Modem aansluiten op ~70m van isra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:48
Per 1 Jan. is het bedrijf waarvoor ik werk verhuisd naar een nieuw kantoorpand, het aanleggen van een netwerkverbinding levert hier wat problemen op. Ik zou graag van jullie expertise gebruik maken om te kijken wat de besten en stabielste oplossing is voor ons netwerk.

Hieronder volgt eerst extra context welke mogelijk nuttig kan zijn bij het beantwoorden van mijn vraag.
Wij huren de 1e verdieping van een 4 verdiepingen tellend kantoor pand.
Het isra punt (een meervoudig israpunt) bevindt zich op de 4e verdieping.
Wij sluiten een internet abonnement af bij KPN via een pairbonded ADSL verbinding (vergeef me als ik hier niet de exact juiste terminologie voor gebruik, er zijn voor ons in ieder geval 4 aderen (2 ader paren) op het israpunt aangesloten.
Elke verdieping heeft centraal op de verdieping een server/techniek ruimte (hier staat een server rack met patchpanelen welke over de hele verdieping verspreidt worden).
De serverruimte op de 4e verdieping is groter, hier staat een extra kast voor interconnectie naar de andere verdiepingen. Deze interconnecties lijken alleen via glasvezel beschikbaar te zijn, de kopere interconnecties lijken bij een eerdere verbouwing verwijderd te zijn.
Een KPN monteur heeft op de 4e verdieping een 4-aderige kabel afgemonteerd op een RJ11 jack.
Momenteel staat er een Experia box v10 van de KPN op de 4e verdieping bij het raam om ons via 4G-backup van internet te voorzien.
Er is de mogelijkheid tot een kabelrun van ~70m om vanaf de serverruimte op de 4e verdieping bij ons in de serverruimte op de 1e verdieping uit te komen.

Mijn vraag
Hoe zorg ik ervoor dat ik op een koste efficiente manier gebruik kan maken van het internet via een meervoudig isra punt dat zo'n 70m verwijdert is van mijn modem.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Meervoudig isra punt aan een uiteinde
Experiabox v10 (KPN) aan het andere uiteinde

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De opties die ik heb overwogen zijn de volgende.

1. Het hele probleem over de schutting gooien en neerleggen bij iemand anders.
KPN geeft aan te hebben voldaan aan hun verplichting aangezien de verbinding opgeleverd is in het pand, hier kan ik me in vinden.
De verhuurder van het pand zou mogelijk verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de interconnectie; maar er is een interconnectie via glas aanwezig, een kopere interconnectie aanleggen zou vermoedelijk te lang duren, idealiter regelen we morgen dat dit werkt met standaard componenten die ik in de buurt kan vinden.

Al met al is dit dus niet een erg wenselijke optie

2. Gebruik maken van de bestaande glas interconnectie tussen de verdiepingen.
Mijn kennis m.b.t. internetverbindingen via glasvezel is beperkt (verder dan het feit dat ik thuis mijn internet via glasvezel binnen krijg), dit is dus wat lastiger voor mij te overzien; ik zie hier eigenlijk 2 sub opties

2.1. Modem op de 4e verdieping
Ik sluit het modem aan op de 4e verdieping. Ik ga vanaf het model met een standaard patchkabel naar een media converter, ga door glas naar de 1e verdieping, en sluit daar weer een media converter aan.
Via hier kunnen we ons eigen netwerk op de 1e verdieping in.

Voordeel: we kunnen gebruik maken van de bestaande interconnectie over glas, geen nieuwe kabels nodig
Nadeel: modem staat buiten ons kantoor, moeilijker met onderhoud en niet ideaal aangaande cybersecurity.

2.2. Model op de 1e verdieping
Ik ga vanaf het isra punt zonder tussenkomst van het modem naar de media converter; glas naar de 1e verdieping, media converter, patch kabel maar modem, patch kabel naar de rest van het netwerk.

Voordeel: we kunnen gebruik maken van de bestaande interconnectie over glas, geen nieuwe kabels nodig
Nadeel: is het uberhaupt mogelijk om die ADSL lijn via een media converter om te zetten naar glas?

