte af te voeren.

Wil je difuus licht en hangt de strip zelf in het zicht, dan kun je het beste een COB-strip en/of een passende diffuser kopen. Is de strip zelf uit het zicht (dus verlicht je een muur of plank) dan heb je in veel gevallen geen diffuser nodig. Door het indirecte licht zie je de leds en hun lichtbundeltjes niet meer.
Thanks, hij hangt onder plank waar nauwelijks stof kan komen dus ik ben gerust gesteld. De diffuser gaf wel iets mooier licht maar was helaas net zichtbaar.
Pagina: 1