Push notificaties werken niet #3

Pagina: 1
Acties:

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Topicstarter
Vermeld de URL waar het probleem zich bevindt
Tweakers, elke pagina.
Geef aan welke stappen je uitvoert om het probleem te kunnen reproduceren
Push notificaties aanzetten en wachten op een notificatie.
Beschrijf wat je zou verwachten als het probleem zich niet voordeed
Een push notificatie ontvangen wanneer je een melding hebt.
Vermeld welk apparaat en browser je gebruikt
MacOS 26.2
Versie 1.0.2 (141-rc), WebKit 624.1.2.19.2

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je zowel in macOS als in Webkit de toestemming voor Push notificaties aangezet?
Oftewel, werkt het wel op andere websites?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Juup schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:27:
Heb je zowel in macOS als in Webkit de toestemming voor Push notificaties aangezet?
Oftewel, werkt het wel op andere websites?
Ja, andere websites werkt het zonder problemen.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-UQccg5jQx5URxuu1IXvPt1OSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0eJAdacJiUZl9brBWMjHxj9b.png?f=user_large

Een andere website waar het wel werkt.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Meg schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:21:
Push notificaties aanzetten en wachten op een notificatie.
Ik heb e.e.a. bekeken, er is mogelijk een fout in de implementatie van Apple; mogelijk werkt het niet altijd goed als er een bepaald optioneel veld niet wordt meegegeven (de 'urgency'). Die is bij deze toegevoegd.

Dat gezegd hebbende, een collega met Safari op z'n Macbook kon wel de push notificaties ontvangen (met en zonder die aanpassing), dus het is ook weer niet zo dat het op geen enkele Safari werkte.

Er is overigens bij ons geen webpush-subscription (meer) bekend voor je, dus dat zal je opnieuw moeten activeren.

Om e.e.a. aan te zetten zal je zoiets moeten doen:
  • Zoals al gezegd door anderen hier; de toestemming goed regelen
  • Browsers verwachten tegenwoordig dat er interactie plaatsvindt voor je die toestemming-popup krijgt; doorgaans is het daarvoor voldoende om de "Ontvang pushnotificaties in de browser"-toggle op uit en weer aan te zetten.
Als het goed is krijg je dan direct een push message met 'Beste Meg, pushmessages zijn bij deze (ook) geactiveerd in deze browser.'
Dus je hoeft niet af te wachten tot iemand op je reageert om te weten of het goed is gekomen :)

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Hoi @ACM,

Enorm bedankt voor je reactie! Ik heb op Orion (de browser die ik gebruik) de pushnotificatie opnieuw aangezet maar helaas kreeg ik niet de push message dat ze geactiveerd zijn voor deze browser.

Kan ik je blij maken met andere details?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

@Meg Ik ken die browser verder niet, maar de meeste browsers bieden via het menu toegang tot een 'browser console', 'console' of 'developer tools' (en daar weer een console in), daar staan soms nog nuttige foutmeldingen tussen.

Helaas komen daar ook foutmeldingen van bijvoorbeeld banners die soms niet helemaal lekker gaan, dus kan soms wat kaf van koren splitsen zijn. Je mag ze uiteraard ook allemaal geven.

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Hoi @ACM bedoel je dit?

[Info] Content blocker prevented frame displaying ACM in "Push notificaties werken niet #3" from loading a resource from https://myprivacy-static.dpgmedia.net/
[Info] Content blocker prevented frame displaying ACM in "Push notificaties werken niet #3" from loading a resource from https://sb.scorecardresearch.com/cs/11464450/beacon.js (84354964, line 41)
[Info] Content blocker prevented frame displaying ACM in "Push notificaties werken niet #3" from loading a resource from https://sb.scorecardresearch.com/cs/11464450/beacon.js
[Error] Failed to load resource: the server responded with a status of 404 () (cur955.cur, line 0)
[Info] Content blocker prevented frame displaying ACM in "Push notificaties werken niet #3" from loading a resource from https://w.usabilla.com/085f33154757.js?lv=1 (2330.b14bc90f.js, line 1)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Inderdaad, maar de foutmeldingen zijn helaas niet heel behulpzaam.

Nog wel iets dat je kan proberen: doe dezelfde stappen op tweakers.net, niet in het forum. 'Cross domain' functionaliteit wordt helaas ook steeds verder beperkt...

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
ACM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Inderdaad, maar de foutmeldingen zijn helaas niet heel behulpzaam.

Nog wel iets dat je kan proberen: doe dezelfde stappen op tweakers.net, niet in het forum. 'Cross domain' functionaliteit wordt helaas ook steeds verder beperkt...
Dank, dan moet ik even wachten tot ik een notificatie o.i.d. heb want nu is het wel heel leeg daar.

Geen zin om daar nu op te wachten: voor nu is het maar zoals het is.

[ Voor 7% gewijzigd door Meg op 07-01-2026 17:04 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Meg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Dank, dan moet ik even wachten tot ik een notificatie o.i.d. heb want nu is het wel heel leeg daar.

Geen zin om daar nu op te wachten: voor nu is het maar zoals het is.
Dat wachten is niet nodig. Als je naar de homepage gaat kan je al die eerder genoemde activatie-stappen doorlopen (het notificatiemenu achter dat bel-knopje kan je ten allen tijden openen). En dan krijg je als het goed is die welkomst-melding.

En diezelfde webpush-inschrijving wordt ook voor het forum gebruikt.

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
ACM schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:08:
[...]

Dat wachten is niet nodig. Als je naar de homepage gaat kan je al die eerder genoemde activatie-stappen doorlopen (het notificatiemenu achter dat bel-knopje kan je ten allen tijden openen). En dan krijg je als het goed is die welkomst-melding.

En diezelfde webpush-inschrijving wordt ook voor het forum gebruikt.
Dat heeft dus geen effect.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ok, jammer.

Maar dan houdt het helaas voor ons op. We implementeren e.e.a. volgens de bijbehorende specificatie, het werkt in andere browsers (ook op MacOS) en er is geen duidelijke foutmelding... Kortom, we kunnen er verder niet zoveel mee.

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Geen probleem, ik ga eens kijken of de developers van de browser misschien informatie voor jullie kunnen verschaffen.

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:53

Freelance

(..)

Meg schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:52:
Geen probleem, ik ga eens kijken of de developers van de browser misschien informatie voor jullie kunnen verschaffen.
Je bent niet de enige, had hier een tijd terug ook op gezocht toen ik Orion even tijdelijk even probeerde en kwam dit tegen: https://orionfeedback.org...ons-supportenhancement/36

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Freelance schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Je bent niet de enige, had hier een tijd terug ook op gezocht toen ik Orion even tijdelijk even probeerde en kwam dit tegen: https://orionfeedback.org...ons-supportenhancement/36
Duidelijk, Orion ondersteunt dus blijkbaar nog niet de standaard WebPush API die wij gebruiken.

Intentionally left blank

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
crisp schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Duidelijk, Orion ondersteunt dus blijkbaar nog niet de standaard WebPush API die wij gebruiken.
Kan ik doorgeven welke jullie exact gebruiken?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Meg schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Kan ik doorgeven welke jullie exact gebruiken?
Daar gaat deze hele thread dus over: https://orionfeedback.org/d/3524-web-push-notifications-supportenhancement

Wij gebruiken gewoon de standaard WebPush API; Safari ondersteunt deze ook vanaf versie 16 op MacOS 13 en later.

Intentionally left blank

Pagina: 1