Aankoop occasion advies

Pagina: 1
Acties:

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehands auto, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Daarnaast denk ik dat ik er ook net niet genoeg verstand van heb om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Dit is de situatie:

De auto zal vooral gebruikt worden voor 1 of 2 personen. Qua grootte zal een hatchback dus al wel genoeg zijn. Dus we vissen in het B segment denk ik zo.
Momenteel rij ik elke werkdag naar werk heen en weer. Dit is zo'n 50 km per dag. In een jaar kom ik aan zo'n 12K-15k kilometers.
Naar werk is vooral binnenwegen en N-weg. Snelweg kilometers rij ik ook. Sowieso eens per week 150 km retour. En ook ga ik een paar keer per jaar naar Duitsland voor boodschappen.
Ook ben ik van plan om eens met de auto op vakantie te gaan. Qua afstanden dan te denken aan Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië.
Ik denk aan een benzine ice of mild hybrid.
Mijn budget is €15K-€20K. Kan eventueel ietsje opgerekt worden als dat echt het verschil maakt. Want pff, wat zijn auto's duur geworden. Maarja, wat niet? 8)7
Maar goed, daarmee zou ik dus een B segmeter moeten kunnen kopen van hooguit een paar jaar oud en weinig kilometers lijkt mij? Ik hoop er dan vele jaren mee te kunnen doen, met regulier onderhoud. Ik zoek dus wel ook naar betrouwbaarheid.
Het liefst koop ik bij een betrouwbare dealer, met bijbehorende goede voorwaarden.
Schakel of automaat is beiden prima.

Ik vind de Renault Clio een erg mooie wagen. Zoiets als dit:
https://www.zeeuwenzeeuw....cruise-control-124563208/
Deze lijkt mij erg rijk uitgerust voor de prijs; stuur- en stoelverwarming, stoffen interieur enz. Wel slechts 91pk.
Maar hoe is de betrouwbaarheid van deze Renaults? Vooral de verhalen van vroeger over slechte betrouwbaarheid van Franse auto's zijn bij mij blijven hangen eigenlijk.
Hoe is die betrouwbaarheid nu? Motorisch, elektronisch enz.

Een goedkopere uitvoering van dit model Clio zie ik eventueel ook als optie.

Of juist iets als dit:
https://stoerkarretje.nl/...amera-17-carplay-47872291
Heeft een sterkere 1.3 motor 131pk met 4 cilinders en automaat. Gaat wellicht langer mee dan de 3 cilinder turbo in de Clio hierboven? Maar wel import. Maakt dat veel uit? Deze dealer handelt daar voornamelijk in denk ik zo.

Verder heb ik ook gekeken naar:

-- Toyota Yaris Hybrid. Deze vind ik wel wat duur voor de afwerking en trim levels. Als ik voor deze ga, wordt het dus een wat duurdere trim. Het is wel een van de meest betrouwbare auto's op de markt? De basic versie vind ik niet mooi. En hoe is zo'n e-cvt nou qua geluid, zeker op de snelweg?
-- Toyota Yaris 1.5 ice
-- Mazda2 1.5 (e)SkyActive. Ik lees veel positiefs over de wegligging en atmosferische 4 cilinder. Maar wel meer rijgeluid.
-- Kia Rio/Hyundai i20
-- Kia Ceed/Hyundai i30. Eigenlijk gaat dit meer naar C segment geloof ik. Maar misschien wel een goede keuze binnen het budget?
-- Verder de good old VW Polo/Golf en Seat Ibiza. Mooie auto's, uitstekende wegligging. Maar lees dat deze qua betrouwbaarheid wel minder zijn dan bovenstaanden.

Verder lees ik dat 3 cilinder turbo's niet de levensduur hebben van een atmosferische 4 cilinder of zelfs 4 cilinder turbo?

Wellicht kan iemand zijn licht hier op schijnen en mij helpen?

Bedankt alvast! :*)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De Toyota is relatief duur omdat die zo betrouwbaar is én omdat je er bij Toyota dealer onderhoud gewoon 10 jaar garantie op krijgt. Kia doet dat vergelijkbaar met 7 jaar en de garantie is net zoals bij Toyota ook overdraagbaar. De garantie op Mazda is 6 jaar en is ook overdraagbaar. Hyundai biedt 5 jaar garantie en als laatste VAG is minder van de garantie en statistisch gezien ook minder van de betrouwbare auto's. Uit dit lijstje zou ik die dan puur op rationele gronden schrappen.

Een Mazda2 is tegenwoordig eigenlijk een Toyota Yaris met minder garantie en een ander logo. Die jij noemt is volgens mij een generatie terug. Is de wegligging zo belangrijk als je een B-segment koopt voor woon-werkverkeer of wil je en go-kart en/of meer rijbeleving? Dan kun je de Mazda overwegen, maar of die in een B-segment nu zo veel meer rijbeleving biedt dat vraag ik mij wel af.

Ik heb toevallig in de Yaris en in de Clio gereden, Clio is in alles lekker Frans. Het is een compleet andere auto dan de meeste B-segmenters dus je rijdt ook wat anders, maar het is ook weer .. Frans. Daarbij kijk je nu naar een handgeschakeld model terwijl de alternatieven de Toyota altijd automaat is en de Rio of i20 ook goed in automaat te vinden zijn.

Ik ben zelf destijds van een handgeschakelde Clio weggestapt naar een automaat en dat was ontzettend fijn. Puur op dit lijstje zou ik voor een Yaris gaan, heerlijk rijden met de ACC (volgens mij zelfs standaard op de Yaris van die generatie) en altijd automaat. Wil je wat goedkoper met iets meer risico neem je een handgeschakelde i20. Maar dat is puur op ratio, wil je mijn antwoord op emotie, kijk eens naar een Skoda Scala in een automaat met wat opties (ACC vind ik echt een must) en zit je nog in het budget met een wat hogere kilometerstand (meer dan de 30-60k die je in de links geselecteerd hebt als ik zo snel even kijk), maar heb je wel een auto tussen het B en het C segment in.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• cordonbleu
  • Niet online
True schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:18:
De Toyota is relatief duur omdat die zo betrouwbaar is én omdat je er bij Toyota dealer onderhoud gewoon 10 jaar garantie op krijgt. Kia doet dat vergelijkbaar met 7 jaar en de garantie is net zoals bij Toyota ook overdraagbaar. De garantie op Mazda is 6 jaar en is ook overdraagbaar. Hyundai biedt 5 jaar garantie en als laatste VAG is minder van de garantie en statistisch gezien ook minder van de betrouwbare auto's. Uit dit lijstje zou ik die dan puur op rationele gronden schrappen.

Een Mazda2 is tegenwoordig eigenlijk een Toyota Yaris met minder garantie en een ander logo. Die jij noemt is volgens mij een generatie terug. Is de wegligging zo belangrijk als je een B-segment koopt voor woon-werkverkeer of wil je en go-kart en/of meer rijbeleving? Dan kun je de Mazda overwegen, maar of die in een B-segment nu zo veel meer rijbeleving biedt dat vraag ik mij wel af.

Ik heb toevallig in de Yaris en in de Clio gereden, Clio is in alles lekker Frans. Het is een compleet andere auto dan de meeste B-segmenters dus je rijdt ook wat anders, maar het is ook weer .. Frans. Daarbij kijk je nu naar een handgeschakeld model terwijl de alternatieven de Toyota altijd automaat is en de Rio of i20 ook goed in automaat te vinden zijn.

Ik ben zelf destijds van een handgeschakelde Clio weggestapt naar een automaat en dat was ontzettend fijn. Puur op dit lijstje zou ik voor een Yaris gaan, heerlijk rijden met de ACC (volgens mij zelfs standaard op de Yaris van die generatie) en altijd automaat. Wil je wat goedkoper met iets meer risico neem je een handgeschakelde i20. Maar dat is puur op ratio, wil je mijn antwoord op emotie, kijk eens naar een Skoda Scala in een automaat met wat opties (ACC vind ik echt een must) en zit je nog in het budget met een wat hogere kilometerstand (meer dan de 30-60k die je in de links geselecteerd hebt als ik zo snel even kijk), maar heb je wel een auto tussen het B en het C segment in.
Bedankt voor je snelle reply!

De Skoda Scala zal eens naar kijken. Die ziet er goed uit en lijkt een beetje op de Kia Ceed. Echter is Skoda wel ook onderdeel van VAG toch? Dus qua betrouwbaarheid en kwaliteit vergelijkbaar met de VW en Seat?

Hoe bedoel je precies met dat de Clio lekker Frans is? Is dat positief of negatief? :P
Ik lees dat de 0.9tce en 1.0tce met handbak 5 wel problemen hadden, maar dat de 1.0tce met handbak 6 wel betrouwbaar zou moeten zijn.

Vond je de Yaris Hybrid beter dan de Clio? Ook op de snelweg?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37
M.b.t. betrouwbaarheid zou ik voor Toyota gaan. Kia lees ik ook goede verhalen

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
@cordonbleu ik zeg ook de Yaris Hybrid. Bewezen techniek, betrouwbaar, zuinig, 10 jaar garantie. Heel spannend is de Yaris wellicht niet, maar in de ruim 25 jaar dat ik Toyota rij heb ik de pechhulp nooit nodig gehad en dat lijkt me ook wat waard. En zoals @True al aan geeft krijg je een relatief volle auto voor (veel) minder geld dan wanneer je naar een VAG product kijkt. CC is volgens mij inderdaad standaard bijvoorbeeld, wel zo lekker op de snelweg.

Met betrekking tot het geluid van de CVT op de snelweg: op kruissnelheid hoor je 'm niet of nauwelijks. Ja, met stevig optrekken hoor je het kenmerkende jankende geluid, maar
a) je went er aan.
b) eenmaal op kruissnelheid is het echt muisstil.

Sowieso even een keer proefrijden en dan merk je dat het allemaal wel mee valt.

Join het GoT Pulse-Team!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cordonbleu schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:39:
[...]

De Skoda Scala zal eens naar kijken. Die ziet er goed uit en lijkt een beetje op de Kia Ceed. Echter is Skoda wel ook onderdeel van VAG toch? Dus qua betrouwbaarheid en kwaliteit vergelijkbaar met de VW en Seat?

