NAS vs NUC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-01 23:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb nu enkele raspberry pi's met verschillende containers draaien (homeassistant/plex/sonarr/radarr/pihole/..
We krijgen binnenkort ons eerste kindje en ik zou de wildgroei aan foto's die dit met zich meebrengt willen bijhouden op lokale schijven. (Er komt dan ook een offsite NAS om effectief te backuppen)
Ik was aan het kijken om een NAS toe te voegen en hierop dan ook mijn containers te draaien. Maar vraag me nu af of het niet beter is een NUC/homeserver te kopen en het hiermee te doen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Variabel maar ik richt max 500 (indien mogelijk)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op een gamepc van 15 jaar geleden heb ik geen componenten meer liggen. Ik zal dus van nul moeten starten vrees ik

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mogelijkheid tot draaien van docker containers. Voorlopig heb ik homeassistant/plex/sonarr/radarr/pihole maar zal in toekomst nog uitbreiden.
Voor het backuppen van foto's denk ik bv aan immich
Voldoende opslag mogelijkheden voor het backuppen van foto's

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen ervaring in NAS maar na wat opzoekwerk leek de Ugreen NASync DXP2800 wel interessant

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen. Hoe goedkoper hoe beter (zowel aankoop als energieverbruik).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De vraag is dus vooral: Zou ik voor een NAS gaan (zoja de welke) of hou koop ik een NUC of stel ik zelf een homeserver samen.
Is een heel algemene vraag maar hopelijk helpt mijn huidige toepassingen en toekomstige plannen van hierboven om het wat te kaderen.

Alle reacties

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-02 23:06
In V&A (Vraag & Aanbod) zie ik diverse 2bay Syno nassen (DS216+, DS218+, enz) staan voor 150 tot 200 euro. Zelf daar nog 2 hdd's (bijv WD Red) voor aanschaf en je bent volledig klaar.

Voor 2 bay Syno's geef ik persoonlijk wel de voorkeur aan de plus modellen
Dat is wel minder Tweak niveau, maar soms is het ook wel eens lekker om binnen een paar minuten klaar te zijn. Daarnaast is DSM gewoon linux based, waar PuTTy prima mee overweg kan .

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 00:51

mjl

Ugh

Of een 2e hands QNAP, als je met containers wilt werken dan is een ARM based NAS prima, als je VM’s wilt draaien is x86 nodig. Check goed de specs wat dat betreft voordat je er 1 2e hands aanschaft.

Mbt een NUC (of een ander merk uSFF), afhankelijk van het model kan je er maar 1 NVME of SSD in kwijt, een mirroring raid gaat dan niet lukken. Een iets groter model PC (mini desktopje van Dell bijv) heeft meer ruimte voor bijv een dubbele SSD of soms zelfs 2 NVME poorten (let op: dezelfde model serie heeft soms wel een 2e M2 aansluiting maar soms mist de hardware simpelweg op het moederbord).

Een NAS of een kleine PC? Een NAS, zeker met SSD’s er in) is vaak een stukje zuiniger dan een pc maar als je voor een zuinige processor kiest valt dat vaak ook weer mee (in een uSFF zit vaak een ‘laptop’ variant processor).

In iedergeval: zorg voor genoeg geheugen en cores om de VM’s/containers goed te draaien (afhankelijk van wat je allemaal van plan bent).

[ Voor 23% gewijzigd door mjl op 04-01-2026 15:28 ]

-------

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Besef je wel dat wat je ook opzet, je zal het ook moeten onderhouden. Zou zonde zijn als je in de komende periode, waarin je gewoon met familie bezig wilt zijn, veel aan het kloten bent om de software aan de praat te krijgen/houden. Mijn voorkeur zou daarom zijn om gewoon voor een (europese) clouddienst te gaan. Als je 't dan toch zelf wilt doen zou ik een NAS aanschaffen met goede software erop die doet wat je wil zodat je niet hoeft te kloten met third-party spul.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Mijn advies zou een NAS zijn. O.a. de raid configuratie heb je geen omkijken naar, updates worden automatisch geïnstalleerd, en het werkt gewoon. Ik ben recent van een Synology RS1218+ Rackserver overgestapt naar een Ugreen DXP2800 (2x 1TB nvme + 2x 24TB) en die bevalt prima. Via Docker heb ik inderdaad ook een Arr stack, maar ook Immich, Nextcloud, Plex, Vaultwarden, Owntracks, etc. Tevens een VM (Debian 12) met Mailcow. Alles van foto's, wachtwoorden, agenda's, adresboeken en email dus lekker in eigen beheer en verder geen omkijken naar.

Immich heeft sinds kort een stabiele v2 versie, updaten gaat nu vlekkeloos en dit is tevens de enige tool voor foto's die we thuis gebruiken. Heel iCloud hebben we anderhalf jaar geleden al afscheid van genomen.

Edit; de 2x 1TB nvme is de primaire opslag voor de docker containers en de VM. Bulk (Arr*, foto's, etc) gaan naar de HDD's, zo hou je het systeem lekker vlot.

[ Voor 9% gewijzigd door ouweklimgeit op 04-01-2026 18:18 ]

• nexusPc
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-01 23:48
Bedankt voor de reacties
Het is duidelijk dat ik best kijk in de richting van een NAS

Ik zal dan ook VA eens bekijken of ik er iets tussen zie dat voldoet aan mijn eisen (vooral dan de mogelijkheid tot docker aangezien mijn eisen op NAS gebied niet zo groot zijn)
Pagina: 1