Vervanging modem/router/AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t link
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil een (voor mij) nieuwe modem/switch/AP die openwrt ondersteund en betere wifi heeft, en ik wil er een VPN endpoint op kunnen draaien. mag een alles in een pakket maar mag ook los. ik heb niet veel budget en niet zulke hoge eisen, energiezuinig en compact is wel nice. dus niet meteen een 19 inch rackmount van 250 watt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

50 mbit freedom FTTH verbinding, tplink archer c7, zelfgebouwde gigabit NAS, laptop met MT7925 kaart, fairphone 5. ik heb genoeg aan 1 wan en 2 lan, al zou 4 fijn zijn voor mogelijke uitbreiding. daarnaast heb ik een 802.11FE POE injector en splitter voor de NTU in de woonkamer die gigabit ondersteunt.

Ik merk dat ik eigenlijk gewoon niet genoeg afweet van wat ik nodig heb om tailscale te draaien op zoiets en kan eigenlijk door de bomen het bos niet meer zien.

[Win 10] Guide: Start menu & standaard apps opschonen

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16
Wat maakt "wifi" voor jouw "betere wifi"?

Wat ervaar je nu? Is je Wifi traag? Werkt het niet goed in bepaalde delen van je woning?

Heb je al overwogen om de archer er tussenuit te halen en gebruik te maken van de wifi van je provider?

Spel en typfouten voorbehouden

• t link
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Wat maakt "wifi" voor jouw "betere wifi"?

Wat ervaar je nu? Is je Wifi traag? Werkt het niet goed in bepaalde delen van je woning?

Heb je al overwogen om de archer er tussenuit te halen en gebruik te maken van de wifi van je provider?
Er is geen wifi van de provider. de archer c7 draait openWRT en doet zelf de pppoe handshake.

er is heel veel ruis op alle frequenties waar ik woon. dit is de 2.4ghz frewuentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aZ3WCfX7MH9iIQiDuygFRgdZ-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZw0ThMf3hNYgXy1123T5H0Y.png?f=fotoalbum_large

en dit van de 5.8ghz frequentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cBA0dsSqE8mw1gXiW1OddTxN78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ScJLllWegYrH1ONjHYbFjHbe.png?f=fotoalbum_large

De verbinding is nu nog relatief goed. maar het gebeurt ook gewoon dat afbeeldingen moeten laden a la 2002, het duurt dan ook gewoon een paar seconden voor ik de hele afbeelding zie.

[Win 10] Guide: Start menu & standaard apps opschonen

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:46
Als ik zo even Google, lijkt me de Archer C7 i.c.m. OpenWRT niet de meest optimale combi voor een pppoe verbinding. Maar 50 Mbit moet ie toch wel aankunnen.

De slechte wifi verbinding (op met name 5 GHz) zul je moeten troubleshooten. Kijk eens hoe druk het is door naburige netwerken. Dat kan eenvoudig met een app als Wifi Analyzer. Speel eens met de kanaal instellingen (kanaal én kanaalbreedte). Veel routers staan standaard ingesteld op de 5 GHz band op kanaal 40 en dat zorgt wellicht voor wat jij ruis noemt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:42
Ik heb vroeger veel xWRT gedaan vooral op de beroemde paarse rakker

Daarna eigk zovaak gedonder gehad met slechte wifi drivers dat ik ermee gestopt ben.

Je kunt eens voor de test de stock firmware flashen en kijken hoe de 5ghz wifi het dan doet. Als die dan beter is dan weet je dat je het moet zoeken in drivers

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

t link schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Er is geen wifi van de provider. de archer c7 draait openWRT en doet zelf de pppoe handshake.

er is heel veel ruis op alle frequenties waar ik woon. dit is de 2.4ghz frewuentie:
[Afbeelding]
2.4GHz is in bewoonde gebieden simpelweg niet bruikbaar voor doeleinden die performance of stabiliteit vereisen. Daar gaat een nieuw apparaat niets aan veranderen.
en dit van de 5.8ghz frequentie:

[Afbeelding]

De verbinding is nu nog relatief goed. maar het gebeurt ook gewoon dat afbeeldingen moeten laden a la 2002, het duurt dan ook gewoon een paar seconden voor ik de hele afbeelding zie.
Hier is iets raars aan de hand. Up- en download horen normaliter redelijk symmetrisch te zijn over WiFi. Deze download klopt alvast niet, en als je plaatjes traag laden is de meting waarschijnlijk wel in orde.

Kun je posten hoe je layer 1/2 stats voor de WiFi verbinding zijn? netsh wlan show interface in Windows of airport -l onder MacOS?

Oslik blyat! Oslik!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:57

franssie

Save the albatross

Je hebt niet een sneller router nodig met 50/50.
Je zou eens naar GlInet kunnen kijken, draaien op een WRT schil, maar zijn ook te flashen dacht ik naar OpenWRT.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-01 19:33

John Doos

ClaudZaque

Waarom OpenWRT?

Waarom niet gewoon een unifi gateway op de kop tikken via v&a?

Nee

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 07:32
Omdat openwrt fijner werkt dan unifi? Omdat hetbooensource is? En langer ondersteund wordt dan unifi? Redenen genoeg en hier ook niet het issue lijkt me.
Pagina: 1