Vraag

• renevdstap
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-01 19:26
Hallo,

Wij hebben nu al enkele jaren problemen met onze warmtepomp zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt. De installateur is al meerdere malen langs gekomen om wat instellingen aan te passen en dan moeten we maar weer afwachten of dat de oplossing was. Plus de watertemperatuur om ons huis te verwarmen is al een paar keer verhoogd waardoor de warmtepomp volgens mij een stuk minder efficiënt werkt. Maar ik vraag me af of het niet gewoon een probleem is met hoe het eea is geïnstalleerd.

We hebben een twee-onder-één kap uit 2018. Deze werd toen geleverd met een Intergas Combi ketel, dus gasgestookt en is volledig voorzien van vloerverwarming. De benedenverdieping bestaat uit 5 zones die altijd volledig open staan, de bovenverdieping bestaat uit 4 zones waarvan er maar één open staat, die van de overloop en badkamer. Beide verdiepingen zijn voorzien van een verdeler met grundfos pomp.

Drie jaar geleden hebben we de combi ketel laten vervangen door een Intergas Xource warmtepomp met daarnaast een 300 liter vat voor warm water. De hele lente, zomer en herfst heeft dat probleemloos gewerkt. We hadden voldoende warm water en een laag energieverbruik.

Maar toen het kouder begon te worden, rond het vriespunt, begonnen de storingen. De binnenunit geeft foutcode N021 (Tenminste 30 seconden geen doorstroming in het CV circuit) en probeert enkele keren te herstarten en soms gaat het dan weer even goed. Maar als dat niet lukt gaat hij over op foutcode F010 (Watertemperatuur tijdens ontdooifunctie te laag). Dan moeten we hem zelf resetten en hopelijk is de storing dan weer verholpen. Dit is nu de afgelopen dagen al 4 keer gebeurd.

Nu ben ik me meer gaan inlezen over de warmtepompen en verdelers en ben ik er achter dat we eigenlijk ook geen optimaal systeem hebben. De hoofdleidingen vanaf de binnenunit naar de verdelers op de verdiepingen hebben namelijk maar een buitenmaat van 20 mm. De leidingen in de vloeren zelf zijn 16 mm dik. Maar volgens mij zouden we helemaal geen mengverdelers moeten hebben maar verdelers zonder pomp en een dikkere hoofdleiding. Die hoofdleiding en de verdelers vervangen gaat natuurlijk niet zomaar.

Mijn vraag is, wat is het meest aannemelijke waar dit probleem vandaan komt? Is er een probleem met de warmtepomp/binnenunit zelf, komt het door de dunne leidingen en verkeerde verdelers, of had er een buffervat tussen gemoeten? Of hebben jullie een heel ander idee/advies?

Alle reacties

• Padbuffel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-01 23:13
Ik heb mijn woning 2012 ook van intergas ketel naar xsource omgebouwd. (op LT radiatoren)

Probleem wat je beschrijft is mijn niet geheel onbekend. Ik heb dit hoofdzakelijk met twee ingrepen opgelost.
ik heb een preheater na de WTW gemaakt. (meer flow).
en een radiator op zolder 100% open gezet (met piepschuim ervoor gezorgd dat deze weinig doet).

Ik heb nog een plan B voor een Buffer/bypass. (zodat de radiator dicht kan), maar was ik deze zomer en de vorige nog niet aan toegekomen.

Leiding werk van gasketel huizen is veel te krap voor welke warmtepomp dan ook. de koppelingen van meerlagen buizen zijn erg grote blokkades. de starre RVS systemen zijn een stuk beter. Ca groepen in de vloeren zit je ook wel echt aan de krappe kant. Heeft de vloer een eigen circ pomp?

verder meet ik water temperaturen en veel randzaken via home assistant. welk % heb je de pomp flow tijdens cv bedrijf?

Groetjes. A

[ Voor 22% gewijzigd door Padbuffel op 05-01-2026 12:43 ]

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-01 15:38
Ik heb ook xource en draai eigenlijk zonder problemen tot nu toe. Woning uit 2016.

Ik heb wel een 100liter buffervat in CV circuit zitten.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-01 20:06
Dit klinkt mij heel bekend toen ik afgelopen winter een huis "kreeg" met een Xource warmtepomp en een soortgelijke vloerverwarming op de beneden verdieping die niet warm werd (of meerdere dagen nodig had).

Belangrijkste aanpassing waardoor bij mij de CV flow foutmeldingen verdwenen zijn is het weghalen van de Grundfos pomp op de vloerverwarming beneden. En het tweaken van wat parameters in de Xource zelf (stooklijnen, retour temperatuur). Je wilt eigenlijk dat de Xource een open systeem heeft om zijn warmte in rond te pompen. Heel snel en heet stoken beneden in de woonkamer blijft bij mij een probleem omdat er bij de bouw te weinig groepen zijn aangelegd voor de totale oppervlakte maar 20 a 20.5 kan ik redelijk stabiel vast houden.

Welke temperatuur probeer je in huis aan te houden, wat is de flow van je installatie op 100% pomp capaciteit?

Mijn situatie: 2-onder-1-kap, 200L buffervat, beneden etage vloerverwarming, 1e etage met 3 radiatoren (waarvan 2 permanent open tbhv flow). Flow op dit moment: 18.2L/min, Temperatuur richting vloer: 35C.