Dampen bij PVC vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Dag,

We zijn bezig met de renovatie van ons jaren 30 huis. Een van de opties is het leggen van PVC. Ik lees echter een aantal (wisselende) berichten over "dampen" die van PVC vloeren af zouden komen, die op (langere) termijn schadelijk zijn voor je gezondheid. De bevindingen gaan van "moderne PVC heeft dit probleem niet" tot "omg omg omg je wil dit echt niet, levensgevaarlijk!". Ik merk dat ik daardoor erg twijfel of PVC wel een goede keuze is voor ons.

Zijn er meer mensen die hier naar gekeken hebben? Welke afwegingen hebben jullie gemaakt?

We hebben ook naar marmoleum gekeken, maar dat is wel echt ontzettend duur (jumpax ondervloer icm leggen met allerlei hoekjes kom je al snel uit op 170 euro per m2 lijkt het).

Alle reacties

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-01 16:17
Zolang je het niet in de fik steekt of er dagelijks uren aan gaat likken, is er niets aan de hand. PVC wordt in van alles en nog wat gebruikt, in allerlei vormen. PVC gaat niet zomaar "dampen".

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:47

m-vw

Dus?

Vraag mij af in welk hoekje van het internet je leest dat dit voorkomt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 20:07
m-vw schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:45:
Dit dus, om dit een zinvol topic te maken, kun je bronnen linken, dan zijn er hier vast mensen die kunnen argumenteren over de betrouwbaarheid ervan :)

• Muncher
m-vw schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:45:
Er is best veel over te vinden. Sommige sites hebben wel een relatief hoog "zweef" gehalte, maar zeker niet allemaal. Veel lijkt ook gewoon marketingpraat, zoals dit: https://laminaat.nl/blogs...delijk-voor-de-gezondheid, https://eerlijkevloeren.n...c-vloeren-ons-ziek-maken/, https://www.dutzfloors.co...-nadelen-van-pvc-vloeren/.

Het kan best zijn dat ik mij zorgen maak om niets hoor, dus roep vooral als het onzin is :). Hopelijk hebben andere mensen er dan ook nog wat aan.

Edit: het lijkt er op dat dit vooral speelt bij oudere PVC vloeren. Tegenwoordig worden er andere stoffen gebruikt en zijn er ook wat meer keurmerken e.d.

[ Voor 10% gewijzigd door Muncher op 05-01-2026 09:56 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In dit rapport van het RIVM staat wel het e.e.a. over PVC, weekmakers en de invloed ervan op de gezondheid.

• Wolly
  • Niet online
Heb je hier een bron voor? Volgens het RIVM rapport is er wel degelijk sprake van Vluchtige organische stoffen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01 15:09
Alles heeft wel wat risico; denk dat er geen materiaal is wat in het begin niet een beetje uitdampt. Dat is verder ook geen probleem, je moet sowieso ventileren of de CO² loopt op en dat is ook weer ongezond.
Als je je zorgen maakt over ongezonde lucht, voorzie dan een ventilatie type D, centraal gefilterd (eventueel kan je een filterbox toevoegen voor betere filtering) en warmteterugwinning waardoor je geen kou hebt bij ventileren (en je dus probleemloos voldoende ventileert, ook als het koud is buiten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Muncher
Wolly schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:00:
In dit rapport van het RIVM staat wel het e.e.a. over PVC, weekmakers en de invloed ervan op de gezondheid.
Ik heb hier even naar gekeken samen met Gemini. In dit rapport:

Hier zijn de specifieke punten die worden genoemd:

Verband met gezondheidsklachten: Er wordt verwezen naar een review en meta-analyse die concluderen dat "PVC-dampen en weekmakers (ftalaten)" mogelijk astma veroorzaken. Specifiek wordt genoemd dat de aanwezigheid van PVC-oppervlakken in de woning (als maat voor blootstelling aan ftalaten) een significant verhoogd risico geeft op astma en allergieën bij kinderen.

Bronnen van stoffen: PVC-vloeren (en vinylvloeren) worden genoemd als producten waarin plastics en kunststoffen zijn verwerkt die weekmakers en brandvertragers bevatten . Ook wordt "zeilvloerbedekking of vloerbedekking met PVC" genoemd als een factor die mogelijk bijdraagt aan gezondheidsklachten.

