Nieuwe muren in woning - metal studs of Gasbeton blokken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:30

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
(jarig!)
Voor het verplaatsen van 3 muren moet ik ergens deze dagen inkopen gaan doen. Het betreft muren voor de volgende ruimtes (ik noem even beide ruimtes in het onderstaande lijstje):
  1. Badkamer / slaapkamer
  2. Toilet / slaapkamer
  3. Keuken / gang (onder de vloer zit vloerverwarming)
Aan de badkamer en toilet kant komt tegelwerk. Ik zou graag ook 2 nisjes in de muur willen maken aan de badkamer zijnde rondom de douche.

De keuken / gang en overloop, slaapkamer wil ik (laten) stucen.

Nu is vooral de dikte van muur 2 en 3 belangrijk. 1 ook enigszins maar een hele dunne muur ga je in de badkamer niet krijgen met een nis. De reden hiervoor is dat aan de andere kant van muur 1 en 2 (de slaapkamer) een kozijn aanwezig is. Een relatief dunne muur kan in deze het verschil maken voor een toiletpotje rond de 85cm breed. Wat mij betreft is iedere extra centimeter met die breedte mooi meegenomen en iets dat je ook wel gaat merken.

De vraag is nu waarvoor ik ga. Gasbeton blokken of metal studs. Laat ik vooropstellen dat ik met beide geen ervaring heb en daarom ook geen voorkeur heb,

Na wat ik heb gelezen neig ik naar metal studs gezien je daarmee denk ik de dunste muren kan krijgen, het leidingwerk van de badkamer gemakkelijk in is te verwerken, de nis redelijk te doen zal zijn inclusief aflopend voor afwatering. Plaatjes fermacell erop gezien de douche als ondergrond voor de tegels.

Voor muur 3 zou je slagschroeven in de dekvloer een uitdaging kunnen hebben in combinatie met vloerverwarming. Gelukkig heb ik wel een warmtecamera thuis waarmee ik goed kan zien hoe de leidingen lopen. Kortom dan hoop ik dat je daarmee voldoende marge heb om de pluggen langs de buizen te slaan. Nogmaals: allemaal "wishfull thinking" vooralsnog.

Het voordeel van wat ik de meeste mensen hoor zeggen over de gasbeton / ytong blokken is dat deze veel massa tot zich nemen en daarbij de voorkeur hebben m.b.t. geluidsisolatie in ruimtes zoals een badkamer.

Mocht ik wat informatie zijn vergeten wat belangrijk is hoor ik het graag. Ik ben erg benieuwd of ik toch nog niet een goede reden voor bijvoorbeeld de gasbeton blokken over het hoofd zie.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

• rickhaha
  • Laatst online: 05-01 10:44
Heb je houtbouw muren overwogen? Naar mij idee is hout in veel gevallen het makkelijkste.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb hout zeker overwogen maar gezien het deels om vochtige ruimtes gaat zoals badkamers en toiletten keek ik liever naar ander materiaal voor bijvoorbeeld de badkamer. Op andere hoeken van het internet werd hout ook afgeraden voor dit soort muren.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als vocht door je tegels, voegen en kimband heentrekt naar het binnenste van je wand heb je denk ik wel een ander probleem....

Als je een smalle stevige wand wil maken, is hout een betere keuze omdat dit simpelweg stijver is. Ik heb van zowel metalstud als hout wanden neergezet. De eerste werkt iets sneller, maar hout is wat steviger. Qua kosten maakte het destijd weinig uit.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:16
Eens met @Question Mark. Houtskeletbouw (HSB) en Metalstud hebben beiden hun voor- en nadelen. Ik heb een combinatie van beiden in mijn huis toegepast, bij "simpele" wandjes metalstud (altijd recht, snel en gemakkelijk op te zetten en met een plaat OSB + plaat gips sterk genoeg) en in de badkamer het frame voor het bad van HSB vanwege de sterkte. In de dakopbouw ook weer HSB omdat het een wandje op de draagmuren betrof, en de vliering op dat wandje rustte. Dan ontkom je niet aan HSB of GIBO.

Enige wat ik wil meegeven bij de Metalstud: Investeer in een fixeertang, want je vloekt je hele muur bij elkaar als je het met zelftappers gaat fixeren :+

K to the KillaZ

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:45
Als de verdiepsvloer beton is dan zou ik voor de wanden die grenzen aan badkamer en toilet voor 7cm cellenbeton gaan.

Heb je een houten verdiepingsvloer zou ik verder bouwen met hout.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
(jarig!)
Alle verdiepingen hebben dikke betonplaten. Mag ik vragen vanwaar je advies? Juist met cellenbeton gaan het gegarandeerd dikke muren worden.

Dat is geen probleem voor de badkamer. Daar komt toch leidingwerk in en een nisje. Maar juist voor het toilet moet het niet te krap aanvoelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Yariva op 05-01-2026 11:29 ]

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:17
Makrolon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:54:
Als de verdiepsvloer beton is dan zou ik voor de wanden die grenzen aan badkamer en toilet voor 7cm cellenbeton gaan.