3. Nieuwe kabel trekken
We trekken een nieuwe kabel waarmee we de ADSL verbinding naar onze verdieping krijgen.
We maken geen gebruik van de glas interconnectie maar maken een nieuwe interconnectie via koper/aluminium. We sluiten de ADSL verbinding direct aan op het modem op de eerste verdieping.

Voordeel: Voelt het meest vertrouwd voor mijzelf, ik ben relatief bekend met de technologie en ik heb het juiste gereedschap in huis om hier mee te werken.
Nadeel: Is dit mogelijk instabiel over de langere afstand? Welke kabel kan ik hiervoor het beste halen om dit te laten slagen?

Alle reacties

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-01 16:16

pistole

Frutter

Je hebt eigenlijk maar twee mogelijkheden: modem op de 4e, of nieuwe kabels (koper) naar je eigen ruimte. Je kan niet het binnenkomende signaal op koper converteren naar glasvezel via een mediaconverter die voor ethernet is gemaakt.

Als de veiligheid van het modem van belang is dan blijft dus alleen de mogelijkheid over van het trekken van nieuwe kabels. Die paar meter koper zou niet veel nadeel moeten het op het signaal, maar zorg dan wel voor kwaliteit kabel en connectoren.

Ik frut, dus ik epibreer

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:42
Of je moet het modem in een soort kluisje met een slot zetten en daar dan met een wartel kabels uit laten komen. Loopt er niet toevallig een kabel naar een keystone op jullie verdieping?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-01 13:53

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Modem op de 4e en gebruik maken van de aanwezige glas interconnect, NOOIT modem 70m van isra af. NOOIT.
Op de 4e achter het modem een switch of als je daar gebruik kan maken van de bestaande switches ook prima.
Op jullie eigen verdieping, een eigen switch waar de glas op binnenkomt.

Neem aan dat je je eigen stukje kast hebt op de 4e? Onderhoud is in principe niet nodig fysiek op een modem, behalve sw updates, die kan je gewoon vanuit je 1e verdieping doen.
Zorg dat het modem achter slot en grendel staat.
Als de veiligheid van het modem van belang is dan blijft dus alleen de mogelijkheid over van het trekken van nieuwe kabels. Die paar meter koper zou niet veel nadeel moeten het op het signaal, maar zorg dan wel voor kwaliteit kabel en connectoren.
Ik zou ten sterkste het koper verlengen afraden, bij storingen ben je dan de lul namelijk. Je krijgt standaard de reactie van kpn, dat je rechtstreeks op isra moet testen, kabel moet vervangen etc etc.
----------------------------------------------------------------
@milo526 Zoek in godsnaam een kpn excellence partner die dit voor je gaat regelen.
Daarnaast ga je nu vanalles verzinnen voor een techniek(xDSL) die "binnenkort" vervangen gaat worden door glas.

Gewoon op de toekomst voorsorteren en via de glas interconnect inrichten met switches, dan kun je namelijk in de toekomst gewoon zo overstappen naar glas zonder dat je weer in de problemen komt.

[ Voor 129% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-01-2026 13:37 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou de modem ook op het 4de laten staan afgesloten in een kastje met een eigen sleutel (slot veranderen ;) ) en daar dan een mediaconverter achter steken dat van rj45 > fiber gaat. zoiets als voorbeeld: https://shop.fiber24.net/FOCS-F2-1MRE-1SCU-AC00/en

VRAAG NA WELKE FIBER ER LIGT EN WELKE CONNECTOR EROP STAAT!!!! ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:21
Damic schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:45:
Ik zou de modem ook op het 4de laten staan afgesloten in een kastje met een eigen sleutel (slot veranderen ;) ) en daar dan een mediaconverter achter steken dat van rj45 > fiber gaat. zoiets als voorbeeld: https://shop.fiber24.net/FOCS-F2-1MRE-1SCU-AC00/en