Hoe bedoel je precies met dat de Clio lekker Frans is? Is dat positief of negatief? :P
Ik lees dat de 0.9tce en 1.0tce met handbak 5 wel problemen hadden, maar dat de 1.0tce met handbak 6 wel betrouwbaar zou moeten zijn.

Alles is relatief, als jij een jonge auto koopt van een jaar of 3-4 en je koopt er eentje die goed onderhouden is en je gaat er ook een jaar of 3-4, misschien 5-6 mee rijden en gaat die dan verkopen met ~150k km dan schrijf je veel af, maar met goed onderhoud zal het allemaal wel meevallen, ook bij de auto's die wat slechter te boek staan. Zo'n 3 cilinder met een turbo geloof ik direct dat dat blok wel een keer op is met 200k km, maar ga jij daar komen? Als je er tot 250k km mee wilt rijden, ja dan kun je misschien beter die Mazda2 atmosferisch halen.

Ik vond de Clio wel een leuke wagen om te zien, maar was toen blij dat ik die weg kon doen (pool auto in de lease). Het typische Frans was bijv. dat de ontgrendeling van de achterklep op een andere plek zat dan waar je de klep mee omhoog trok waardoor je altijd twee handen nodig had of dat uit het niets de parkeersensoren niet meer werkten, maar het bleek dat ze zichzelf in een of ander obscuur menu hadden uitgeschakeld, of dat er tijdens een onderhoudsbeurt bleek dat ze in Frankrijk vergeten waren het knopje te monteren voor de automatisch inklapbare spiegels en dat ook niet hadden ingeprogrammeerd waardoor dat na een beurt en een kwartiertje werk van de garage ineens wel een optie was (???).
Ja de Clio smoelde zeker leuk, maar de Yaris was een veel degelijkere auto die gewoon goed was. Heerlijke automaat, heerlijk op de snelweg, geluid vond ik niet een probleem en daar had ik ook ACC in wat uitstekend werkte voor die generatie. Enige echte nadeel was dat doordat het een hybride was bij Toyota het lampje voor brandstof vrij snel gaat branden om reserves te houden. In de praktijk zal dat voor je zomervakantie resulteren in tanken elke ~400/450 kilometer.

Ik heb over de Yaris hier: Het grote Toyota-topic het een en ander geschreven, mijn eerst bevindingen en wat ik er later van vond, wel wat leesvoer.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Denman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:47:
@cordonbleu ik zeg ook de Yaris Hybrid. Bewezen techniek, betrouwbaar, zuinig, 10 jaar garantie. Heel spannend is de Yaris wellicht niet, maar in de ruim 25 jaar dat ik Toyota rij heb ik de pechhulp nooit nodig gehad en dat lijkt me ook wat waard. En zoals @True al aan geeft krijg je een relatief volle auto voor (veel) minder geld dan wanneer je naar een VAG product kijkt. CC is volgens mij inderdaad standaard bijvoorbeeld, wel zo lekker op de snelweg.

Met betrekking tot het geluid van de CVT op de snelweg: op kruissnelheid hoor je 'm niet of nauwelijks. Ja, met stevig optrekken hoor je het kenmerkende jankende geluid, maar
a) je went er aan.

Adaptieve Cruise Control (ACC) is zelfs standaard bij de Yaris Hybrid sinds 2021 in het Toyota Safety Sense 2.5 systeem.

• cordonbleu
  • Niet online
Dank voor alle replies tot nu toe. Ik ga morgen even de tijd nemen om ze goed door te nemen/beantwoorden.

Is de Yaris 1.5 VVT, dus niet hybrid maar ice ook nog een goede optie? Of is de hybrid bij de Yaris altijd de betere keuze?

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-01 08:18

Tittysmack

"no comment"

Kijk ook even naar de mazda 2 hybrid. Zelfde auto als de yaris met andere logo's. Kan qua prijs interessant zijn.

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 21:37
Auto's niet uit je lijstje maar misschien wel de overweging waard:

Ford fiesta titanium 2023 a 17k

Ford fiesta 2024 st line a 21k

Hyundai i30 2023 a 20k

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:46

elmo1

Kona Electric jan-2019

Zou zeggen gezien je gebruik kijk eens voor een hyundai kona ev of een iets grotere kia e-nero.
Binnen budget alle opties vaak en over algemeen na garantie weinig onderhoud.
Een eigen laadmogelijkheid zal de kosten flink drukken.
Range van kona 19 zit in winter rond 350 in zomer 450

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:53
Zelf een stonic gekocht, terwijl ik op zoek was naar een rio ^^ .
Prijs was (toevallig) lager, en had ook een leuke uitrusting. Let wel op, Kia is mild hybrid. Dat betekent in praktijk dat je 1 op 20 rijdt, terwijl met een Yaris je veel langer elektrisch rijdt (ik weet niet tot welke snelheden exact, maar het viel op).

Voordeel van stonic vs Yaris: er passen makkelijk 2 labradors achterin :), mocht je ooit kinderen krijgen passen er makkelijk 2 zitjes+ iemand in midden (3 zitjes past niet) en je zit iets hoger op weg, dus geen last van "sportieve rijders" die hun koplampen op standje groot licht zetten. Garantie is tegenwoordig verlengd, maar wel maar max 150k km, dus zelfde als Yaris.
Voordeel van Yaris: compacter, zuiniger, wat minder onderhoudskosten. Rijdt in stad fijner, reageert sneller. (Op snelweg juist iets minder fijn).
Qua budget; mijn stonic was 2 jaar oud met 29k op teller met zo ongeveer alle opties op teller, kostte me 18k incl rijklaar maken en op naam zetten etc. Acc van Yaris is beter, maar heb ik niet uitgebreid getest (zie hieronder).

Let op met autos van afgelopen x jaar, die hebben bord herkenning die piept als je iets te hard rijdt. Vaak kan je dit uit zetten, maar bij laatste jaargangen moet je dit handmatig ELKE rit uitzetten.
Bij de Yaris herkende die de borden op de afrit van de snelweg, terwijl we op snelweg waren... Vonden wij wat minder geslaagd :). De doemscenario's met qcc die snelheid dan hard laat afnemen hebben we nog niet geprobeerd, we zijn voor andere auto gegaan.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Vraag in ieder geval na wat de herkomst van de auto is.
In veel gevallen zijn het exverhuur uit zonniger oorden en vaak flink mishandeld.
In de categorie drie cilinders pas op voor kantelende zuigers.
De Clio vijf hybride heeft een Nissan motor. De Yaris van een particulier is meestal een goede keuze.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:37
cordonbleu schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:00:
Maar hoe is de betrouwbaarheid van deze Renaults? Vooral de verhalen van vroeger over slechte betrouwbaarheid van Franse auto's zijn bij mij blijven hangen eigenlijk.
Hoe is die betrouwbaarheid nu? Motorisch, elektronisch enz.
De slechte Renaults waren van de periode rond 2001. Daarna zijn ze heel veel beter geworden.
Ik heb 12 jaar met een clio 3 gereden, zonder problemen. Nu een clio 4 estate, met 120pk, handgeschakeld. Rijdt prima. Alleen op de achterbank nogal krap. Krapper dan de clio 3.

De tijd nemen en wat proefritten maken.
Wil het oog ook wat, of is het zoals mijn vader altijd zei: een stuur en wielen en starten en verder zal het mij een biet zijn hoe de auto er uit ziet :+

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:12
Ik zou kijken op www.gaspedaal.nl de google voor occasions
Ook op www.autoblog.nl bij aankoopadvies kan je bij veel modelen de aandachtspunten vinden.
https://www.autoblog.nl/n...ion-aankoopadvies-3581951

Tip voor gaspedaal
Vul altijd het minimum bedrag in dit filtert schadeautos en de prijs op aanvraag.

Ik heb zelf jaren een Renault gereden gekocht met 120K op de teller weggedaan bij 400K in 7 jaar.
Het zijn tegenwoordig prima auto's.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:10
Denman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:47:

a) je went er aan.

De Duitse Adac heeft een toenemend aantal pech gevallen geregistreerd bij recente Toyota's

https://www.autoreview.nl...d-toyota-pechstatistieken

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het oude liedje

Trichoglossus schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:27:
[...]

De slechte Renaults waren van de periode rond 2001. Daarna zijn ze heel veel beter geworden.
Ik heb 12 jaar met een clio 3 gereden, zonder problemen. Nu een clio 4 estate, met 120pk, handgeschakeld. Rijdt prima. Alleen op de achterbank nogal krap. Krapper dan de clio 3.

De tijd nemen en wat proefritten maken.
Wil het oog ook wat, of is het zoals mijn vader altijd zei: een stuur en wielen en starten en verder zal het mij een biet zijn hoe de auto er uit ziet :+
Klopt, dat moest ook wel want er zijn daarvoor een paar auto's met vrij grote problemen geweest, voornamelijk in de electronica. Motorisch waren die prima.
Daarna is dat verholpen.

Wel is het zo dat de eerste jaren van de gedownsizede Tce benzine motoren problemen konden geven met de distributie en olieverbruik.
Ik heb het eens nagekeken toen we zelf een Renault occasion zochten maar heb niet meer helder vanaf welk bouwjaar die problemen verholpen waren, ik meen 2017.

Als voormalig Clio 2015 station rijder (1.5dci) heb ik wel nog een kantekening: ik vond dat type vrij klein qua interieurruimte.
Maar mogelijk is de Clio daarna een stukje ruimer geworden.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
aljooge schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:50:
[...]
De Duitse Adac heeft een toenemend aantal pech gevallen geregistreerd bij recente Toyota's

Dat klopt. Er is batch auto’s geleverd met slechte 12V accu’s. Een erg vervelend maar relatief klein probleem, wat bovendien voor veel eigenaren onder een 100% coulanceregeling is opgelost.