Signalen voor beleid: In de conclusies wordt gesteld dat er signalen zijn over nieuwe gezondheidsrisico's, zoals het "uitdampen van weekmakers uit PVC-oppervlakten", en dat onderzocht moet worden in hoeverre dit relevant is voor de Nederlandse situatie .

Onderzoeksresultaten: In Bijlage 2 worden specifieke studies samengevat die een relatie vonden tussen PVC-vloerbedekking ("PVC flooring") en luchtwegklachten/astma bij kinderen.

Echter, dit onderzoek is van 2009. Dus ik ben ook op zoek gegaan naar updates rondom dit vraagstuk:

1. Langetermijnstudies bevestigen astma-risico
Een belangrijk Zweeds onderzoek (de DBH-studie) heeft kinderen 10 jaar lang gevolgd. Uit de resultaten, die na 2009 zijn gepubliceerd, bleek dat kinderen die in een slaapkamer met een PVC-vloer sliepen, een grotere kans hadden om astma te ontwikkelen dan kinderen zonder zo'n vloer.

Prenatale blootstelling: Er waren zelfs aanwijzingen dat blootstelling tijdens de zwangerschap (als de ouders PVC in hun slaapkamer hadden) een nog sterkere voorspeller was voor astma bij het kind op latere leeftijd.

2. Direct bewijs in urine (Amerikaanse studie, 2015)
Waar het rapport uit 2009 nog vooral sprak over "aanwijzingen", legde een Amerikaanse studie uit 2015 een directere link. Onderzoekers vonden dat kinderen die in huizen met vinylvloeren woonden, significant hogere concentraties van specifieke afbraakproducten van weekmakers (metabolieten van benzylbutylftalaat) in hun urine hadden.

Dit bevestigt dat de stoffen uit de vloer daadwerkelijk in het lichaam van de kinderen terechtkomen.

Deze kinderen vertoonden ook vaker luchtwegontstekingen.

3. Het probleem van gerecycled PVC (Zwitserse studie, recent)
Een zeer recent en belangrijk punt van aandacht is gerecycled PVC. Hoewel nieuwe, Europese regels het gebruik van bepaalde schadelijke weekmakers (zoals DEHP) aan banden hebben gelegd, komen deze stoffen via recycling soms toch weer in nieuwe vloeren terecht.

Een Zwitserse studie (gepubliceerd rond 2023) onderzocht 151 nieuwe PVC-vloeren en vond in 16% van de gevallen nog steeds oude, gereguleerde stoffen (zoals lood en DEHP), waarschijnlijk door het gebruik van oud, gerecycled PVC in de nieuwe producten.

4. Belangrijke nuance: Oude vs. Moderne vloeren
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen het type vloer:

Oude of goedkope vloeren: De risico's gelden voornamelijk voor oudere vloeren of goedkopere varianten (vaak buiten de EU geproduceerd) die nog de "ouderwetse" ftalaten bevatten.

Moderne, gecertificeerde vloeren: Tegenwoordig zijn er veel PVC-vloeren op de markt die ftalaat-vrij zijn of gebruikmaken van veilige bio-weekmakers (bijvoorbeeld op basis van soja). Deze vloeren voldoen aan strenge Europese emissienormen (zoals de E1-norm of A+ labels) en worden als veilig beschouwd.

Het rapport uit 2009 is inderdaad verouderd in de zin dat het bewijs inmiddels veel harder is geworden. De destijds vermoede risico's zijn inmiddels in grote, langlopende studies bevestigd. Tegelijkertijd is de industrie veranderd: er zijn nu veiligere alternatieven beschikbaar, maar alertheid blijft geboden bij goedkope import of vloeren met gerecycled materiaal.
me_mrtn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:44:
Zolang je het niet in de fik steekt of er dagelijks uren aan gaat likken, is er niets aan de hand. PVC wordt in van alles en nog wat gebruikt, in allerlei vormen. PVC gaat niet zomaar "dampen".
Dat zijn de VOS/SVOS stoffen.

VOS (Vluchtige Organische Stoffen): Dit zijn stoffen die bij kamertemperatuur makkelijk verdampen, zoals oplosmiddelen in verf, lijm, schoonmaakmiddelen en formaldehyde.

SVOS (Semi-Vluchtige Organische Stoffen): Dit zijn stoffen die veel langzamer vrijkomen (uitdampen) en vaak neerslaan op stofdeeltjes of meubels. Het rapport classificeert weekmakers (ftalaten), die in PVC zitten om het flexibel te maken, expliciet als SVOS.

