Koel-vriescombinatie (inbouw) vervangen door losstaand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
Op dit moment hebben wij in onze bestaande keuken een inbouw vries-koelcombinatie in gebruik.
Omdat wij meer vriesruimte willen gebruiken overwegen wij om deze inbouwcombinatie te vervangen door een losstaande vries-koelcombinatie.
Geen problemen zou ik in eerste instantie denken maar op één punt heb ik toch mijn bedenkingen….

De huidige combinatie zit in een kast van 60cm breed welke links tegen de aanrecht / keukenkasten is bevestigd en rechts strak tegen de muur is geplaatst.
De eventuele nieuwe combinatie zal ook 60 cm breed zijn en dus strak tussen de aanrecht / keukenkastjes en de muur komen te staan.
De deur van de huidige inbouwcombinatie opent naar rechts en komt tegen de muur aan welk wij graag zo zouden willen houden. Dit gaat net zodat wij de vriesláden net uit de vriezer kunnen verwijderen.
Nu vraag ik mij echter af of dit bij een losstaand model geen problemen oplevert als de de deur naar rechts opent….

Scharniert de deur niet te ver naar buiten zodat de deur tegen de wand aanloopt en dus misschien maar half open kan?
Iemand ervaring hiermee?

Alle reacties

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
60cm gaat niet passen.
Ik vind het al knap dat je inbouw open kan (ivm deurgrepen).
Alleen een 55cm vrijstaanda zou mogelijk zijn.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:39
Ik heb een dergelijke vervanging gedaan (60 cm inbouw -> 60 cm vrijstaand), en dat werkt met een paar beperkingen.

Of het past of niet hangt vooral af van de plaats van het scharnierpunt van de deuren van de nieuwe koelkast, en van de speling van de lades (kun je ze openen met de deur op 85°?). Check dus in de praktijk met een wand ernaast of de deuren zo ver open kunnen dat je de lades kan openen. Dit zal niet voor elke koelkast hetzelfde zijn. Heeft een koelkast uitstekende handgrepen, dan kan de deur minder ver open.

De nadelen:
- de achterzijde van de koelkast sluit niet aan op de muur (heb ik op een andere manier afgedicht)
- als ik de deur helemaal open (voor het openen van een lade), bedien ik de lichtschakelaar.
- ik kan de "koelkastplanken" niet uitnemen (de deur moet dan verder open dan 90°), dus die reinig ik nu in situ.

Omdat de koelkast dieper is dan het aanrecht, kan ik de laatste nadelen oplossen door de draairichting van de deur te wisselen, maar zo belangrijk vind ik deze nadelen niet.

• srna513006
Helder tot nu toe….
Normaliter zou ik een dergelijke combinatie via het Internet kopen maar dan kun je een aantal details niet beoordelen.
Dus zou ik in een winkel eerst even de juiste combinatie moeten uitzoeken en dan zijn de genoemde tips uiteraard van grote waarde.
Ben ik nog wel even bezig.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-01 20:24
Als alternatief kun je ook nog overwegen om de meubelpanelen van je huidige koel-/vriescombinatie aan elkaar te maken een een 1-deurskoelkast te plaatsen (al dan niet met een klein vriesvakje achter de deur) en een losse vriezer in de schuur/garage/bijkeuken/zolder te plaatsen.

• srna513006
@niels132 , dat begrijp ik maar wij wonen in een appartement en hebben geen ruimte om ergens een losse vrieskast te plaatsen.
Ons voornemen is juist gebaseerd om meer vriesruimte te verkrijgen

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-01 20:24
Ah dan valt die optie weg inderdaad :)

Volgens mij opent de deur van vrijstaande Liebherr koelkasten binnen kastbreedte en hebben zij ook apparaten zonder uitstekende handgreep. De laden etc. zijn bij die 90 graden deuropening gewoon te gebruiken. Maar het is even geleden dat ik me hier in verdiept heb, dus misschien dat er inmiddels ook andere opties zijn.

• srna513006
Ok, goede tip, daar ga ik dan op zoek…

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:05
niels132 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:44:
Ah dan valt die optie weg inderdaad :)

Volgens mij opent de deur van vrijstaande Liebherr koelkasten binnen kastbreedte en hebben zij ook apparaten zonder uitstekende handgreep. De laden etc. zijn bij die 90 graden deuropening gewoon te gebruiken. Maar het is even geleden dat ik me hier in verdiept heb, dus misschien dat er inmiddels ook andere opties zijn.
Moet je inderdaad even goed kijken welk model dat is. Want wij hebben een Liebherr vrijstaande (vorig jaar gekocht) en die heeft behoorlijk dikke deuren en die steken dus wel uit aan de zijkant. Als je deze direct tegen een muur plaatst zul je de deur niet kunnen openen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• DJMaze
  • Niet online
Genoeg keus

categorie: Koelkasten

[ Voor 57% gewijzigd door DJMaze op 08-01-2026 10:22 ]

• srna513006
Ja, dat de keuze aan vries-koelcombinaties groot is mag duidelijk zijn.
Maar hoe vind ik daarin dan de juiste combinatie waarbij de deuren van de combinatie dan binnen de breedtemaat van 60cm openen?

• DJMaze
  • Niet online
srna513006 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:45:
Maar hoe vind ik daarin dan de juiste combinatie waarbij de deuren van de combinatie dan binnen de breedtemaat van 60cm openen?
Als het goed is allemaal.
Het zijn apparaten van 55 breed (zoals in mijn eerste reactie), dus 5cm ruimte over.

Het zijn geen luxe paardjes. Die verkopen niet in 55 breed.

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 08-01-2026 15:29 ]

• srna513006
Aha, ik snap het…..👍
Als je de 81 gepasseerd bent duurt het soms even….😂

Ik had het over het hoofd gezien dat de selectie allemaal combinaties betrof van 55 cm breed.
Er staan trouwens uitvoeringen bij van Liebherr en AEG, dit zijn toch wel merken die mijn voorkeur hebben.
In elk geval bedankt, dat maakt de keuze wat eenvoudiger.
Pagina: 1