Solcon en tv kijken op Samsung tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paardenbloem
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:58
Hopelijk heeft iemand dit ook aan de hand (gehad) en een oplossing beschikbaar :)

Ik heb Solcon internet en tv en mijn vraag gaat over tv kijken via Solcon.
De tv ontvanger die is meegeleverd (Arris VIP5202) moet je rechtstreeks op de modem van solcon (fritzbox) aansluiten én op de hdmi aansluiting van de tv.
Bovenstaande hebben wij uitgevoerd om te zien of alles goed werkt en dat doet het. Alleen dit is voor ons geen oplossing omdat de fritzbox modem in de meterkast zit in een heel ander deel van het huis dan waar de tv staat.

Dus wij hadden de volgende oplossing bedacht:
De tv ontvanger met HDMI aangesloten op tv en netwerkkabel aan de wifi versterker (Netgear Orbi).
Dit werkt voor 90%.. Het enige wat niet goed werkt is het zappen. Als ik ga zappen van zender naar zender moet ik elke keer de pauze knop indrukken en dan weer op play zodat de volgende zender afgespeeld gaat worden.
Heel irritant dat je niet eens even doelloos door de zenderlijst heen kan zappen.

Nogmaals de netwerkkabel door het hele huis gelegd om te checken of wij wel gewoon kunnen zappen in de eerste situatie en dan is het wel mogelijk.

Nou zou je verwachten dat een dochteronderneming van KPN wel een tv app beschikbaar heeft om op de tv te installeren maar blijkbaar niet voor een Samsung Qled met tizen.

Wie o wie heeft dit ook aan de hand gehad of heeft een andere creatieve oplossing waardoor wij wel kunnen zappen zonder een netwerkkabel over de vloer te leggen door het hele huis?

Alle reacties

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:13
Dan zou je powerline adapters kunnen overwegen als je geen netwerkkabel kan leggen.

Dan plug je in de meterkast en bij je TV zo’n ding in het stopcontact en sluit je daarop je netwerkkabel aan.

Het is niet de mooiste oplossing maar het kan voor jou goed werken.

[ Voor 52% gewijzigd door krakendmodem op 04-01-2026 21:30 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-01 16:12

Zenix

BOE!

Heb je geen COAX kabel bij je tv die je kan vervangen, of loopt die niet naar de meterkast?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Casten via app?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Paardenbloem
krakendmodem schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:26:
Dan zou je powerline adapters kunnen overwegen als je geen netwerkkabel kan leggen.

Dan plug je in de meterkast en bij je TV zo’n ding in het stopcontact en sluit je daarop je netwerkkabel aan.

Het is niet de mooiste oplossing maar het kan voor jou goed werken.
Dit ken ik niet, ga mij er eens in verdiepen! Hopelijk krijgen we niet hetzelfde als bij het inpluggen in de wifi versterker.

• Paardenbloem
Vind ik niet ideaal ook omdat de kinderen niet over een device beschikken.

• Paardenbloem
Zenix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:48:
Heb je geen COAX kabel bij je tv die je kan vervangen, of loopt die niet naar de meterkast?
Helaas, niet in de buurt.

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Paardenbloem schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:49:
De tv ontvanger met HDMI aangesloten op tv en netwerkkabel aan de wifi versterker (Netgear Orbi).
Dit werkt voor 90%.. Het enige wat niet goed werkt is het zappen. Als ik ga zappen van zender naar zender moet ik elke keer de pauze knop indrukken en dan weer op play zodat de volgende zender afgespeeld gaat worden.
Dit komt omdat via WiFi het multicast TV-signaal welke voor live TV wordt gebruikt niet werkt. Zodra je de pauzeknop indrukt schakelt de ontvanger over op unicast en dat werkt wel draadloos.
Paardenbloem schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:49:
Nou zou je verwachten dat een dochteronderneming van KPN wel een tv app beschikbaar heeft om op de tv te installeren maar blijkbaar niet voor een Samsung Qled met tizen.
KPN heeft deze TV App wel, Solcon niet.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met een Google tv , Shield tv en wellicht andere boxjes werkt de Solcon app, dan heb je bediening met een remote.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• krakendmodem
Paardenbloem schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Dit ken ik niet, ga mij er eens in verdiepen! Hopelijk krijgen we niet hetzelfde als bij het inpluggen in de wifi versterker.
Die adapters werden vroeger veel door kpn verkocht als de oplossing om overal IPTV te kijken. Tegenwoordig zijn ze niet meer zoveel in gebruik en liggen de kringloopwinkels er vol mee, maar kan het in dit soort gevallen toch nog misschien voldoende zijn.

• Paardenbloem
JohDB schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:02:

Dit komt omdat via WiFi het multicast TV-signaal welke voor live TV wordt gebruikt niet werkt. Zodra je de pauzeknop indrukt schakelt de ontvanger over op unicast en dat werkt wel draadloos.
Bedankt voor de verklaring, dan begrijp ik ook waar het vandaan komt.

• Paardenbloem
Speedy-Andre schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:05:
Met een Google tv , Shield tv en wellicht andere boxjes werkt de Solcon app, dan heb je bediening met een remote.
Top! Dit lijkt de oplossing voor ons te zijn, bedankt! Nu wachten op de Google tv streamer😁

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ietwat off-topic:
Dit was dus een van de redes waarom wij hier bij Ziggo gebleven zijn en geen gedoe dan hebben met externe kastjes.

• krakendmodem
Roel1966 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:07:
Ietwat off-topic:
Dit was dus een van de redes waarom wij hier bij Ziggo gebleven zijn en geen gedoe dan hebben met externe kastjes.
Tsja, Ziggo levert die losse IPTV Next kastjes ook als je meer wilt dan enkel het basispakket voor digitale TV. En met één enkele afstandsbediening kunnen wij die ook gewoon bedienen, zoveel gedoe is het niet.
En voor die honderden euro's die je eventueel kan besparen door jaarlijkse over te stappen wil ik best wel even een kastje aansluiten.

Daarnaast zijn de mogelijkheden van smart-TV's tegenwoordig ook een stuk beter en leveren de providers daarvoor ook een app; dus het probleem met losse kastjes is niet meer zo'n issue als dat het eerst was.

• Paardenbloem
Roel1966 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:07:
Ietwat off-topic:
Wij wonen in buitengebied en geen ziggo (of kpn). Wij zijn allang blij dat er glasvezel is maar zijn wel wat beperkter qua provider keuze.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
krakendmodem schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:41:
[...]

Tsja, Ziggo levert die losse IPTV Next kastjes ook als je meer wilt dan enkel het basispakket voor digitale TV.

Daarnaast zijn de mogelijkheden van smart-TV's tegenwoordig ook een stuk beter en leveren de providers daarvoor ook een app; dus het probleem met losse kastjes is niet meer zo'n issue als dat het eerst was.
Bij Ziggo kan je ook nog gewoon CI+ kaartjes gebruiken zoals ik hier dan bij 2 tv's heb.

En tja Smart-TV's, LG heeft b.v. weer een ander OS en volgens mij daar weer geen Ziggo app voor te krijgen is voor zover ik weet. Plus je bent ook afhankelijk van de leeftijd van de tv.
Pagina: 1