Allround "familie+pro" systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipCey
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-01 18:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gezin: normale office taken, mail, internet, filmpje kijken (50%)
Ikzelf: in bijberoep autocad en technische berekeningen (25%)
vrouw: hobbymatig videobewerking (geen zware bewerkingen) (12.5%)
kinderen: lichte games (de rest is op de playstation) (12.5%)
(hoeveelheid gebruik is een ruwe inschatting)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
2000€ voor de losse onderdelen maar mag meer zijn indien nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Alle randapparatuur wordt meegenomen.
1 HD en 1SSD met enkel data erop zou ik graag meenemen.
De Blueray writer die ik nu heb zou mijn vrouw nog graag meenemen als het kan voor het geval ze die nog eens nodig heeft. (indien niet dan waarschijnlijk een externe USB versie?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Volledig systeem:
CPU Intel core ultra 7 265k + CPU koeler (Scythe mugen)
GPU nvidea GTX 5060Ti (Asus)
Moederbord Asus
32GB ram
2TB SSD (PCIe)
Voeding 750 of 850W (Corsair?)
Case: stil en goeie koeling
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Tot nu toe altijd Asus moederbord en GPU gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het mag wel een stil systeem zijn.
Led verlichting moet niet (liever niet). Dus een gesloten syteem heeft wel de voorkeur.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
In eerste instantie niet maar wie weet later misschien wel eens proberen.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Tot nu toe liet ik mijn PC altijd bouwen bij een lokale PC handelaar die dit in bijberoep deed. Hij is recent gestopt en dus zal ik hem elders laten bouwen.

Voor de meeste onderdelen (CPU, GPU, ..) ben ik er zo ongeveer wel al uit. Deze had ik gekozen op basis van andere adviezen op het forum. Voor een aantal zaken weet ik het nog niet.

Voeding:
750W voldoende of toch maar 850W?
"Gold" of toch maar "platinum" versie?

PCIe SSD:
Tot nu toe altijd Samsun gehad.
Maakt PCIe 4.0 of 5.0: maakt dit een groot verschil in dergelijk systeem?

Case?
(merk van mijn huidige case weet ik niet)
Er zijn zo veel keuzes en mogelijkheden dat ik het niet meer uit elkaar zie.
Op basis van andere adviezen op het forum zie ik oa. volgende voorbijkomen:
-Fractal Design Define 7 Black Solid (stilste, minst koele en duurste)
-Fractal Design Meshify 3 Black Solid (koelste maar "luidste", intern ruim en easy)
-Fractal Design North - Mesh Charcoal Black
-Be Quiet! Pure Base 501 Airflow Black (tussen de twee - goede allround)
-ASUS ProArt PA401 Black (stil maar mindere koeling, minder makkelijk om zaken in te bouwen)
-Corsair modellen
-Lianli modellen
Maar op basis van wat maak je nu de keuze?
Ik wil sowieso wel graag een stil systeem maar dit mag ook niet ten koste zijn van de cooling.
In vergelijking lees ik dan soms dat het ene systeem enkele db luider is (bvb 40 tov 35) bij gelijke belasting.
In hoeverre valt dit op tijdens gebruik? Of vanaf wanneer is het echt hoorbaar? Mijn huidig systeem hoor ik bijna niet/nooit (of toch zeker niet storend) en daar zit vooraan en achteraan één fan en 2 op de CPU. Het is wel een dichte kast zonder mesh of glas of zo.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:06
De muggen kan moeite krijgen met een 265K, maakt geluid uit op zwaardere momenten?
De 9060xt is meestal een betere koop dan een 5060ti, of heb je specifieke eisen?
Welk asus bord bedoel je?
Welke ramsticks? Want 4800c60 of 6000c30 scheelt nogal. Zorg dat ze een Intel profiel hebben.
Welke ssd? Want je hebt er met PCIe 2.0 en met PCIe 5.0
Welke voeding? Zorg dat je atx 3.x pakt, dan kan je vooruit. 750w is overdreven.
Waarom goede koeling? Je hebt een licht systeem - of wil je de cpu zwaar gebruiken. Dan heb je eerder een zwaardere cpu koeler nodig.