Alleen is dit mogelijk dus wel (gedeeltelijk) opgevangen door nieuwe regels en productiemethoden.

• Muncher
naftebakje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
Alles heeft wel wat risico; denk dat er geen materiaal is wat in het begin niet een beetje uitdampt. Dat is verder ook geen probleem, je moet sowieso ventileren of de CO² loopt op en dat is ook weer ongezond.
Als je je zorgen maakt over ongezonde lucht, voorzie dan een ventilatie type D, centraal gefilterd (eventueel kan je een filterbox toevoegen voor betere filtering) en warmteterugwinning waardoor je geen kou hebt bij ventileren (en je dus probleemloos voldoende ventileert, ook als het koud is buiten).
Dit is nog wel een goed punt. In het hele huis is ventilatie aanwezig, inclusief WTW. Exacte type weet ik niet, maar de vorige bewoner was nogal bezig met haar gezondheid dus ik vermoed dat het met die filters wel goed zit.

• Wolly
  • Niet online
Het is natuurlijk mooi dat er tegenwoordig keurmerken zijn, maar om daar nu geheel op te vertrouwen zou ik niet durven. Zo wordt er ook lijm gebruikt waarvan je als consument vaak niet weet wat voor spul dat is. En wat voor wisselwerking heeft de lijm met de vloer?

Heeft de ondernemer dat via via voor weinig gekocht (met bijbehorende lage kwaliteitseisen) of is dit ook gecertificeerd spul? Daarnaast krijgen bijna alle huizen tegenwoordig vloerverwarming waar dit in 2009 nog niet zo was, wat is daar de invloed van? Ik weet wel dat plastic zachter wordt als je het verwarmt, het doet dus wel 'iets' met het materiaal.

En ik wil niet zeggen dat het onveilig is, maar mocht je er zorgen over hebben dan is het wel iets om over na te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 05-01-2026 10:18 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tjah.. pvc wordt al jaren gebruikt in de dakbedekkingsbranche.

Het kan goed tegen warmte en temperatuurschommelingen.

Het kan alleen niet tegen bitumen en polystyreen. Als je de weekmakers in zo'n hoge concentratie los wil krijgen dat het schadelijk wordt dan is de vloer ook afgeschreven.

Zonder gedegen bewijs is dit bangmakerij

Tweakers Discord

• stin00
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:17:
Heeft de ondernemer dat via via voor weinig gekocht (met bijbehorende lage kwaliteitseisen) of is dit ook gecertificeerd spul? Daarnaast krijgen bijna alle huizen tegenwoordig vloerverwarming waar dit in 2009 nog niet zo was, wat is daar de invloed van? Ik weet wel dat plastic zachter wordt als je het verwarmt, het doet dus wel 'iets' met het materiaal.
Vloerverwarming gaat doorgaans op een aanvoertemperatuur van 25 tot 30 graden.. in slecht geisoleerde woningen een keer 35 graden. En dat is de watertemperatuur, de vloer zal vanwege thermische buffer en afgifte altijd kouder zijn dan dat. In tropische landen zal een PVC vloer dagelijks meer hitte te verduren krijgen. Of als de zon even op je vloer schijnt. Effect vloerverwarming op PVC is nul.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:25
een voorbeeld uit de Bouwbiologie die gaat om het gezond maken van woningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxUfRCNU_1jnDtrhI28iJ4WBKfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cE2XMXKwLgEEC2lWDPLGVSF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaPcUGR3Yql5KGnZduB6dj_-WiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRVwhBk7aOtdIpdHEkiDTF5m.jpg?f=fotoalbum_large

Lees het boek maar eens, verdiep je maar eens in bouwbiologie. Net als met alles zal het meeste zo een vaart niet lopen maar het is eenvoudig om keuzes te maken die veiliger zijn.

In Duitsland zijn ze er wat verder mee dan wij: https://baubiologie.de
https://baubiologie.de/netherlands/

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 05-01-2026 12:28 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
naftebakje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
Ik wil even aanhalen dat goed ventileren niet voorkomt dat je stoffen die binnenshuis vrijkomen niet ingeademd worden, bovenstaande lijkt dit wel te suggereren.
Balansventilatie voorkomt dus niet dat je stoffen die vrijkomen uit je vloer inademen kunt. Het geeft je wel de mogelijkheid om van buiten ingevoerde lucht centraal te filteren alvorens het in je huis gedistribueerd wordt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:47
@Muncher
Het meeste is hierboven al gezegd, maar blijkbaar is PVC niet het meest gezonde product om als vloer te gebruiken. Echter moet je vooral naar het totaalplaatje kijken. Het heeft weinig zin om een andere vloer te nemen als je vervolgens andere materialen gaat toepassen die ook schadelijk zijn.