VRAAG NA WELKE FIBER ER LIGT EN WELKE CONNECTOR EROP STAAT!!!! ;)
Moet er wel multimode fiber liggen. Is wel waarschijnlijk in een bestaand pand, maar beter weet je het zeker.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

hcQd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Moet er wel multimode fiber liggen. Is wel waarschijnlijk in een bestaand pand, maar beter weet je het zeker.
Je hebt die ook in SM ;) of je neemt de sfp(+) versie en steek daar de juiste module in.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CrankyGamerOG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:27:
Modem op de 4e en gebruik maken van de aanwezige glas interconnect, NOOIT modem 70m van isra af. NOOIT.
Kan prima hoor. Maar het adsl-deel zo kort mogelijk houden verdient idd aanbeveling.

Als er al een verbinding ligt tussen die kast en je kantoor waarover je ethernet kan doen (glas of niet) dan is dat de beste optie. Check wat voor soort glas er ligt (multimode of singlemode) en koop mediaconverters en optics die daar bij passen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

CyBeR schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Kan prima hoor. Maar het adsl-deel zo kort mogelijk houden verdient idd aanbeveling.

Als er al een verbinding ligt tussen die kast en je kantoor waarover je ethernet kan doen (glas of niet) dan is dat de beste optie. Check wat voor soort glas er ligt (multimode of singlemode) en koop mediaconverters en optics die daar bij passen.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het enorm kut is als je daarna een storing krijgt ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CrankyGamerOG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het enorm kut is als je daarna een storing krijgt ;)
Het is / wordt in dat geval vooral K*T nadat die Telecomprovider met het hoofdkantoor in Rotterdam, welke de eigenaar is van de bekabeling tot 'IN' het ISRA punt, er weet van krijgt dat je zélf je ISRA aan het verleggen bent gegaan.

8) :+ :9 :o

Je heb 'r toch nie zelluf aan lope hannesse....

In geval van de TS wil 'ie voor zover ik het begrijp het huidige ISRA gewoon intact laten en vandaar uit een (CAT3?) kabel met RJ11 connectoren trekken over een lengte van 70 meter? Ik zou in dat geval éérst even meten wat de huidige kabellengte tot aan het DSLAM is om zo te voorkomen dat er straks, door overlengte, een té zwak signaal door het modem opgpakt moet gaan worden (en er dus te weinig bandbreedte geleverd gaat worden ten opzichte van de geadverteerde waarden).

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 04-01-2026 17:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• milo526
Bedankt allen voor de informatie tot dusver.

Ik ga morgen even uitpluizen wat mijn opties zijn om het modem op de 4e etage te plaatsen en dan via glas door te gaan.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Will_M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:58:
[...]

Het is / wordt in dat geval vooral K*T nadat die Telecomprovider met het hoofdkantoor in Rotterdam, welke de eigenaar is van de bekabeling tot 'IN' het ISRA punt, er weet van krijgt dat je zélf je ISRA aan het verleggen bent gegaan.

In geval van de TS wil 'ie voor zover ik het begrijp het huidige ISRA gewoon intact laten en vandaar uit een (CAT3?) kabel met RJ11 connectoren trekken over een lengte van 70 meter? Ik zou in dat geval éérst even meten wat de huidige kabellengte tot aan het DSLAM is om zo te voorkomen dat er straks, door overlengte, een té zwak signaal door het modem opgpakt moet gaan worden (en er dus te weinig bandbreedte geleverd gaat worden ten opzichte van de geadverteerde waarden).
Of erger nog, een instabiele verbinding die continue wegvalt. Ik zou iig nooit het modem zover van het isra af plaatsen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16
milo526 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:04:
Wij huren de 1e verdieping van een 4 verdiepingen tellend kantoor pand.
Het isra punt (een meervoudig israpunt) bevindt zich op de 4e verdieping.
Dat is bijzonder. Het komt echter maar zelden voor dat KPN op een verdieping een ISRA maakt.
Meestal komen ze niet verder dan de begane grond of de kelder.

Zitten er niet meerdere ISRA's in het gebouw?

