Een goede stabiele industriële ethernet switch

Pagina: 1
Acties:

• Stefan1313
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Beste mede Tweakers,

Ik ben op zoek naar goede, en betaalbare industriële ethernet switches.
Bijvoorkeur DIN-rail montage en 24V, en eventueel een error contact die ik kan uitlezen.
Bovenalles extreem stabiel: geen maandelijkse powercycle nodig o.i.d.

Als er in het aanbod ook layer 2 managed tussen zit met VLAN support zou dat leuk zijn maar is optioneel.
Soms is 230V handig, maar zo'n model is optioneel.

Kan iemand mij wat merken / types aandraden?

Mijn ervaring is dat ik thuis 1 tot enkele keren per jaar de stekker uit mijn netwerkapparatuur moet halen (want dan werkt er iets gewoon niet meer). Dat zijn o.a. TP-Link switch, evenals uit mijn Nokia modem of Linksys router. Na zo'n powercycle werkt altijd alles weer een tijdje.

Thuis is dat niet zo'n punt (hoewel wel irritant). Waar ik deze switch wil plaatsen zou dat echt mega vervelend. Het mag ook best iets meer kosten (maar hopelijk wordt het niet te gek).

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:16
Van Cisco heb je de IE serie.
Dit zijn Industrial Ethernet switches.

Deze heb je in heel veel verschillende soorten en smaken, met veel verschillende opties.

• Stefan1313
Dank @Rensjuh ! , Zijn die naar jouw weten 'knetter' stabiel, zeg maar een tandje beter als het consumenten spul voor thuis?

Ze zijn een beetje duur-ig, ~€1000+,- voor 8 poorten.
Ik hoopte dat er iets goedkopere opties bestaan?
Iemand bekend mee?

Ik kwam bijvoorbeeld zo iets tegen:
Trendnet TI-G162
Niet om gelijk op dit merk in te zoomen, maar is zo iets een goede keus?

[ Voor 28% gewijzigd door Stefan1313 op 05-01-2026 11:11 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inderdaad Cisco en je kan dit echt niet met elkaar vergelijken een normale pro switch moet jaren kunnen draaien zonder problemen. Grootste risico is dat de voeding er bij een power cycle mee stopt.
Ja voor die betrouwbaarheid betaal je.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Stefan1313
Super goed om te weten, ik ga het in overweging nemen.
Maar die prijs gaat wel een dingetje zijn ben ik bang.

Is bijv. dat Trendnet ding al een stuk beter dan het consumenten spul? Qua prijs is dat ook nog redelijk?

Mag ook een ander merk zijn die in die prijsklasse (of eronder mag altijd), maar dat nog steeds betrouwbaar (betrouwbaarder dan het consumenten spul) is. Dat het net een tikje minder is dan Cisco is dan oké.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-01 14:32
Planet is een merk dat dergelijke producten maakt tegen vrij nette prijzen.

^ Wat hij zegt.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-01 12:40
Ik zou gewoon een slimme stekker achter je netwerkapparatuur plaatsen zodat je met bijvoorbeeld een KAKU afstandsbediening, deze kunt herstarten.
Of als je het goed wilt doen, Home Assistant met Zigbee of KAKU (niet WIFI) en slimme stekkers met dat protocol en een ping uitvoeren naar de switch, als die voor 10 minuten niet bereikbaar is, automatisch switch herstarten.

Of de voedingskabel wat makkelijker bereikbaar maken door een verlengsnoer oid?
Ik gebruik zelf een Aruba, Cisco en Action switch maar die hoef ik nooit te herstarten eigenlijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Cisco heeft recent een reeks flinke veiligheidsproblemen gehad en hun houding was altijd: dan moeten de experts die onze apparatuur gebruiken het maar beter configureren.
Mijn advies: neem nooit Cisco.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Frogmen
  • Niet online
@Juup Als je de grootste bent in de zakelijke markt ben je ook het grootste target en er zijn altijd weer gaten te vinden. Je kan het vergelijken met sloten, er is geen slot welke niet te picken is. Het enige verschil is de benodigde vaardigheid. Waarom hebben banken etc twee firewalls van verschillende merken en verschillende leveranciers, om de simpele reden dat de waarschijnlijkheid dat iemand de vaardigheden en kennis heeft van beide heel klein is.
Verder is stabiliteit van hardware ook een kwestie van geluk en omstandigheden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat is daadwerkelijk de situatie? Wat is de fysieke locatie en wat zijn je voorzieningen que spanning/stroom? Je hebt het over "Nokia modem of Linksys router" dit is natuurlijk niet serieus te nemen. Wat is je zorg? Availability is een b*tch.
Vergeet je hele thuis situatie dit is niet representatief. Als je echt uptime/stabilteit zoekt moet je echt uit een ander vaatje tappen. Jouw vraag als je het al bij 1 switch wil houden dan zou ik zeggen:
- Minimaal "rugged".
- Minimaal dual PSU (en redundant feeds).
- Monitoring (error contact??) gewoon SNMP op de management interface.

