Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gezin: normale office taken, mail, internet, filmpje kijken (50%)
Ikzelf: in bijberoep autocad en technische berekeningen (25%)
vrouw: hobbymatig videobewerking (geen zware bewerkingen) (12.5%)
kinderen: lichte games (de rest is op de playstation) (12.5%)
(hoeveelheid gebruik is een ruwe inschatting)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
2000€ voor de losse onderdelen maar mag meer zijn indien nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Alle randapparatuur wordt meegenomen.
1 HD en 1SSD met enkel data erop zou ik graag meenemen.
De Blueray writer die ik nu heb zou mijn vrouw nog graag meenemen als het kan voor het geval ze die nog eens nodig heeft. (indien niet dan waarschijnlijk een externe USB versie?)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Volledig systeem:
CPU Intel core ultra 7 265k + CPU koeler (Scythe mugen)
GPU nvidea GTX 5060Ti (Asus)
Moederbord Asus
32GB ram
2TB SSD (PCIe)
Voeding 750 of 850W (Corsair?)
Case: stil en goeie koeling
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Tot nu toe altijd Asus moederbord en GPU gehad.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het mag wel een stil systeem zijn.
Led verlichting moet niet (liever niet). Dus een gesloten syteem heeft wel de voorkeur.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
In eerste instantie niet maar wie weet later misschien wel eens proberen.
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Tot nu toe liet ik mijn PC altijd bouwen bij een lokale PC handelaar die dit in bijberoep deed. Hij is recent gestopt en dus zal ik hem elders laten bouwen.
Voor de meeste onderdelen (CPU, GPU, ..) ben ik er zo ongeveer wel al uit. Deze had ik gekozen op basis van andere adviezen op het forum. Voor een aantal zaken weet ik het nog niet.
Voeding:
750W voldoende of toch maar 850W?
"Gold" of toch maar "platinum" versie?
PCIe SSD:
Tot nu toe altijd Samsun gehad.
Maakt PCIe 4.0 of 5.0: maakt dit een groot verschil in dergelijk systeem?
Case?
(merk van mijn huidige case weet ik niet)
Er zijn zo veel keuzes en mogelijkheden dat ik het niet meer uit elkaar zie.
Op basis van andere adviezen op het forum zie ik oa. volgende voorbijkomen:
-Fractal Design Define 7 Black Solid (stilste, minst koele en duurste)
-Fractal Design Meshify 3 Black Solid (koelste maar "luidste", intern ruim en easy)
-Fractal Design North - Mesh Charcoal Black
-Be Quiet! Pure Base 501 Airflow Black (tussen de twee - goede allround)
-ASUS ProArt PA401 Black (stil maar mindere koeling, minder makkelijk om zaken in te bouwen)
-Corsair modellen
-Lianli modellen
Maar op basis van wat maak je nu de keuze?
Ik wil sowieso wel graag een stil systeem maar dit mag ook niet ten koste zijn van de cooling.
In vergelijking lees ik dan soms dat het ene systeem enkele db luider is (bvb 40 tov 35) bij gelijke belasting.
In hoeverre valt dit op tijdens gebruik? Of vanaf wanneer is het echt hoorbaar? Mijn huidig systeem hoor ik bijna niet/nooit (of toch zeker niet storend) en daar zit vooraan en achteraan één fan en 2 op de CPU. Het is wel een dichte kast zonder mesh of glas of zo.
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gezin: normale office taken, mail, internet, filmpje kijken (50%)
Ikzelf: in bijberoep autocad en technische berekeningen (25%)
vrouw: hobbymatig videobewerking (geen zware bewerkingen) (12.5%)
kinderen: lichte games (de rest is op de playstation) (12.5%)
(hoeveelheid gebruik is een ruwe inschatting)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
2000€ voor de losse onderdelen maar mag meer zijn indien nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Alle randapparatuur wordt meegenomen.
1 HD en 1SSD met enkel data erop zou ik graag meenemen.
De Blueray writer die ik nu heb zou mijn vrouw nog graag meenemen als het kan voor het geval ze die nog eens nodig heeft. (indien niet dan waarschijnlijk een externe USB versie?)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Volledig systeem:
CPU Intel core ultra 7 265k + CPU koeler (Scythe mugen)
GPU nvidea GTX 5060Ti (Asus)
Moederbord Asus
32GB ram
2TB SSD (PCIe)
Voeding 750 of 850W (Corsair?)
Case: stil en goeie koeling
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Tot nu toe altijd Asus moederbord en GPU gehad.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het mag wel een stil systeem zijn.
Led verlichting moet niet (liever niet). Dus een gesloten syteem heeft wel de voorkeur.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
In eerste instantie niet maar wie weet later misschien wel eens proberen.
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Tot nu toe liet ik mijn PC altijd bouwen bij een lokale PC handelaar die dit in bijberoep deed. Hij is recent gestopt en dus zal ik hem elders laten bouwen.
Voor de meeste onderdelen (CPU, GPU, ..) ben ik er zo ongeveer wel al uit. Deze had ik gekozen op basis van andere adviezen op het forum. Voor een aantal zaken weet ik het nog niet.
Voeding:
750W voldoende of toch maar 850W?
"Gold" of toch maar "platinum" versie?
PCIe SSD:
Tot nu toe altijd Samsun gehad.
Maakt PCIe 4.0 of 5.0: maakt dit een groot verschil in dergelijk systeem?
Case?
(merk van mijn huidige case weet ik niet)
Er zijn zo veel keuzes en mogelijkheden dat ik het niet meer uit elkaar zie.
Op basis van andere adviezen op het forum zie ik oa. volgende voorbijkomen:
-Fractal Design Define 7 Black Solid (stilste, minst koele en duurste)
-Fractal Design Meshify 3 Black Solid (koelste maar "luidste", intern ruim en easy)
-Fractal Design North - Mesh Charcoal Black
-Be Quiet! Pure Base 501 Airflow Black (tussen de twee - goede allround)
-ASUS ProArt PA401 Black (stil maar mindere koeling, minder makkelijk om zaken in te bouwen)
-Corsair modellen
-Lianli modellen
Maar op basis van wat maak je nu de keuze?
Ik wil sowieso wel graag een stil systeem maar dit mag ook niet ten koste zijn van de cooling.
In vergelijking lees ik dan soms dat het ene systeem enkele db luider is (bvb 40 tov 35) bij gelijke belasting.
In hoeverre valt dit op tijdens gebruik? Of vanaf wanneer is het echt hoorbaar? Mijn huidig systeem hoor ik bijna niet/nooit (of toch zeker niet storend) en daar zit vooraan en achteraan één fan en 2 op de CPU. Het is wel een dichte kast zonder mesh of glas of zo.