Als je je dus zorgen maakt voor het binnenklimaat zou mijn advies zijn om het dan integraal aan te pakken. Vaak zal je dan terugvallen op natuurlijke producten, dus bijv een vloer van hout.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 20:07
Uit veel niet-massief (en dus meestal verlijmd) hout komt ook formaldehyde vrij - of althans, dat was lange tijd het geval. Bv. OSB, multiplex e.d. Dus in het algemeen is dit idd wel een goed onderwerp om over na te denken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:25
maar ook polyester gordijnen, alle meubels van de ikea en dergelijke, tapijt, verf, je kan het zo gek niet bedenken. dus neem gordijnen van linnen of katoen, alleen gebruikte meubels die al uitgedampt zijn, tapijt sowieso niet, gebruik alleen verf op basis van natuurlijke stoffen, etc.
Als je je er eenmaal in verdiept hebt en het weet wordt leven soms keuzes maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• P5ycho
  • Nu online
Linoleum lijkt me een prima vervanger voor PVC wat dat betreft. Niet dezelfde motiefjes, maar technisch zo goed als equivalent.

• me_mrtn
Muncher schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Dat zijn de VOS/SVOS stoffen.

VOS (Vluchtige Organische Stoffen): Dit zijn stoffen die bij kamertemperatuur makkelijk verdampen, zoals oplosmiddelen in verf, lijm, schoonmaakmiddelen en formaldehyde.

SVOS (Semi-Vluchtige Organische Stoffen): Dit zijn stoffen die veel langzamer vrijkomen (uitdampen) en vaak neerslaan op stofdeeltjes of meubels. Het rapport classificeert weekmakers (ftalaten), die in PVC zitten om het flexibel te maken, expliciet als SVOS.

Alleen is dit mogelijk dus wel (gedeeltelijk) opgevangen door nieuwe regels en productiemethoden.
Dat zeg ik; gebruik even je gezonde verstand, zolang je er geen gekke dingen mee gaat doen is er niets aan de hand. Besef je zelf even;
- de bouwmaterialen in je huis, kit, verf, lijm, etc. Daarnaast de natuurlijke radioactieve elementen die in bouwstoffen zitten.
- je typt jouw post via een PC/laptop/telefoon, welke polymeren en weekmakers zijn daar allemaal wel niet voor gebruikt.
- de kleding die je draagt is verwerkt.
- jouw werkomgeving, de winkels, scholen.

Gelukkig zit er geen asbest meer in linoleumvloeren. 8)7

• P5ycho
  • Nu online
@me_mrtn. Gezond verstand gebruiken is alleen mogelijk als je volledig geïnformeerd bent, en dat is juist wat hier niet het geval is.

"We doen het overal zo, dus kan het hier ook wel" is geen goed argument in deze. Het gaat hier specifiek om PVC vloeren, niet over al die andere zaken waar ook potentieel schadeljjke stoffen in zitten.

Je opmerking over linoleumvloeren is ook stemmingmakerij, als je nu een linoleumvloer koopt zit daar geen asbest in.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:58
Ik las er laats ook over ja, net nadat ik mijn nieuwe PVC vloer heb laten plakken. Ik vraag me af hoe erg dit allemaal in praktijk is.

Nou heb ik laats mijn huis verbouwd en viel het me op hoeveel kunststof/microplastic er in zowat alles zit. Niet allemaal alleen uit noodzaak maar uit gemak.
Een binnenmuur doe je niet meer met blokkenlijm op gips basis, nee gewoon PU schuim en klaar is kees. Isolatie? PU schuim. Overal en nergens EPS/PIR. Spouwmuren en kruipruimtes die vol worden gespoten met piepschuim.
Vrijwel al het voorstrijk wat we smeren op de vloer of muren is gebaseerd op akrylaatdispersie. Verf op je muren, kozijnen, trap? Akryl. Alles zit vol met microplastics en dat slijt er ook vanaf.
Spachtelputz? Dat is gewoon vloerbaar plastic op je muren.

