• Elvisdehamster
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-01 19:22
Ik schiet nu met een sony rx 10iv als teleoplossing om vogels te schieten.
En ook een fujifilm x-t2 voor macro en stadsfotografie, de beelden zijn erg mooi uit deze camera.
Echter na enkele jaren gebruik blijven er enkele zaken me storen aan deze camera.
De ergonomie is voor mij ondermaats, ik heb veel gewrichtsklachten door een auto-immuunziekte.
Waar ik met de zwaardere sony best goed overweg kan is de fuji een drama. ik heb al 2 grips geprobeerd en het blijft tegenvallen.
Ook is er een stipje onder het sensorglas die niet te verwijderen is, bij diafragma's vanaf f8 is dit op elke foto te zien.
Ik schiet veel macro met de fuji en een laowa lens, dus zit vaak op f8-f11.
Ik heb de nieuwere fuji's al in mijn handen gehad en ze voelen erg goedkoop aan t.o.v. de xt2.
Ik zou de xs20 nog overwegen maar die heeft last van overhitten blijkbaar.

Nu denk ik aan een upgrade van de fuji, en dan is de vraag bij fuji blijven of een ander systeem.
Liefst had ik ibis en een lichte set met ergonomie zoals de sony.

Ik heb ondertussen de canon/nikon en sony opties bekeken. Het aanbod lenzen valt erg tegen bij canon en nikon in de aps-c lijn. Nikon heeft geen ibis, de r7 van canon wel maar qua lenzen niet te best. De sony heeft de zoeker links.

Toen viel mijn oog op het mft systeem van panasonic, namelijk de g97.
Echter zijn er allemaal doemberichten over het mft systeem, hoeveel geloof moet ik hier aan hechten?

Om system heb ik niet zoveel vertrouwen in gezien er een investeringsmaatschappij die gaan doodknijpen denk ik.

Is het wijs om nu nog te investeren in micro four thirds? Zien jullie andere opties?

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-01 16:24
Gezien je fysieke klachten zou ik een camera aanraden die goed in je handen ligt. En als de Fuji x-s20 fijn in je hand ligt en de Lensen er op kunnen, wat wil je nog meer.
Anders zou ik naar een goede camera winkel gaan en daar meerdere vasthouden en vragen welke ze kunnen aanbieden met de lenzen die je wil gebruiken.

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:03
Welke doemberichten over MFT bedoel je precies?

• Elvisdehamster
psfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:20:
Gezien je fysieke klachten zou ik een camera aanraden die goed in je handen ligt. En als de Fuji x-s20 fijn in je hand ligt en de Lensen er op kunnen, wat wil je nog meer.
Anders zou ik naar een goede camera winkel gaan en daar meerdere vasthouden en vragen welke ze kunnen aanbieden met de lenzen die je wil gebruiken.
Ik heb wat over de camera gelezen en las hier en daar berichten over overhitten bij gewoon foto's nemen.

• Elvisdehamster
nr.004 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:53:
Welke doemberichten over MFT bedoel je precies?
Panasonic focust zich nu op fullframe, en OM System is dus het enige merk die nog aan ontwikkeling van het systeem doet.

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-01 16:24
Je geeft probleem aan bij verschillende camera merken, maar je schrijft niet wat je zoekt en wat je budget is.

Je wilt ibis en een lichte camera die ergonomisch fijn is.
Wat wil je nog meer? Full frame, aps-c, wat voor soort lenzen wil je erbij kopen, wat is je budget, nieuw of tweedehands...

Ben je al bij een camera winkel geweest om verschillende merken/ modellen te proberen? Daar kun je zien welke (met de juiste lens) fijn in de hand ligt en welke je snapt qua menu.

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:03
Elvisdehamster schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:17:
[...]

Panasonic focust zich nu op fullframe, en OM System is dus het enige merk die nog aan ontwikkeling van het systeem doet.
Ik weet niet in hoeverre ik dat een doemverhaal zou vinden. Het huidige aanbod aan lenzen en materiaal is al zeer veelzijdig en lijkt goed toegerust op jouw voorkeursgenres. Ik zou MFT dan ook nog niet afschrijven.

Zeker op gebied van de macrofotografie is MFT het overwegen waard. De M.Zuiko 90mm en 60mm objectieven hebben een fantastische prijs/kwaliteit-verhouding. Ook voor vogelfotografie heeft MFT het voordeel dat je door de cropfactor wat minder gewicht aan lenzen mee hoeft te sjouwen. Maar in weinig licht kan de kleinere sensor een probleem zijn.
Pagina: 1