Steam Machine met Windows 11 + externe UHD blu-ray, of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hichelay
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-01 22:08
Mijn vraag:

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een htpc, waarbij ik nu van plan ben om de Steam Machine te kopen (https://store.steampowered.com/sale/steammachine). Deze is gemaakt voor de televisie, ik kan er op gamen en ook Windows 11 er op installeren. Hopelijk komt er over enkele dagen (op de CES) meer informatie, zoals prijs en levertijd.

Ik heb een leuk audiosetje gekocht, namelijk de uitvoering: Samsung Cinematic Q-series HW-Q990F, deze is aangesloten op een uitvoering: LG OLED evo C4 55" Bruin die ik binnenkort wil vervangen door een grotere televisie. We zijn onlangs verhuisd en de kijkafstand is vrij groot, zelfs de vrouw is het er mee eens. Ik ga waarschijnlijk voor een 77" OLED model (wellicht weer een C4).

Graag wil ik ook de mogelijkheid hebben om 4K blu-ray schijfjes af te spelen op de televisie. Omdat ik niet te veel verschillende apparaten wil aansluiten, wil ik eigenlijk een externe speler op USB aansluiten op de Steam Machine en via dat apparaat dus de films afspelen. Ik geloof dat deze wel geschikt is: uitvoering: Verbatim External Slimline USB 3.0 C Blu-ray Writer (4K) Zwart. De andere optie is eventueel een aparte 4K blu-ray speler, maar dan heb ik dus weer een extra apparaat om aan te sluiten. Voordeel is dat ik dan geen aparte software nodig heb om het af te spelen.

Wat denken jullie, gaat dit werken? Is dit een geschikte oplossing, of moet ik echt een aparte Blu-ray speler aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Al eerder genoemd, maar dit is dus het plan:

Htpc: Steam Machine
Televisie: LG C4 55", binnenkort vervangen door waarschijnlijk LG C4 77"
Audioset: Samsung Q990F
Blu-ray speler: uitvoering: Verbatim External Slimline USB 3.0 C Blu-ray Writer (4K) Zwart of een apart apparaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Steam Machine heeft HDMI out 4K 120 Hz, ondersteuning voor HDR, FreeSync en CEC. Dat is toch voldoende?
- De televisie (C4) lijkt aan te sluiten bij die specificaties.
- De audioset is al via een ARC HDMI-poort aangesloten op de televisie.

Alle reacties

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-02 11:53
wat ik kan aanraden voor uw blu-rays is deze gaan rippen, en via Plex gaan afspelen!
(hier heb je natuurlijk wel een plex server voor nodig, maar kan volgens mij gewoon op de STEAM)
Dan kan je uw eigen Blu-rays gaan afspelen aan originele kwaliteit maar dan via een 'netflix'-achtige interface

• hichelay
Bedankt voor de tip! Zo had ik er nog niet over nagedacht, is ook een optie.

Uitdaging is dan wel denk ik dat de opslag van de Steam Machine snel vol zal raken, helemaal als ik bijvoorbeeld Lord of the Rings zou doen, dan ben ik zo 300 GB verder. Dat is dan nog exclusief de extra's... In dat geval zou ik ook direct een NAS in de meterkast moeten ophangen, dan wordt het wel een hele grote investering.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:46
Deze is gemaakt voor de televisie,
?
nee, deze pc is gemaakt voor SteamOS :P als je r windows opzet, raak je juist die experience kwijt.
Ik zou wel goed nadenken of de games die je nu, en in de nabije toekomst wil spelen, goed draaien kwa hardware. (spoiler, 4k met moderne AAA titels kan je vergeten)
- Steam Machine heeft HDMI out 4K 120 Hz, ondersteuning voor HDR, FreeSync en CEC. Dat is toch voldoende?
https://videocardz.com/ne...hine-doesnt-have-hdmi-2-1
(ik zou dus zeker wachten tot meer bekend is :P )
Graag wil ik ook de mogelijkheid hebben om 4K blu-ray schijfjes af te spelen op de televisie.
Als t enkel om afspelen gaat, is dit een iets goedkopere optie
uitvoering: ASUS SBC-06D2X-U
Wil je ook gaan rippen? Dan zou ik kijken naar eentje met een hogere lees snelheid voor n kleine meer prijs.
product: Asus BW-16D1H-U PRO (deze zijn alleen geen slimline)
Afhankelijk, van de prijs & games die je speelt / wilt spelen, zou een PS5/Xbox One S of beter ook interessant kunnen zijn (mist wel dolby vision support) (&ps4/pro doet blijkbaar geen 4k blu--ray)

• hichelay
Ik heb inmiddels een aparte bluray speler gekocht, die ondersteunt alles en doet waar het voor gemaakt is: films afspelen. Dan maar een extra apparaat! uitvoering: Panasonic DP-UB820EF UHD Blu-Ray DVD Speler

Steam Machine wacht ik nog even af, ik wil nog steeds een Windows pc op mijn televisie standaard aangesloten hebben.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:15
Maar waarom wil je perse Windows? Zeker als je een Steammachine gaat overwegen. Tenzij je echt heel specifieke software wil draaien die echt alleen nog maar op Windows zal draaien. Ik ben juist sinds ongeveer 2 maanden compleet van Windows af met mijn desktop en laptop en ik vind het een verademing. Ik heb mijn laptop nog een poos met Windows erop gelaten, maar waarom eigenlijk bedacht ik dit weekend de overstap was zo goed bevallen. Alle games die ik wil spelen draaien ook op CachyOS. Eigenlijk alles wat ik ook draaide op Windows draait ook op Linux.

Maar ik ben Windows dan ook helemaal beu, o.a. nu copilot zo enorm gepushed wordt.

• hichelay
Dat wil ik zodat ik hetzelfde OS heb als op mijn laptop, naadloze integratie/synchronisatie en inderdaad enkele dingen (zoals games) die ik alleen op een Windows apparaat kan.

Ik download nog wel eens wat dingen die ik graag op de televisie wil zien, ik loop nu telkens heen en weer om de laptop aan de hdmi-kabel te hangen, dat is vaak meerdere malen per week.

Ik zocht eerst ook een aantal onderdelen bij elkaar om zelf een htpc te knutselen, maar zag bij de aankondiging van de Steam Machine dat dit apparaat alles heeft wat ik wil + nog meer en het prijsverschil minimaal lijkt te zijn. Ik wil bijvoorbeeld een ouder spel, Lord of the Rings: Return of the King op de televisie spelen, om maar een voorbeeld te noemen, naast mijn Steam library. Ook daarom geen PS/Xbox, want daar heb ik geen games op/voor.

Afhankelijk van wat de details bij launch zijn van de Steam Machine wijzig ik mijn keuze eventueel.
Pagina: 1