Buiten dat als de availability van de devices aangesloten op de switch een issue is zou ik zeker kiezen voor een LAG/LACP optie aangesloten op minimaal 2 switches met een stack/MLAG config.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-01 17:02
@Stefan1313
Wat is je use case? Ik snap niet helemaal dat je een 100% stabiele switch wil emt toeters en bellen maar verder niet aangeeft waarom dat nodig is.

Ik heb zelf Trendnet in huis, 10Gb en werkt als een zonnetje. Alleen de fan was luid dus die vervangen voor een Noctua. Daarvoor had ik een stack van 4 Cisco switches, gaven nooit een kik, net als mijn goedkope Netgear Switches en Zyxel switches.

Wat is de reden dat jij moet herstarten? Misschien helemaal niet tgv de apparatuur maar het gebruik van je netwerk of applicaties. En 100% availability is leuk, maar daar hangt een enorm prijskaartje aan en een gedegen ontwerp. Voor thuis leuk, maar niet economisch te realiseren (tenzij je een echte Tweaker bent :-) )

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

pistole

Frutter

MasterL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:09:
Wat is daadwerkelijk de situatie? Wat is de fysieke locatie en wat zijn je voorzieningen que spanning/stroom? Je hebt het over "Nokia modem of Linksys router" dit is natuurlijk niet serieus te nemen. Wat is je zorg? Availability is een b*tch.
Vergeet je hele thuis situatie dit is niet representatief. Als je echt uptime/stabilteit zoekt moet je echt uit een ander vaatje tappen. Jouw vraag als je het al bij 1 switch wil houden dan zou ik zeggen:
- Minimaal "rugged".
- Minimaal dual PSU (en redundant feeds).
- Monitoring (error contact??) gewoon SNMP op de management interface.

Buiten dat als de availability van de devices aangesloten op de switch een issue is zou ik zeker kiezen voor een LAG/LACP optie aangesloten op minimaal 2 switches met een stack/MLAG config.
Met ^^.

Als het gaat om stabiliteit dan moet je bereid zijn om daarvoor te betalen. Enkele opties zijn al genoemd. Goedkoop betekent in dit geval helaas ook dat het niet per sé goed en/of stabiel is. Je kan mazzel hebben, maar als het kapot gaat dan heb je ook geen support.

"Error contact" is old school, maar zal vast nog veel gebruikt worden in de industriële toepassingen.

@Stefan1313 heb je zelf ook gezocht? Ik krijg met Google best wat opties als ik zoek op 'ethernet switch with "error contact" '.

[ Voor 46% gewijzigd door pistole op 05-01-2026 12:50 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Stefan1313
TLDR:
Dus eigenlijk zoek ik (veel) beter spul dan wat je thuis gebruikt. Maar het echte goede spul (e.g. Cisco) is te duur. Dus ik zoek er iets tussenin. En ik hoop dat jullie daarmee bekend zijn of een merk / productserie kunnen aanraden.

Je vind genoeg, in alle prijsklassen, maar helaas is het tegenwoordig niet persé zo dat als iets 2x zo duur is het ook substantieel beter is. Soms is iets gewoon 2x zo duur en 2x zo slecht + veel marketing.

Daarom vraag ik om hulp.

Context:
@MasterL en @reinier68 ik zal inderdaad wat meer context geven. Het wordt dan als snel een heel verhaal, brace yourself :). Daarom had ik het in eerste instantie weggelaten, maar ik snap dat het handig/noodzakelijk is.

Situatie:
De daadwerkelijke situatie is een klein kantoorpand met terrein eromheen.
Het gaat om meerdere switches (3 tot 5). Daarom is de prijs wel relevant het tikt aan.
Als 1 van de switches uitvalt valt het systeem uit, en die kans neemt ook toe met meerdere switches.

Netwerk kabels trekken vanuit 1 centrale plek (zodat maar 1 switch nodig zou zijn) gaat bijna niet. Soms moeten wel 16 apparaten op een locatie aangesloten worden. Dus tussen de switches ligt glas (OM4). Bandbreedte is niet het probleem. 1 GBps is meer dan zat, 100 MBps is wel wat weinig.

Wat als het faalt:
Als het systeem uitvalt valt de productie stil. Industriële klanten zijn wel gewend dat goede spullen wat kosten. Maar (klein) kantoor mensen zijn toch andere prijzen gewend voor hun ICT spul.

Faalt de 24 volt voeding, dan valt alles uit en is het wel duidelijk.
Ik ben vooral bang voor 'vage' problemen door de switches, wel/geen verbinding knipperen ect.
Dat kan wat langer zoeken opleveren.

Die locatie is voor mij 1,5 uur rijden (enkele reis) en daar zijn geen mensen die ik kan vragen om 'eens de stekker in en uit de switch te halen'. Sommige locaties zijn ook plekken waar mensen niet graag komen (een trafo huis bijvoorbeeld), niet super gevaarlijk maar ik snap wel dat je een leek dat liever niet wilt laten openmaken. Het probleem kan ook nog door 1001 andere dingen komen, je kent het wel.