Verschil gold en platinum, in praktijk vaak 1 a 2% lager verbruik. 90% draait je onder de 100 watt, dus misschien 2 watt minder. Stel elke dag spelen je kinderen allebei 1 uur, en jij en je vrouw ook nog eens 1u. Dus in totaal van 16 tot 20 continue gebruik. Dan bespaar je 5Wh per dag - dat is 1.5 kWh per jaar... 30 cent per jaar dus...

Wil je een grote of kleine behuizing?
Welke vindt je mooi, dan zoeken wij er koel en stil bij, in zelfde maat en uiterlijk.

Qua geluid, de ventilatoren zijn altijd het onderdeel dat het meest willen wij maakt. Test de ventilatoren van de videokaart CPU koeler voeding en kast. Je kan altijd zelf nog fans van de kast vervangen.

Met glas heb je minder demping van geluid.
Welke kast heb je nu

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:36
Van de behuizingen die je noemt heeft alleen de Fractal Define 7 een inbouwmogelijkheid voor een BR-brander. Met een zuinige RTX5060Ti is de koeling ook prima. De define heeft ook geluiddemping op de (solid) panelen.
https://www.fractal-desig...ine/define-7/black-solid/

Een Gold voeding is prima en platinum zul je niet terug verdienen. Belangrijker is neem een goede recente ATX3.1 voeding met goede Tier rating: https://docs.google.com/s...EPsMH8LqXOg#gid=931697732
750W is genoeg, zie voor een PSU calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Een PCIe5.0 SSD is iets sneller, maar ik zou er niet teveel aan uitgeven, daarvoor is het verschil te klein. Voor videobewerking zou ik een SSD met cache overwegen. Die houdt schrijfsnelheden langer vast en heeft meestal door de SLC cache ook een betere levensduur.

• PhilipCey
99ruud99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:42:
De muggen kan moeite krijgen met een 265K, maakt geluid uit op zwaardere momenten?
De 9060xt is meestal een betere koop dan een 5060ti, of heb je specifieke eisen?
Welk asus bord bedoel je?
Welke ramsticks? Want 4800c60 of 6000c30 scheelt nogal. Zorg dat ze een Intel profiel hebben.
Welke ssd? Want je hebt er met PCIe 2.0 en met PCIe 5.0
Welke voeding? Zorg dat je atx 3.x pakt, dan kan je vooruit. 750w is overdreven.
Waarom goede koeling? Je hebt een licht systeem - of wil je de cpu zwaar gebruiken. Dan heb je eerder een zwaardere cpu koeler nodig.
Op zwaardere momenten (rekenintensieve taken)
maakt geluid niet zo veel uit. Vooral op "rustige" momenten wil ik het el stil houden. Op het werk heb ik nu ook een nieuw zwaar workstation en die vind ik ook behoorlijk stil, ook bij langere rekenintensieve taken.

Welk type moederbord weet ik nog niet. Heb hier al een type Z890 zien voorkomen voor dergelijk systeem.
99ruud99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:42:
Wil je een grote of kleine behuizing?
Welke vindt je mooi, dan zoeken wij er koel en stil bij, in zelfde maat en uiterlijk.

Qua geluid, de ventilatoren zijn altijd het onderdeel dat het meest willen wij maakt. Test de ventilatoren van de videokaart CPU koeler voeding en kast. Je kan altijd zelf nog fans van de kast vervangen.

