Vanuit onder ons keukenblok komt kou en daar wil ik wat onder hebben dat dit isoleert. De betonnen vloer onder het blok is wel geïsoleerd, maar er ligt verder niks op. Onze laminaatvloer loopt wel tot onder het keukenblok, maar sluit niet helemaal tot achter door aan. Ik zoek dus iets om deze ruimte op te vullen, het keukenblok zelf blijft gewoon staan. Ik zat aan glaswol te denken, maar wellicht is er een beter (en goedkoper) alternatief? We hebben ook weleens last van muizen die zich onder het keukenblok nestelen, dus daar moet het materiaal wel tegen bestand zijn.
Vraag
Alle reacties
er is geen isolatiemateriaal wat bestand is tegen muizen. als er muizen zijn dan zijn er gaten waar ze doorheen komen. die moet je dicht maken. dat zijn waarschijnlijk gaten die een open verbinding hebben met je spouw of kruipruimte, daar komt hoogstwaarschijnlijk ook die kou vandaan.
dus, gaten zoeken, afdichten met een muisbestendig middel, beton, cement, baksteen, hel fijn gaas, oid.
dus, gaten zoeken, afdichten met een muisbestendig middel, beton, cement, baksteen, hel fijn gaas, oid.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Waarschijnlijk zijn er een aantal doorvoeren gemaakt voor leidingen en/of stroom die niet goed afgedicht zijn en daardoor tocht het vanuit de kruipruimte.
Zeker weten dat het van de vloer komt en niet van de achterwand?
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Je laminaatvloer isoleert niet veel, maar als je vloerverwarming hebt bestaat de kans dat er onder het blok geen lussen liggen. Wellicht kan je aan de slag met PIR/PUR. Er is trouwens speciale anti-ongedierte PUR.
Muizen worden door onze kat mee naar binnen genomen en soms verliest ie er weleens eentje. Die kruipen dan via de gaten aan de voorkant onder het keukenblok. Opmerking is vooral omdat ik niet wil dat er zich dan in het isolatiemateriaal muizen gaan nestelen.No Hands schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:19:
er is geen isolatiemateriaal wat bestand is tegen muizen. als er muizen zijn dan zijn er gaten waar ze doorheen komen. die moet je dicht maken. dat zijn waarschijnlijk gaten die een open verbinding hebben met je spouw of kruipruimte, daar komt hoogstwaarschijnlijk ook die kou vandaan.
Een kruipruimte is er niet, is een aanbouw waar geen kruipruimte onder zit. Waarschijnlijk dus kou vanuit de spouw.
Dat weet ik niet zeker, maar ik kan het keukenblok er niet uithalen. Is uiteraard een lastige plek om goed bij te komen en precies te achterhalen waar de tocht vandaan komt.Juup schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:20:
Zeker weten dat het van de vloer komt en niet van de achterwand?
voelbaar koud vang je met name af met kierdichting en verwarming als het beton al geisoleerd is zou dat geen enorm uitstalende koude brug moeten zijn .
dan maak je de gaten onder je keukenblok dicht? nogmaals, er is geen gangbaar isolatiemateriaal waar muizen niet in gaan wonen. tenzij je foamglas ofzo pakt maar dat is weer een bijzondere keuze onder je keukenblok.JerDrie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:29:
[...]
Muizen worden door onze kat mee naar binnen genomen en soms verliest ie er weleens eentje. Die kruipen dan via de gaten aan de voorkant onder het keukenblok. Opmerking is vooral omdat ik niet wil dat er zich dan in het isolatiemateriaal muizen gaan nestelen.
Een kruipruimte is er niet, is een aanbouw waar geen kruipruimte onder zit. Waarschijnlijk dus kou vanuit de spouw.
of je kattenluikje dichtmaken, dan kan kat niet met muizen naar binnen. of je kat binnenhouden.
[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 05-01-2026 14:54 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Pagina: 1