De switches hangen binnen, meestal in een kast (zo iets) of in een AC-verdeler / meterkast.
Daar is een DIN-rail aanwezig, maar geen 19 inch rek o.i.d. 24 volt is er ook vaak aanwezig.

Budged is wel een probleem. Het mag eigenlijk niks kosten (ik weet het, altijd tegenstrijdig). Maar als ik met switches van 1k€+ de stuk aan kom dan gaat dat hem niet worden.

Wat ik zoek:
@pistole natuurlijk heb ik zelf gezocht en je vind van alles.

Nu ben ik op zo iets uitgekomen IES3110-16TF. Alweer 2x zo duur dan die Trendnet van hierboven.

Maar toen kwam ik er achter dat ik eigenlijk helemaal geen gevoel heb bij hoe goed deze spullen zijn. Wel zijn ze duidelijk duurder dan het standaard consumenten spul. Ik heb wel duidelijk het gevoel dat mijn spullen thuis NIET goed genoeg zijn voor de toepassing.

Met goede spullen die wat meer mogen kosten dacht ik aan een factor 2 of 3, niet aan een factor 10 of 15 zoals bij the Cisco.

Ik heb wel een gevoel hoe goed het moet zijn. Het is geen datacenter met 100000 gedupeerde klanten als het uitvalt. Het is een kleine kantoor die 5k heel veel geld vindt (en naast switches moet er nog veel meer gekocht en gedaan worden). Tegelijkertijd is een dag productie verliezen ook heel naar voor ze. Niet bij iedereen klotst het geld tegen de plinten of doet het daarvoor :).
1k tot 2k voor het totaal van 5 switches met 8 poorten of 16 poorten per switch zou prima zijn.

Dus eigenlijk zoek ik (veel) beter spul dan wat je thuis gebruikt. Maar het echte goede spul is te duur. Dus ik zoek er iets tussenin. En ik hoop dat jullie daarmee bekend zijn of een merk / productserie kunnen aanraden.

(We hadden het dus over switchen voor in een industrieële omgeving die op een DIN-rail te monteren zijn, en bijvoorkeur op 24 volt draaien.)

[ Voor 17% gewijzigd door Stefan1313 op 05-01-2026 13:14 ]

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-01 17:02
@Stefan1313
Dank voor de toelichting.

Je kan elke switch met een smart power rail bedienen. Dan hoef je niet naar de locatie toe. Echter... die werken wel via Ethernet of Wifi, en als dat dus uitvalt heb je nog steeds niets.
Een switch in een trafokast, hoe werkt dat samen met de stralingen die een trafo afgeeft? En eventueel andere apparatuur daarin? bv frequentieregelaars om maar wat te noemen. Dan zou je ook die switch in een losse kast kunnen plaatsen misschien. En er loopt vast wel een TD-er rond die je eea kan uitleggen, en samen wat goede documentatie en protocollen maken.

Simpelere vraag:
Wat kost een uur stilstand, wat kost 2 uur, wat kost 4 uur. Hoe vang je uitval op en loop je de achterstand in.... Ga dat eens uitrekenen, en dat is je Business Case.

Los van alles blijft al je IT dus bestaan uit SPOF's';
- LAN kabels niet dubbel uitgevoerd
- Switches niet dubbel uitgevoerd
- De switches hebben aparte voedingen nodig, vast niet op elke straathoek te koop
- Geen beheerders op of dichtbij de locaties
- Geen budget (dat klinkt dan wel weer heel herkenbaar)
- Een contact op de switch geeft misschien een leuk alarm, maar niemand kan er verder wat mee
- Bedrijfsbeleid is niet op orde, als je niet kan berekenen wat uitval of stilstand kost is er wat serieus mis.
- Jij bent ook een SPOF blijkbaar, wat als jij ziek of op vakantie bent?

[ Voor 15% gewijzigd door reinier68 op 05-01-2026 13:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stefan1313 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:00:
TLDR:
Dus eigenlijk zoek ik (veel) beter spul dan wat je thuis gebruikt. Maar het echte goede spul (e.g. Cisco) is te duur. Dus ik zoek er iets tussenin. En ik hoop dat jullie daarmee bekend zijn of een merk / productserie kunnen aanraden.

Je vind genoeg, in alle prijsklassen, maar helaas is het tegenwoordig niet persé zo dat als iets 2x zo duur is het ook substantieel beter is. Soms is iets gewoon 2x zo duur en 2x zo slecht + veel marketing.

Daarom vraag ik om hulp.

Context:
@MasterL en @reinier68 ik zal inderdaad wat meer context geven. Het wordt dan als snel een heel verhaal, brace yourself :). Daarom had ik het in eerste instantie weggelaten, maar ik snap dat het handig/noodzakelijk is.

