• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-01 14:17
Hi Tweakers,

Ik ben Test Engineer en momenteel in loondienst werkzaam binnen de overheid (hiervoor heb ik bij een detacheerder gezeten). Ik werk samen met een aantal collega’s die allemaal extern zijn: sommigen via een detacheerder, anderen via een midlancepartij. Afgelopen week raakte ik met een paar collega’s in gesprek, vooral omdat ik benieuwd was naar hun ervaringen met zulke constructies. Zij zijn bovendien wat ouder en hebben meer werkervaring, dus dat leek me interessant.

Al snel kwam ik tot de conclusie dat een midlance-constructie mogelijk ook voor mij interessant kan zijn. Online zie ik dat de verdeling van de omzet vaak standaard 70/30 is. Nu kwam ik echter een partij tegen, die een verdeling aanbiedt van 90/10 (of 85/15 wanneer zij de opdracht voor je regelen). Dat is natuurlijk een fors hogere opbrengst dan de gebruikelijke verdeling. Ik heb een excel document ontvangen met hoe de constructie in elkaar zit en hoeveel ik per uur zou kunnen verdienen met mijn ervaring en ik kwam uit op een netto vooruitgang van 2200 euro vergeleken met mijn huidige salaris.

Ik heb hun website bekeken om de voorwaarden en kleine lettertjes door te nemen en ook al een gesprek gehad met een medewerker. Tot nu toe klinkt het allemaal positief. Daarnaast lijken er bij hen verschillende zaken gedekt te zijn die bij standaard midlancepartijen niet altijd inbegrepen zijn.

Mijn vraag aan jullie, vooral aan degenen die momenteel bij een midlancepartij werken of dit in het verleden hebben gedaan, is wat jullie ervaringen zijn en wat jullie mij zouden aanraden.

[ Voor 7% gewijzigd door RuneScimi007 op 07-01-2026 15:55 ]

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17
Wat wil je precies bereiken. Wil je meer geld, wil je meer afwisseling qua werkgever?

• RuneScimi007
SCIxX schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:41:
Wat wil je precies bereiken. Wil je meer geld, wil je meer afwisseling qua werkgever?
Heel eerlijk, het eerste vooral. Meer geld verdienen. Afwisseling qua werkgever maakt mij vrij weinig uit, sinds ik het zowel prima vind om lang op een opdracht te zitten of juist elke keer een andere te hebben

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Mijn ervaring: midlance kan het slechtste van twee werelden zijn als je het contract niet goed checkt. Bij geen opdracht val je vaak terug op een (laag) basissalaris, dus je loopt leeglooprisico. Met opdracht draag je nog steeds een marge af; bij hetzelfde tarief houd je als EMZ/BV meestal meer over, maar dan regel je zelf pensioen/verzekeringen en draag je dat risico volledig.

Belangrijk: wat is je basissalaris, wat gebeurt er bij leegloop, welke contract/cao geldt (uitzendbeding ja/nee), en wie bepaalt het uurtarief?

[ Voor 68% gewijzigd door Skamba op 05-01-2026 13:19 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:57
Wat @Skamba ook zegt, vaak gaat je partij er met de vette marge vandoor zonder enig risico (als we het dan over schijnzelfstandigheid hebben... is het heel apart dat dit wel mag...)
Beter iets meer ervaring opdoen en écht voor jezelf beginnen.
Vaak moet je eerst ook nog een "pot" opbouwen waaruit je betaald gaat worden bij ziekte.
Lees je heel, heel goed in voordat je hieraan begint :Y

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wij hebben juist collega's die vanuit midlance intern worden. De grote nadelen zijn geen vakantie, geen uren maken = geen geld, dat basissalaris is erg karig, bij ziekte wederom geen uren = geen geld, weinig vrijheid en ruimte voor cursussen en dergelijke. Het lijkt mij echt totaal onaantrekkelijk in ieder geval.

I have stability. The ability to stab.