Heb je een houten verdiepingsvloer zou ik verder bouwen met hout.
Ik zou hierbij ook kijken naar welke leidingen je er in wilt verwerken. Bij onze nieuwbouwhuis is 1 badkamermuur 10cm ipv de standaard 7cm ivm dat de wasbakafvoer in de muur gefreesd is, dan zijn de extra cm wel handig/nodig.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Yariva schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:27:
Dat is geen probleem voor de badkamer. Daar komt toch leidingwerk in en een nisje. Maar juist voor het toilet moet het niet te krap aanvoelen.
Let ook op de bevestiging van een evt. hangend toilet. Nou staat een frame wel op de grond, maar er komen wel degelijk wat krachten op de achterwand terecht. Ik betwijfel of verlijmde gasbeton blokken die krachten aankunnen.

Wel zo prettig om het frame met dikke bouten in een stevige balk vast te kunnen zetten. :)

Ik zou overigens als ik drie wanden in 1x neer moet zeggen wel kiezen voor een uniforme oplossing. Dat scheelt in benodigd gereedschap en restmateriaal.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Makrolon
Yariva schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:27:
Alle verdiepingen hebben dikke betonplaten. Mag ik vragen vanwaar je advies? Juist met cellenbeton gaan het gegarandeerd dikke muren worden.

Je gaat met metalstud/hout geen dunnere betegelbare wand krijgen hoor. Je komt al snel dikker uit. Uitgaande van 40mm studs (geen idee of dat een maat is, ik werk nooit met studs) wil je aan de ene kant 20mm wedi plaatsen en aan de andere kant 12mm gips. Zit je ook aan de 70mm. En die wand is minder sterk dan cellenbeton van 70mm.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
EJlol schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ik zou hierbij ook kijken naar welke leidingen je er in wilt verwerken. Bij onze nieuwbouwhuis is 1 badkamermuur 10cm ipv de standaard 7cm ivm dat de wasbakafvoer in de muur gefreesd is, dan zijn de extra cm wel handig/nodig.
Afvoer voor een wasbak kan gewoon in 70mm hoor. Hiervoor hoef je geen 100mm te pakken.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
(jarig!)
Gezien ik wat ervaring heb met hout in het algemeen en een mooie afkortzaag heb staan, de voorkeur van de loodgieter ook naar hout toe gaat en een groot deel van jullie dit ook adviseert ga ik binnenkort wat houten latten kopen bij de bouwmarkt :)

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:49
Yariva schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:27:
Gezien ik wat ervaring heb met hout in het algemeen en een mooie afkortzaag heb staan, de voorkeur van de loodgieter ook naar hout toe gaat en een groot deel van jullie dit ook adviseert ga ik binnenkort wat houten latten kopen bij de bouwmarkt :)
Houthandel ;) , als je rechte balken wil.
Misschien nog goedkoper ook.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:34
Makrolon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Afvoer voor een wasbak kan gewoon in 70mm hoor. Hiervoor hoef je geen 100mm te pakken.
Hier is de dubbele wasbak 40mm. 70 is echt overkill nog

• Makrolon
FitTiv schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Hier is de dubbele wasbak 40mm. 70 is echt overkill nog
Ik had het over de dikte van de wand.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13
Makrolon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Kan, maar de bouwer van onze woning (een grote landelijke partij) maakte ook geen afvoeren in 70mm. Moest bij ons ook perse 100mm zijn. Voor doe het zelf kan het waarschijnlijk wel.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:28
Yariva schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:27:
Als ik zelf de keuze zou moeten maken, en ik ken jouw situatie niet goed genoeg, dan zou ik zelf ofwel voor hout gaan of betonblokken. Betonblokken hebben als voordeel dat je direct een harde, dikke muur hebt die je kunt stuccen en ook achteraf iets aan de muur ophangen is heel simpel (je kunt overal een gat boren, plug erin en klaar). Het kan alleen wat onhandiger zijn met leidingwerk, je moet dingen vooraf goed plannen.

Hout is veel flexibeler, maar je moet een houten frame maken en daarop bepaalde platen doen. Dat kan iets van OSB zijn of waterwerende spaanplaat of wat dan ook. Ook kun je met hout makkelijker kiezen hoe dik de muur moet worden; er zijn heel wat verschillende maten van balken, 44x69 lijkt mij (69 als zijnde de dikte van de muur) een prima optie, maar het kan natuurlijk ook dikker (44x94, 44x119, 69x94, 69x119). En mocht je om de een of andere reden heel bang zijn voor vocht dan kun je altijd geimpregneerde balken overwegen. Maar zoals hier al eerder gezegd, als er vocht door je tegels/kit/wandmateriaal komt heb je een groter probleem.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1