Situatie:
De daadwerkelijke situatie is een klein kantoorpand met terrein eromheen.
Het gaat om meerdere switches (3 tot 5). Daarom is de prijs wel relevant het tikt aan.
Als 1 van de switches uitvalt valt het systeem uit, en die kans neemt ook toe met meerdere switches.

Netwerk kabels trekken vanuit 1 centrale plek (zodat maar 1 switch nodig zou zijn) gaat bijna niet. Soms moeten wel 16 apparaten op een locatie aangesloten worden. Dus tussen de switches ligt glas (OM4). Bandbreedte is niet het probleem. 1 GBps is meer dan zat, 100 MBps is wel wat weinig.

Wat als het faalt:
Als het systeem uitvalt valt de productie stil. Industriële klanten zijn wel gewend dat goede spullen wat kosten. Maar (klein) kantoor mensen zijn toch andere prijzen gewend voor hun ICT spul.
OK, maar wat zijn de kosten/gevolgen van productie stil komen te liggen?

Risico = kans*impact. Als impact zeer groot is moet je kans verlagen om risico acceptabel te krijgen. En ja, dat kost wat - elke halvering van MTBF kost je rustig een verdubbeling in de prijs.
Faalt de 24 volt voeding, dan valt alles uit en is het wel duidelijk.
Ik ben vooral bang voor 'vage' problemen door de switches, wel/geen verbinding knipperen ect.
Dat kan wat langer zoeken opleveren.

Die locatie is voor mij 1,5 uur rijden (enkele reis) en daar zijn geen mensen die ik kan vragen om 'eens de stekker in en uit de switch te halen'. Sommige locaties zijn ook plekken waar mensen niet graag komen (een trafo huis bijvoorbeeld), niet super gevaarlijk maar ik snap wel dat je een leek dat liever niet wilt laten openmaken. Het probleem kan ook nog door 1001 andere dingen komen, je kent het wel.

De switches hangen binnen, meestal in een kast (zo iets) of in een AC-verdeler / meterkast.
Daar is een DIN-rail aanwezig, maar geen 19 inch rek o.i.d. 24 volt is er ook vaak aanwezig.

Budged is wel een probleem. Het mag eigenlijk niks kosten (ik weet het, altijd tegenstrijdig). Maar als ik met switches van 1k€+ de stuk aan kom dan gaat dat hem niet worden.
Wederom: wat kost het als de wokkietokkie switch van EUR 10 van de Action uitvalt? Hebben we het over productie twv EUR 1000 per dag of EUR 1000000 per minuut?
Wat ik zoek:
@pistole natuurlijk heb ik zelf gezocht en je vind van alles.

Nu ben ik op zo iets uitgekomen IES3110-16TF. Alweer 2x zo duur dan die Trendnet van hierboven.

Maar toen kwam ik er achter dat ik eigenlijk helemaal geen gevoel heb bij hoe goed deze spullen zijn. Wel zijn ze duidelijk duurder dan het standaard consumenten spul. Ik heb wel duidelijk het gevoel dat mijn spullen thuis NIET goed genoeg zijn voor de toepassing.

Met goede spullen die wat meer mogen kosten dacht ik aan een factor 2 of 3, niet aan een factor 10 of 15 zoals bij the Cisco.

Ik heb wel een gevoel hoe goed het moet zijn. Het is geen datacenter met 100000 gedupeerde klanten als het uitvalt. Het is een kleine kantoor die 5k heel veel geld vindt (en naast switches moet er nog veel meer gekocht en gedaan worden). Tegelijkertijd is een dag productie verliezen ook heel naar voor ze. Niet bij iedereen klotst het geld tegen de plinten of doet het daarvoor :).
1k tot 2k voor het totaal van 5 switches met 8 poorten of 16 poorten per switch zou prima zijn.

Dus eigenlijk zoek ik (veel) beter spul dan wat je thuis gebruikt. Maar het echte goede spul is te duur. Dus ik zoek er iets tussenin. En ik hoop dat jullie daarmee bekend zijn of een merk / productserie kunnen aanraden.

(We hadden het dus over switchen voor in een industrieële omgeving die op een DIN-rail te monteren zijn, en bijvoorkeur op 24 volt draaien.)
Als je iets beters wilt dan gevoel moet je dat gevoel naar iets cijfermatigs vertalen en dan kun je op zoek naar passende oplossingen.

Overigens, andere insteek: ipv de heilige graal te zoeken qua Single Point of Failure kun je ook kijken naar eea redundant uit te voeren met eenvoudigere spullen.

Spelen hier trouwens ISO27001 eisen mee?

Oslik blyat! Oslik!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

(waarom) Moet het perse din compatibble zijn ?
en standaar pro-curve is niet zo duur en ook stabiel

https://hpprocurveoutlet....24xgigabit-switch-j9450a/

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 15:48
Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1100/format:webp/1*iPqbkSqkGBzws3Qhozzj9g.png
Vervang hier fast door reliable en je hebt waar je naar op zoek bent.

