TLDR:
Dus eigenlijk zoek ik (veel) beter spul dan wat je thuis gebruikt. Maar het echte goede spul (e.g. Cisco) is te duur. Dus ik zoek er iets tussenin. En ik hoop dat jullie daarmee bekend zijn of een merk / productserie kunnen aanraden.
Je vind genoeg, in alle prijsklassen, maar helaas is het tegenwoordig niet persé zo dat als iets 2x zo duur is het ook substantieel beter is. Soms is iets gewoon 2x zo duur en 2x zo slecht + veel marketing.
Daarom vraag ik om hulp.
Context:
@
MasterL en @
reinier68 ik zal inderdaad wat meer context geven. Het wordt dan als snel een heel verhaal, brace yourself

. Daarom had ik het in eerste instantie weggelaten, maar ik snap dat het handig/noodzakelijk is.
Situatie:
De daadwerkelijke situatie is een klein kantoorpand met terrein eromheen.
Het gaat om meerdere switches (3 tot 5). Daarom is de prijs wel relevant het tikt aan.
Als 1 van de switches uitvalt valt het systeem uit, en die kans neemt ook toe met meerdere switches.
Netwerk kabels trekken vanuit 1 centrale plek (zodat maar 1 switch nodig zou zijn) gaat bijna niet. Soms moeten wel 16 apparaten op een locatie aangesloten worden. Dus tussen de switches ligt glas (OM4). Bandbreedte is niet het probleem. 1 GBps is meer dan zat, 100 MBps is wel wat weinig.
Wat als het faalt:
Als het systeem uitvalt valt de productie stil. Industriële klanten zijn wel gewend dat goede spullen wat kosten. Maar (klein) kantoor mensen zijn toch andere prijzen gewend voor hun ICT spul.
Faalt de 24 volt voeding, dan valt alles uit en is het wel duidelijk.
Ik ben vooral bang voor 'vage' problemen door de switches, wel/geen verbinding knipperen ect.
Dat kan wat langer zoeken opleveren.
Die locatie is voor mij 1,5 uur rijden (enkele reis) en daar zijn geen mensen die ik kan vragen om 'eens de stekker in en uit de switch te halen'. Sommige locaties zijn ook plekken waar mensen niet graag komen (een trafo huis bijvoorbeeld), niet super gevaarlijk maar ik snap wel dat je een leek dat liever niet wilt laten openmaken. Het probleem kan ook nog door 1001 andere dingen komen, je kent het wel.
De switches hangen binnen, meestal in een kast (
zo iets) of in een AC-verdeler / meterkast.
Daar is een DIN-rail aanwezig, maar geen 19 inch rek o.i.d. 24 volt is er ook vaak aanwezig.
Budged is wel een probleem. Het mag eigenlijk niks kosten (ik weet het, altijd tegenstrijdig). Maar als ik met switches van 1k€+ de stuk aan kom dan gaat dat hem niet worden.
Wat ik zoek:
@
pistole natuurlijk heb ik zelf gezocht en je vind van alles.
Nu ben ik op zo iets uitgekomen
IES3110-16TF. Alweer 2x zo duur dan die
Trendnet van hierboven.
Maar toen kwam ik er achter dat ik eigenlijk helemaal geen
gevoel heb bij hoe goed deze spullen zijn. Wel zijn ze duidelijk duurder dan het standaard consumenten spul. Ik heb wel duidelijk het
gevoel dat mijn spullen thuis NIET goed genoeg zijn voor de toepassing.
Met goede spullen die wat meer mogen kosten dacht ik aan een factor 2 of 3, niet aan een factor 10 of 15 zoals bij the Cisco.
Ik heb wel een
gevoel hoe goed het moet zijn. Het is geen datacenter met 100000 gedupeerde klanten als het uitvalt. Het is een kleine kantoor die 5k heel veel geld vindt (en naast switches moet er nog veel meer gekocht en gedaan worden). Tegelijkertijd is een dag productie verliezen ook heel naar voor ze. Niet bij iedereen klotst het geld tegen de plinten of doet het daarvoor

.
1k tot 2k voor het totaal van 5 switches met 8 poorten of 16 poorten per switch zou prima zijn.
Dus eigenlijk zoek ik (veel) beter spul dan wat je thuis gebruikt. Maar het echte goede spul is te duur. Dus ik zoek er iets tussenin. En ik hoop dat jullie daarmee bekend zijn of een merk / productserie kunnen aanraden.
(We hadden het dus over switchen voor in een industrieële omgeving die op een DIN-rail te monteren zijn, en bijvoorkeur op 24 volt draaien.)
[
Voor 17% gewijzigd door
Stefan1313 op 05-01-2026 13:14
]