Staat ook in het artikel trouwens. Zou me er niet te druk om maken :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

In je startpost tel ik 7x het woord betrouwbaar. Dan kies je Aziatisch zoals Toyota, Kia, Hyundai etcetera en blijf je weg van auto's uit de Stellantis stal en VAG. Eens met meerdere posters die je sturen naar een Toyota Yaris en/of Kia. Gewoon gaan proefrijden, zeker als je dat geluid wilt ervaren van de Toyota CVT. Persoonlijk totaal geen last van gehad en ik heb gereden in een Yaris Cross (zelfde motor als Yaris), Corolla hatchback, Corolla Touring Sports en RAV4.

Wil je de irritante snelheidspiepjes niet, kies dan een auto van 2022 of ouder om zeker te zijn. Met wat uitzonderingen zijn er ook wel auto's van begin 2023 die het nog niet hebben.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08:38
cordonbleu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:45:
Is de Yaris 1.5 VVT, dus niet hybrid maar ice ook nog een goede optie? Of is de hybrid bij de Yaris altijd de betere keuze?
Gezien de 12V accuproblemen met de hybride zou ik altijd voor de niet-hybride gaan.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

aljooge schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:50:
[...]

Beetje clickbaiterig artikel over een probleem dat niet zoveel voorstelt. Voor de TS alleen een puntje om naar te vragen bij het shoppen naar occasions: "heeft deze de juiste accu ja/nee".

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:12

DjVe

Hatsaflats!

Voor dat geld zou je ook een EV kunnen overwegen (als je thuis een laadpaal kan plaatsen natuurlijk). Een Model 3 long range heb je al rond de 15K en daarmee moet je vol geladen op 450/550 km op een lading kunnen komen.

Mocht een hybride toch de voorkeur hebben: Kia Niro heb je ook voor schappelijke prijzen. Ook een fijne auto en betrouwbaar naar mijn weten.

[ Voor 24% gewijzigd door DjVe op 04-01-2026 10:35 ]

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Zelf rijd ik in een Toyota Yaris Hybrid Tokyo Spirit uitvoering uit ‘21 en ben er persoonlijk enorm tevreden over. De automaat rijdt heerlijk en vind de rijgeluiden (op de 16 inch velg) enorm meevallen op de snelweg.

Inmiddels zo’n 60.000 km mee gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 25 over al die kilometers.

De ACC werkt fantastisch en de stoelen zitten in mijn optiek heel erg lekker. De auto heeft veel overzicht en ligt als een blok op de weg.

De overige auto’s die je noemt heb ik uiteraard geen ervaring mee maar als je de minpunten (max trekgewicht 450kg,10 jaar garantie alleen als de auto dealeronderhouden is en hoogglans kunststof interieur delen die krassen als je ernaar kijkt ) geen probleem zijn heb je echt een hele leuke auto voor het geld.

[ Voor 4% gewijzigd door MrXzombie op 04-01-2026 11:17 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

99ruud99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:13:
Let op met autos van afgelopen x jaar, die hebben bord herkenning die piept als je iets te hard rijdt. Vaak kan je dit uit zetten, maar bij laatste jaargangen moet je dit handmatig ELKE rit uitzetten.
Bij de Yaris herkende die de borden op de afrit van de snelweg, terwijl we op snelweg waren... Vonden wij wat minder geslaagd :). De doemscenario's met qcc die snelheid dan hard laat afnemen hebben we nog niet geprobeerd, we zijn voor andere auto gegaan.
In alle auto's die ik gereden heb met acc, bord herkenning en snelheidsaanpassing gebaseerd op bord herkenning. Dit is altijd permanent uit te schakelen (snelheidsaanpassing door bord herkenning) en staat los van het veiligheidspiepje dat verplicht is sinds enkele jaren.

• pcgeek1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01 12:33
Mazda 2 (dan niet die Toyota kloon, maar degene met de 1.5 4 cilinder) of Suzuki swift hybride (wel de 4 cilinder variant). Toyota kan je om de haverklap met een lege 12v accu komen te staan, hebben dit zelf meegemaakt met een yaris (en dit was nog niet eens een hybride variant).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:13
Volgens mij heb je een aantal voor de hand liggende opties al gevonden.

Mag ik er nog eentje toevoegen die elektrisch is, en die je nieuw (ja echt) zou kunnen kopen door je budget iets op te rekken?

Namelijk deze:

Het grote Hyundai Inster topic

Voor je dagelijkse forensen-verkeer gaat dat prima werken, mits je thuis of op werk kunt laden af en toe (maar hoeft echt niet elke dag). Met 360 km bereik kan die wekelijkse 150 km en weer terug ook zonder halverwege te moeten laden.

Voor verre vakanties dan misschien wel weer iets minder geschikt, tenminste, dat wordt wat uitzoekwerk.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pcgeek1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:19:
Mazda 2 (dan niet die Toyota kloon, maar degene met de 1.5 4 cilinder) of Suzuki swift hybride (wel de 4 cilinder variant). Toyota kan je om de haverklap met een lege 12v accu komen te staan, hebben dit zelf meegemaakt met een yaris (en dit was nog niet eens een hybride variant).
Beetje stemmingmakerij dit. Als je een Yaris hybride hebt met 12v accu problemen bel je de dealer, maak je een afspraak, breng je de auto en haal je die aan het eind van de dag op met een nieuwe accu. Allemaal onder garantie, daar koop je een Toyota voor. Ik heb dit meegemaakt met de Yaris Cross van mijn schoonouders, ja het is vervelend, maar het is een erkend probleem en zo opgelost.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:26
Hoe belangrijk is ruimte op de achterbank/achterbak? Gaat het om bijvoorbeeld kampeer vakanties?

De ge(r/n)oemde Yaris is wel relatief krap achterin voor een auto in het B-segment.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wilke schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:24:
Volgens mij heb je een aantal voor de hand liggende opties al gevonden.

Mag ik er nog eentje toevoegen die elektrisch is, en die je nieuw (ja echt) zou kunnen kopen door je budget iets op te rekken?

Namelijk deze:

Het grote Hyundai Inster topic

Voor je dagelijkse forensen-verkeer gaat dat prima werken, mits je thuis of op werk kunt laden af en toe (maar hoeft echt niet elke dag). Met 360 km bereik kan die wekelijkse 150 km en weer terug ook zonder halverwege te moeten laden.

Voor verre vakanties dan misschien wel weer iets minder geschikt, tenminste, dat wordt wat uitzoekwerk.
Ik rij zelf ook elektrisch, behalve als je enkel in de zomer rijdt en 90km/u op de snelweg aanhoudt ga je die WLTP van 340 niet halen. Dus 300/week red je niet op één accu. Het maakt het daarom overigens niet een onmogelijke keuze. Ik hanteer de vuistregel WLTP*60%=winter actieradius dat ga je bij vrijwel alle EVs wel redden zonder te moeten min-maxen tussen 100 en 0% accu.

• MarcelNH
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Beetje stemmingmakerij dit. Als je een Yaris hybride hebt met 12v accu problemen bel je de dealer, maak je een afspraak, breng je de auto en haal je die aan het eind van de dag op met een nieuwe accu. Allemaal onder garantie, daar koop je een Toyota voor. Ik heb dit meegemaakt met de Yaris Cross van mijn schoonouders, ja het is vervelend, maar het is een erkend probleem en zo opgelost.
Dan hebben je schoonouders geluk gehad want als ik de gebruikersreviews op Autoweek of de klachten op het Toyota hybride forum lees krijg ik een ander beeld. Ik vind het onacceptabel en Toyota onwaardig dat je met een nieuwe auto om de haverklap de pechservice moet bellen vanwege een lege accu. En dit baseer ik niet op enkele maar op tientallen ervaringen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:48
MarcelNH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Dan hebben je schoonouders geluk gehad want als ik de gebruikersreviews op Autoweek of de klachten op het Toyota hybride forum lees krijg ik een ander beeld. Ik vind het onacceptabel en Toyota onwaardig dat je met een nieuwe auto om de haverklap de pechservice moet bellen vanwege een lege accu. En dit baseer ik niet op enkele maar op tientallen ervaringen.
Je kan ook een Stellantis product kopen met een 1.2 Purepech motor of een Ford Ecoboom.
Of een VAG product met een EA111 of een EA888 gen 2.
Of iets met een THP motor, zowel in de Mini als in veel Peugeots geleverd.

Dan heb ik toch veel liever een slechte 12V accu die misschien een keer €150 kost, maar omdat het Toyota is blijkbaar zelfs kostenloos door de dealer vervangen wordt.

Over de snelheidspiepjes gesproken, bij Renault zit erop vrijwel alle nieuwe auto’s een knop op het dashboard, 2x indrukken en alle nanny’s zijn uit.

Bij Renault alleen met een boog om de 1.2TCE heenlopen.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:13
Ik zou voor een Kia Ceed gaan.
Rijdt lekkerder dan een kleine auto, ruim, zuinig, etc.
Zoiets:
https://www.autotrack.nl/a/kia-ceed-benzine-2022-56517289

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MarcelNH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Oké ik hap, ik heb hier: https://www.autoweek.nl/r...21--&transmissie=automaat alle Yaris en Yaris Cross reviews van 2021 + later beken die als hybride ingeschoten zijn ('automaat'). Van de eerste twee pagina's dat zijn 40 reviews in totaal heb ik alle reviews bekeken met 4 of minder van de 5 sterren, dat zijn deze:
  1. https://www.autoweek.nl/r...ss-1-5-vvt-i-active-2022/
  2. https://www.autoweek.nl/r...-1-5-hybrid-explore-2024/
  3. https://www.autoweek.nl/r...-hybrid-executive-2022-2/
  4. https://www.autoweek.nl/r...-hybrid-executive-2022-2/
  5. https://www.autoweek.nl/r...-hybrid-adventure-2022-2/
  6. https://www.autoweek.nl/r...-hybrid-adventure-2021-3/
  7. https://www.autoweek.nl/r...-hybrid-adventure-2021-2/
  8. https://www.autoweek.nl/r...s-1-5-hybrid-active-2023/
Dat zijn er 8 van de 40, 32 van de 40 zijn dus meer dan 4 sterren en zijn zeer tevreden, van deze 8 zijn er nog steeds veel bovengemiddeld tevreden met een gemiddelde beoordeling van 7,2 van 10 of 3,6 sterren van de 5.