[ Voor 21% gewijzigd door markisoke op 05-01-2026 13:41 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:21
Ik zou eens bij Mikrotik gaan kijken: https://mikrotik.com/product/netpower_lite_7r (8 ETH + 2 SFP, 24V power input), grotere modellen ook beschikbaar, prijzen zijn ook goed. Mikrotik heeft een eigen OS, misschien even wennen maar erg stabiel.

• Stefan1313
@base_ dank! Dit soort tips zoek ik.
Hebben ze ook DIN-rail mount? Ik kan het niet vinden (dus dan is het misschien niet zo). Qua prijs zit het zeker goed.
En van Europese maklei (inclusief OS schijnbaar), dat vind ik persoonlijk dan weer een plus.

@heuveltje dank! Dit soort tips zoek ik.
DIN-rail is wel extreem fijn. Maar er zijn plekken waar het ook anders kan. Ik ga het in mijn achterhoofd houden.

@reinier68 @dion_b
Tja, Ik ben slechts de techneut die er iets van probeert te maken. Met de business case probeer ik me niet teveel bezig te houden. Ik schat zo: 1 uur stilstand kost niks, maar na zeg 4 uur worden PKI's niet gehaald en kost het €1000,- die dag. Door de response tijd e.d. haal je altijd die 4 uur bij een storing.

Met deze logica kan je natuurlijk makkelijk 1k/switch verantwoorden: 1x per jaar uitval door een switch kost 1000€, als de levensduur langer dan 5 jaar is mag je dus 5k investeren (mits dat leidt tot gegarandeerd 0 uitval door de switches).

Maar met deze logica kan je alles in zo'n klein bedrijfje 10x zo duur uitvoeren (niet alleen ICT, ook anders spullen). Maar dan had het bedrijfje niet (meer) bestaan. Dus ik probeer toch een beetje scherp aan de wind te zeilen. Zoals ik zei, het is niet een groot bedrijf met veel geld op de bank ofzo. Laten we het een goede doelen organisatie noemen hoewel er ook mensen van proberen te leven.

Je zou zeggen, er moet toch iets zitten tussen consumenten spul en het aller duurste high-end spul? Zowel qua prijs als betrouwbaarheid?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stefan1313 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Tja, Ik ben slechts de techneut die er iets van probeert te maken.
Haal dan iemand anders erbij die deze vragen kan beantwoorden. Risicomanagement is (of hoort) echt heel basaal te zijn in ieder vorm van onderneming. Een bedrijfsleider moet weten welke risico's hij loopt, wat de kosten zijn als het raak is en wat de kosten zijn om de risico te mitigeren, en vervolgens op basis van die zaken kiezen waar het loont om vooraf te migitgeren en waar het verstandiger is om een bepaald risico te accepteren.
Je zou zeggen, er moet toch iets zitten tussen consumenten spul en het aller duurste high-end spul? Zowel qua prijs als betrouwbaarheid?
Die is er ook, maar je geeft nog steeds geen enkele aanknopingspunt om te bepalen wat daadwerkelijk nodig/zinnig is. Daarom dat mensen lukraak met zulke uiteenlopende oplossingen aankomen: bij gebrek aan heldere vraag gokken ze maar wat.

Oslik blyat! Oslik!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Dat is die unit van 1000.-.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 18:16
Nog nooit meegemaakt dat je een switch moest rebooten omdat hij vastgelopen was.
Dat probleem zit meer dan waarschijnlijk ergens anders in je netwerk.

Industriële switches zijn voor een kantoor omgeving onzin.
Die zijn gebouwd voor industriële omgevingen waar ze ook fysieke eisen hebben.

Neem gewoon een switch voor het smb segment, dat is een goed compromis tussen kwaliteit en prijs.
Bijvoorbeeld een:
HP aruba 1830 8G of een HP aruba 1830 24G als je veel poorten nodig hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• pistole
  • Laatst online: 22:03

pistole

Frutter

HP Procurve of Aruba: alleen maar goede ervaringen. Vroeger zelfs lifetime support of replacement. Weet niet hoe dat nu zit. DIN rail is érg niche dus dat ga je, denk ik, niet makkelijk vinden. Zeker niet met veel poortjes en/of ook nog eens die error contact. Wat hierboven ook al genoemd is: de combinatie industrieel + kantoor is niet logisch.

Kijk gewoon naar betrekkelijk eenvoudige 19" modellen van bij voorbeeld HP of Ubiquity Unify. Stabiliteit zou geen issue moeten zijn. En een herstart kan je ook laten doen door iemand op afstand de juiste instructies te geven.

Ik frut, dus ik epibreer

• Stefan1313
Ik probeer niet alle project problemen op te lossen in dit topic :). Maar dank voor alle goede suggesties! Ik neem ze wel mee.

De switch is industrieel met DIN-rail omdat deze geïnstalleerd wordt op industriële locaties bij het kantoorpand. Zoals het trafo-huis (niet in hetzelfde compartiment als de trafo, er zit genoeg metaal omheen, maar dit kwalificeert als industrieel). En in de werkplaats, ect.