CV en Waterleidingen doen we met meerlagen kunststof buizen. Afvoeren PVC.Vloerverwarming is ook een en al kunststof.

Ik denk dat die PVC vloer zo n beetje het minst erge probleem is.

• me_mrtn
P5ycho schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:48:
@me_mrtn. Gezond verstand gebruiken is alleen mogelijk als je volledig geïnformeerd bent, en dat is juist wat hier niet het geval is.

"We doen het overal zo, dus kan het hier ook wel" is geen goed argument in deze. Het gaat hier specifiek om PVC vloeren, niet over al die andere zaken waar ook potentieel schadeljjke stoffen in zitten.

Je opmerking over linoleumvloeren is ook stemmingmakerij, als je nu een linoleumvloer koopt zit daar geen asbest in.
Qua informatie zit ik wel goed, ik zit namelijk al jaren in de facilitaire sector en vloeronderhoud behoort tot mijn dagelijkse werk. Dat is in z'n geheel geen stemmingmakerij of bagatellisering, maar gewoon realistisch. Je kan je overal wel druk om maken, maar de PVC-vloer draagt nauwelijks wat negatiefs bij in dit geheel.

Die linovloeren met asbest zijn er nog genoeg, in oude scholen en kantoren. Daar waar men zich niet bezig houdt met de vloeren en de vloeren door de rug kapot gaan.

• Muncher
me_mrtn schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Qua informatie zit ik wel goed, ik zit namelijk al jaren in de facilitaire sector en vloeronderhoud behoort tot mijn dagelijkse werk. Dat is in z'n geheel geen stemmingmakerij of bagatellisering, maar gewoon realistisch. Je kan je overal wel druk om maken, maar de PVC-vloer draagt nauwelijks wat negatiefs bij in dit geheel.

Die linovloeren met asbest zijn er nog genoeg, in oude scholen en kantoren. Daar waar men zich niet bezig houdt met de vloeren en de vloeren door de rug kapot gaan.
Volgens mij heeft @P5ycho het over nieuwe vloeren, niet vloeren die er al heel lang liggen. Of heb ik het mis en worden er nog steeds linoleum vloeren gelegd met asbest er in?

• P5ycho
  • Nu online
Linoleum bevat nooit asbest, maar er kan vroeger wel asbest als ondervloer gebruikt zijn. Dat is ver voor de tijd van PVC vloeren.
Kortom, mijn eerdere opmerking dat linoleum technisch equivalent is staat gewoon nog.

• me_mrtn
P5ycho schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:53:
Linoleum bevat nooit asbest, maar er kan vroeger wel asbest als ondervloer gebruikt zijn. Dat is ver voor de tijd van PVC vloeren.
Kortom, mijn eerdere opmerking dat linoleum technisch equivalent is staat gewoon nog.
Oh dat klopt, het liefst een mooie linovloer hoor! Ook thuis kan dat echt prachtig zijn.

• Muncher
me_mrtn schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Oh dat klopt, het liefst een mooie linovloer hoor! Ook thuis kan dat echt prachtig zijn.
Vergeten te vermelden: We gaan op de eerste en tweede verdieping marmoleum leggen (tenminste, las ik een fatsoenlijke offerte kan krijgen). Alleen begane grond krijgt waarschijnlijk PVC.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:00:
Een rapport van zestien jaar geleden, over ondermeer PVC vloeren van >16 jaar geleden, waarbij de eerste addendum bij het rapport beschrijft dat het onderzoek naar PVC waarnaar verwezen wordt een slecht onderzoek was en alle conclusies m.b.t. schadelijkheid van PVC daarmee de prullenbak in kunnen.

• Muncher
pagani schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Een rapport van zestien jaar geleden, over ondermeer PVC vloeren van >16 jaar geleden, waarbij de eerste addendum bij het rapport beschrijft dat het onderzoek naar PVC waarnaar verwezen wordt een slecht onderzoek was en alle conclusies m.b.t. schadelijkheid van PVC daarmee de prullenbak in kunnen.
Bedoel je het erratum aan het begin van het rapport? (ik zie geen addendum). Volgens mij blijft de conclusie overeind. Het erratum meldt dat de metingen van Vluchtige Organische Stoffen (VOS) uit een specifiek onderzoek ("1240 woningen onderzoek" door van Dongen en Vos uit 2007) niet betrouwbaar waren. Hierdoor vervalt de eerdere conclusie dat in 37% van de woningen de grenswaarde voor totale VOS werd overschreden.

