Kleine server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 10:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
0 - 800,-

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben opzoek naar een "kant-en-klaar" systeem of eigenbouw om een server op te tuigen voor mijn werk applicaties.
Hierop komen een aantal eigenbouw applicaties te draaien waarvan ik voorlopig de enige gebruiker ben (toekomst max 5 gebruikers).

Functie van de machine
Het draaien van twee hoofd applicaties voor lokaal gebruik.
- Nextjs applicatie voor productieplanning en inventory management. Deze is gekoppelt aan een PostgreSQL database.
- Daarnaast nog een klein deel als file server, maar dit is minder spannend. De data is zeer klein, en aan 1TB opslag zal ik nooit de max zien.

In de toekomst wordt dit nog uitgebreid met VM die een klant portaal draait. Maar ik verwacht niet dat er meer dan 2+ tijdelijke klanten in zitten te neuzen. En dit is geen belasting waarvan ik denk dat dit enig probleem gaat geven.

De virtuele machines zullen bestaan uit Ubuntu servers.
Deze wilde ik laten draaien onder Proxmox i.v.m. de voordelen van virtualisatie.
De server zal belangrijk zijn voor mijn werk omdat hier veel klant specifieke zaken in staan en de planning van werk en productie. Enkele uren downtime is geen probleem. Dagen downtime daarintegen wel.
Backups/syncs etc worden geregeld.

De thuisserver best buy guide is een goeie start. Maar daar kan ik de NVMe al niet in RAID zetten.

Na wat ik heb gevonden is dat dit prima op een Intel N100 bordje kan draaien. Maar i.v.m, de verschillende VM's en eventuele test omgeving is dit wellicht net niet genoeg? Daar twijfel ik over. Dus voornamelijk qua CPU performance ben ik benieuwd wat ik hiervan kan verwachten?

Alle reacties

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:55

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

5 gebruikers is niks
Maar wat ik niet begrijp waarom je meerdere ubuntu servers zou willen? Dan heb je inderdaad proxmox nodig en wordt het geheel nogal groot. En misschien te groot voor een N100.
Mij lijkt het logischer om proxmox weg te laten en gewoon eenmaal ubuntu server.
En dan alle apps in DTAP vormen in losse docker containers. Ook postgress.
Dan is die N100 geen probleem. Wel oppassen dat je voldoende RAM koopt.

weet het niet meer

• timskiej
Dat is een goed punt.
Ik ben zelf al een tijdje uit dit soort stof. En was al aan het onderzoeken of ik iets met docker kon. Ik zal hier nog verder naar kijken.

De reden om het in een VM te zetten (of het er nou 1 of meerdere zijn). Is omdat ik de VM makkelijk over kan zetten naar een ander systeem en online kan zetten. Mocht er iets zijn met de hardware.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat kan in principe ook prima met containers, mits je netjes werkt met volumes. Die volumes koppel je aan een lokaal pad op je server en die kun je dan back-uppen.
Het aftrappen doe je met compose bestanden, waar dan weer je basisconfiguratie in staat, ook die files back-up je zodat je ze makkelijk opnieuw kunt aftrappen.

Let wel dat je zoals op elk enkelvoudig systeem een poort (bijv. 443 voor https) maar aan één container tegelijk kunt geven, anders moet je even een extra container met een reverse proxy ervoor zetten (bijv. nginx proxy manager of traefik), waarmee je gelijk je certificaten regelt.

Maar als dat comfortabeler is, is Proxmox ook een volledig valide oplossing. Overschat alleen niet hoe traag een N100 kan zijn zodra deze door zijn turbo timers heen is en op baseclock gaat sukkelen.

Ik vond het in mijn homelab met een paar Linux VM’s en 32GB te traag onder belasting, dus heb ik die server dedicated Plex bak gemaakt met bare metal Debian. Dat loopt dan weer als een tiet ;)

Als je dus de Proxmox route op wil, neem dan wat snellers. Een i3 / Ryzen 3 is snel zat en kan met het juiste bordje ook nog ECC.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• timskiej
Helder! Bedankt voor jullie input

• SanderVaD
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:12
Ik heb net die server uit de best buy guide neergezet. Draai er nextcloud en pihole op. Allebei in docker containers.

Ik gebruik het slot voor een ssd met het ubuntu server erop. Daarnaast 2x 4tb voor data waarop ik ZFS mirror heb. Werkt prima. Begrijp ik goed dat je 1 schijf wilt gebruiken? Met de wens slechts enkele uren downtime te hebben kan dat, mits je backups ook daadwerkelijk binnen enkele uren weer helemaal operationeel zijn. Zeker bedrijfsmatig zou ik voor iets robuusters gaan. Downtime komt natuurlijk als het je helemaal niet uitkomt, en zo spannend zijn twee kleine schijven in mirror niet.

Had zelf nooit met docker gewerkt. Mijn grootste les is altijd met docker compose bestanden werken zodat je configuraties vastliggen en je niet hoeft te gissen wat je ooit precies voor command gebruikte je containers op te starten. Been there natuurlijk ;)

Succes!
Pagina: 1