2 fase kookgroep en 1 fase eindgroep achter 3P B16 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bob1995
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-01 07:09
Goedenavond,

Ik heb bij mij thuis een kookeiland waar maar 1 leiding vanaf de meterkast uitkomt waar de voeding voor de vaatwasser in zit, verders geen loze leidingen.
We willen een inductie kookplaat en zien tot op heden geen andere optie dan de voeding door dezelfde leiding heen te trekken.
Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan en gevonden dat je meerdere stroomketens in een leiding mag leggen, echter is nog voor mij niet duidelijk of dit voor mijn situatie ook geldig is.
Ik wil dus het volgende:
-Meterkast 3P B16
-Fornuisgroep 2P
-1P B16 vaatwasser

Klopt het dat ik 3 fase draden, 1 nul draad en 1 aarde draad vanaf de 3P B16 automaat naar het kookeiland kan trekken, en dan 2 fase draden op de kookplaat en 1 fase draad op de vaatwasser? En dan uiteraard alles op de nul en aarde.

Dit heb ik gevonden in de NEN1010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJqRZmI62NpBOZrwMqVU8AZgvLw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7xloUaZdMOwn83FNXeAEMsB3.png?f=user_large

Hopelijk kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven, of een andere goede oplossing.

mvg,

Bob

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:29
Nee, je mag niet zomaar een krachtgroep uitsplitsen. Volgens de regels zijn er 3 opties:
A. Een onderverdelertje in het kookeiland plaatsen met de 2 genoemde groepen.
B. Geen Perilex maar een combi cee wcd plaatsen (wcd voor de vaatwasser op de juiste fase aansluiten) en de kookplaat met een fatsoenlijke cee stekker ipv een rotte perilex aansluiten. Voorbeeld wcd: https://www.elektramat.nl...00v-6h-16a-ip44-100400005
C. De regel voor het niet splitsen gaat alleen over de vaste installatie. Als je een fatsoenlijke splitter maakt met een Perilex stekker mag het wel.

De kookplaat sluit je in alle situaties 2N 230/400V aan. Als je maar 1 nul hebt gebruik je nooit een kookgroep (fornuisgroep) aansluiting 2L+2N.

Ik hoop dat je die draden erdoorheen krijgt. Die buis die er ligt is 99% zeker 16mm en dat is officieel te dun voor 5x2,5mm.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02 21:52
Kan het ook niet aanraden om 5x 2,5 door 16mm te doen, al lukt het wel. Max vulfactor 16mm is er niet voor niks, heeft te doen met potentieele warmteontwikkeling. Krijg je brand, zegt verzekering joe.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelle Brolnir op 04-01-2026 07:42 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:14
En daarom is de buis voor de kookplaat standaard 19mm.

• bob1995
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-01 07:09
Goedenavond,

Bedankt voor de snelle reacties, duidelijk.
Moet het dan perse een kabel 5x2.5mm2 zijn, en mag het niet draad zijn waarvan met flex in de cee/wcd combi? En dan mag het wel allemaal achter 1 nul?
En dan mag het achter een 3P B16 automaat?

mvg,

Bob

[ Voor 8% gewijzigd door bob1995 op 04-01-2026 19:12 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
3-fase groep mag je prima uitsplitsen naar 2-fase kookplaat en 3e fase voor wat anders zoals de vaatwasser. Mits je natuurlijk echt 3-fase hebt liggen, anders kan je niet af met enkele N..
Pagina: 1