Dit gaat niet over PVC volgens mij. Namelijk:
  • Het is een ander type stof: Weekmakers (ftalaten) in PVC-vloeren worden in het rapport geclassificeerd als Semi-Vluchtige Organische Stoffen (SVOS), niet als VOS.
  • Er is gebruik gemaakt van andere bronnen: De waarschuwingen over PVC-vloeren en gezondheidsrisico's (zoals astma) zijn gebaseerd op internationale reviews en meta-analyses (o.a. Jaakkola & Knight, 2008 en Kolarik, 2008), en niet op het Nederlandse onderzoek uit 2007 dat in het erratum wordt ingetrokken.
De onbetrouwbare metingen gingen over een algemene groep vluchtige stoffen in Nederlandse huizen, terwijl de informatie over PVC-vloeren gebaseerd is op ander, internationaal onderzoek naar specifieke weekmakers. De waarschuwingen over PVC blijven dus gewoon staan in dit rapport, tenzij ik het verkeerd lees.

Edit: het is wel een oud onderzoek uit 2016.

• pagani
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Bedoel je het erratum aan het begin van het rapport? (ik zie geen addendum). Volgens mij blijft de conclusie overeind. Het erratum meldt dat de metingen van Vluchtige Organische Stoffen (VOS) uit een specifiek onderzoek ("1240 woningen onderzoek" door van Dongen en Vos uit 2007) niet betrouwbaar waren. Hierdoor vervalt de eerdere conclusie dat in 37% van de woningen de grenswaarde voor totale VOS werd overschreden.

Dit gaat niet over PVC volgens mij. Namelijk:
  • Het is een ander type stof: Weekmakers (ftalaten) in PVC-vloeren worden in het rapport geclassificeerd als Semi-Vluchtige Organische Stoffen (SVOS), niet als VOS.
  • Er is gebruik gemaakt van andere bronnen: De waarschuwingen over PVC-vloeren en gezondheidsrisico's (zoals astma) zijn gebaseerd op internationale reviews en meta-analyses (o.a. Jaakkola & Knight, 2008 en Kolarik, 2008), en niet op het Nederlandse onderzoek uit 2007 dat in het erratum wordt ingetrokken.
De onbetrouwbare metingen gingen over een algemene groep vluchtige stoffen in Nederlandse huizen, terwijl de informatie over PVC-vloeren gebaseerd is op ander, internationaal onderzoek naar specifieke weekmakers. De waarschuwingen over PVC blijven dus gewoon staan in dit rapport, tenzij ik het verkeerd lees.
In een moderne PVC-vloer (in de EU) mogen geen schadelijke weekmakers meer zitten. Ook hebben deze een zeer lage uitstoot van VOS. Dus wat is dan nog de waarde van dit onderzoek over oude vloeren?

• Muncher
pagani schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:44:
[...]

In een moderne PVC-vloer (in de EU) mogen geen schadelijke weekmakers meer zitten. Ook hebben deze een zeer lage uitstoot van VOS. Dus wat is dan nog de waarde van dit onderzoek over oude vloeren?
Dat bestrijd ik ook niet, ik ging in op je stelling dat het niet onderzoek niet klopt op basis van het "addendum". Het onderzoek is wel goed uitgevoerd, maar wel wat verouderd.Ik zal mijn reactie ook even aanpassen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dan leg je toch geen PVC vloer?
Laat je een mooie eiken vloer leggen. Geen plastic, rustieke warme uitstraling en ligt er over 100 jaar nog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pagani
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Dat bestrijd ik ook niet, ik ging in op je stelling dat het niet onderzoek niet klopt op basis van het "addendum". Het onderzoek is wel goed uitgevoerd, maar wel wat verouderd.Ik zal mijn reactie ook even aanpassen.
Erratum, ok. Maar mijn algemene opmerking over het onderzoek is dat het gaat over "oer" PVC-vloeren van twintig jaar geleden. Niet over de moderne vloer. Dus het onderzoek is waardeloos voor je vraag.

• Wolly
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Bericht uit 2023, redelijk recent dus.
Ten tweede is er bezorgdheid over een deel van het pvc dat vandaag de dag in de winkels ligt. De pvc vloer is populair, al gaat het dan vooral om harder pvc (met mogelijk minder weekmakers). De onderzoeksredactie van deze krant vroeg vloerfabrikanten welke weekmakers zij gebruiken.

