(Mogelijk) defecte PSU vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pascalcartigny
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-01 12:48
Hulpvraag / informatie vooraf
Sinds vandaag loop ik tegen de situatie aan dat mijn PC zichzelf instant uitschakelt. Geen bluescreen, geen error logs, simpelweg in een keer pats uit. Ik krijg vervolgens ook niet de mogelijkheid om de PC opnieuw op te starten, tot ik de switch op de achterkant van PSU uitschakel en weer opnieuw inschakel.

Het probleem lijkt zich enkel onder load voor te doen, aangezien ik op dit moment dit bericht ook typ vanuit dezelfde PC.

Nu ben ik geen volledige leek, maar is de eerste vraag natuurlijk: is dit wel een PSU probleem? Alles wijst er in mijn optiek wel op, maar wellicht heeft iemand nog een ander idee. Ik zie niets geks in de temperaturen.

Mocht PSU vervangen het advies zijn. Hoor ik graag wat een passende PSU zou zijn om deze te vervangen. Idealiter natuurlijk met zo min mogelijk werk in het achterhoofd, als in, het is een modulaire PSU, ik vervang het liefste natuurlijk enkel de PSU om niet volledig opnieuw aan kabelmanagement te moeten beginnen.

De PC bevat op dit moment de volgende componenten
BeQuiet Dark Power 13 850W
Sapphire Nitro+ 7900 XTX
AMD Ryzen 7 7800x3d
G.Skill DDR5-6000 32GB CL30-38-38-96
Asus ROG B650E
WD Black SN850x 1TB NVME
EK Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB

Wat is je budget?
Het hoeft geen 300 EUR voeding te zijn. Maar moet wel gewoon een goede voeding voor het bovenstaande systeem zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Overal voor open, zolang ik bij voorkeur de kabels maar kan laten zitten.

Alle reacties

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik zou inderdaad ook eerst de PSU verdenken, ik heb jaren geleden hetzelfde meegemaakt.
Maar helaas met een nieuwe PSU zul je toch de kabels ook moeten vervangen.
@Uszka weet hier veel meer van dan ik :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:52
Dark Power 13 is een voeding die meerdere 12v rails heeft. Als de voeding van de videokaart niet goed over deze rails is verdeeld dan kan de OCP geactiveerd worden en de voeding uitschakelen. Het is dus zaak dat de videokaart vanaf zowel 12v3 als 12v4 (want dat zijn de rails voor PCIe) wordt gevoed. Check dit eerst voordat je een goede voeding gaat vervangen.

Pure Power 13, Power Zone 2, Straight Power 12, Dark Power 14 hebben allemaal dezelfde pinout als de Dark Power 13 dus vervangen zonder kabels is geen probleem.
Overigens zit je voeding nog in de garantie dus mocht deze defect zijn dan kan je RMA claimen.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 04-01-2026 22:54 ]

• pascalcartigny
Uszka schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:49:
Dark Power 13 is een voeding die meerdere 12v rails heeft. Als de voeding van de videokaart niet goed over deze rails is verdeeld dan kan de OCP geactiveerd worden en de voeding uitschakelen. Het is dus zaak dat de videokaart vanaf zowel 12v3 als 12v4 wordt gevoed. Check dit eerst voordat je een goede voeding gaat vervangen.

Pure Power 13, Power Zone 2, Straight Power 12, Dark Power 14 hebben allemaal dezelfde pinout als de Dark Power 13 dus vervangen zonder kabels is geen probleem.
Thanks @Uszka. Zou echter bij het geval van niet correct verdelen over de 2 rails, het probleem dan niet al eerder op moeten dagen? Wellicht niet geheel onbelangrijke informatie die ik achteraf gezien in TS had moeten toevoegen, het systeem draait al vanaf 2023 foutloos.

Ik spreek niet heel veel PSU, maar hoe controleer ik voor de zekerheid hetgeen je wilt dat ik controleer? Net gecontroleerd. Zitten correct.