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-01 17:14

Salandur

Software Engineer

Ik doe al een tijdje consultancy, voorheen vanuit een vaste baan. Ik heb juist voor midlance gekozen omdat ik wel graag wat meer financiele voordelen wilde van een hoger uurtarief bij een opdracht, wat je bij een vaste baan niet hebt. En ZZP lijkt me wel interestant, maar je hebt bij geen opdracht geen inkomen. Daarnaast het vinden van opdrachten ligt mij totaal niet, en dat is waar midlance een oplossing biedt. Als je als ZZPer een tussenpartij inschakeld voor de opdracht, dan ben je ook 15% van je tarief kwijt.

En ja: geen declarable uren is alleen je basis salaris. Dus bij ziekte/vakantie valt je inkomen terug. Maar als ZZPer heb je dan helemaal geen inkomen. En er zitten ook verkeerde partijen tussen. Dus kijk goed wat voor een contract zij bieden. Dingen om op te letten:
- kan je rond komen van het basis salaris
- bouw je een schuld op voor je basis salaris.
- wanneer is de bonus (alles wat over blijft na je basis salaris, werkgeverslasten, pensioen premie WG) gegarandeerd.
- geen uitzendbeding

Die 90/10 is te mooi om waar te zijn. Dan zijn zij gewoon een broker en van 15% kunnen zij niet op de lange termijn basis salarissen betalen. Wegblijven dus.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:48
Zoek eens op: de scam van het midlancen

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16

Standeman

Prutser 1e klasse

Ook een midlancer hier. Ik heb om twee dingen gedaan. Voor het geld, een stukje vrijheid en de transparantie. Vooral dat laatste schortte ontzettend bij de consultancy club waar ik eerst werkte.

Geld
Is leuk natuurlijk, maar zorg ervoor dat je buffer hebt / opbouwt voor mindere tijden. Drie maanden op de bank zitten ga je echt niet leuk vinden. Meer dan een maand ziek zijn (kans is kleiner) wil je ook niet, dus verzeker je er tegen (mogelijk vanuit de werkgever).

Transparantie
Nu weet ik wel mijn uur tarief, welke tussenpartij toko's slapend rijk worden van mijn werk en wat de kosten zijn. Ik weet wat ze aan mij verdienen.

Vrijheid
Ook het "onbeperkt" dagen vrij zijn is heel prettig. Dat is natuurlijk wel derving van je inkomen, maar je krijgt geen gezeur wanneer je 28 dagen i.p.v. 25 opneemt in het jaar. Geen persoonlijk ontwikkelplan, geen jaarlijkse arbeidsvoorwaardegesprek, geen gepush om opleiding x te volgen over de kansloze lib waar je geen heil in ziet. Grootste voordeel: Zonder opdracht niet verplicht op kantoor zitten om aan een kansloos intern project te werken. :)

Het heeft natuurlijk een hoger risico, maar ik vond dat meer dan waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 06-01-2026 14:58 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:22
Maak de berekening voor je zelf, maar houd 'm wel eerlijk en realistisch.

Pensioen: Regelt je werkgever dat of moet je dat zelf regelen?
Opdracht: Heb je een (groot) netwerk, kom je makkelijk aan opdrachten?
Basisloon: Als je op de bank zit krijg je een basisloon. Door wie wordt dit betaalt? De werkgever? Of moet je zelf een potje hebben bij de werkgever (van bijvoorbeeld 20.000). En gaat de basisloon hier dan van af zolang je op de bank zit? Wat als je potje leeg is en je zit nog steeds op de bank?
Ziekte: Wel of geen loon? Zo ja, hoeveel? Moet je dit terug betalen?
Vrije dagen: Bepaal je dat zelf, of wettelijk, het minimale 20 dagen? Doorbetaalt of niet?
Trainingen: Op kosten van de werkgever, of regel je dit zelf?

Stel je zit er voor 90/uur. Je werkt 1600 uur per jaar (inclusief vrij, ziekte, bankzitten). Dan is er een omzet van 144.000. Krijg jij dan bij een 90/10 regeling, 90% van 144.000? Of gaan er eerst werkgeverslasten van af en krijg je daarna pas die 90%?