Met kantoor omgeving bedoelde ik dat het niet een industrieel complex is zoals op de Maasvlakte. Het is een gebouw op een industrieterrein met meer kantoortjes dan werkplaats, maar mijn switches komen niet in de kantoortjes. Maar op de 'vuile' locaties (uiteraard netjes beschermd in een kast).

Laat ik het anders vragen: ik zoek een goede ethernet switch.
Eisen:
  • Aantal poorten 8 of meer (liefst 16).
  • Ook te krijgen met 2x SFP (mag dan duurder zijn).
  • Mount: DIN-rail.
  • Voeding 24v.
  • Toepassing in industriële omgeving.
  • Zo stabiel mogelijk voor het budget.
  • Error contactje (optioneel).
Budget ~250€.
Goedkoper mag altijd.

Kennen jullie een goed merk of productserie dat hierbij aansluit?
Dank!

[ Voor 48% gewijzigd door Stefan1313 op 05-01-2026 16:42 ]

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:52
Ik mis hier eigenlijk een belangrijk woord: redundancy.

Als je echt stilstand wilt vermijden dan moet je ervoor zorgen dat het niet kan uitvallen.
Daarom zie je vaak een dubbele uitvoering. Valt er een switch uit, dan neemt een andere switch over.
Maar dat betekend ook ervoor zorgen dat er geen stroomuitval kan gebeuren of je daarop voorzien bent.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 15:48
Stefan1313 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:49:
Ik probeer niet alle project problemen op te lossen in dit topic :).

Ik zoek een goede ethernet switch.
Eisen:
  • Aantal poorten 8 of meer (liefst 16).
  • Ook te krijgen met 2x SFP (mag dan duurder zijn).
  • Mount: DIN-rail.
  • Voeding 24v.
  • Toepassing in industriële omgeving.
  • Zo stabiel mogelijk.
Budget ~250€.
Goedkoper mag altijd.

Wat is jullie beste suggestie?
Dank!
Mijn suggestie zou zijn om terug naar de tekentafel te gaan en te bekeiken of je deze klus wel zou moeten uitvoeren. Want voor dit geld en alle vereisten ga je gewoon niets vinden. Het apparaat wat hier het dichts bij in de buurt komt zou iets als dit zijn, maar ik kan je niks vertellen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van dit product: https://www.elektrobode.n...-10-100-1000-mbps-ngi-u08

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 18:16
Din rail en 24V voeding wordt enkel in de industriële wereld toegepast met bijbehorende prijzen en zeldzaamheid.
Beetje onzin voor een kantoor omgeving.
Neem gewoon kwalitatief goede switches met normale 230V voeding en normale behuizing.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 05-01-2026 16:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:33
Tja, Ik ben slechts de techneut die er iets van probeert te maken. Met de business case probeer ik me niet teveel bezig te houden.
Dan zou ik de boel netjes over geven aan een bedrijf die er wel ervaring mee heeft.
Ik schat zo: 1 uur stilstand kost niks, maar na zeg 4 uur worden PKI's niet gehaald en kost het €1000,- die dag. Door de response tijd e.d. haal je altijd die 4 uur bij een storing.
Stilstand kost altijd geld. Of het nu personeel wat je hebt lopen niet verder kan werken,of geen productie kan draaien omdat de bestanden niet bij de machine kunnen komen. En dat je iemand mag invliegen om het probleem te verhelpen. En dat het allemaal later ingehaald mag worden om de productie als nog te maken. Dat kost een onderneming altijd geld. Daarom is er een "risico-analyse" en risicoafwegingen wel van belang.
Met deze logica kan je natuurlijk makkelijk 1k/switch verantwoorden: 1x per jaar uitval door een switch kost 1000€, als de levensduur langer dan 5 jaar is mag je dus 5k investeren
Daarom zijn er ook verzekeringen die ondernemers financieel kunnen bijstaan bij dit soort uitval. Daar zijn dan vaak ook weer voorwaarden aan verbonden.
(mits dat leidt tot gegarandeerd 0 uitval door de switches).
Dat is nooit te garanderen. Externe factoren zijn altijd aanwezig.
Maar met deze logica kan je alles in zo'n klein bedrijfje 10x zo duur uitvoeren (niet alleen ICT, ook anders spullen). Maar dan had het bedrijfje niet (meer) bestaan.
Het is een afweging die gemaakt moet worden en dan heb je weer de "risico-analyse" en risicoafwegingen
Zoals ik zei, het is niet een groot bedrijf met veel geld op de bank ofzo. Laten we het een goede doelen organisatie noemen hoewel er ook mensen van proberen te leven.
Dus overleggen met de opdrachtgever wat ze willen. Daarom moet je voor jezelf bepalen waar de risico's liggen van het netwerk wat je wil aanpassen / aanleggen.
Goed, jaren lang gewerkt bij een klein bedrijfje met "consumenten onderdelen" voor hun netwerk zoals een simpele switch / hub. In de vijf jaar dat we dat zo hadden nooit uitval gehad. Goed, je moet daar wat geluk mee hebben. De switches zijn later vervangen door "snellere exemplaren". De oude spullen heb ik nog jaren thuis in bedrijf gehad. Dus het is maar de vraag: "Wat is betrouwbaar" voor je. Hier ook al jaren simpele "TP-link netwerkswitches" in het netwerk zitten. Deze zijn ook al wel weer een jaar of 8 tot 10 oud. De oude zijn vaak weer ergens "tijdelijk" (zeg maar rustig als definitieve oplossing) ingezet. Dus maak een goede afweging en documenteer dat ook naar je opdrachtgever.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-01 18:09

