Lekkage door verkeerde installatie rookgas afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rita09
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-01 21:33
woning betrokken op 1 november 2023, er zat een nieuwe cv ketel in, geinstalleerd door Energiewacht in maart 2022. 1 januari 2025 onderhoudscontract afgesloten bij energiewacht. 1 juli 2025 monteur geweest voor inspectie en die keurde alles goed. Nu zien we ineens binnen lekkage op de gispwand is vochtig en begint te brokkelen, precies op de plek waar de cv buis door het dak gaat, wordt steeds erger als de cv-ketel aan staat. Energiewacht hiervoor in gebreke gesteld had volgens ons nooit zo mogen worden aangesloten in 2022 en al helemaal niet mogen worden goedgekeurd tijdens de inspectie op 1 juli 2025. Er is een zogenaamde expert van hun zelf op 19 december even wezen kijken een meting binnen gedaan en snapt ook niet waarom we lekkage binnen hebben en vond de in gebreke stelling een beetje overdreven. typisch gevalletje slager keurt zijn eigen vlees. Heb ze tot 1 januari de mogelijkheid gegeven met een voorstel en oplossing te komen. Helaas niks meer gehoord. Overweeg nu juridische stappen. Iemand zelfde probleem gehad en nog tips voor me?

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou volgende week nog even afwachten, 1 januari is geen werkdag, 2 januari was voor de meesten een vakantiedag en weekenddagen tellen niet als werkdagen.
Bovendien, de Energiewacht heeft het stervens druk met deze kou, die zijn bezig mensen uit de kou aan het helpen. Bij jou brand de kachel vrolijk, geen centje pijn op een beetje lekkage na, lijkt mij geen halszaak.
Acute noodgevallen eerst, dan de rest pas.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
Stap 1 zou zijn om een koolmonoxidemelder te plaatsen in nabijheid van de ketel en zolang die er nog niet is, de ketel NIET gebruiken!

Het zou kunnen dat er bijv. regenwater langs de buis lekt naar binnen toe, maar voor hetzelfde geld lekt de rookgasafvoer en komen er rookgassen (met condenswater, vandaar mogelijk de lekkage die verergert bij gebruik ketel) met koolmonoxide je huis binnen en wordt je morgenochtend niet meer wakker.

Vast wel een bouwmarkt in de buurt die vandaag op zondag open is, of bijv. Action die ze ook verkoopt.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2026 13:21 ]

• Rita09
Heb een CO melder staan en die geeft 0000 aan dus dat is geruststellend. Alleen de vochtige plek wordt steeds groter en natter kijk straks tegen de dakpannen aan al het zo door gaat. Ik heb Energie wacht uit coulance met de feestdagen ook de mogelijkheid gegeven om het pas in januari te herstellen maar ze hadden al we een voorstel kunnen doen naar mijn mening.

• Rita09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX4zZLj52WCQx04jb8Knk3AoVRM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8ge2ds3bUz3ZtkKDdP441ZaO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf-JvZpEqJgbkg4sfNXGIHdopdg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NyRdViaXbXq02KMgafdE860D.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYcRwHLVSeeoWz9OIUHZ71E0uCk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CDEpucEBKGkKWZGBdShbrM7d.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVPuZm8BEugbC1zHUnq3r1KEVX0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V9JdTXKuQufL3mLMaIYcPXlD.jpg?f=user_large

• Rita09
fotos van de situatie binnen is alles gekit en buiten zit nog een 33 jaar oude grijze pvc buis

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:35
@Rita09
Waarom zou de installateur hiervoor verantwoordelijk zijn? Ergens op je dak zit een lek en die komt toevallig bij de CV pijp naar binnen. De hele constructie op het dak is niet door Energiewacht geïnstalleerd.
Ik vraag mij echt af of het verplicht is om de complete schoorsteen te vervangen incl. lood of dat alleen de inwendige pijp vervangen hoeft te worden bij een nieuwe CV.

Aangepast na extra info.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 04-01-2026 14:39 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waarom zou dit nooit goedgekeurd moeten worden?
Ik denk dat de dakdoorvoerpan lek is en dat het geen condenswater van de cv is. Het is een concentrische rga/ltv dus als er al rookgassen lekken wordt dat aangezogen door de ketel en die gaat dan in storing.

