Oplossing geluidsoverlast buren, schurende stoelen op PVC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rinkeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-01 13:36
Hallo mede-Tweakers,

Ik woon in een hoekwoning met naast mij een druk gezin. De isolatie tussen onze huizen is minimaal: feitelijk alleen een betonnen muur, in ieder geval geen spouwmuur of isolatie.

Het probleem waar ik tegenaan loop, is dat hun nieuwe stoelenset voor mij ongelooflijk veel kabaal maakt door het hele huis. Het is een combinatie van een extreem schurend en toeterend geluid. Ik heb ze er nu tweemaal op aangesproken, gisteren iets serieuzer, en ze staan wel, aarzelend en terughoudend, open voor goede suggesties.

Het gaat om een PVC-vloer, mogelijk aan het beton vastgelijmd, waardoor het geluid zo ver doortrekt en misschien zelfs wordt versterkt. Het geluid is bij mij veel erger dan bij hen. Ze hebben al vilt onder de poten, maar dat mag niet baten. Wieltjes willen ze niet, want kan vloer beschadigen.

Hebben jullie ervaring met een sluitende oplossing? Bij voorkeur geluidsvrij. Het is helaas een grote stressbron momenteel, dus alle goede suggesties zijn ontzettend welkom.

Voor nu heb ik een setje Scratch No More besteld, die ik eerst zelf thuis ga proberen. Waarschijnlijk probeer ik ook nog een oplossing met Teflon.

Alvast bedankt voor jullie tijd

[ Voor 4% gewijzigd door rinkeb op 04-01-2026 09:24 ]

Alle reacties

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:08
Zijn het niet gewoon leefgeluiden waar je mee zult moeten leven?

• rinkeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-01 13:36
nachtnet schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:29:
Zijn het niet gewoon leefgeluiden waar je mee zult moeten leven?
Daarvoor is het voor mij een te grote stressbron. Rennende kinderen, klappende deuren, bonken op de trappen, dat gaat er nog wel in, maar dit probleem lijkt mij nog wel op te lossen.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je geluidsvrij wilt wonen dan zal dat waarschijnlijk niet gaan lukken op deze locatie. Bij een betonnen scheidingsmuur (dus zonder spouw) weet je dat je voor een groot deel afhankelijk bent van voldoende massa om het geluid te dempen, al dan niet in combinatie met een extra geveerde massa (zwevende dekvloer). Aan de massa van de constructie zal je weinig meer kunnen doen, en ook het aanpassen van de dekvloer zal in de meeste gevallen een (te) grote stap zijn. De vloerafwerking zelf heeft ook invloed; er zal een verschil zitten in doorgifte energie/contactgeluid tussen tapijt/pvc/tegels (idem voor wandafwerking), echter kun je naar mijn mening niet verlangen van de buren dat ze de vloerafwerking aanpassen (immers; de hinder die een individu ervaart volgt primair uit de aard van de bouwmethode, en dus de aard van de woning).

Wat resteert is het proberen aanpakken van de bron met dempers die schuif- en stootgeluiden reduceren (vilt onder poten, bureaumatten onder bureaustoelen, dempers onder machines, etc.). Hiermee kun je de de contactgeluiden iets reduceren, maar volledig weg zal het niet gaan. Niet om het te bagatelliseren, maar allicht wen je op den duur aan een deel van de contactgeluiden. Zelf woon ik op een locatie met redelijk veel omgevingsgeluiden welke ik in de loop der tijd amper meer hoor (en nee, ik ben nog niet toe aan een gehoorapparaatje :+ ).

Veel succes met de situatie, ik kan mij voorstellen dat sommigen geluiden van buren als storend kunnen ervaren. :(:)

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

rinkeb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Daarvoor is het voor mij een te grote stressbron. Rennende kinderen, klappende deuren, bonken op de trappen, dat gaat er nog wel in, maar dit probleem lijkt mij nog wel op te lossen.
Als die leefgeluiden zo erg zijn, zou het probleem in je huis huis kunnen zijn.

Heb je laminaat gelegd, en niet goed geacclimatiseerd, en de vloer is uitgezet en ligt het nu tegen de muur aan, dan heb je van je vloer een klankkast gemaakt :P

Als je laminaatvloer waterschade heeft, en bol is gaan staan, heb je exact het zelfde euvel. Rol eens een muntje of een knikker over je laminaat heen, als het dof klinkt, is het niet bol. Als het op sommige plekken hol klinkt, dan ligt het aan je eigen vloer.