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als ik kijk naar wat er hier wordt gepost....
Een industriële toepassing is voor 2 dingen, beschikbaarheid en realtime.
Dan moet je dus weten welk industrieeel protocol er overheen moet worden getransporteerd.
Ga je er mee connecteren naar PLC's?

Kijk eens naar:
Moxa
Siemens
Hirschmann
Rockwell
Allen Bradley
ABB
Schneider

[ Voor 2% gewijzigd door Kabouterplop01 op 06-01-2026 10:12 . Reden: typo Moxa vs moksa ]

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25
De switch is industrieel met DIN-rail omdat deze geïnstalleerd wordt op industriële locaties bij het kantoorpand. Zoals het trafo-huis (niet in hetzelfde compartiment als de trafo, er zit genoeg metaal omheen, maar dit kwalificeert als industrieel). En in de werkplaats, ect.
Ik snap nog steeds niet waarom je op een DIN-rail wil monteren als de switch toch in een kast komt? Waar komt deze eis vandaan?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-01 16:53
Teltonika?

Zelf goede ervaringen met de TSW-200 series

8 poorts, optioneel POE, 2x SFP en optioneel remote vanuit de cloud (RMS) te beheren bij de L2 versies, en DINrail mounted
Werken op alles van 7 tot 56 volt (waarbij je 44V+ moet geven als je volledig 802.3 af/at compatible wilt zijn)

TSW200 - 8x gig POE + 2x SFP (POE afhankelijk van de gebruikte voeding), 110 euro ex voeding
TSW210 - 8x gig + 2x SFP rond de 80 euro

TSW202 - 8x gig POE + 2x SFP, managed (L2) (POE afhankelijk van de gebruikte voeding), 160 euro ex voeding
TSW212 - 8x gig + 2x SFP, managed (L2) , 130 euro

Wel 8 poorts, maar persoonlijk heb ik liever 2x een Teltonika als je >8 poorten nodig hebt dan een 16-poorts 'onbekend' merk of een Chinees gerelabelled als Fiberstore.

[ Voor 41% gewijzigd door DJSmiley op 06-01-2026 14:25 ]

• Frogmen
  • Niet online
Teltonika heb ik als super stabiel ervaren heb juist 4 maanden een RUTXR1 als 4G router in gebruik gehad in een tijdelijke bibliotheek locatie. Echt 4 maanden stabiel gedraaid inclusief de wifi. Zou er zeker verder naar kijken. Overigens zou ik ook goed kijken naar je hele netwerk ontwerp en zorgen dat dit robuust is met eventueel dubbele verbindingen etc. Kans dat er ergens een verbinding wordt verbroken is natuurlijk aanzienlijk in zo'n omgeving.

• Stefan1313
Dank allemaal!
Ik sla de adviezen niet in de wind. Ik zal eens serieus de betrouwbaardheid / beschikbaarheids eisen en business case daar rondomheen door nemen.

@DJSmiley Dank, voor deze tips! Teltonika heb ik ook veelvuldig voorbij zien komen en dat leek me ook interessant. @Frogmen Dan voor het delen van je ervaring qua stabiliteit. Ik denk dat ik precies die 4G router ook heb liggen, al heb ik daar nog niet veel mee gedaan.

@Spiff omdat die kast vol komt met allerlei andere componenten. Die allemaal DIN-rail montage zijn. In de industrie is DIN-rail wel zo'n beetje de default montage standaard. Die kast zit dus ook vol met DIN-rails en dan kan die switch er mooi bij. Tuurlijk kan ik hem vast ook met een of ander beugeltje monteren, maar dat is allemaal niet heel handig. Ook zijn die 19 inch achtige dingen qua vormfactor niet heel handig in zo'n kast, als het al past.

@markisoke Dank! Ik had dat Eaton ding nog niet gevonden. Wel had ik een Schneider en PhoenixContact switches gevonden. Van Eaton en Schneider weet ik het niet, maar van PhoenixContact heb ik het idee dat ze dat nooit zelf maken, maar gewoon rebranden en de prijs opplussen. Wat eronder zit, geen idee. Ik heb met 2 van die PhoenixContact dingen moeten werken, en die vertoonden vreemd gedrag. Poorten die het niet deden met bepaalde spullen die het wel deden op andere poorten. Weer andere spullen deden het dan weer wel op die poorten die voorheen niet werkte. Totaal gestoord, dus die dingen hoef ik bijvoorbeeld niet meer. Misschien gaan ze niet stuk, maar ze moeten om te beginnen wel fatsoenlijk werken natuurlijk ;).