Please state the nature of the technical emergency

• Rita09
Even goed lezen Chris, de nieuwe cv ketel is in maart 2022 geinstalleerd op een 29 jaar oud systeem van een vr ketel naar een hr ketel en binnen voor het gemak de ruimte tussen de concentrische buis en de oude dak doorvoer gekit. In 2022 moest volgens de toen geldende NEN normen een 29 jaar oude rookgasdoorvoer al geheel worden vervangen. Dat heb ik inmiddels uitgezocht. Dus wel een installatiefout. En in 2025 was de gaswet van kracht en dat verbiedt kit afwerking. Door de monteur op 1 juli 2025 voor de inspectie van het onderhoudscontract gewoon goedgekeurd. En wel een lek op de slaapkamer waar je gemiddeld 8 uur verblijft en stel dat er wel koolmonoxide door heen komt. Heb daar nu ook maar een CO meter gezet.

• Rita09
Edsantje als het regent wordt de vochtplek niet groter of natter, alleen als de cv ketel draait.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:35
Rita09 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:33:
Even goed lezen Chris, de nieuwe cv ketel is in maart 2022 geinstalleerd op een 29 jaar oud systeem van een vr ketel naar een hr ketel en binnen voor het gemak de ruimte tussen de concentrische buis en de oude dak doorvoer gekit. In 2022 moest volgens de toen geldende NEN normen een 29 jaar oude rookgasdoorvoer al geheel worden vervangen. Dat heb ik inmiddels uitgezocht. Dus wel een installatiefout. En in 2025 was de gaswet van kracht en dat verbiedt kit afwerking. Door de monteur op 1 juli 2025 voor de inspectie van het onderhoudscontract gewoon goedgekeurd. En wel een lek op de slaapkamer waar je gemiddeld 8 uur verblijft en stel dat er wel koolmonoxide door heen komt. Heb daar nu ook maar een CO meter gezet.
Als deze bovenstaande info staat niet in je eerste post.
Met deze extra info wordt het een ander verhaal. De rookgasdoorvoer had inderdaad dan vervangen moeten worden, zeker met de overstap van VR naar HR.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De rookgasafvoer is een hr.
Dat de doorvoer pan niet vervangen is klopt zo te zien wel.
Niet netjes maar dat komt wel vaker voor. En de doorvoer pan niet vervangen is niet verplicht, maakt geen deel uit van de rookgasafvoer.

• Rita09
We hebben de CV maar uit gezet uit veiligheidsredenen en om de lekkage te beperken, alleen ff aan om kort te douchen. Maar het is niet echt lekker warm in huis momenteel. Gelukkig beneden een airco om nog een beetje te verwarmen. Dus Yaska bij mij brandt de kachel ook niet vrolijk.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-01 12:26
Als je net zo bijzonder communiceert naar hen als dat je hier post dan zou ik je als bedrijf ook gewoon negeren. Kom gewoon gelijk met het gehele verhaal ipv de meest relevante informatie pas later te vermelden.

En aangezien JIJ niet de opdrachtgever voor de vervanging in 2022 bent geweest zou ik je trouwens nog steeds gewoon negeren als iemand gelijk gaat dreigen met ingebrekestelling.

Ga gewoon op een normale manier met hen in overleg wat nu het probleem is en wat mogelijke oplossingen zijn. En dat begint gewoon met een goede constatering wat het probleem nu werkelijk is, niet met aannames zoals jij lijkt te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakGP op 04-01-2026 14:55 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:02
Kansloos de installateur (energiewacht besteedt dit uit maar is ws wel aansprakelijk) aan te spreken op lekkage.
Je kunt beter je verzekering (opstal) bellen die zal ws de vervolgschade en reparatie vergoeden:
Als dit nou binnen 2 jaar na plaatsing was alla.

Ik zie trouwens geen eens een fout. De dakdoorvoer pan is wel oud maar was nog goed en de juiste maat.
Deze was zeer lastig te vervangen en er is een renovatie doorvoer gebruikt volgens de eisen.
Deze dicht ook af door over de buis heen te vallen.
De minuscule lekkage is waarschijnlijk gewoon condens.