Spel en typfouten voorbehouden

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

FredvZ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:22:
[...]

Dat is bijzonder. Het komt echter maar zelden voor dat KPN op een verdieping een ISRA maakt.
Meestal komen ze niet verder dan de begane grond of de kelder.

Zitten er niet meerdere ISRA's in het gebouw?
Niet helemaal waar, soms, bijv nu bij FTTO leggen ze de FTU ook neer waar de klant het vraagt, al is dat op een verdieping hoger. Bij FTTH daarintegen niet.

• FredvZ
  • Laatst online: 00:16
CrankyGamerOG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:28:
Niet helemaal waar, soms, bijv nu bij FTTO leggen ze de FTU ook neer waar de klant het vraagt, al is dat op een verdieping hoger. Bij FTTH daarintegen niet.
We hebben het hier over koper en "meestal" sluit niet uit dat het voorkomt ;)
In de 25 jaar dat ik nu zakelijke internet/netwerkverbindingen maak ben ik maar zelden een koper ISRA punt hoger dan de begane grond gezien. De keren dat er wel eentje op een verdieping aanwezig was, was in gebouwen met meerdere ISRA's.

Spel en typfouten voorbehouden

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 19:48

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Klassiek.. een antieke kabel in de grond waar een antiek (xDSL) signaal overheen gaat waarschijnlijk honderden meters of kilometers lang is geen probleem maar een interne (moderne) kabel van 100 meter is opeens de reden voor alle problemen.
Gewoon negeren, modem lekker op verdieping 4 plaatsen, eigen router op je eigen verdieping en alles buiten "verdieping 1" als unsafe beschouwen.
Idealiter DSL modem in bridge, desnoods uit pure armoede een Experiabox of FRITZBox. Afhankelijk van het type kabel sm/mm moet je even de juiste transceivers/media converters gebruiken maar dan ben je er wel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MasterL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:31:
Klassiek.. een antieke kabel in de grond waar een antiek (xDSL) signaal overheen gaat waarschijnlijk honderden meters of kilometers lang is geen probleem maar een interne (moderne) kabel van 100 meter is opeens de reden voor alle problemen.
Ja, dat dus inderdaad. Zolang je dat met goede kabel doet maakt dat echt niet zo heel veel uit. Korter is beter maar als 't niet anders kan dan moet 't zo. Dat hele "MOET BIJ DE IS/RA MET DE BIJGELEVERDE KABEL" verhaal is er alleen maar omdat mensen anders bij wijze van spreken hun modem thuis met stukken ijzerdraad verbinden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, heb ooit eens een ISRA met welgeteld 11m Cat5E verlengd en ben van 16 naar 11Mbps gegaan (ADSL2+). Het doet je snelheid geen goed.

Ik zou niet kloten ermee, er ligt hier glas, zoek uit wat voor en gebruik dat gewoon. Een unsupported en mogelijk technisch slechtere situatie creeren puur omdat je niet bekend bent met glasvezelverbindingen zou beetje jammer zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• milo526
Zoals beloofd nog een update vanaf mijn kant.

We hebben toch nog een cat5e kabel gevonden welke vanaf de patchkast van de 4e verdieping naar de 1e verdieping liep. Deze werd vroeger gebruikt voor een intercom getuigende de labeling, maar deze intercom is er niet meer. De kabel was op de 1e verdieping afgeknipt en deze heb ik daarom vrijdag niet kunnen testen. Vandaag had ik meer gereedschap mee waardoor ik heb kunnen bevestigen dat deze kabel nog werkt.
We hebben het model nu op de 4e verdieping geplaatst met zo'n 2 meter kabel naar het ISRA punt, vanaf het modem gebruiken we de intercom kabel om naar onze eigen verdieping te gaan waar we het internet kunnen gebruiken. We halen nu een vrij stabiele 180/50Mbps waar ik niet ontevreden over ben.