In de reviews A, E en F komt het woord 'accu' niet naar voren. In de review H wel, maar geen relevante problemen enkele wat punten over wat de HV accu kan.
In de reviews B en D wordt gewaarschuwd over 'accu' problemen zonder die zelf ervaart te hebben, gebaseerd op andere reviews online.
In de review C wordt enkel gerept over de 'accu' problemen, deze gebruiker heeft hier duidelijk last van heeft hier niet een passende oplossing voor en heeft de auto verkocht. Deze gebruiker heeft in 3 jaar tijd 8800 kilometer gereden (!) dat is minder dan 3000 kilometer per jaar. Ja deze gebruiker heeft problemen, ja dit is vervelend, maar dit is wel een 0,01% gebruiker qua rijafstanden, met dit soort gebruik moet je ook serieus over je accu gaan nadenken ongeacht welke auto je ook rijdt.
In de review G wordt ook de 'accu' en de '12v batterij' genoemd. Dit lijkt een terugkerend probleem te zijn in de wintermaanden ondanks dat er wel redelijk mee doorgereden wordt. Deze gebruiker heeft geen nieuwe accu gekregen en heeft de auto uiteindelijk weggedaan voor een andere. M.i. had de garage hier meer in mogen doen, de accu vervangen is het soelaas wat Toyota ook aanbiedt sinds een aantal jaar, ondanks dat deze auto in dec '23 verkocht is.

Hook, line and sinker. Je had mij, ik heb verder gezocht, maar op het altijd toch zo kritische autoweek vind ik amper terechte punten terug. En als ik ze vind zijn ze duidelijk gedateerd (nieuwe accu + sw update lost het probleem op) of zeer bijzondere berijders die zeer zeeer weinig kilometers maken.
Hoe los ik dit op: koop een Yaris, heb je accu problemen, laat dit oplossen onder garantie, ze zetten er tegenwoordig een nieuwe accu en en je bent er klaar mee.
Ik heb in het verleden een Yaris gereden, ik heb geen 12v accu problemen gehad, ik heb ze wel gezien bij een Yaris Cross en daar was het goed op te lossen, ja het is vervelend, maar daarnaast tegenwoordig ook snel en gemakkelijk op te lossen. Ik zie dit absoluut niet als een probleem.

• MarcelNH
Je mag het probleem van mij bagatelliseren, maar voor mij was het een reden af te zien van een nieuwe Toyota hybride. Want het speelt bij meerdere modellen:

Corolla
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=18282

C-HR
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=19155

Yaris
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=16048

En zo zijn er nog wel meer 12V problemen draadjes. En een nieuwe accu lost het probleem lang niet altijd op. Het is gewoon een ontwerpfout.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MarcelNH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:33:
Je mag het probleem van mij bagatelliseren, maar voor mij was het een reden af te zien van een nieuwe Toyota hybride. Want het speelt bij meerdere modellen:

Corolla
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=18282

C-HR
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=19155

Yaris
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=16048

En zo zijn er nog wel meer 12V problemen draadjes. En een nieuwe accu lost het probleem lang niet altijd op. Het is gewoon een ontwerpfout.
Sorry maar ik ga niet informatie blijven opdoen en ontkrachten omdat jij een andere mening hebt - zeker als je daarbij ook niet de moeite wilt doen om zelf met inhoudelijke argumenten wilt komen maar enkel verwijst.

Je laatste post over reviews heb ik duidelijk op waarde beoordeeld. Ik ga niet een ander forum doorakkeren om mijn punt wederom te maken. De hybride Yaris is een betrouwbare auto en 12V accu problematiek is prima en gemakkelijk op te lossen.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:37
RobbieT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:38:
Bij Renault alleen met een boog om de 1.2TCE heenlopen.
Rijdt uitermate prima moet ik zeggen. Een stuk fijner dan de oude 1.6

• RobbieT
Die 1.2TCE’s worden alleen vaak niet oud helaas.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:18
Zelf koop ik altijd auto's waar de kop vanaf is. In december 2024 heb ik een BMW 520i (F10) gekocht met 57.000 kilometers op de teller uit december 2011. Mijn vrouw heeft ook 8 jaar jaar een BWM 520i Touring (F11) gereden. Het enige wat belangrijk is met zulke auto's is dat je om de 15.000 km's de olie laat vervangen. Overigens geldt dat voor veel auto's. Tijdig vervangen bespaart ellende later!

Daarnaast moet je wegblijven bij de versies met luchtvering. Daar zitten rubberen luchtbalgen in (wat een logischerwijs ook een slijtageonderdeel is), maar als daar een probleem mee optreedt dan kan je als je ongeluk hebt, het kleppenblok en compressor ook vervangen (zoals in ons geval).

Ik vind dat de BMW's erg zuinig rijden en erg soepel. Als je op vakantie gaat naar het zuiden, dan heb je toch liever een iets grotere auto met een betere wegligging. Mijn vrouw heeft nu een Tesla model 3 en dat rijdt toch echt een stuk minder en dan heb ik het nog niet eens over de bouwkwaliteit. Maar ja, ze mocht gratis opladen op het werk. Overigens hadden we ook pech met de Tesla....na 2 maanden tijd was de batterij stuk.

Dus kijk eens op AutoTrack, Autoscout of Autowereld. Genoeg te vinden.

Oh, en als laatste :). BMW's zijn aardig waardevast.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Veenbrandt schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:46:
Zelf koop ik altijd auto's waar de kop vanaf is. In december 2024 heb ik een BMW 520i (F10) gekocht met 57.000 kilometers op de teller uit december 2011. Mijn vrouw heeft ook 8 jaar jaar een BWM 520i Touring (F11) gereden. Het enige wat belangrijk is met zulke auto's is dat je om de 15.000 km's de olie laat vervangen. Overigens geldt dat voor veel auto's. Tijdig vervangen bespaart ellende later!

Daarnaast moet je wegblijven bij de versies met luchtvering. Daar zitten rubberen luchtbalgen in (wat een logischerwijs ook een slijtageonderdeel is), maar als daar een probleem mee optreedt dan kan je als je ongeluk hebt, het kleppenblok en compressor ook vervangen (zoals in ons geval).

Ik vind dat de BMW's erg zuinig rijden en erg soepel. Als je op vakantie gaat naar het zuiden, dan heb je toch liever een iets grotere auto met een betere wegligging. Mijn vrouw heeft nu een Tesla model 3 en dat rijdt toch echt een stuk minder en dan heb ik het nog niet eens over de bouwkwaliteit. Maar ja, ze mocht gratis opladen op het werk. Overigens hadden we ook pech met de Tesla....na 2 maanden tijd was de batterij stuk.

Dus kijk eens op Autoscout of Autowereld. Genoeg te vinden.

Oh, en als laatste :). BMW's zijn aardig waardevast.
Dit vind ik bijna op het komische af, TS zoekt betrouwbaar, degelijk, voor 2 personen en B-segment. En jij komt met een 520i van 15 jaar oud die in je eigen post ook nog eens niet betrouwbaar lijkt te zijn.
Hoe is dat passend aankoopadvies dan? :P Anders dan dat hij comfortabel naar Frankrijk kan rijden 1x per jaar terwijl hij hoopt dat zijn aircocompressor het niet begeeft en het onderstel er niet onderuit schud in de kilometers die nog gereden moeten worden.
Ik kom er letterlijk 1 online tegen die te koop is met een NAP die dus a) niet import zijn en b) niet teruggedraaid zijn. En dat is er dan eentje met 215k kilometers (https://www.autoscout24.n...l&ustate=N%2CU&version0=i). Ik zou hier heel ver van weg blijven.

• Veenbrandt
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Dit vind ik bijna op het komische af, TS zoekt betrouwbaar, degelijk, voor 2 personen en B-segment. En jij komt met een 520i van 15 jaar oud die in je eigen post ook nog eens niet betrouwbaar lijkt te zijn.
Hoe is dat passend aankoopadvies dan? :P Anders dan dat hij comfortabel naar Frankrijk kan rijden 1x per jaar terwijl hij hoopt dat zijn aircocompressor het niet begeeft en het onderstel er niet onderuit schud in de kilometers die nog gereden moeten worden.
Ik kom er letterlijk 1 online tegen die te koop is met een NAP die dus a) niet import zijn en b) niet teruggedraaid zijn. En dat is er dan eentje met 215k kilometers (https://www.autoscout24.n...l&ustate=N%2CU&version0=i). Ik zou hier heel ver van weg blijven.
Je maakt er wel een karikatuur van...een beetje zonde. Ik geef hem een alternatief waarbij men ook wat verder kan kijken dan een auto van een paar jaar oud, maar wat wel in z'n budget valt.

Daarnaast zeg ik nergens dat de BMW onbetrouwbaar is, alleen dat je de versies met een luchtvering beter kan laten staan, omdat deze versies hogere kosten met zich mee kunnen brengen (als je ongeluk hebt). Als jij daar onbetrouwbaar in wil lezen, prima. Misschien de volgende keer beter lezen.

Daarnaast kan met een simpele zoekopdracht op 1 van die websites, genoeg resultaten vinden. Verder, bij de APK worden de kilometerstanden geregistreerd bij het RDW en het opvragen van de kilometerstanden is ook peanuts. Dus het is vrij simpel om het te achterhalen. Een hoop onnodige drama omwille terugdraaien.

Daarnaast als je een dealeronderhouden auto koopt, staan de standen daar ook in vermeld.

[ Voor 45% gewijzigd door Veenbrandt op 05-01-2026 10:41 ]

• RobbieT
Een BMW zal je echt bij een specialist moeten laten onderhouden in plaats van bij de dealer als je de kosten een beetje in de hand wil houden.

Als iemand specifiek op zoek is naar een betrouwbare auto en niet echt BMW liefhebber is dan denk ik ook niet dat iemand al dat soort dingen wil uitzoeken.

Meer van, Toyota, Suzuki of Kia zus of zo is goed, zoekt er eentje in de buurt op die aan de eisen voldoet, en klaar.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:40
Welke het ook wordt, altijd een aankoopkeuring laten uitvoeren door een onafhankelijke keurmeester.