[ Voor 14% gewijzigd door c-nan op 07-01-2026 13:23 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:41
Al die percentages zeggen niet veel gezien ieder partij een andere rekenmethode hanteert. De een(90/10) schuift de sociale premies/werkgeverslasten naar jouw 90% en zegt dat 10% puur winst is voor de werkgever. De ander zegt dat de lasten van de 30% af gaan en 70% jouw bruto loon is. Als je het allemaal op een lijst zet dan komt het vrijwel altijd neer op iets in de trant van 70%-80% aan bruto omzet wat voor jou is.

Dan heb je ook nog eens te maken met hoe het zit met je uitbetaling. Bij de een heb je een laag basissalaris wat neerkomt op het minimumloon, bij de ander mag je een hoger salaris kiezen in ruil voor meer marge voor de werkgever. Dan is het de vraag hoe het zit met je resterende geld. De meeste keren het eens per 6 maanden uit of zelfs eens per jaar. Hierdoor bijt je een jaar op een stokje en krijg je het geld in een keer uitgekeerd.

Valkuilen:
Je moet ook rekening houden hoe het zit met vakanties, ziektes, bankzitten. Sommigen pakken vrolijk hun marges terwijl jij niet werkt. Dus die 90/10 op papier wordt in praktijk 70/30 of zelfs minder als jij die 20 wettelijke dagen opneemt en jouw salaris eigenlijk uit jouw eigen potje betaald wordt waar ook nog eens die marge van de werkgever van af gaat. Als je het dan over het jaar heen rekent dan is die 90/10 helemaal geen 90/10. Dan ook nog eens dat als je werkgever failiet gaat je kan fluiten naar je centen.

Er bestaan ook partijen die opt-in/fictief dienstverband hanteren. Dan heb je niet eens AOV/pensioen en zit je zonder werk dan stopt het dienstverband.

Ik zit zelf bij een midlancer die 80/20 hanteert waarbij ik ieder maand een voorschot van 130 uur ontvang en ieder kwartaal het overschot wordt gestort. De 20% marge komt af van mijn omzet. Mijn salaris is officieel het minimumloon. Genereer ik geen omzet, dan draag ik ook niets af.

• RuneScimi007
Hi Iedereen, bedankt allemaal voor de reacties. Ik begrijp veel van de reacties hier, maar toch ben ik wel benieuwd wat jullie van de rekensom vinden die deze partij heeft.

Hieronder een tabel hoe de rekensom eruit ziet, ik heb even gekozen voor een uurtarief van 90 euro.
Members only: rekensom midlance partij
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Iemand die mij wat meer advies of informatie kan geven vanuit de rekensom?

[ Voor 5% gewijzigd door RuneScimi007 op 07-01-2026 15:56 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:57
Hoe ze er naartoe rekenen weet ik niet, maar ik geloof never nooit dat het verschil in brutoloon slechts een kleine 6k is op jaarbasis. Als dat zo was, ging morgen elke ZZP nog midlancen. Want minder risico en nauwelijks minder omzet/brutoloon.
Ik zou niet al teveel waarde hechten aan deze berekening :N

[ Voor 36% gewijzigd door ybos op 07-01-2026 16:11 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

_O- Wat een berekening.

Als je de ondernemersaftrek (hoe komen ze aan € 312,50?) en 12,7% winstvrijstelling (basically een verlaging van je inkomsten op papier, waardoor je minder belasting hoeft te betalen) aftrekt van je "bruto jaarloon", ja, dan komt het al aardig bij elkaar in de buurt. Daarentegen is het geld dat je praktisch netto binnenkrijgt.

"Investeringen" heb je bij hen ook, maar dan heet het plots "afschrijving laptop" die voor het gemak op 0 staat.

AOV is aftrekbaar. 5-6K per jaar is een redelijk streefbedrag, maar de helft krijg je dus weer terug.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• RuneScimi007
CodeCaster schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:35:
_O- Wat een berekening.

Als je de ondernemersaftrek (hoe komen ze aan € 312,50?) en 12,7% winstvrijstelling (basically een verlaging van je inkomsten op papier, waardoor je minder belasting hoeft te betalen) aftrekt van je "bruto jaarloon", ja, dan komt het al aardig bij elkaar in de buurt. Daarentegen is het geld dat je praktisch netto binnenkrijgt.