Voor degene die geïnteresseerd waren in het ISRA punt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvNFdmDhziPMUjC1MoybKGszqu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKHmAQFmakicGnH2i8TUMrCK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Zsp-Z387-GMBEWrj4gjBHAwfYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTfnwVPWfqDRuBToqTQgTBOF.jpg?f=fotoalbum_tile
En als iemand mij nog wat bij wilt leren over glasvezel verbindingen ben ik alsnog wel geïnteresseerd wat er nodig zou zijn om dit alsnog over glas werkend te krijgen.
De patchkast op de 4e verdieping bevat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_oy8NVkyWZMixBjlVOWZQm9LwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25wbzxWqv9cLYNYrWsa2Qu7H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naFJdI6yFS0ANZ2uIbEWZTMfngI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXsxjLPPIo1sKzdvS8LM7pye.jpg?f=fotoalbum_tile
De patchkast op de 1e verdieping heeft 2 patch panelen voor glas de eerste zit aan de voorkant van de patchkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxE0wWNuWBWXDfOxolABVyj3JC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIbOPBs8qH4ZKnnWi9KzNAOs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kywZBYg9ikJTkxUXG15SMukJUz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhwAr277fopvZGi97oImWVk6.jpg?f=fotoalbum_tile
De andere aan de achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wNrofF42ithfMyZcP39KKMi-rI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se4EDkO33oOqpEIWzx69sygr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxNO7tqISKsdvmNkERNPabGF78A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgS9tYg9xaD3bU9t8BaaelTf.jpg?f=fotoalbum_tile
Er lijkt geen directe verbinding in onze patchkast tussen deze twee glas patch panelen.
Ik vermoed dat het patch paneel aan de voorkant voor een eventuele verbinding via eurofiber in, hier gaat namelijk een dikke groene kabel in, deze vinden we ook in de meterkast op de begane grond waar hij gelabeld is als eigendom van eurofiber. Het patch paneel aan de achterzijde heeft een relatief dunnere zwarte kabel welke erin gaat; deze lijkt van dezelfde kleur en hetzelfde formaat als de glasvezel kabel die uit het patch paneel op de 4e etage komt.

• Shinji
  • Laatst online: 22:27
Will_M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:58:
[...]

Nooit geen issues mee gehad van welke provider dan ook, we voegden ongeveer 1 a 1,5km aan koper toe naar allerlei derde partijen zodat ze eigen internet aansluiting konden krijgen. Derde partijen keken vaak wel zuur als er van hun 100mbit vdsl maar 6mbit overbleef maar dat hadden we ze van te voren kunnen vertellen. Was vaak dus wel een issue met originele profiel dus we moesten de providers vaak vertellen het langzaamste er op te zetten en dan werkte het wel.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 19:48

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
milo526 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:47:
En als iemand mij nog wat bij wilt leren over glasvezel verbindingen ben ik alsnog wel geïnteresseerd wat er nodig zou zijn om dit alsnog over glas werkend te krijgen.
De patchkast op de 4e verdieping bevat het volgende:
[Afbeelding][Afbeelding]
De patchkast op de 1e verdieping heeft 2 patch panelen voor glas de eerste zit aan de voorkant van de patchkast:
[Afbeelding][Afbeelding]
De andere aan de achterkant:
[Afbeelding][Afbeelding]
Er lijkt geen directe verbinding in onze patchkast tussen deze twee glas patch panelen.
Ik vermoed dat het patch paneel aan de voorkant voor een eventuele verbinding via eurofiber in, hier gaat namelijk een dikke groene kabel in, deze vinden we ook in de meterkast op de begane grond waar hij gelabeld is als eigendom van eurofiber. Het patch paneel aan de achterzijde heeft een relatief dunnere zwarte kabel welke erin gaat; deze lijkt van dezelfde kleur en hetzelfde formaat als de glasvezel kabel die uit het patch paneel op de 4e etage komt.
Dit zijn niet dezelfde patchpanelen.
Zoals je zelf al zegt is het "moderne" patchpaneel waarschijnlijk inderdaad van Eurofiber. Dit is het single-mode/gele kabel/SC connectoren model.
Die andere met de ST connectoren is multimode zo te zien, dit is wel een oude kabel ik gok OM1 of OM2. Deze riser kabels zag je vroeger wel als inderdaad interconnect tussen gebouwen of verdiepingen. Soms zijn deze kabels nog verassend bruikbaar.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, met OM1 of 2 kun je 10GBase-SR doen (zij het maar tot 33m met OM1); 1000BASE‑SX kan honderden meters ver erover en zou puur voor deze internetverbinding toereikend moeten zijn; optics daarvoor zijn nagenoeg gratis te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 06-01-2026 10:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Shinji schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Nooit geen issues mee gehad van welke provider dan ook, we voegden ongeveer 1 a 1,5km aan koper toe naar allerlei derde partijen zodat ze eigen internet aansluiting konden krijgen. Derde partijen keken vaak wel zuur als er van hun 100mbit vdsl maar 6mbit overbleef maar dat hadden we ze van te voren kunnen vertellen. Was vaak dus wel een issue met originele profiel dus we moesten de providers vaak vertellen het langzaamste er op te zetten en dan werkte het wel.
Mooi praatje, maar je begint met geen issue, en daarna dat er maar x mbit overbleef.
En de issues komen pas NADAT er iets mis gaat.
Een zichzelf respecterende partij legt dit niet zo aan, en gaat met de klant om tafel om het beter in te richten.