Met glas heb je minder demping van geluid.
Welke kast heb je nu
Ik heb nu een Corsair case (type weet ik niet direct).
De eerder genoemde behuizingen zijn allen ongeveer even groot als deze Corsair. Ik zou het dus liefst bij een dergelijk formaat houden.
De modellen die ik eerder noemde zijn degene die ik al "bekeken" heb:
-Fractal Design Define 7 Black Solid (stilste, minst koele en duurste) --> ook de zwaarste blijkbaar --> valt al af
-Fractal Design Meshify 3 Black Solid (koelste maar "luidste", intern ruim en easy)
-Fractal Design North - Mesh Charcoal Black
-Be Quiet! Pure Base 501 Airflow Black (tussen de twee - goede allround)
-ASUS ProArt PA401 Black (stil maar mindere koeling, minder makkelijk om zaken in te bouwen)
-Corsair: model?
-Lianli: model?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:22
De CPU gebruikt maximaal 240 Watt, de videokaart 180 Watt - dan is een 500 Watt voeding al voldoende. De Mugen is net wat te licht voor deze CPU, ik zou er een waterkoeler op zetten.
Om te weten te komen of een kast of component stil is is het het beste een review te lezen, de kast en componenten in deze lijst zijn redelijk stil
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 287,99€ 287,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z890-PLUS WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16GB OC Edition€ 549,90€ 549,90
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 77,99€ 77,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 240€ 71,81€ 71,81
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 399,90€ 399,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 88,99€ 88,99
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 199,90€ 199,90
Totaal€ 1.915,48

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 04-01-2026 15:00 ]

• PhilipCey
Woezik schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:47:
Van de behuizingen die je noemt heeft alleen de Fractal Define 7 een inbouwmogelijkheid voor een BR-brander. Met een zuinige RTX5060Ti is de koeling ook prima. De define heeft ook geluiddemping op de (solid) panelen.
https://www.fractal-desig...ine/define-7/black-solid/

Een Gold voeding is prima en platinum zul je niet terug verdienen. Belangrijker is neem een goede recente ATX3.1 voeding met goede Tier rating: https://docs.google.com/s...EPsMH8LqXOg#gid=931697732
750W is genoeg, zie voor een PSU calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Een PCIe5.0 SSD is iets sneller, maar ik zou er niet teveel aan uitgeven, daarvoor is het verschil te klein. Voor videobewerking zou ik een SSD met cache overwegen. Die houdt schrijfsnelheden langer vast en heeft meestal door de SLC cache ook een betere levensduur.
Het meenemen van de BR brander is niet een absolute must. Als daardoor maar die ene case kan, zal er wel een andere oplossing hiervoor zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipCey op 04-01-2026 14:57 ]

• PhilipCey
Er wordt in adviezen vaak verwezen naar Azerty.nl voor oa. prijzen van onderdelen en systemen.
Ik veronderstel dat die winkel dan niet enkel goedkoop is maar ook wel betrouwbaar?

• martyw
PhilipCey schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:05:
Er wordt in adviezen vaak verwezen naar Azerty.nl voor oa. prijzen van onderdelen en systemen.
Ik veronderstel dat die winkel dan niet enkel goedkoop is maar ook wel betrouwbaar?
Ik heb goede ervaring, en met mij vele tweakers: https://tweakers.net/shopreview/6703/azerty/shopreviews/

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:06
Je zou ook een uitvoering: Cooler Master Silencio S400 kunnen pakken, en daar 1 of 2 fans aan toevoegen.
Voordeel: dvd drive achter deurtje, dus mooier
Nadeel : GEEN usb c aan voorkant, enkel achterkant.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:36
99ruud99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:21:
Je zou ook een uitvoering: Cooler Master Silencio S400 kunnen pakken, en daar 1 of 2 fans aan toevoegen.
Voordeel: dvd drive achter deurtje, dus mooier
Nadeel : GEEN usb c aan voorkant, enkel achterkant.
Als ik de foto's bekijk, dan heeft de Define 7 wel een deurtje, maar de Define 7 Compact weer geen deurtje.
Ander alternatief is ook Antec P10C (met deurtje en front USB-C).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:47

• PhilipCey
Op mijn huidig systeem had ik een USB wifi stick zitten gezien het moederbord dit niet standaard had. (de stick is helaas eens afgebroken bij een verhuis).

Wat is tegenwoordig beter:
- Moederbord met Wifi (tegenwoordig al wifi 7 dacht ik)
- losse USB Wifi stick

• martyw
PhilipCey schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:43:
Op mijn huidig systeem had ik een USB wifi stick zitten gezien het moederbord dit niet standaard had. (de stick is helaas eens afgebroken bij een verhuis).

Wat is tegenwoordig beter:
- Moederbord met Wifi (tegenwoordig al wifi 7 dacht ik)
- losse USB Wifi stick
Optie 1
Pagina: 1