@RonnieKo Dank, zoals gezegd zal ik het e.e.a. een wat serieuzer doornemen. Thuis had ik ooit (vanwege goedkoop) een stapeltje van deze gekocht: TP-Link LS105g. Er waren een paar plaatsen in huis waar ik altijd 1 of meer aansluitingen te weinig had. Ze doen het, maar toch (vooral 1tje) moet ik af en toe even aan/uit zetten. Geen idee of de switch de schuldige is of iets anders wat eraan hangt. Maar dat is dan weer niet zo spannend. Hoofdzakelijk een USB-C dock, oude desktop en een RPi, geen idee of zo iets de boosdoener kan zijn. Al die dingen werken normaal gesproken naar behoren, tenzij ze weer geen verbinding hebben, dan moet die switch weer een zetje krijgen. 1x per kwartaal ongeveer.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:33
Stefan1313 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:04:
Thuis had ik ooit (vanwege goedkoop) een stapeltje van deze gekocht: TP-Link LS105g. Er waren een paar plaatsen in huis waar ik altijd 1 of meer aansluitingen te weinig had. Ze doen het, maar toch (vooral 1tje) moet ik af en toe even aan/uit zetten. Geen idee of de switch de schuldige is of iets anders wat eraan hangt. Maar dat is dan weer niet zo spannend. Hoofdzakelijk een USB-C dock, oude desktop en een RPi, geen idee of zo iets de boosdoener kan zijn. Al die dingen werken normaal gesproken naar behoren, tenzij ze weer geen verbinding hebben, dan moet die switch weer een zetje krijgen. 1x per kwartaal ongeveer.
In principe zijn dat wel goede switches. Ooit ook zelf gehad. Het kan zijn dat er nu ééntje aan het begeven is. Maar die dingen zijn niet duur. De kosten zijn niet hoog. Zou eerst eens kijken of je één van deze kan uitruilen met een andere. Dan eens verder kijken. Maar deze zijn dus 1000 mbit/s of te wel: 1 Gbit/s

• jant
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:24:
Nog nooit meegemaakt dat je een switch moest rebooten omdat hij vastgelopen was.
Dat probleem zit meer dan waarschijnlijk ergens anders in je netwerk.
Je predikt het als waarheid.

Ondergetekende heeft Junipers, Ciscos, Procurves, TP-Links, Netgears, Mellanoxen, Linksys en Extremes zien falen. En dat in beide varianten; van een reboot fix, tot totaal overleden.

Het gebeurt op een dag. Garantie.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25
Stefan1313 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:04:
[...]
@Spiff omdat die kast vol komt met allerlei andere componenten. Die allemaal DIN-rail montage zijn. In de industrie is DIN-rail wel zo'n beetje de default montage standaard. Die kast zit dus ook vol met DIN-rails en dan kan die switch er mooi bij. Tuurlijk kan ik hem vast ook met een of ander beugeltje monteren, maar dat is allemaal niet heel handig. Ook zijn die 19 inch achtige dingen qua vormfactor niet heel handig in zo'n kast, als het al past.
[...]
Met een snelle google-fu actie zie ik dat er een DIN-rail mount is voor Ubiquiti is... naast de genoemde Teltonika switches ;-)

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik negeer even alle adviezen die tot nu toe zijn gegeven. Alhoewel die allemaal juist zijn en je daar ook zeker naar moet luisteren. Maar zo te lezen heb je daar ook oren naar dus dat is fijn om te zien :)

Gevoelsmatig ben je nu op zoek naar een wondermiddel van een switch terwijl je architectuur kant noch wal slaat. In plaats van superieure apparatuur in huis te halen zou ik de case maken dat je architectuur wat aandacht verdient. Ik noem maar wat:

2 fibers/ verbindingen naar iedere locatie. Hoeft niet duur te zijn, iemand die glas blaast is toch al aanwezig. Het liefst natuurlijk fysiek gescheiden trajecten. Maar zo te horen is het budget daar simpelweg niet voor. Roeien met de riemen die je hebt.

Zodra je 2 verschillende verbindingen met wat VLAN's in een ring heb / centraal gekoppeld kan je eens kijken naar 2 goedkope switches die het prima zullen doen per lokatie in plaats van 1 hele dure. Dan elimineert je je SPOF en kan on-site personeel kabels eventueel ompluggen in het geval dat 1 switch de geest geeft. Zo'n werkinstructie hoeft niet heel spannend te zijn.

Dit soort dingen zet al veel meer zoden aan de dijk tegen een lager budget dan dure switches kopen die temperaturen tot 90 graden geen probleem vinden.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1