Krijg zelfs de indruk dat je er een slaatje uit wil slaan.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rita09 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:51:
We hebben de CV maar uit gezet uit veiligheidsredenen en om de lekkage te beperken, alleen ff aan om kort te douchen. Maar het is niet echt lekker warm in huis momenteel. Gelukkig beneden een airco om nog een beetje te verwarmen. Dus Yaska bij mij brandt de kachel ook niet vrolijk.
Bij de meeste combiketels kun je het CV (Centrale Verwarming) deel afzonderlijk van het WTW (Warm Tap Water) deel aan/uit zetten door de temperatuur van het uitgaande CV deel op 0o Celsius te zetten. Je hoeft dan niet iedere keer je gehele ketel opnieuw op te starten om te kunnen douchen.

Vaak is het sowieso verstandig om zélf even goed te kijken naar ALLE instellingen en instelmogelijkheden van je eigen combiketel omdat die dingen in de 'Af-Fabriek' stand beide temperatuur instellingen vaak op 'Maximale opbrengst en performancel' hebben staan.... CV water van 80o Celsius is meestal nergens voor nodig en kost je bovendien een sloot extra aan gasverbruik (ik stook het CV water hier nú bijvoorbeeld maar tot 40o Celsius op om m'n gehele woning comfortabel warm te kunnen houden bij de huidige buitentemperaturen (tot -10o Celsius is dat in mijn geval méér dan ruim voldoende). Op momenten dat het niet vriest kan ik het nog af met een CV water temperatuur van 35o Celsius en boven de 15oCelsius aan buitentemperatuur gaat het CV deel volledig automatisch UIT...).

Het WTW water kan vaak ook met veel minder temperatuur toe maar daarbij moet je wel rekening houden met mogelijke legionella vorming bij temperaturen onder de 60o Celsius. Lager dan 60o Celsius kán dus wel, maar dan moet je wel regelmatig een (automatische?) legionella-run uit voeren. Scheelt je vaak weer een hoop onnodig gasverbruik én koud water om bij te gaan mengen om zo niet levend te verbranden tijdens het douchen.

Tijdens een volledige herstart / powercycle van een combiketel valt zo'n ding meestal weer terug naar de 'af-fabriek' instellingen en wordt daarmee meteen een érg duur 'speeltje' (afhankelijk van het merk en/of aanwezigheid van een BackUp batterij).

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 04-01-2026 20:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Rita09
Technician. Wat is dat slaatje dan? Waren al blij dat in dit huis in maart 2022 een nieuwe CV was geplaatst. En de lekkage komt niet door regenwater. De oude buis is 80 en de nieuwe Ubink Rolux is 60. De lekkage is het directe gevolg van het feit dat de diameters en aansluitingen van het oude PVC en de nieuwe Rolux niet op elkaar aansluiten. Een nieuwe Ubbink Rolux-unit heeft een eigen doorvoerplaat en plakplaat nodig die de oude PVC-troep volledig vervangt. Die is hier niet aangebracht bij het vervangen van de nieuwe CV en dat veroorzaakt nu de lekkage .Ubbink schrijft expliciet voor dat hun systeem alleen mag worden verbonden met andere Ubbink-gecertificeerde onderdelen. PVC is niet compatibel en ongeschikt.

• Rita09
Will, ik dacht dat dat goed ingeregeld was bij de servicebeurt op 1 juli van dit jaar. Maar dank voor de tip

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:29
Als je er zo furieus instaat, zou ik het overlaten aan je verzekering zoals technician meldt. Als je rechtsbijstand bij dezelfde partij zit, zullen ze die route toch gaan bewandelen.

Eigen ervaring is:
- Bel verzekering, 1e werkdag later op de stoep
- Zegt, draai maar door, moeten toch slopen (bij mij was duidelijk dat er geen rookgas was), missschien bij jouw CO meter meldt geen rookgaslekkage. Andere optie is dat ze je nu je elektrische stookkosten ook vergoeden. Met huur van extra kachels.
- Hun regelden een installateur, sneller dan ik zou bellen (schaalgrootte, aantal opdrachten/jr).
- Zelf de laminaatvloer terug gelegd, kreeg ik nog uurloon voor vergoed.

