switch proximus naar mobile vikings

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EllenZZZ
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 05-01 10:32
Ik heb bij proximus een contract voor internet maxi.
Dit is internet via de koperkabel. Voorlopig wil ik nog geen fiber aangezien ik daarvoor mijn oprit moet openbreken. Dat zie ik nog niet zitten.

Vandaag heb ik mobile vikings gecontacteerd met de vraag om mijn abonnement van proximus naar hen te brengen via de easy switch.
mobile vikings gebruikt het netwerk van proximus.
En daar wringt het schoentje.
Bij mobile vikings kan ik geen contract meer afsluiten voor internet via de kabel omdat proximus dit weigert.
En je op deze manier naar fiber pusht.
Heeft er iemand hier ervaring mee en kan ik hier nog niets aan doen zodat ik toch bij mobile vikings een contract kan afsluiten bij de koperlijn.

Zijn operatoren verplicht in belgie om een fiber contract aan te smeren?

alvast bedankt voor de ervaringen.

Alle reacties

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:14
Ze zijn niets verplicht, ook niet om een oud kopernetwerk te blijven onderhouden omdat enkelen een fiberinstallatie weigeren. Doorgaans wordt koper uitgefaseerd als er fiber in de straat ligt, hier bestaat een planning van een paar jaar voor.

Het eerste jaar bieden ze fiber aan als upgrade, het tweede jaar komen ze het aanbieden als vervanging en worden nieuwe koper aansluitingen niet meer geaccepteerd. Het derde jaar ontvang je een brief dat koper op termijn uitgeschakeld gaat worden met een aanbod voor fiber. Blijf je weigeren dan zal Proximus je verbinding aan hun kant opzeggen omdat ze geen twee netwerken blijven ondersteunen. Niemand is iets verplicht, ook de providers niet :) . Het heeft niets met "aansmeren" te maken.

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 15:31
Daarnaast is Mobile Viking gewoon onderdeel van Proximus, Proximus heeft hun overgekocht. Dus het is eigenlijk hetzelfde bedrijf. Wat Proximus wil, moet Mobile Vikings uitvoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Attixx op 06-01-2026 16:28 ]

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:05
geen idee of over de grens de installatie anders is, maar in nederland persen ze een grondrakket onder je oprit heen en zie je er niets van.

• Insidio2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-02 19:30
probeer eens bij EDPNET?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:14
Ook zij gebruiken het netwerk van Proximus. Als Proximus fiber heeft uitgerold in de straat en de verkoop op koper stop zet geldt dat ook voor andere providers op datzelfde netwerk. Nu overstappen naar een ander om maar aan koper vast te houden is uitstel van executie, niets anders.

De enige opties als je fiber echt wil weigeren (al snap ik nooit waarom) is overstappen naar een coax provider (Telenet, Orange, Base en Hey), iets met 5G proberen (Orange Flybox, Tadaam etc) of Elon bellen voor Starlink. Er is op zich keuze genoeg maar als koper stopt dan stopt het, ongeacht welke provider. Die oprit gaat toch een keer open moeten en bedenk dat het in principe eenmalig is (herstelwerkzaamheden uitgezonderd). Ik snap dit soort "problemen" eigenlijk nooit zo...

• Insidio2
Andros schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Ook zij gebruiken het netwerk van Proximus. Als Proximus fiber heeft uitgerold in de straat en de verkoop op koper stop zet geldt dat ook voor andere providers op datzelfde netwerk. Nu overstappen naar een ander om maar aan koper vast te houden is uitstel van executie, niets anders.

De enige opties als je fiber echt wil weigeren (al snap ik nooit waarom) is overstappen naar een coax provider (Telenet, Orange, Base en Hey), iets met 5G proberen (Orange Flybox, Tadaam etc) of Elon bellen voor Starlink. Er is op zich keuze genoeg maar als koper stopt dan stopt het, ongeacht welke provider. Die oprit gaat toch een keer open moeten en bedenk dat het in principe eenmalig is (herstelwerkzaamheden uitgezonderd). Ik snap dit soort "problemen" eigenlijk nooit zo...
ik begrijp het standpunt van OP wel.
Het komt momenteel misschien niet zo gelegen om de kosten voor het opengooien van de voortuin oprit op te hoesten.
Als EDPNET wel nog (tijdelijk) wil aanbieden op het koper netwerk, dan is de OP daar mee geholpen en vind ik dit zeker een nuttige toevoeging.
Andere media zoals Coax/5g of Starlink zijn natuurlijk ook nuttige opties, elke met hun eigen mogelijke kosten en uitdagingen :)

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 15:31
Insidio2 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:50:
[...]

ik begrijp het standpunt van OP wel.
Het komt momenteel misschien niet zo gelegen om de kosten voor het opengooien van de voortuin oprit op te hoesten.
Als EDPNET wel nog (tijdelijk) wil aanbieden op het koper netwerk, dan is de OP daar mee geholpen en vind ik dit zeker een nuttige toevoeging.
Andere media zoals Coax/5g of Starlink zijn natuurlijk ook nuttige opties, elke met hun eigen mogelijke kosten en uitdagingen :)
Zowel EDPNET als Mobile vikings, Scarlet,... zijn volledig eigendom van Proximus dus dat gaat geen verschil maken, coax of starlink inderdaad.

Edit: ik ben fout zoals Insidio2 hieronder aanhaalde is EDPNET geen onderdeel van proximus meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Attixx op 19-01-2026 15:31 ]

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-02 13:13
torretje2012 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:06:
geen idee of over de grens de installatie anders is, maar in nederland persen ze een grondrakket onder je oprit heen en zie je er niets van.
Bij mij hebben ze die bij de bestaande coax kabel getrokken, duurde even maar ging prima.

• Insidio2
Attixx schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Zowel EDPNET als Mobile vikings, Scarlet,... zijn volledig eigendom van Proximus dus dat gaat geen verschil maken, coax of starlink inderdaad.
EDPNET is eigendom van citymesh sinds 11/2023, voorheen was het een tijdje eigendom van Proximus

[ Voor 9% gewijzigd door Insidio2 op 19-01-2026 13:07 ]

Pagina: 1