• Veenbrandt
RobbieT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:33:
Een BMW zal je echt bij een specialist moeten laten onderhouden in plaats van bij de dealer als je de kosten een beetje in de hand wil houden.

Als iemand specifiek op zoek is naar een betrouwbare auto en niet echt BMW liefhebber is dan denk ik ook niet dat iemand al dat soort dingen wil uitzoeken.

Meer van, Toyota, Suzuki of Kia zus of zo is goed, zoekt er eentje in de buurt op die aan de eisen voldoet, en klaar.
Als je de auto door een dealer laat onderhouden, dan is dat inderdaad een stuk prijziger. Dat heb ik in den beginne bij ook bij Ekris gedaan voor de auto van mijn vrouw. Uiteindelijk overgestapt naar een BOVAG garage en daar kreeg ik dezelfde onderdelen gemonteerd tegen een veel lagere prijs. Ik heb zelf meerdere BMW's gehad en gelukkig nooit de noodzaak gehad om naar een specialist te gaan. Afkloppen :P .

Je moet wel naar een goede BOVAG garage gaan, want deze ene garage is duidelijk niet de andere. Gemerkt bij het onderhoud van de BMW van mijn ouders :).

Uiteindelijk, er zijn talloze betrouwbare auto's te koop, maar belangrijk is zoals @ramrodwillem stelt, doe een aankoopkeuring. Dat kan heel veel ellende besparen!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@cordonbleu Ik heb het idee dat ik weinig kan toevoegen aan je startpost. Als je geen gezeik wilt zou ik liever een acceptabele auto zoeken met een duidelijke historie bij een betrouwbare handelaar (ja, die bestaan!), dan zoeken naar de exact juiste specificaties en die iets kopen zonder historie of bij een schimmige toko.

Ik zou persoonlijk geen VAG kiezen, maar ik moet bekennen dat ik de statistieken niet precies ken en me dan misschien ook te veel laat leiden door enkele specifieke slechte motoren en versnellingsbakken.

Een auto die ik wel echt mis in jouw post en een persoonlijke favoriet van mij; de Opel Corsa. Ik ben onder andere met een Corsa E op vakantie naar Zuid Frankrijk geweest en ik bleef me er over verbazen hoe goed die auto is voor zo weinig geld.

• cordonbleu
  • Niet online
Bmw sla ik even over ;)

Een ev gaat het ook niet worden ivm geen mogelijkheden tot laden in de buurt.

Ruimte op de achterbank is vooralsnog niet heel erg belangrijk.

@True @MrXzombie
Omtrent de 12V accu in de Yaris heb ik het internet een beetje afgestruind en ik word hier toch wat huiverig van. Zijn die problemen nu echt zo wijdverspreid, want ik lees er toch wel echt veel berichten van? Toyotahybrideforum lijkt er 'vol' mee te staan. Ook zeer recente berichten. En ook de Yaris Hybrid (niet Cross) wordt veel benoemd.

Nu zal de auto door mij regelmatig worden gebruikt. Maar naar werk is dus meestal 25 minuten heen, en 25 terug. Meestal elke dag van de werkweek, maar in voorjaar en zomer soms ook maar om de dag, want dan wil ik soms met de fiets. Een echt lange afstand rij ik dus maximaal 1 keer in de week, soms alleen om de week. Daarnaast ga ik 1 of 2 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie en dan staat de auto dus 1 tot 2 weken stil.
Gaat dit dan problemen opleveren met de Yaris Hybrid?
Het zou een beetje cru zijn om de Yaris Hybrid te kiezen ivm z'n betrouwbaarheid en vervolgens met een auto te zitten die niet wil starten en ik pechhulp moet inschakelen. Of is het echt opgelost met nieuwe accu's en software? Als ik de recente berichten mag geloven toch niet helemaal. Erg jammer als dit toch een probleem gaat zijn, want de Yaris Hybrid lijkt mij een goede kanshebber.

Ik woon in een appartement en heb dus ook niet de mogelijkheid om de auto aan een druppellader te leggen bij lange stilstand.
En eigenlijk wil ik dit soort capriolen ook niet. Ik wil niet aan de betrouwbaarheid van de auto hoeven te denken.

Verder, voor de 10 jaar garantie ben je verplicht om alle onderhoud bij de dealer te laten uitvoeren. Wordt dat niet relatief heel prijzig voor particuliere koop?

Voor de Renault Clio 1.0 tce met handbak 6 lees ik toch weinig weerstand eigenlijk. Deze variant lijkt dan toch wel betrouwbaar te zijn? Maar de elektronica blijft bij de Clio een zorgenkind?
In dit topic zo te lezen ook wel positieve reacties op de recente Clio...
De Clio 1.3 4 cilinder automaat is nog krachtiger, maar vind je alleen bij import auto's geloof ik. Hier lees ik echter soms problemen met de waterpomp.

@marteltor
De Kia Ceed die hier ook wordt aangeraden is vaak met een 1.0 3 cilinder turbo motor. Is deze motor niet eigenlijk te zwak voor de relatief grote auto? Met andere woorden, moet deze motor niet steeds flink aan het werk om de auto te trekken en is daardoor door de band genomen minder betrouwbaar? Dan kom je uit bij de 1.4 en 1.5 4 cilinders, die weer een stuk duurder zijn.

Kia Niro wordt wel een beetje groot voor wat ik op dit moment nodig hebt denk ik zo.

@99ruud99 Stonic is eigenlijk een hogere en zwaardere Rio geloof ik. Dan is de Rio net zo ruim van binnen en goedkoper om te rijden lijkt mij?

Bijzonder eigenlijk dat het nog best lastig lijkt om met dit budget een betrouwbare B segmeter te kiezen. Voor alles lijkt er wel een 'maar' te zijn.
De Yaris Hybrid, prijzig en niet heel ruim, maar lijkt verder aan alles te voldoen. Maar die 12V problemen lijken toch wel een issue.
De Clio die 'het blijft een Franse auto' is. Niet heel krachtig, maar vind hem wel mooi en ruim.
Kia Ceed/Hyundai i30 is weer wat groter en lijkt mij alleen echt geschikt met een 4 cilinder motor.
Kia Rio/Stonic/Hyundai i20 is wellicht een goede optie, maar wel kleiner dan Clio en uiteraard de Ceed/i30. En relatief duur voor het formaat? Vergelijkbaar formaat met de Yaris Hybrid misschien, maar minder betrouwbaar? Echter geen 12V issues...

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-01 22:14
Kijk ook eens naar een Suzuki Swift, goedkoper dan een Yaris en net zo betrouwbaar. Bovendien relatief licht dus gunstig qua MRB. Rijdt bovendien lekker sportief.

Frans is veel beter dan het was, maar qua betrouwbaarheid middelmatig at best (!).

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:59
n=1 heb een Toyota Yaris NOW Type XP13 1.0liter uit 2014 dus zonder hybride. heb er nu 155.000 vanaf 0 mee gereden en hij doet het altijd, vrijwel geen kosten aan buiten, banden, ruitenwissers en 1x een 12V accu.
over de gehele levensduur nu een verbruik van rond de 1:18 - 19.

Voordeel is dat hij erg licht is 945 kg (rijklaar 1045) qua wegenbelasting. ;) Wellicht ook een optie om te overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt00kirk op 04-01-2026 18:57 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Net even een klasse hoger dan de Yaris, desondanks zuinig en als je wat langer moet rijden een waar feestje omdat de auto een stuk stiller is op snelweg snelheid.
https://www.autoweek.nl/o...-ct-elektro-benzine-2021/

Facelift model is altijd bewezen betrouwbaarder dan het voor de facelift exemplaar

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cordonbleu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:33:
@True @MrXzombie
Omtrent de 12V accu in de Yaris heb ik het internet een beetje afgestruind en ik word hier toch wat huiverig van. Zijn die problemen nu echt zo wijdverspreid, want ik lees er toch wel echt veel berichten van? Toyotahybrideforum lijkt er 'vol' mee te staan. Ook zeer recente berichten. En ook de Yaris Hybrid (niet Cross) wordt veel benoemd.

Nu zal de auto door mij regelmatig worden gebruikt. Maar naar werk is dus meestal 25 minuten heen, en 25 terug. Meestal elke dag van de werkweek, maar in voorjaar en zomer soms ook maar om de dag, want dan wil ik soms met de fiets. Een echt lange afstand rij ik dus maximaal 1 keer in de week, soms alleen om de week. Daarnaast ga ik 1 of 2 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie en dan staat de auto dus 1 tot 2 weken stil.
Het zou een beetje cru zijn om de Yaris Hybrid te kiezen ivm z'n betrouwbaarheid en vervolgens met een auto te zitten die niet wil starten en ik pechhulp moet inschakelen. Of is het echt opgelost met nieuwe accu's en software? Als ik de recente berichten mag geloven toch niet helemaal. Erg jammer als dit toch een probleem gaat zijn, want de Yaris Hybrid lijkt mij een goede kanshebber.

Ik woon in een appartement en heb dus ook niet de mogelijkheid om de auto aan een druppellader te leggen bij lange stilstand.
En eigenlijk wil ik dit soort capriolen ook niet. Ik wil niet aan de betrouwbaarheid van de auto hoeven te denken.

Verder, voor de 10 jaar garantie ben je verplicht om alle onderhoud bij de dealer te laten uitvoeren. Wordt dat niet relatief heel prijzig voor particuliere koop?
De problemen zijn wijdverspreid, dat komt omdat er gekozen is voor een relatief kleine accu, dit is namelijk het geval omdat 12V accu weinig doet anders dan wat 12V-systemen aansturen. De HV-accu start de auto en de motor hierom kun je ook af met een kleinere accu. Het nadeel is dat je minder marge hebt met een kleinere accu met lagere temperaturen. Daarbij komt dat Toyota een fout had in de software waardoor bepaalde systemen onnodig lang actief bleven als je niet in de auto was (ik meen keyless entry zaken, dit weet ik niet zeker).
Toyota erkend dit probleem, heeft hier twee oplossingen voor: heb je een accu die wellicht met de huidige inzichten niet voldoet: vervangen onder garantie. Heb je oude software, updaten onder garantie. Let op mocht je helaas toch stil staan om wat voor reden, de pechhulp zit bij de Toyota garantie in.
Die Toyota garantie is heel fijn als je de auto bij een Toyota aangesloten dealer koopt en hij is minder dan 10 jaar oud heb je tot 10 jaar garantie mits je de beurtjes volgens het boekje doet, bij aankoop heb je sowieso 1 jaar garantie bij de prijs in. Je moet dus jaarlijks de juiste beurtjes blijven doen. Of je dit nu bij de Toyota dealer of bij een andere garage doet is een persoonlijke afweging, als die garage Toyota aansluiting heeft krijg je ook daar je +1 jr garantieverlenging. De prijzen bij een Toyota aangesloten garage zijn m.i. niet echt heel veel hoger dan buiten het netwerk, ja het kan schelen, maar arbeid is tegenwoordig duur. Toyota is dan in ieder geval nog goedkoper dan VAG en volgens mij vergelijkbaar met Renault - in dat kader niet vergeten dat je bij alle andere opties met garantie ook daar bij een aangesloten dealernetwerk moet laten onderhouden om de garantie te behouden.