Indien vervanging noodzakelijk blijft, Dark Power 14 850W nog altijd een solide aanrader of zou je iets anders adviseren?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:52
Dark Power 14 is een uitstekende voeding, (dat was de DP13 ook) maar komt van een andere OEM. Zie review https://hwbusters.com/psu...850w-atx-v3-1-psu-review/ Echter de Pure Power 13 850w presteert nipt beter voor een aanzienlijk lagere prijs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epo-ZKJgTxDalWppkuipBWAc6Dg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLIWLia31xV98mZ890BE5oEs.png?f=fotoalbum_large

• pascalcartigny
Uszka schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:49:
Dark Power 13 is een voeding die meerdere 12v rails heeft. Als de voeding van de videokaart niet goed over deze rails is verdeeld dan kan de OCP geactiveerd worden en de voeding uitschakelen. Het is dus zaak dat de videokaart vanaf zowel 12v3 als 12v4 (want dat zijn de rails voor PCIe) wordt gevoed. Check dit eerst voordat je een goede voeding gaat vervangen.

Overigens zit je voeding nog in de garantie dus mocht deze defect zijn dan kan je RMA claimen.
Ik krijg momenteel het probleem niet gereproduceerd, enkel in 1 specifieke game: Valheim.
In alle andere gevallen, zij het stress tests voor enkele uren, andere games, you name it. Draait de PC als een zonnetje. Waar ik toch enigszins verbaasd door ben.

In alle gevallen heb ik logs van de loads, clocks, temps, voltages etc. en nergens gebeurt iets geks waar de sensoren iets van opvangen. Ook niet als er Valheim gespeeld wordt. Dus dat deel is me een raadsel.

Desalniettemin legt in dit specifiek geval Valheim potentieel wel een component bloot welke wellicht toch ergens niet helemaal lekker gaat. Ik had even niet stilgestaan bij RMA, dus heb een verzoek ingediend bij Bequiet. Even aanzien wat daaruit voort komt. Baat het niet dan schaadt het niet.

Mocht puntje bij paaltje komen en er een nieuwe PSU gekocht moeten worden dan ga ik eventueel voor de 14, gezien die dus dezelfde pinout heeft.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
pascalcartigny schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik krijg momenteel het probleem niet gereproduceerd, enkel in 1 specifieke game: Valheim.
In alle andere gevallen, zij het stress tests voor enkele uren, andere games, you name it. Draait de PC als een zonnetje. Waar ik toch enigszins verbaasd door ben.

In alle gevallen heb ik logs van de loads, clocks, temps, voltages etc. en nergens gebeurt iets geks waar de sensoren iets van opvangen. Ook niet als er Valheim gespeeld wordt. Dus dat deel is me een raadsel.

Desalniettemin legt in dit specifiek geval Valheim potentieel wel een component bloot welke wellicht toch ergens niet helemaal lekker gaat. Ik had even niet stilgestaan bij RMA, dus heb een verzoek ingediend bij Bequiet. Even aanzien wat daaruit voort komt. Baat het niet dan schaad het niet.

Mocht puntje bij paaltje komen en er een nieuwe PSU gekocht moeten worden dan ga ik eventueel voor de 14, gezien die dus dezelfde pinout heeft.
Ik had exact dit zelfde probleem maar dan in Battlefield 6 tijdens de beta (en ook alleen maar met deze game) en dan met een Seasonic voeding, PC die plotsklap uitviel, terwijl ik al jaren deed met die voeding zonder problemen.
Daarna begon de ellende ook opeens in lichtere games zoals Overwatch 2 waar dat voorheen nooit een probleem was, waarschijnlijk voeding zo'n klap gekregen.
Nadat ik mij wat had ingelezen over de voeding en dergelijke problemen deze erg slecht omging met transient load spikes bij higher end GPUs,

Ik had geluk want voeding was 8 jaar oud met 10 jaar garantie en heb een creditering gekregen waardoor ik een nieuwe kon kopen, problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Hoop en vermoed dus sterk dat dit bij jou ook het geval is

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Pagina: 1