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-01-2026 10:27 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

FredvZ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:35:
[...]

We hebben het hier over koper en "meestal" sluit niet uit dat het voorkomt ;)
In de 25 jaar dat ik nu zakelijke internet/netwerkverbindingen maak ben ik maar zelden een koper ISRA punt hoger dan de begane grond gezien. De keren dat er wel eentje op een verdieping aanwezig was, was in gebouwen met meerdere ISRA's.
Ik doe nu ook al (pak en beet) 25 jaar zakelijke verbindingen, en maak juist heel vaak mee dat ISRA punten hoger dan begane grond zitten, grappig hoe onze ervaringen afwijken van elkaar :+

• Shinji
  • Laatst online: 22:27
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Mooi praatje, maar je begint met geen issue, en daarna dat er maar x mbit overbleef.
En de issues komen pas NADAT er iets mis gaat.
Een zichzelf respecterende partij legt dit niet zo aan, en gaat met de klant om tafel om het beter in te richten.
Minder performance is geen issue, want dat is gewoon te verwachten als je kabellengte toevoegd. Net als je met je ISRA op 200m van centrale zit of 1,5km heb je ook een performance verschil.

Het was historisch zo gegroeid, en de enige manier om op dat moment een internet voorziening te kunnen leveren aan derde partijen op campus.

Later zijn we eigen 'provider' gaan spelen en hebben zelf contracten opgesteld, en elke derde partij eigen public IP gegeven. Uiteraard de betere oplossing.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Shinji schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Het was historisch zo gegroeid, en de enige manier om op dat moment een internet voorziening te kunnen leveren aan derde partijen op campus.

Later zijn we eigen 'provider' gaan spelen en hebben zelf contracten opgesteld, en elke derde partij eigen public IP gegeven. Uiteraard de betere oplossing.
Kijk dit zijn de betere verhalen. En dat historisch zo gegroeid kom ik maar al te vaak tegen :o

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-01-2026 10:36 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:54
dion_b schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:05:
Mwoeah, heb ooit eens een ISRA met welgeteld 11m Cat5E verlengd en ben van 16 naar 11Mbps gegaan (ADSL2+). Het doet je snelheid geen goed.

Ik zou niet kloten ermee, er ligt hier glas, zoek uit wat voor en gebruik dat gewoon. Een unsupported en mogelijk technisch slechtere situatie creeren puur omdat je niet bekend bent met glasvezelverbindingen zou beetje jammer zijn.
Cat 5e is dan ook niet de juiste kabel. Hiervoor moet je een "biggel" (binnengeleiding) kabel gebruiken wat eigenlijk gewoon een stergroep is.
Pagina: 1