Radiatoren klein beetje dicht op zolder bij een warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moestuinjan
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-01 11:02
We komen zelden op de twee slaapkamers op zolder waar de radiatoren geheel open staan ( goede doorstroming). Kunnen deze wat geknepen worden?

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon helemaal dichtdraaien (op de vorst-preventie-stand, meestal een sneeuwvlokje)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:54
Waterzijdig inregelen, zodat alles maximaal open staat en daarna de plaatsen waar je lagere temperatuur wil, in kleine stapjes knijpen tot temperatuur die je wil. Houdt wel rekening met doorstraling naar andere verdiepingen. Dus zeker niet helemaal dicht, tenzij er zoveel isolatie tussen je verdiepingen zit dat temperatuur verschillen er niet voor zorgen dat je beneden harder moet stoken omdat boven dicht staat.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Afgifte is alles bij een warmtepomp. En dan bedoel ik alles.

Het warmteverlies naar een onverwarmde ruimte is aanzienlijk. Daarom wordt het op je zolder ook niet steenkoud als je de boel uit zet... maar de wél verwarmde ruimtes moeten harder werken, dus moet je een hogere Ta gaan toepassen.

Bijna altijd levert alles gelijkmatig verwarmen een lager energieverbuik op:
JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ta kost 2% per graad. Draai 10% van je afgifte dicht... hoppa... Meer extra elektraverbruik dan dat je met iets lager verlies terugwint.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 04-01-2026 10:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-01 19:55
Ik heb dat hier ook ontdekt. Ik heb vloerverwarming en radiatoren. De lus waar de radiatoren op zitten had een te hoge retourtemperatuur. Nadat ik een extra radiator in een ongebruikte kamer open had gezet draaide de warmtepomp veel beter.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y