"Investeringen" heb je bij hen ook, maar dan heet het plots "afschrijving laptop" die voor het gemak op 0 staat.

AOV is aftrekbaar. 5-6K per jaar is een redelijk streefbedrag, maar de helft krijg je dus weer terug.
Dus wat is je conclusie (ik snap er namelijk geen ballen van excuus)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:35:
Pensioen ook (lijfrentepremie )

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

PolarBear schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Pensioen ook (lijfrentepremie )
Pensioenpremie is hierbij verplicht (816 per maand) en wordt van je brutosalaris afgetrokken, bij freelance leg je zelf een vergelijkbaar bedrag in wat je dan ook mag aftrekken. Die kun je dus tegen elkaar wegstrepen.
RuneScimi007 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Dus wat is je conclusie (ik snap er namelijk geen ballen van excuus)
Ze doen alsof het financieel allemaal erg dicht bij elkaar in de buurt komt, maar dat doet het niet. Je houdt als freelancer onder de streep gewoon meer over.

Je betaalt hen 10% (€9) per gewerkt uur om als schild te dienen tegen schijnzelfstandigheid, en dan premies die je anders als freelancer ook kwijt zou zijn.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat brutoloon ziet er verdacht veel uit als een brutoloon waar alle lasten nog vanaf moeten, dus werkgevers & werknemers lasten.

Mijn persoonlijke ervaring vanuit ZZP:
Een deel van de aanvragen loopt via portalen, zit je lekker met 80 man op 1 opdracht te reageren. Die inkopers (want dat zijn het) rammen al die CV's door AI opzoek naar "Techniek Y 3.0 voor 3 jaar", voldoe je daar niet aan, dan lig je er al bijna direct uit. Guido van Rossum zou waarschijnlijk worden afgewezen voor een Python klus :+. Het is dus wel prettig als je dan een tussenpartij hebt die jouw CV bovenop de stapel kan krijgen. (Nog even los van de warme stoelen)
Een ander deel van de aanvragen gaat via preferred suppliers naar detacheerders en midlance partijen. Die partijen mogen eerst proberen die opdracht te vullen, voordat de opdracht op de portalen terecht komt.
En als laatste moet je tegenwoordig bij sommige partijen in dienst zijn, dan moet je een payrolling club ertussen zetten, anders mag je ook al niet meer meedoen.

Los daarvan zijn er nog wel een paar trends in de markt gaande:
Doordat ZZP een beetje uit de mode is, zie je weer meer interne medewerkers komen. En daarmee gaan ook 'leuke rollen' vaker weer naar een interne. Dus wil je nog een keer iets doen als architect of een stapje omhoog maken, dan zijn de mogelijkheden tegenwoordig wat schraler geworden dan een paar jaar geleden.
Nog even los daarvan is het nog maar de vraag of een architect wel extern/zzp kan zijn, die zijn dusdanig strategisch bezig en met lange termijn plannen dat elk jaar een ander vanzelf eindigd in een puinhoop.

Een midlance partij kan een leuke oplossing zijn, maar ga niet alleen voor het geld, want een slechte midlance partij is slecht voor je portemonnee:
Als de sales afdeling je niet geplaatst krijgt, of ze hebben niet genoeg grote klanten waar ze je naar toe kunnen sturen als er in de markt even niks te vinden is, dan zit je gewoon op de bank en zit je de portalen af te struinen. Of je wordt via een andere partij geplaatst die ook nog een stuk marge willen.
Daarnaast zijn er ook midlance partijen die een eigen merk zijn, dus los van je eigen kwaliteit kun je dan ook meeliften op de reputatie van je werkgever.
En via raamovereenkomsten en preferred suppliers kan je werkgever ook een 'steady flow' van opdrachten genereren, waardoor de kans op banktijd minder wordt.