Ik zou mij persoonlijk geen zorgen maken om de 12V problemen. Ik zou een Toyota Occasion kopen (link) of elders met BOVAG garantie en dan bij de eerst volgende beurt naar een Toyota garage (met dealer aansluiting) gaan. Dan zit je weer in het garantienetwerk incl. pechhulp. Als je er eentje op het oog hebt vraag je simpelweg: ik hoor dat er wat 12V accu problemen zijn, is voor deze auto daar al eens onderhoud voor uitgevoerd en kan ik daarin nog wat verwachten? Dan zoeken ze dat voor je na, bevestigen dit of ontkennen ze dit en als het niet gedaan is geef je aan dat je dit graag gedaan wilt hebben voordat je tot aankoop over gaat (eerst prijs onderhandelen dan deze er nog in mikken, vinden ze niet leuk, maar dan krijg je het gewoon voor dezelfde prijs van te voren gedaan). Als het wel gedaan is, is het ook opgelost.

Tja wat is prijzig, alles is relatief. Het werkplaatstarief voor mijn Clio destijds voor een half uurtje werk en wat klikken omdat de parkeersensor uitgeschakeld was in een menuutje was relatief duur als het geen lease was. Het DSG schakelpositiecontrolemechaniek (??) van mijn Octavia uit '21 was relatief duur als ik het zelf had moeten betalen gezien het al buiten de 2 jaar garantie van VAG viel (wat overigens een halfjaar op backorder stond). De vochtproblemen in mijn cameraspiegel voor het 360° camerasystemen waren relatief duur als ik mijn ID.7 zelf gekocht had en dit buiten de garantieperiode van 4 jaar zou vallen. Dit soort dingen heb ik bij onze Aygo (die wel privé is) of bij Toyota's van naasten nog nooit gezien of gehoord.
Voor onze Aygo betaal ik gerust wat relatief meer in de beurtjes elk jaar bij de dealer zodat ik zonder enige zorgen weet dat mijn vrouw van huis naar werk en terug kan komen. Tegen de tijd dat die auto op is roest ze er volledig door of wil ze een andere kleur auto - ik weet wel wat eerder zal zijn.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:03
Kijk eens naar een Mazda 2 (niet de Yaris lookalike) met Skyactiv G90 motor (1,5 liter 4 cilinder). Prima wegligging, wendbaar, heel betrouwbaar, zeer zuinig (ruim 1 op 20) en in de juiste uitvoering een luxe interieur.
Suzuki Swift is ook een super betrouwbare, zuinige, wendbare auto, wel wat simpel interieur maar een van de meeest waardevaste auto's op de markt.

• cordonbleu
  • Niet online
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:18:
[...]

De problemen zijn wijdverspreid, dat komt omdat er gekozen is voor een relatief kleine accu, dit is namelijk het geval omdat 12V accu weinig doet anders dan wat 12V-systemen aansturen. De HV-accu start de auto en de motor hierom kun je ook af met een kleinere accu. Het nadeel is dat je minder marge hebt met een kleinere accu met lagere temperaturen. Daarbij komt dat Toyota een fout had in de software waardoor bepaalde systemen onnodig lang actief bleven als je niet in de auto was (ik meen keyless entry zaken, dit weet ik niet zeker).
Toyota erkend dit probleem, heeft hier twee oplossingen voor: heb je een accu die wellicht met de huidige inzichten niet voldoet: vervangen onder garantie. Heb je oude software, updaten onder garantie. Let op mocht je helaas toch stil staan om wat voor reden, de pechhulp zit bij de Toyota garantie in.
Die Toyota garantie is heel fijn als je de auto bij een Toyota aangesloten dealer koopt en hij is minder dan 10 jaar oud heb je tot 10 jaar garantie mits je de beurtjes volgens het boekje doet, bij aankoop heb je sowieso 1 jaar garantie bij de prijs in. Je moet dus jaarlijks de juiste beurtjes blijven doen. Of je dit nu bij de Toyota dealer of bij een andere garage doet is een persoonlijke afweging, als die garage Toyota aansluiting heeft krijg je ook daar je +1 jr garantieverlenging. De prijzen bij een Toyota aangesloten garage zijn m.i. niet echt heel veel hoger dan buiten het netwerk, ja het kan schelen, maar arbeid is tegenwoordig duur. Toyota is dan in ieder geval nog goedkoper dan VAG en volgens mij vergelijkbaar met Renault - in dat kader niet vergeten dat je bij alle andere opties met garantie ook daar bij een aangesloten dealernetwerk moet laten onderhouden om de garantie te behouden.

Ik zou mij persoonlijk geen zorgen maken om de 12V problemen. Ik zou een Toyota Occasion kopen (link) of elders met BOVAG garantie en dan bij de eerst volgende beurt naar een Toyota garage (met dealer aansluiting) gaan. Dan zit je weer in het garantienetwerk incl. pechhulp. Als je er eentje op het oog hebt vraag je simpelweg: ik hoor dat er wat 12V accu problemen zijn, is voor deze auto daar al eens onderhoud voor uitgevoerd en kan ik daarin nog wat verwachten? Dan zoeken ze dat voor je na, bevestigen dit of ontkennen ze dit en als het niet gedaan is geef je aan dat je dit graag gedaan wilt hebben voordat je tot aankoop over gaat (eerst prijs onderhandelen dan deze er nog in mikken, vinden ze niet leuk, maar dan krijg je het gewoon voor dezelfde prijs van te voren gedaan). Als het wel gedaan is, is het ook opgelost.

Tja wat is prijzig, alles is relatief. Het werkplaatstarief voor mijn Clio destijds voor een half uurtje werk en wat klikken omdat de parkeersensor uitgeschakeld was in een menuutje was relatief duur als het geen lease was. Het DSG schakelpositiecontrolemechaniek (??) van mijn Octavia uit '21 was relatief duur als ik het zelf had moeten betalen gezien het al buiten de 2 jaar garantie van VAG viel (wat overigens een halfjaar op backorder stond). De vochtproblemen in mijn cameraspiegel voor het 360° camerasystemen waren relatief duur als ik mijn ID.7 zelf gekocht had en dit buiten de garantieperiode van 4 jaar zou vallen. Dit soort dingen heb ik bij onze Aygo (die wel privé is) of bij Toyota's van naasten nog nooit gezien of gehoord.
Voor onze Aygo betaal ik gerust wat relatief meer in de beurtjes elk jaar bij de dealer zodat ik zonder enige zorgen weet dat mijn vrouw van huis naar werk en terug kan komen. Tegen de tijd dat die auto op is roest ze er volledig door of wil ze een andere kleur auto - ik weet wel wat eerder zal zijn.
De mensen die problemen hebben hoor je natuurlijk veel meer dan de mensen die dat niet hebben.
Maar toch lees je het heel erg veel moet ik zeggen. Ook bij zeer jonge auto's. En ook dat het probleem kan blijven bestaan zelfs na het vervangen van de accu voor de nieuwe versie. Het lijkt dus wel echt structureel te zijn.
Ik wil niet onder doen aan het feit dat jij (gelukkig) geen 12V problemen hebt ondervonden. Lang niet iedereen zal de problemen hebben natuurlijk. Maar misschien zat in jouw auto al een andere betere accu. Of misschien lag het aan hoe jij de auto gebruikte. Misschien hadden de mensen waarvan de accu vervangen werd, maar ze de problemen hielden wel de pech dat de vervangende accu ook niet goed was. Je weet het niet.
Bij de dealer vragen of de accu 'goed' is, is inderdaad een goed plan. Als dan blijkt dat hij niet goed is en ze hem vervangen, dan zou ik er geen problemen mee hebben. Mits ik er dan zeker van kan zijn dat hij goed is. Maar als ik het op al die fora zo lees is die zekerheid er dus eigenlijk niet. Maar als ik jou zo hoor denk je dus dat ik daar wel van uit kan gaan?
vogelmans schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:31:
Kijk eens naar een Mazda 2 (niet de Yaris lookalike) met Skyactiv G90 motor (1,5 liter 4 cilinder). Prima wegligging, wendbaar, heel betrouwbaar, zeer zuinig (ruim 1 op 20) en in de juiste uitvoering een luxe interieur.
Suzuki Swift is ook een super betrouwbare, zuinige, wendbare auto, wel wat simpel interieur maar een van de meeest waardevaste auto's op de markt.
Die Mazda had ik inderdaad ook gezien en al in de topic start gezet. Lijkt een betrouwbare motor te hebben met een fijne schakelbak. Maar is wel weer luidruchtiger op snelheid en wat krap.
De eSkyActive is volgens mij de nieuwste versie, dus ook mild hybrid.

Hebben andere merken zoals Kia ook 12V problemen bij hun mild hybrids?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cordonbleu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:32:
[...]