Daarop werd onder meer DINP genoemd. Die werd in Amerika deze zomer op een lijst met toxische stoffen gezet, omdat er een mogelijk gevaar is voor de vruchtbaarheid, nieren en lever. Ook Europa heeft DINP op de korrel. In kinderspeelgoed is de weekmaker hier al verboden. ECHA oppert dat dit verbod kan worden uitgebreid, omdat de stof ook via microplastics in het milieu komt en zo een risico voor mensen kan zijn.
Aangetekend moet worden dat weekmakers die nu gebruikt worden over het algemeen minder schadelijk lijken dan de (inmiddels verboden) varianten van vroeger. Veel vloerfabrikanten maken bovendien gebruik van DOTP, een stof waar nog geen zorgen over zijn. Maar het probleem is dat het vaak moeilijk is na te gaan welke weekmaker precies in (oude) producten gebruikt is. Sommige vloerfabrikanten weigeren te zeggen welke stof zij gebruiken, omdat ze hun ‘recept’ geheim willen houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 06-01-2026 11:51 ]

• Muncher
Yaksa schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:48:
Dan leg je toch geen PVC vloer?
Laat je een mooie eiken vloer leggen. Geen plastic, rustieke warme uitstraling en ligt er over 100 jaar nog.
PVC is wel een relatief goedkope oplossing, volgens mij. Heb je een indicatie wat een eikenvloer ongeveer doet per m2? Ik zie veel verschillende prijzen voorbij komen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Muncher schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:51:
[...]PVC is wel een relatief goedkope oplossing, volgens mij. Heb je een indicatie wat een eikenvloer ongeveer doet per m2? Ik zie veel verschillende prijzen voorbij komen.
Afhankelijk van waar je de (antieke) planken koopt, de dikte er van en de afwerking begint het meestal zo rond de 100 euro per M2. Maar dan heb je wel een unieke vloer die een leven lang (en langer) meegaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01 15:09
P5ycho schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:40:
[...]Ik wil even aanhalen dat goed ventileren niet voorkomt dat je stoffen die binnenshuis vrijkomen niet ingeademd worden, bovenstaande lijkt dit wel te suggereren.
Balansventilatie voorkomt dus niet dat je stoffen die vrijkomen uit je vloer inademen kunt. Het geeft je wel de mogelijkheid om van buiten ingevoerde lucht centraal te filteren alvorens het in je huis gedistribueerd wordt.
Ik wil vooral suggereren dat nagenoeg iedereen onvoldoende ventileert, wat ook ongezond is. En dat het ventileren met typeC "zichzelf tegenwerkt" in de winter, omdat voldoende ventileren onaangename koude tocht betekent.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 10:12
naftebakje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:29:
[...]
Ik wil vooral suggereren dat nagenoeg iedereen onvoldoende ventileert, wat ook ongezond is. En dat het ventileren met typeC "zichzelf tegenwerkt" in de winter, omdat voldoende ventileren onaangename koude tocht betekent.
Buiten ademen is ook ongezond met alle fijnstof etc.. beter on topic blijven dus want het voegt verder niets toe aan de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 06-01-2026 12:36 ]

• stin00
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Afhankelijk van waar je de (antieke) planken koopt, de dikte er van en de afwerking begint het meestal zo rond de 100 euro per M2. Maar dan heb je wel een unieke vloer die een leven lang (en langer) meegaat.
Een houten vloer inclusief leggen, oliën of aflakken is inderdaad veel duurder dan €100 per m² tegenwoordig. In mijn offertes kwam ik minimaal €175-200 tegen. Hout zelf is ook erg duur geworden.

Plus je moet het maar zien zitten. Ze gaan kraken na verloop van tijd, vereisen opnieuw oliën/lakken en/of schuren en het blijft oppassen met water. Daarnaast is het niet optimaal met vloerverwarming.

Hout is een prachtig materiaal, maar niet zonder nadelen. PVC is eigenlijk het tegenovergestelde: plastic materiaal, goedkoper, snel te leggen, waterbestendig, onderhoudsvrij, goed voor vvw, niet te herstellen (alleen vervangen stroken) en een veel kortere levensduur van hooguit 20 tot 30 jaar.
Pagina: 1