100 of 1000 Mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-01 18:59
Ivm een trage wifi verbinding ben ik op zoek gegaan naar het probleem.
Ik heb wat instellingen veranderd in mijn Deco en ook heb ik wat liggen klooien in de instellingen van de Experiabox.
Nu ben ik al zover gekomen dat alles wat aan de netwerkswitch hangt, niet meer werkt. :X (o.a. de televisie (wel via Wifi).maar ook de Deco krijg ik nu niet meer aan de gang via de kabels. De Deco geeft aan dat er geen ethernetkabel is aangesloten?

Nu zie ik dat op de ethernetpoort van de Experiabox V10 waarin ik de kabel naar de switch heb gedaan, alleen maar 1 groen lampje brandt. De oranje brand niet. Dit overigens bij 2 van de poorten.

Kan de ethernetpoort van de Experiabox defect zijn? Of is opeens de kabel gebroken??
Andere vraag:
Kan het zijn dat deze switch alleen maar 100 Mbps aan kan? Of kan iedere switch automatisch aan wat er "uit de router komt."(dus 1000 Mpps?).Dit vanwege de trage wifiverbinding (toen alles nog wel werkte)...
Deze netwerkswitch ligt verstopt achter een kast, dus daar kan ik niet zo makkelijk bij.
Of kan er sprake zijn van een ander probleem?

HELLUP :?

Alle reacties

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

mjl

Ugh

Zit de kabel wel in de juiste poort van je experiabox? Bij modems van de leverancier is er vaak maar 1 poort te gebruiken voor internet.

Anders KPN bellen voor hulp. Een experiabox 10 is wellicht ook al aan de oude kant.

Als door het aanpassen van de instellingen van je experiabox het nu niet meer werkt en je weet zeker dat de kabels in de juiste poorten zitten: modem resetten en met behulp van de installatie handleiding de boel opnieuw configureren (zelfde voor je access points.

Voor wat je switch qua snelheid kan: zoek het serienummer op en via Google kan je vast de specs wel vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door mjl op 04-01-2026 20:17 ]

-------

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

mjl

Ugh

MarkyB schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:12:
Mijn vraag
Kan iemand me helpen mijn internet setup te herstellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Experiabox V10 en een switch, decos en een TV.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie beschrijving van de kleuren lampjes.

-------

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16
[quote]jeronimo1968 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:15:
Nu ben ik al zover gekomen dat alles wat aan de netwerkswitch hangt, niet meer werkt. :X (o.a. de televisie (wel via Wifi).maar ook de Deco krijg ik nu niet meer aan de gang via de kabels. De Deco geeft aan dat er geen ethernetkabel is aangesloten?
Heeft de switch wel stroom?
Andere vraag:
Kan het zijn dat deze switch alleen maar 100 Mbps aan kan? Of kan iedere switch automatisch aan wat er "uit de router komt."(dus 1000 Mpps?).Dit vanwege de trage wifiverbinding (toen alles nog wel werkte)...
Wacht ik pak even mijn glazen bol...
Je zal bij zo'n vraag toch eerst moeten vertellen welke switch je hebt.
Deze netwerkswitch ligt verstopt achter een kast, dus daar kan ik niet zo makkelijk bij.
Tja, dat is het risico als je je spullen weg stopt, ik ben bang dat je toch bij de switch moet zijn om dit op te lossen.