De kleinere detacheerders en midlance partijen die op prijs concurreren hebben weinig visie:
Aan de ene kant pompen ze zo hard mogelijk mensen erin 'met enige niveau' en daarna mag sales proberen de bank zo klein mogelijk te houden. Een procent of 5 op de bank is vaak acceptabel, want je moet ook wel iets te verkopen hebben bij de klant.
In dit soort organisaties ben je al snel een nummer en als je na een maand of 6 niet bent geplaatst dan verwachten ze dat je toch wel weer vertrekt. Immers kost het je ook flink wat geld als je op de bank zit.

Een leuke detacheerder of midlance partij is ook een netwerk, leer je soms nog eens wat en ontmoet je interessante mensen. Een partij die volledig ingericht is als financieel vehicle zal dat minder bieden. Misschien op dit moment niet nodig, maar als je over X jaar weer wat anders wilt, dan helpt het als je werkgever ook daadwerkelijk iets kan regelen.

Ps. Ik zit tegenwoordig midlance, omdat in de niche waarin ik zat en met de kwaliteiten die ik heb ik niet makkelijk meer vanuit ZZP mezelf kon inzetten. Vanuit midlance lukt dat wel, omdat er dan niet (alleen) naar een CV wordt gekeken. Dan kom ik in gesprek bij potentiële opdrachtgevers, omdat er dan een accountmanager zegt: "Ga gewoon eens met * TheGhostInc praten". En dan kom ik wel gewoon binnen.

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-01 17:14

Salandur

Software Engineer

Dit is hoe mijn berekening eruit zit obv €90/uur, en mijn huidige opdracht
- Ik heb 25 vakantiedagen. Met feestdagen erbij en ziektedagen eraf zou dat gemiddeld 153 declarabele uren per maand moeten zijn
- mijn basis loon is hoger dan normaal, gem bij ons is €4200. Leuk voor mij :P
- ik kan een laptop van het werk krijgen, maar tot nu toe heb ik altijd een laptop van de opdrachtgever gehad
- reiskosten vergoeding à €0,23/km gaat van mijn bruto bonus af, wordt netto uitgekeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUAnDssvLxkUgJRW1VB8nouwgfM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mLglE55aRllNvqnlLCUGi1Gu.png?f=user_large
Sociale lasten zijn alle WW/WIA/ZW en AOW premies.

Ik zou zelf niet met een partij in zee gaan die minimum loon als basis heeft. Dan verwacht ik minimaal 80%.
Uiteindelijk moet je iets kiezen waar jij je goed bij voelt.

Voor de rest sluit ik mij aan bij @Standeman , maar bij ons wordt je wel gevraagd om een intern project op te pakken als je niet op een opdracht zit.
En bij ons wordt ook een deel van trainingen vergoed, maar ze zijn zeker niet verplicht. Uiteindelijk worden ik en mijn werkgever er beter van als ik nuttige trainingen volg.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• RuneScimi007
Salandur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:21:
Dit is hoe mijn berekening eruit zit obv €90/uur, en mijn huidige opdracht
- Ik heb 25 vakantiedagen. Met feestdagen erbij en ziektedagen eraf zou dat gemiddeld 153 declarabele uren per maand moeten zijn
- mijn basis loon is hoger dan normaal, gem bij ons is €4200. Leuk voor mij :P
- ik kan een laptop van het werk krijgen, maar tot nu toe heb ik altijd een laptop van de opdrachtgever gehad
- reiskosten vergoeding à €0,23/km gaat van mijn bruto bonus af, wordt netto uitgekeerd

[Afbeelding]
Sociale lasten zijn alle WW/WIA/ZW en AOW premies.

Ik zou zelf niet met een partij in zee gaan die minimum loon als basis heeft. Dan verwacht ik minimaal 80%.
Uiteindelijk moet je iets kiezen waar jij je goed bij voelt.

Voor de rest sluit ik mij aan bij @Standeman , maar bij ons wordt je wel gevraagd om een intern project op te pakken als je niet op een opdracht zit.
En bij ons wordt ook een deel van trainingen vergoed, maar ze zijn zeker niet verplicht. Uiteindelijk worden ik en mijn werkgever er beter van als ik nuttige trainingen volg.
Zou je mij kunnen dm bij welke partij jij zit?
Pagina: 1