• Rita09
Beste Dapdodo, heb al contact gehad met mijn verzekering, rechtsbijstandsverzekering en zelfs met VEH waar ik lid van ben, allen antwoorden het zelfde eerst Energiewacht erop aanspreken. Opstalverz. vergoed alleen de schade door de lekkage, maar als de rookgasdoorvoer niet goed is heb ik zo weer lekkage.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
Maar wat is nu je vraag? Of er meer mensen moeilijk contact krijgen met de Energiewacht en of ze dat dan met jou willen delen? Wat schiet je daar mee op? bel die lui morgen even om te vragen of er nog wat gebeuren gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rita09
Ja dat is eigenlijk mijn vraag. Iemand ervaring met Energiewacht ivm klachten en het oplossen hiervan.

• Rita09
Ga ze inderdaad morgen maar weer eens bellen wordt 4e keer.

• Rita09
Maar dat had ik al in de openings topic gevraagd of iemand hetzelfde probleem had gehad met Energiewacht.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Rita09 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:14:
Ga ze inderdaad morgen maar weer eens bellen wordt 4e keer.
Volgens mij heb je er nu zoveel "verstand" van dat het sneller is om morgen even wat materiaal te gaan kopen en zelf de boel te vervangen. Gaat je veel ergernis schelen en een beetje tweaker kan dit best wel zelf. Denken in oplossingen is beter dan piekeren over mogelijke problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Prisma16 op 04-01-2026 16:23 ]

• Rita09
mag niet moet door een gecertificeerd CO monteur volgens de Gaswet en dat ben ik (nog) niet. Haha

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rita09 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
Energiewacht hiervoor in gebreke gesteld had volgens ons nooit zo mogen worden aangesloten in 2022 en al helemaal niet mogen worden goedgekeurd tijdens de inspectie op 1 juli 2025.
Even voor mijn beeldvorming aangezien ik moeite heb om je verhaal te volgen, maar wat is er precies niet goed aangesloten en waarom had dit niet goedgekeurd mogen worden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Question Mark schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Even voor mijn beeldvorming aangezien ik moeite heb om je verhaal te volgen, maar wat is er precies niet goed aangesloten en waarom had dit niet goedgekeurd mogen worden?
Dat is mij ook niet duidelijk, wat is er dan niet goed geïnstalleerd en waar mocht het niet op worden goed gekeurd?
@Rita09 je hebt het over 80 en 60.
Ik zie 60/100 bochten en buis 60/100.
Dakdoorvoer is waarschijnlijk ook 60/100 of hebben ze 125/80 gebruikt en een verloop gecreëerd in dat stuk pvc?
Dat zou dan niet goed zijn maar dat kan je niet zien op de fotos.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:02
edsandje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Dat is mij ook niet duidelijk, wat is er dan niet goed geïnstalleerd en waar mocht het niet op worden goed gekeurd?
@Rita09 je hebt het over 80 en 60.
Ik zie 60/100 bochten en buis 60/100.
Dakdoorvoer is waarschijnlijk ook 60/100 of hebben ze 125/80 gebruikt en een verloop gecreëerd in dat stuk pvc?
Dat zou dan niet goed zijn maar dat kan je niet zien op de fotos.
Die doorvoerpijp/pan was van zo’n diameter dat de Rolux er zo overheen past. De uitwendige schaal gaat dus over de inwendige doorvoer.
Zoals het hoort is er dan een waterdichte verbinding.
Ik zie er niks mis in, zeker niet iets wat een onderhouds monteur zou moeten kunnen zien zonder een drone inspectie oid.

Tenzij er rookgaszijdig wat zou lekken is dit hooguit condens of wat ingeregend water (of zelfs lekke of gebroken pannen of andere daklekkages)
Geen reden de CV uit te zetten zeker niet als er een CO2 melder hangt.

Ook de lekkage is een minuscuul stukje stuc dat aangetast is. Hele grote storm in een heel klein glas water.

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 04-01-2026 20:23 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
Rita09 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:25:
mag niet moet door een gecertificeerd CO monteur volgens de Gaswet en dat ben ik (nog) niet. Haha
Kennelijk controleert niemand dat dus dat zal wel goedkomen bij het volgend bezoek van de Energiewacht

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:13
Het lijkt of de pijp buiten te hoog zit en niet over de zinken doorvoer zit?
Pagina: 1