De mensen die problemen hebben hoor je natuurlijk veel meer dan de mensen die dat niet hebben.
Maar toch lees je het heel erg veel moet ik zeggen. Ook bij zeer jonge auto's. En ook dat het probleem kan blijven bestaan zelfs na het vervangen van de accu voor de nieuwe versie. Het lijkt dus wel echt structureel te zijn.
Ik wil niet onder doen aan het feit dat jij (gelukkig) geen 12V problemen hebt ondervonden. Lang niet iedereen zal de problemen hebben natuurlijk. Maar misschien zat in jouw auto al een andere betere accu. Of misschien lag het aan hoe jij de auto gebruikte. Misschien hadden de mensen waarvan de accu vervangen werd, maar ze de problemen hielden wel de pech dat de vervangende accu ook niet goed was. Je weet het niet.
Bij de dealer vragen of de accu 'goed' is, is inderdaad een goed plan. Als dan blijkt dat hij niet goed is en ze hem vervangen, dan zou ik er geen problemen mee hebben. Mits ik er dan zeker van kan zijn dat hij goed is. Maar als ik het op al die fora zo lees is die zekerheid er dus eigenlijk niet. Maar als ik jou zo hoor denk je dus dat ik daar wel van uit kan gaan?
Als er bekende én erkende problemen zijn met een deel van een relatief nieuwe auto. Je dit bespreekt met de verkoper die ook nog eens officieel in het dealernetwerk van het automerk zit. En dan afspreekt dat de problemen geanalyseerd en verholpen worden óf dat wanneer ze zich wel voor zouden doen ze dan direct opgelost worden bij een aangesloten garage bij jou in de buurt. En je dit ook nog even kort op papier zet (kan ook in de mail). Heb je toch niets om te vrezen? En mocht je wel twijfelen, maar dit verder een prima koop zijn, neem een rechtsbijstandverzekering voordat je de koop doet. Die maken gehad van een zaak zoals dit mochten er toch problemen naar voren komen die niet opgelost worden. Los van deze hele discussie over deze auto ben ik van mening dat consumenten te snel een loopje met zich laten nemen.

Nog zo iets (hoewel ik niet weet of dit relevant is voor de Yaris), een oudere generatie keyless entry blijft verbinding houden met de auto indien in de range is, dat vreet sleutel batterij én 12V accu. Oplossing is die sleutel in een faraday kooitje (kan ook een hoesje) doen. Bij de nieuwere generatie keyless entry gaat de sleutel in standby als de sleutel een tijdje niet beweegt, prima oplossing, maar als je dan sleutel in een ladekastje hebt en je trekt die regelmatig open dan maakt die alsnog weer verbinding met de auto als die voor je woning staat of op een oprit. Jij gaf aan te wonen in een appartement dus ik denk dat die auto sowieso buiten bereik van de sleutel is.

Maar laten we eerlijk zijn, ik haal ook ontzettend veel waardevolle informatie van GoT of andere internetbronnen waar ik de input wat op waarde kan schatten. Maar puntje bij paaltje hecht ik meer aan gemaakte afspraken tussen mij een een verkoper of serviceverlener dan aan een aanbeveling op internet. Jij moet er goed gevoel bij hebben en afspraken over maken. Je kunt wel een auto nemen met 10 jaar garantie of 4 jaar wat mij part, maar als je binnen de garantieperiode niet bij de servicebalie durft te zeggen; "ja leuk dit probleem, maar bij normaal gebruik moet dit niet optreden, ik neem aan dat jullie dit onder garantie oplossen" is het nog steeds wat twijfelachtig. Want er zijn genoeg goede dealers van alle merken die dat gewoon even proberen en als je dan een beetje tegengas geeft is er ineens ruimte voor coulance. Iets vergelijkbaars las ik ook op een ander forum, waarbij iemand moest betalen voor een nieuwe accu voor een soortgelijk probleem, dief van je eigen portemonnee als je dat soort streken accepteert, ongeacht het merk en het beleid als het probleem simpelweg een productiefout of ontwerpfout betreft.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Leuk, al die opties om de grootste te hebben, maar misschien wil @cordonbleu wel helemaal niet maximaliseren op wegenbelasting. Hij geeft aan een bsegmenter en dan komen tweakers met model 3a,bmw 5series - je kan deze topics gewoon uitschrijven. Ook deze reactie trouwens.

Hybrides met hun zware accu hadden een korting op de wegenbelasting, maar dat is niet meer. Ook evs krijgen nu minder/geen korting meer. Ik zou toch eens naar een jonge clio teruggaan, als je die mooi vindt. Met je 15k per jaar ga je nooit je motor oprijden (dus die 1.2 is prima) als je eea gewoon netjes laat onderhouden.

ping 127.212.23.124

• vogelmans
cordonbleu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:32:
[...]

[...]

Die Mazda had ik inderdaad ook gezien en al in de topic start gezet. Lijkt een betrouwbare motor te hebben met een fijne schakelbak. Maar is wel weer luidruchtiger op snelheid en wat krap.
De eSkyActive is volgens mij de nieuwste versie, dus ook mild hybrid.

Hebben andere merken zoals Kia ook 12V problemen bij hun mild hybrids?
De wat oudere modellen van de Mazda 2 hebben inderdaad maar 5 versnellingen en maken wat meer toeren op hoge snelheid. De nieuwere uitvoeringen hebben 6 versnellingen waardoor de motor veel minder toeren draait op de snelweg en dus ook minder geluid.
De schakelbak is inderdaad fantastisch en een feest om te gebruiken.

• MrXzombie
  • Nu online
cordonbleu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:33:
Bmw sla ik even over ;)

Een ev gaat het ook niet worden ivm geen mogelijkheden tot laden in de buurt.

Ruimte op de achterbank is vooralsnog niet heel erg belangrijk.

@True @MrXzombie

Ik heb, persoonlijk, geen slechte ervaringen met de 12V accu. Tijdens vakanties, waar de auto twee weken stilstond in een garage bij de luchthaven, ook totaal geen problemen gehad met opstarten en wegrijden. Ik herken mijzelf dan ook niet in de aangehaalde artikelen/reviews.

Zeker als je nagaat dat sinds de hybride Yaris/Yaris cross verkrijgbaar zijn er , alleen in Nederland, al tienduizenden verkocht zijn. Dan zijn die klachten die je op een paar handen kan tellen uiteraard een “lachertje”.

Ook de afgelopen weken heeft de auto meermaals enkele dagen stilgestaan met het koude weer en geen enkele keer problemen gehad.

Mijn schoonopa heeft een Yaris Cross, aangeschaft nadat ik de Yaris al had, en heeft eenmaal stilgestaan met een lege accu. Die is overigens keurig op weg geholpen door Toyota pechservice en volledig kosteloos vervangen door Toyota waarna het probleem zich niet meer heeft voorgedaan. Side note is wel dat de auto voornamelijk werd gebruikt voor erg korte ritjes <10 minuten en hooguit 2 keer per maand de snelweg zag.

De kosten voor onderhoud vallen overigens enorm mee en wijken niet veel af van een gemiddelde Bovag garage. Ze nemen netjes contact op als er meerkosten zijn en je bent uiteraard zelf vrij om zaken als ruitenwissers zelf te vervangen als zij aangeven dat er noodzaak voor is. Ook is vervangend vervoer (soms tegen kleine vergoeding afhankelijk van de service van de dealer waar je heengaat) nooit een probleem waar een reguliere garage vaak alleen nog een fiets met twee lekke banden voor je heeft staan.

Het grootste voordeel is misschien nog wel de pechhulp die Toyota aanbied voor de voertuigen die ze zelf onderhouden. Binnen heel Europa dus zorgeloos rijden en mocht de bestuurder wat overkomen (ziekte, ongeval etc) in het buitenland zorgt Toyota zelfs voor een chauffeur die je auto inclusief gezin weer veilig naar huis brengen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

cordonbleu schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:39:
[...]

ik heb sinsds een paar jaar een Fabia (1.2TSI) en die heeft nog geen slag verkeerd gegeven. Mijn pa en broertje hebben inmiddels diverse Octavia's gehad zonder problemen.

IMHO is skoda prima aan te bevelen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• RobbieT
Fraggert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:23:
[...]

ik heb sinsds een paar jaar een Fabia (1.2TSI) en die heeft nog geen slag verkeerd gegeven. Mijn pa en broertje hebben inmiddels diverse Octavia's gehad zonder problemen.

IMHO is skoda prima aan te bevelen.
Ligt allemaal aan de bouwjaren.

EA111, tot en met 2012, loop je risico mee, olieverbruik en slechte distributieketting.
EA211, na 2012 (goed checken, heb al eens een 2013 Rapid met EA111 gezien)

De EA211 is een stuk beter.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobbieT schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Ligt allemaal aan de bouwjaren.

EA111, tot en met 2012, loop je risico mee, olieverbruik en slechte distributieketting.
EA211, na 2012 (goed checken, heb al eens een 2013 Rapid met EA111 gezien)

De EA211 is een stuk beter.
ik heb een 2017 1.2TSI.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• pcgeek1
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Stemmingmakerij?? Ten eerste zo als ik al zei was het een niet hybride versie (2019). Ten tweede nieuwe accu er in gezet en de problemen blijven bestaan -> erg vervelend op zijn minst gezegd. Ps wagen is inmiddels al verkocht gelukkig, geen minuut spijt van gehad.

• pcgeek1
vogelmans schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:51:
[...]

De wat oudere modellen van de Mazda 2 hebben inderdaad maar 5 versnellingen en maken wat meer toeren op hoge snelheid. De nieuwere uitvoeringen hebben 6 versnellingen waardoor de motor veel minder toeren draait op de snelweg en dus ook minder geluid.
De schakelbak is inderdaad fantastisch en een feest om te gebruiken.
De 5 bak loopt wel een klap sneller dan de 6 bak. 6 bak meer schakelen, zelfs tempo 100 in de 6 gebeurt er niet veel meer. Schakelen zelf is geen straf hoor, dit is een feestje bij Mazda. Ja heb in beide modellen gereden. Tevens de 3 2.0 automaat , mx5 nb 1.6/nd 1.5 en mx 30. Zelf de 2 / 3 en mx5 nb in beheer gehad.

• ibow28
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 23:37
Om het nog makkelijk en leuker te maken hierbij mijn tip. Ga voor een plug in hybrid. Benzine gaat steeds duurder worden en gezien het aantal gereden km kan het zeker interessant zijn denk ik. In binnensteden elektrisch en daarbuiten op benzine. Je zou in Duitsland kunnen kijken waar auto’s over het algemeen goedkoper zijn. De BPM is gering bij invoer als ik het goed heb bij een plug in hybrid. In iedere geval succes met de zoektocht.

