Zonneboiler uitlezen knutselproject

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:24
Ik heb dus een domme Remeha Zenta zonneboiler.
Hij leest de temperatuur van het boilervat uit met een NTC en die waarde gaat digitaal naar een display.

In het display zit een HEF4096BP met een 5 volt voeding.
Dit IC stuurt de 5 LEDjes aan (pull down) met enkel een weerstand van 1K er tussen
Deze 5 uitgangen wil ik aan een ESP32 C6 hangen zodat ik dit met HA kan uitlezen.

Nu komt de vraag :)
De ESP32 C6 is te voeden met de 5v uit het display.
Moet ik er dan nog optocouplers tussen zetten of zou ik het zo kunnen aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1HxjOQekTNjAMxtfGAtTNm0-Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk72qTf3ix86Eq91RyERBhJo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je de boel voed vanuit dezelfde voeding moet dat geen probleem zijn. Als de signalen uit de 4096 ook 5v zijn (gezien je over 5v voeding praat) zal je die denk ik wel terug naar 3.3v moeten brengen voor de inputs van je ESP32 of kan die 5v op de inputs aan?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Woodski
Daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan omdat de input van het board 5v is.

For the ESP32-C6, all GPIO input pins are 3.3 V logic and are not 5 V tolerant.
Use one of the following: Voltage divider (e.g., 10 kΩ / 20 kΩ) (0,2mA)

De voeding wil ik uit het display halen, er staat 5v op de buitenste 2 draden.
Dus ja de zelfde 0 als voeding
5v mag wel direct op het ESP32 C6 Development Board als voeding

Dan dus de 10K weerstand aan de 5v
En de 20K aan de pull down uitgangen van het IC

Ik ga shoppen bij Ali, dit lijkt haalbaar

[ Voor 41% gewijzigd door Woodski op 05-01-2026 15:26 ]

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-01 17:15
Ik zou eerder gaan voor een level shifter, maar een optocoupler lijkt me veiliger.
Bij de optocoupler zijn beide systemen volledig electrisch gescheiden.

• memphis

memphis

Yelti schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:26:
Ik zou eerder gaan voor een level shifter, maar een optocoupler lijkt me veiliger.
Bij de optocoupler zijn beide systemen volledig electrisch gescheiden.
Die transistor bordjes om voltage levels aan te passen zouden ook niet perfect zijn, zeker bij hogere frequenties. Als een simpele weerstandsdeler al aanbevolen wordt zou ik het niet ingewikkelder maken.

En leg eens uit waarom je elektrisch moet scheiden als je gebruikt maakt van dezelfde voeding? Als de massa op hetzelfde niveau ligt hoef je helemaal niets te scheiden met een opto coupler. Daarnaast moet de output van de 4096 op zijn bestaande print een 2e LED aansturen waar de maximale uitgangsstroom van de 4096 niet voor gespecificeerd is en moet je ook nog een extra buffer erbij gebruiken. Allemaal onnodig ingewikkeld.

• Woodski
Ik ga het morgen even uittekenen hoe de huidige led en weerstand zitten.
Want die weerstandsdeler gaat misschien niet werken met pull down.

• memphis

memphis

Die weerstanden bij de LED's zijn geen pull down en als je de datasheet van 4096 open slaat zal je zien dat die geen open collector, of in dit geval een open drain kent. Dat zal gewoon op de uitgang een keiharde 1 of 0 geven
Die weerstanden zijn serieweerstanden voor de LED's en als die schakeling op 5v werkt kom ik uit op een 13mA voor de LED. Hoewel niet meer dan 10mA standaard voor de meeste 4000 series CMOS gespecificeerd is is 13mA geen probleem. Je moet gewoon het signaal direct van de output van het IC pakken, door een weerstanddeler naar de ESP.

• Woodski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikYj26EgYE94lW3eYCzdgvTEMVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAxGm0XkKfqY13dbMr731FBM.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit ?
Bij logisch hoog (led uit) staat er ca 3volt over de 20K weerstand
En bij logisch laag (led aan) gaat deze naar 0 volt

VOL ≤ 0.05 V at |IO| < 1 µA (i.e., almost no load)
CMOS outputs sink only small currents; as load increases, VOL rises slightly, but typically stays well below 0.2–0.3 V.

Denk wel dat ik die 10k/20K een factor 10 groter maak voor wat minder lekstrroom.
Dus 100K en 200K

[ Voor 165% gewijzigd door Woodski op 05-01-2026 22:08 ]

• memphis

memphis

Je zit natuurlijk ook met de ingangsimpedantie van je ESP en ik weet niet hoe het bij de ESP is maar je kunt bij div processoren ok internal een pull up of down aan of uit zetten.

De LED zal niet branden bij 0.1mA en ik neem aan dat 0.2v wel als een 0 wordt gezien.

Wat ik vond over de ESP32:
Guaranteed Low (0): Below approximately 0.825V (0.25 * VDD).
Guaranteed High (1): Above approximately 2.475V (0.75 * VDD).

Dus je zit safe

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-01 17:15
memphis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Die transistor bordjes om voltage levels aan te passen zouden ook niet perfect zijn, zeker bij hogere frequenties. Als een simpele weerstandsdeler al aanbevolen wordt zou ik het niet ingewikkelder maken.

En leg eens uit waarom je elektrisch moet scheiden als je gebruikt maakt van dezelfde voeding? Als de massa op hetzelfde niveau ligt hoef je helemaal niets te scheiden met een opto coupler. Daarnaast moet de output van de 4096 op zijn bestaande print een 2e LED aansturen waar de maximale uitgangsstroom van de 4096 niet voor gespecificeerd is en moet je ook nog een extra buffer erbij gebruiken. Allemaal onnodig ingewikkeld.
Ik neem meestal het zekere voor het onzekere.
Eenmaal ik moet interfacen met externe hardware die zeker niet defect mag gaan, probeer ik de zaken te scheiden via opto couplers. Geeft mij de nodige rust in mijn hoofd :-). Alles wat arduino is, daar ga ik losser mee om.

• memphis

memphis

Ik snap je bezorgdheid maar in dit geval denk ik toch een overbezorgdheid. Met de aanbevolen weerstandsdeler geef je geen extra belasting op de outputs van de 4096 wat overigens maar een euro IC is. De hoge impedantie naar de ESP zorgt er ook voor dat de ESP makkelijk bij foutief handelen spanning terug mag sturen gezien er ook amper een stroom zal vloeien. En nogmaals, beide kanten zullen door een dezelfde spanning gevoed gaan worden.
Overigens had ik een tijdje terug ook een probleem met een onlogisch gebruikte opto coupler in een schakeling, zie: memphis in "De EL-kroeg - Deel 4" (en een paar opvolgende posts)

Als je optocouplers wilt gaan gebruiken zal je toch een extra buffer moeten gebruiken om de LED te kunnen sturen. Een 2e 4096 piggyback op de 1e met alleen de output pinnen omhoog gebogen is een simpele methode. Dan heb je een serieweerstand nodig en aan de andere kant van de opto een pull up die je dan wel direct naar 3v kunt brengen.

Maar ja, je kunt ook aan een 7407 denken: https://www.romstore.ru/system/storage/download/sn74ls07.pdf
Dit is een buffer met een open collector zodat je zelf pull ups aan de 3v kunt hangen. Als er wat mis gaat kan er nooit 5v op de ESP input komen.

Pagina: 1