Omdat het ook hier de spuigaten uitloopt met dat rare Nimda gedoe, wil ik ieder uur alle ip-nummers die mij hebben aangevallen blocken in de iptables vuurmuur...
Als basis ben ik uitgegaan van een regel van Wizard_of_OS, alleen heb ik 'm even snel een beetje omgetoverd voor iptables...
Dit is nu het script:
Het staat in de cron.hourly...
Maar absoluut dat dit script verbeterd kan worden... Nu moet ik iedere keer eerst de oude toevoegingen wegpleuren voordat ik de nieuwe erin kan zetten, anders staan ze er dubbel in, wat niet ten goede komt van het overzicht...
En daar wil ik dus vanaf... Wie heeft daar een oplossing voor???
O, dat 1.2.3.4 is normaal een ander nummer, namelijk die van de gateway van mijn werk... Ik loop zelf nogal te rommelen en te klooien vanaf het werk op mijn bak thuis (opdracht van de baas
) en het zou niet fijn zijn als ik na een uur niet meer bij mijn doosje kan... xxx.xxx.xxx.xxx is mijn ip-je...
Als basis ben ik uitgegaan van een regel van Wizard_of_OS, alleen heb ik 'm even snel een beetje omgetoverd voor iptables...
Dit is nu het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| #!/bin/sh
# Delete eerst de nummers die staan in de acces_log
for i in `cat /var/log/httpd/access_log | grep scripts | cut -d" " -f1 | sort -u`;
do iptables -D INPUT -s $i -d xxx.xxx.xxx.xxx -j DROP;
done
# Voeg nu de nummers in dezelfde log weer toe aan de firewall, zo worden de nieuwe
# nummers ook in de vuurmuur toegevoegd.
for i in `cat /var/log/httpd/access_log | grep scripts | cut -d" " -f1 | sort -u`;
do iptables -A INPUT -s $i -d xxx.xxx.xxx.xxx -j DROP;
iptables -D INPUT -s 1.2.3.4 -d xxx.xxx.xxx.xxx -j DROP;
done |
Het staat in de cron.hourly...
Maar absoluut dat dit script verbeterd kan worden... Nu moet ik iedere keer eerst de oude toevoegingen wegpleuren voordat ik de nieuwe erin kan zetten, anders staan ze er dubbel in, wat niet ten goede komt van het overzicht...
En daar wil ik dus vanaf... Wie heeft daar een oplossing voor???
O, dat 1.2.3.4 is normaal een ander nummer, namelijk die van de gateway van mijn werk... Ik loop zelf nogal te rommelen en te klooien vanaf het werk op mijn bak thuis (opdracht van de baas
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...