Retrofit isofix onder achterbank verstopt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 11:49
Hallo allen,

Ik heb recent een occaison Nissan Qashqai 1.6 Visia gekocht. Nu had hij alles wat we wilde behalve isofix. Nu weet ik dat je die kunt retrofitten door een garage want meestal zitten die gaten voor de beugels wel op de balken.
voor de zekerheid had ik even de bak opgetild en gekeken. Wat blijkt, de isofix beugels zitten er al onder! Echter mist de doorvoer in de bank voor de beugels zelf.
Handige harry als ik ben is mijn vraag dus, als deze er al inzitten vanuit de fabriek, kan ik dan de bank bewerken/besnijden etc en er doorvoer voor de isofix in (laten) zetten?

zie afbeelding, deze mis ik dus bij mij is dat gewoon stof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vt800jDHzIA0wQ__0z6jImq-4k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XTSAhRES3OHhP31ElllKSNWJ.png?f=user_large

Beste antwoord (via toekie op 05-01-2026 19:10)

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
kan je de isofix bevestiging niet gebruiken door gewoon de stoel er op te drukken? in de meeste autos steek je die stoel er gewoon in en gaan de geleiders tussen de bankdelen door.

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Kun je niet een onderdeel met doorvoeren ergens van een sloopauto vinden?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja.

Maar mooier en sneller is een bankstel uit een schade auto te vinden.
Huidige te koop zetten, misschien is er iemand met een schade op de achterbank die de jouwe goed kan gebruiken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• toekie
ASW1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:49:
Kun je niet een onderdeel met doorvoeren ergens van een sloopauto vinden?
Ik heb wat slopers/handelaars een bericht gestuurd. Maar dacht ik gooi het even op tweakers, weet namelijk niet eens of het kan of mag namelijk. makkelijkste is natuurlijk en tweedehands zitdeel van een achterbank vinden met de doorvoer en die verwisselen. Maar opzich zie ik die klepjes er zelf inzetten ook wel zitten. Maar was me dus niet zeker of dat mocht.

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:00
Anders is een kapje 3D printen misschien een optie.

Acties:
  • Beste antwoord

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
kan je de isofix bevestiging niet gebruiken door gewoon de stoel er op te drukken? in de meeste autos steek je die stoel er gewoon in en gaan de geleiders tussen de bankdelen door.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
https://www.amazon.nl/-/e...lation/dp/B0836R87LR?th=1

En als die ruimte er is, dan koop je twee "tunneltjes" en duw je die ertussen.
In de stof gaan lopen hakken, moet je 't ook weer stikken, anders scheurt 't met de tijd steeds verder uit ben ik bang.

Bedenk wel dat de meeste isofix zitjes ook een riem over de leuning nodig hebben. Heb je daar ook een haakje voor? (top tether)
https://www.anwb.nl/auto/autostoeltjes/isofix

[ Voor 23% gewijzigd door PROnline op 04-01-2026 17:08 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18

-tom-562

Oliesjeik

Kan je er wel bij tussen de naad van de zitting en de rugleuning?
Ik heb ooit een Volvo S80 gehad, die was voorbereid op ISOFIX maar de beugel zat er niet in, die heb ik zelf gemonteerd. De montage "stangen" van de kinderzitjes konden precies tussen de spleet van de zitting en rugleuning door.

Als er van een Qashqai wel een zitting is met die specifieke plastic kapjes, dan zou ik anders gewoon op onderdelenlijn.nl rondkijken of je een losse zitting kan vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door -tom-562 op 04-01-2026 17:27 ]

Vaak bu'j te bang!

• toekie
DaTimMan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
Nope, die beugels zitten er diagonaal onder/achter. De bank heeft een vlak zit gedeelte en dan nog net diagonaal een strook bij de gordels en dan komt de rug (zie foto). Ze zitten dus ' onder' dat deel diagonaal en steken er dan vanondere naar boven in de bank waardoor je er dan horizontaal de isofix klauwen van de maxicosi aan kan klikken, bij mij zitten ze er dus onder in het schuim van de bank gedrukt. (Vind het zelf ook beetje een omslachtige bevestiging) Bij mijn golf was dit idd wel zoals jij zegt, zat mooi in die spleet van bank en rug super simpel.
https://www.amazon.nl/-/e...lation/dp/B0836R87LR?th=1

En als die ruimte er is, dan koop je twee "tunneltjes" en duw je die ertussen.
In de stof gaan lopen hakken, moet je 't ook weer stikken, anders scheurt 't met de tijd steeds verder uit ben ik bang.

Bedenk wel dat de meeste isofix zitjes ook een riem over de leuning nodig hebben. Heb je daar ook een haakje voor? (top tether)
https://www.anwb.nl/auto/autostoeltjes/isofix
Die 'tunnels' heb ik, zaten bij de isofix beugel die ik heb maar dat gaat nooit zo netjes zijn als de inbouwkleppen die ervoor bedoelt zijn.

Riem heb ik (nog) niet nodig ik heb niet zo een zit stoeltje maar met zo'n docking die je verankerd aan de bank. Riempje moet ik bij de volgende maat stoel ;). Maar dat Haakje zit er wel ja!

• toekie
Dank voor het meedenken, het is dus legaal om dit te doen als ik jullie reacties zo lees. Even ter ilustratie heb wat fotos online gevonden. Dit is zoals ik de bank heb, zonder de isofix uitsparingen maar het schuim heeft wel inhammen voor de beugels, die zitten er bij dus onder, zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPnyv7Nf4VyhCRwGua9NYsjPB28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPTEjI67bjVeIBbRRoeGCwgA.png?f=fotoalbum_large

Helaas zou ik dan wel waarschijnlijk, bij een 2ehansje hem opnieuw moeten stofferen omdat ik de lederen uitvoering heb en dit geen hoes is. Vandaar dat ik liever die kapjes regel en dan in mijn huidige bank die inbouw.

• toekie
Nou ik moet mijn staart tussen mijn benen bekennen dat ik blijkbaar niet mijn ogen gebruik.....
Een van de handelaren zei me dat dit model helemaal niet van deze plastic klepjes heeft maar een spleet in de bank. Ik heb nogmaals de bank losgehaald om te kijken en de beste man blijkt gelijk te hebben...
Geen idee hoe ik dit gemist heb er bedankt voor de reacties en het meedenken!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

toekie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:10:
Nou ik moet mijn staart tussen mijn benen bekennen dat ik blijkbaar niet mijn ogen gebruik.....
Een van de handelaren zei me dat dit model helemaal niet van deze plastic klepjes heeft maar een spleet in de bank. Ik heb nogmaals de bank losgehaald om te kijken en de beste man blijkt gelijk te hebben...
Geen idee hoe ik dit gemist heb er bedankt voor de reacties en het meedenken!
Sinds 2012 of 2014 is isofix achterin eu breed verplicht, dus als je het modeljaar had genoemd had je het evt ook direct al kunnen weten. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• toekie
YakuzA schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Sinds 2012 of 2014 is isofix achterin eu breed verplicht, dus als je het modeljaar had genoemd had je het evt ook direct al kunnen weten. :)
2008 model ;)
Pagina: 1