Ik zou eens kijken of het probleem niet in je eigen huis is, want rennen op de trap, en het horen van deuren kan namelijk nooit liggen aan een PVC-vloertje of zeil.

Ey!! Macarena \o/

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aan de woning zul je inderdaad weinig aan kunnen veranderen, maar er is een oplossing tegen schurende stoelen.
Silent Socks.
https://www.akoestiekwink...oestische-stoelpootsokken

Dit is dikker en zachter dan vilt. Bij mij werkt het goed met mijn keramische vloer.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:51
Als de stoelen zo'n schurend geluid maken dan lijkt me de vilt niet heel effectief. Zou iets anders onder de pootjes aanraden, dat zal ook beter voor de vloer zijn.

Ik zou wel op je eigen houding letten. 'serieus aanspreken' omdat mensen hun stoelen gebruiken zal bij de gemiddelde mens onredelijk overkomen. Ook komen met onrealistische suggesties zoals wieltjes onder de stoelen gaat dit niet helpen.

[ Voor 42% gewijzigd door SCIxX op 04-01-2026 10:18 ]

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Ja het is makkelijk zeggen dan verhuis je maar, want waar moet je naar toe.
Het lijken mij leef geluiden, en die horen er wel bij.
Is het trouwens huur of koop? Bij sommige woningbouwverenigingen is een degelijke ondervloer een plicht. Maat volgens mij (en een snelle check bij AI) is dat met koopwoningen niet verplicht. Geluids overlast daar in tegen wel, maar leef geluiden valt daar niet onder.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat je zou kunnen voorstellen is dat je zelf dikker vilt koopt, en vraagt of dat onder de poten mag. Want vilt van 2mm geeft nog steeds schrapend effect, omdat de poot vaak schuin gehouden wordt, en je alsnog stukje hout op de vloer hebt.
Als jij vilt van 5 mm koopt en op maat knipt in dezelfde vorm als de poot, dan is het geluid alweer wat minder.

Vilt kost misschien een tientje voor alle stoelen in huis... Op het moment dat jij het al gekocht hebt is drempel minder hoog :), want de noodzaak ligt bij jou, niet bij hun.

Ps, volgens de wet mag geluid mag niet boven 45 dB(A) komen als het buren lawaai is, of 59 dB(A) bij contactgeluid. Weet dus dat je buiten goodwill de buren niet kan dwingen. Naar een verhuurder stappen heeft niet heel veel nut... Of ze moeten HEEL hard schrapen. (60 dB(A) is ongeveer iemand die telefoongesprek voert op 1 meter afstand van jou)

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 04-01-2026 10:42 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:30
rinkeb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:06:Het geluid is bij mij veel erger dan bij hen. Ze hebben al vilt onder de poten, maar dat mag niet baten. Wieltjes willen ze niet, want kan vloer beschadigen.
Als viltjes al een geluid geven dat door jouw hele huis te horen is, dan zou ik maar niet aan die wieltjes beginnen.
Ik vind het wel gek dat het bij jou veel meer geluid geeft. Hebben zij hun inrichting zo dat het geluid al wordt geabsorbeerd? Dus kleden op de vloer, gordijnen etc? En hoe zit dat dan bij jou? Kan het zijn dat juist door jouw inrichting geluiden veel harder binnenkomen en weerkaatsen?
Ik zou zelf ook denken aan wandisolatie, maar ik zou vooral willen begrijpen waarom het bij jou harder klinkt dan bij de buren zelf. (En is dat ook de ervaring van de buren?)

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:28
Wij hebben een soort skatewieltjes onder de eettafelstoelen. Die zijn geluidloos en heel zacht waardoor ze vloer absoluut niet beschadigen. Ze bevielen zo goed dat wij ze ook onder de bureaustoelen hebben gedaan. Onder de eettafel zijn ze transparant kleurloos, en onder de bureaustoelen zwart.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Scratch No More werkt hier maar beperkt, ik heb vilt glijders van een ander merk. na een paar weken gaat het toch weer geluid maken. Wel minder erg dan diverse soorten viltjes van Amazon, die gaan korter mee.

Teflon wilde hier helemaal niet prettig schuiven.

Heb 1 stoel (Stokke Trip Trap) met een soort borsteltjes, ook van Scratch No More. Die gaat eigenlijk nog het beste, maar dat heeft wel weer impact op de vloer (er zit een licht relief in de vloer wat verdwenen is waar deze stoel staat).

Het is denk ik wel wat al gezegd is, het hoort er helaas bij. Uiteindelijk zal het gekuid wel wennen.

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 04-01-2026 21:39 ]

Pagina: 1