Beeldresolutie TV verandert bij uitzetten PC monitor

Pagina: 1
Acties:

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:39
Ik heb een AMD Radeon RX 6750XT videokaart als vervanging van mijn oude GTX 1070Ti. Ik heb mijn Samsung TV via HDMI aangesloten op de GPU.
Ik gebruik vaak de optie om het beeld van mijn PC te dupliceren naar de TV en dan de PC monitor uit te zetten (resolutie is 1920x1080). Met de GTX 1070Ti had ik hier geen problemen mee, maar nu verandert de resolutie op de TV altijd als ik de monitor uitzet; de resolutie wordt vele malen kleiner (lijkt bv op 800x600).
Wat daarbij ook nog eens het geval is, is dat de video die ik al gestart had nu niet meer wil afspelen; ik moet eerst de monitor uitzetten en dan via de TV het bestand opzoeken en hem vervolgens te starten.
Ik heb al zitten kijken in de instellingen van Windows 11 of ik iets wijzer kon worden, maar dat was niet het geval. Ook heb ik in de AMD Software: Adrenalin gekeken, maar ook dar werd ik niets wijzer van.
Met mijn oude GTX 1070Ti had ik deze problemen allemaal niet: ik kon gewoon mijn beeld dupliceren en gewoon mijn monitor uitzetten met behoud van dezelfde resolutie en ik kon gewoon video`s starten.

Kan iemand mij vertellen welke instellingen ik moet veranderen om hetzelfde te krijgen als ik de oude situatie?

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-01 07:58
Is het daadwerkelijk de resolutie of eerder de scaling die veranderd? Windows gaat van dupliceren naar alleen externe monitor zodra je de PC monitor uitschakelt, en normaal zou dit ook zo gaan op de 1070ti
Zover ik weet kan je dit gedrag niet heel makkelijk aanpassen, wat je zou kunnen doen is alvast de juiste bestand selecteren en dan met Win+P second screen only uitkiezen. Druk op enter en eventueel nog een keyboard shortcut voor fullscreen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Is de TV de primaire of secundaire monitor?

• CoolDude99
Secundaire monitor

• CoolDude99
@vrilly ik heb gelezen dat AMD niet op dezelfde manier werkt als Nvidia. Bij het uitschakelen van de monitor wordt kennelijk het EDID-signaal van de TV afgebroken, waardoor de resolutie of scaling totaal anders wordt. Een oplossing zou zijn het gebruik maken van een HDMI of DP Dummy Plug die je op de AMD GPU aansluit

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
En als je van de TV de primaire monitor maakt?

Heb hier ook AMD maar dit nog nooit meegemaakt.

• CoolDude99
Uszka schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:32:
En als je van de TV de primaire monitor maakt?

Heb hier ook AMD maar dit nog nooit meegemaakt.
Is het bij jou dan wel mogelijk om het beeld te dupliceren en de monitor uit te zetten met behoud van beeld op de TV?
Pagina: 1