Voorbeeld

https://www.autohaus24.de/gebrauchtwagen/cars/122553

[ Voor 11% gewijzigd door ibow28 op 06-01-2026 11:35 ]

• vogelmans
pcgeek1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:23:
[...]

De 5 bak loopt wel een klap sneller dan de 6 bak. 6 bak meer schakelen, zelfs tempo 100 in de 6 gebeurt er niet veel meer. Schakelen zelf is geen straf hoor, dit is een feestje bij Mazda. Ja heb in beide modellen gereden. Tevens de 3 2.0 automaat , mx5 nb 1.6/nd 1.5 en mx 30. Zelf de 2 / 3 en mx5 nb in beheer gehad.
Ik heb beide uitvoeringen (5 en 6 bak) nu in bezit na eerst 2 Swiftjes en 2 Yarissen te hebben gehad.
De 6e versnelling moet je meer zien als overdrive en kun je al van 70km inschakelen, de motor maakt dan heel weinig toeren en is dan super zuinig maar als je dan wilt versnellen zal je eerst terug moeten schakelen.
Met geen van deze auto's problemen gehad, alleen onderhoud volgens schema.
De Yaris voelt het degelijkst aan maar de Swift en de Mazda 2 zijn het leukst om te rijden.
Met alle 3 de modellen heb ik een 1.5 liter 4 cilinder gehad.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ibow28 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:42:
Om het nog makkelijk en leuker te maken hierbij mijn tip. Ga voor een plug in hybrid. Benzine gaat steeds duurder worden en gezien het aantal gereden km kan het zeker interessant zijn denk ik. In binnensteden elektrisch en daarbuiten op benzine. Je zou in Duitsland kunnen kijken waar auto’s over het algemeen goedkoper zijn. De BPM is gering bij invoer als ik het goed heb bij een plug in hybrid. In iedere geval succes met de zoektocht.

Voorbeeld

https://www.autohaus24.de/gebrauchtwagen/cars/122553
Over het algemeen is een Plug-in Hybrid worst of both worlds. Matige range op de EV en voor TS niet voldoende - nog los van het feit dat hij al aangaf niet thuis te kunnen laden. Maar wel de ICE mechaniek die onderhoud nodig heeft (meer dan een EV).
Enige uitzondering is: thuis kunnen laden, PV-installatie en binnen plug-in range woon-werk hebben zodat je echt heel weinig benzine nodig hebt. En ook dan zijn de TCO berekeningen niet mals.

• ibow28
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 23:37
True schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Over het algemeen is een Plug-in Hybrid worst of both worlds. Matige range op de EV en voor TS niet voldoende - nog los van het feit dat hij al aangaf niet thuis te kunnen laden. Maar wel de ICE mechaniek die onderhoud nodig heeft (meer dan een EV).
Enige uitzondering is: thuis kunnen laden, PV-installatie en binnen plug-in range woon-werk hebben zodat je echt heel weinig benzine nodig hebt. En ook dan zijn de TCO berekeningen niet mals.
Ben ik niet helemaal met je eens. Je kan het ook andersom zien. Het biedt in mijn ogen de voordelen van beide kanten. Grotere range gecombineerd, zuinig in de stad en snel tanken en doorrijden op lange afstanden. Hoewel TS inderdaad aangeeft geen eigen laadpaal te hebben zijn er vast wel mogelijkheden om te laden in de buurt. Mijn eigen ervaring met mijn hybrid Prius Wagon qua onderhoud is dat ik één grote mankement heb gehad in 6 jaar en dat was de koppakking maar dat is een kwaal bij deze modellen. Verder alleen regulier onderhoud.

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:01
Een kleine kaap van het topic, maar omdat iedereen hier naar een Aziatische auto verwijst.

Weet iemand waarom veel Aziatische auto's vaak maar 750kg mogen trekken?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ibow28 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Je kan het ook andersom zien. Het biedt in mijn ogen de voordelen van beide kanten. Grotere range gecombineerd, zuinig in de stad en snel tanken en doorrijden op lange afstanden. Hoewel TS inderdaad aangeeft geen eigen laadpaal te hebben zijn er vast wel mogelijkheden om te laden in de buurt. Mijn eigen ervaring met mijn hybrid Prius Wagon qua onderhoud is dat ik één grote mankement heb gehad in 6 jaar en dat was de koppakking maar dat is een kwaal bij deze modellen. Verder alleen regulier onderhoud.
Met de prijzen her en der van 45ct/kwh kan het er gewoon niet uit om te gaan laden. Dan ben je goedkoper uit om gewoon op benzine te rijden. Als je dan ook bespaart op aankoop zit je op een hybrid, cirkeltje is weer rond :)
Ergo, plugin is een slechte keuze voor Nederland op dit moment als je niet thuis kunt laden (of als je werkgever het laden betaald).

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:32
ibow28 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Die hele 'worst of both worlds' en 'best of both worlds' is sowieso een beetje nutteloos imo, beide statements zijn logischerwijs juist en sluiten elkaar niet uit.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:32
True schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Met de prijzen her en der van 45ct/kwh kan het er gewoon niet uit om te gaan laden. Dan ben je goedkoper uit om gewoon op benzine te rijden. Als je dan ook bespaart op aankoop zit je op een hybrid, cirkeltje is weer rond :)
Ergo, plugin is een slechte keuze voor Nederland op dit moment als je niet thuis kunt laden (of als je werkgever het laden betaald).
Eens, met de kanttekening dat veel (PH)EV's hard zijn afgeschreven. Daar kun je als particuliere occasion koper dus je voordeel mee doen, je rijdt immers voor relatief weinig geld een vaak goed uitgeruste auto met veel vermogen.

Concrete voorbeelden: een BMW 330e is niet veel duurder dan een 318i en met een 330e heb je wel een veel vlottere auto t.o.v. een 318i. Ander voorbeeld: een Model 3 en ook inmiddels een Polestar 2 koop je gemakkelijk voor onder de 20k zonder al te veel kilometers erop.

Overigens is laden hier in Zuid-Holland zelfs 55 cent per kWh.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ik ben halfjaartje geleden ook voor een PHEV gegaan (Volvo V60 T8 uit '22) puur omdat we als eisen oa. hadden dat er minimaal 2000kg trekgewicht moest zijn en het geen SUV moest zijn. Dan blijven verassend weinig auto's over waarbij de volvo dus voor ons als beste uit kwam budgettechnisch. Dat we thuis kunnen laden en ongeveer 80% elektrisch kunnen scheelt wel, maar PHEV was het ons niet om te doen

• MrXzombie
  • Nu online
rickskeg99 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:05:
Een kleine kaap van het topic, maar omdat iedereen hier naar een Aziatische auto verwijst.

Weet iemand waarom veel Aziatische auto's vaak maar 750kg mogen trekken?
Vermoed dat dit vooral te maken heeft met hun thuismarkt. De auto’s worden daar compact en energie-efficiënt gebouwd in verband met de belastingvoordelen en beperkte ruimtes. Diezelfde Aziatische fabrikanten bouwen namelijk ook prima trekpaarden die zonder probleem 1500KG+ kunnen trekken maar vallen in een grotere (SUV en MPV) klasse.

De compacte bouw, energiezuinige motoren, lichtere chassis en prijs-kwaliteit verhouding compenseren dan weer op trekkracht.

• pcgeek1
vogelmans schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb beide uitvoeringen (5 en 6 bak) nu in bezit na eerst 2 Swiftjes en 2 Yarissen te hebben gehad.
De 6e versnelling moet je meer zien als overdrive en kun je al van 70km inschakelen, de motor maakt dan heel weinig toeren en is dan super zuinig maar als je dan wilt versnellen zal je eerst terug moeten schakelen.
Met geen van deze auto's problemen gehad, alleen onderhoud volgens schema.
De Yaris voelt het degelijkst aan maar de Swift en de Mazda 2 zijn het leukst om te rijden.
Met alle 3 de modellen heb ik een 1.5 liter 4 cilinder gehad.
Met de Mazda heb ik sowieso nooit 70 in zn 6 gereden en zal dit ook nooit gedaan hebben of doen. Maar dit ter zaken. Dat yaris het degelijkste aanvoelt , hier heb ik een hele andere ervaring mee. Maar ieder zo zijn ding. Voor mij 10x liever een swift (of Mazda) dan een yaris.

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:01
MrXzombie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Vermoed dat dit vooral te maken heeft met hun thuismarkt. De auto’s worden daar compact en energie-efficiënt gebouwd in verband met de belastingvoordelen en beperkte ruimtes. Diezelfde Aziatische fabrikanten bouwen namelijk ook prima trekpaarden die zonder probleem 1500KG+ kunnen trekken maar vallen in een grotere (SUV en MPV) klasse.

De compacte bouw, energiezuinige motoren, lichtere chassis en prijs-kwaliteit verhouding compenseren dan weer op trekkracht.
Het viel me op bij de station versie van de corolla bijvoorbeeld

• MrXzombie
  • Nu online
rickskeg99 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Als ik het goed heb zijn bij Toyota alleen de vierwiel aangedreven modellen bestand tegen een zwaardere last. De fabrikant bepaald waaraan de auto kan voldoen dus het zal wellicht een veiligere marge zijn? Er valt ook wel wat voor te zeggen natuurlijk aangezien voorwielaandrijving niet de beste aandrijving is voor zwaardere lasten.

Online is er weinig “uitleg” te vinden over wat de exacte oorzaak is, behalve dat die absoluut en probleemloos meer dan 750Kg kan trekken maar het gewoonweg niet mag door de fabrieksopgave.

Dan nog de 75% regel dat een caravan/aanhanger nooit meer mag wegen dan 75% van de beladen trekker. Aangezien de Corolla station iets van 1300KG weegt zit je dus al een max van plus minus 900KG…

Dan kom je dus al snel bij een RAV4 uit of een Tundra als je helemaal los wil gaan.

• pcgeek1
rickskeg99 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Toevallig de hybride versie?
Pagina: 1