Spel en typfouten voorbehouden

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:18
jeronimo1968 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:15:
Ivm een trage wifi verbinding ben ik op zoek gegaan naar het probleem. Ik heb wat instellingen veranderd in mijn Deco en ook heb ik wat liggen klooien in de instellingen van de Experiabox.
Het heeft eerst wel goed gewerkt: Dus de boel een complete reset geven en opnieuw opbouwen.
Dan zal je mogelijk toch moeten kijken naar de switch. Deze dus niet "wegwerken" maar gewoon bereikbaar houden voor "calamiteiten" of onderhoud. J
Kan het zijn dat deze switch alleen maar 100 Mbps aan kan? Of kan iedere switch automatisch aan wat er "uit de router komt."(dus 1000 Mpps?).
Tja.. als je een 100 mbit/s-switch tussen heb is deze 100 mbit/s. Heb je een 1 GBit/s-switch dan zal deze vaak automatisch over gaan op wat aangeboden wordt op de betreffende poort. De andere poorten zijn dan "gewoon" 1 Gbit/s.
Of kan er sprake zijn van een ander probleem?
HELLUP :?
Kan van alles zijn. Je KPN Experiabox v10 zou in principe gewoon nog voldoende moeten zijn. Deze ook jarenlang gehad. Nooit problemen mee gehad. Je geeft niet aan wat de snelheid van je internetverbinding is. Als die maar 100 mbit/s is dan krijg je ook via je WiFi niet meer dan 100 mbit/s op het internet. Daar gaat dan de TV en de rest van de verbonden apparaten van de snelheid af. Je deelt de internetverbinding met alle apparaten.

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-01 18:59
Ik ga van het weekend eens inderdaad helemaal opnieuw beginnen met mijn netwerk.
V.w.b. mijn vraag over de netwerkswitch; ik vroeg me af of er 100 Mbps en 1000 Mbps bestaan of dat de switch gewoon een doorgeefluik is van de router. Ik maak uit de reacties op dat hier dus verschil in zit.
Daarom ga ik er ook vanuit dat mijn switch een 100 mbps is (vanwege de eerdere trage verbinding)
Ook daar ga ik binnenkort achter komen.
Bedankt voor de reacties;

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-01 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

jeronimo1968 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:03:
Ik ga van het weekend eens inderdaad helemaal opnieuw beginnen met mijn netwerk.
V.w.b. mijn vraag over de netwerkswitch; ik vroeg me af of er 100 Mbps en 1000 Mbps bestaan of dat de switch gewoon een doorgeefluik is van de router. Ik maak uit de reacties op dat hier dus verschil in zit.
Daarom ga ik er ook vanuit dat mijn switch een 100 mbps is (vanwege de eerdere trage verbinding)
Ook daar ga ik binnenkort achter komen.
Bedankt voor de reacties;
Switches zijn geen doorgeefluik. Je hebt ze in smaakjes van 10Mbit tot over de 100Gbit en dus alles ertussenin. Als je 1Gbit wilt heb je dus een switch met 1Gbit poorten nodig.

100Mbit switches zijn niet meer courant in de nieuw verkoop en vormen al snel een beperking in je netwerk bij bijv. bestandoverdracht, multicast tv signalen en meerdere grootverbruikers qua internetbandbreedte zoals spelcomputers en mediaspelers.

Kijk dus even goed wat je hebt, controleer je kabels en vervang wat nodig is. Gigabit switches liggen voor wênig bij de Action o.a, ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:18
Laat eens zien hoe je het een en ander hebt. Wat voor een netwerkswitch je hebt. Dat soort dingen. Maar zou eerst eens het volgende testen:
- Uitgaande dat je weet wat je snelheid van je internetverbinding is. Dat deze meer dan 100 mbit/s is.
- Met een kabel rechtstreeks aan de KPN Experiabox en dan meten wat de snelheid is.
- De Wifi op de KPN Experiabox aanzetten. Daarop een apparaat laten koppelen en dan de snelheid meten / controleren.
- Als je toch verbinding met de KPN-Experiabox hebt: Inloggen op de webomgeving van de Experiabox. Dan kijk je bij de Ethernetpoorten wat er aan snelheid wordt aangegeven.
Er zit inderdaad verschil in. Een netwerkswitch is geen doorgeefluik van de Router. Er zijn inderdaad verschillende snelheden voor netwerkswitches van 10 mbit/s tot 100 gbit/s. Een netwerkswitch zorgt ervoor dat inkomende signalen naar de juiste poort (aansluiting) gaat. Bij een Netwerkhub gaat het inkomende signaal naar alle aangesloten poorten. Hubjes worden eigenlijk niet meer gebruikt.
Hoe oud is dat ding dan wel niet? Ik heb al meer dan 10 jaar terug mijn oude 100 mbit/s netwerkwerkswitches vervangen door 1 gbit/s versies.
Pagina: 1