• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:51
Hallo, ik heb een Asustor Drivestor 2 Gen 2 (AS1202T) die ik gebruik als Plex server, is eerste keer dat ik een NAS heb aangekocht dus weet er niet zo heel veel van. In elk geval zat er eerst een 2tb m.2 ssd in die heb ik nu vervangen door een 4tb m.2 ssd (beiden Crucial, weet niet dat dit uitmaakt), heb de NAS gereset.

Als ik nu opstart herkent hij de 4tb ssd wel maar hij geeft ook aan dat de 2tb nog aanwezig is wat niet mogelijk is want die is eruit gehaald. Als ik nu bestanden naar de NAS kopieer geeft hij aan dat alles gekopieerd wordt op de 2tb en dat ik dus max 2tb aan media kan kopiëren. Ik vind nergens een optie om alles naar de 4tb drive te kopiëren.

Beide drives worden weergegeven in Storage manager maar de 2tb zit niet meer in de NAS, ik wil dat enkel de 4tb wordt weergegeven, ik heb geprobeerd het 2tb volume te verwijderen maar als ik dat doe lijkt het alsof hij gewoon het volume formatteert en geeft hij een leeg 2tb volume weer en een leeg 4tb volume, ben ik iets vergeten in te stellen in de software van de NAS, had ik de 4tb in hetzelfde slot moeten steken als waar de 2tb inzat? Ben bang als ik de NAS terug opendoe en de 4tb verplaats van slot (van slot 3 naar 1) dat hij dan twee 4tb volumes gaat weergeven, of gewoon de 4tb niet meer herkennen.

Als iemand mij kan adviseren zou de hulp zeer welkom zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door evandj op 03-01-2026 18:07 . Reden: Productnaam toegevoegd ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Weet je zeker dat er niet twee 2TB SSD’s in zaten? Als een schijf niet bestaat kan de NAS die ook niet formatteren laat staan er data naartoe schrijven.

Ik lees trouwens nergens M.2 support voor jouw model, alleen 2x SATA 3,5/2,5”.
Welke schijven heb je er nu echt in zitten?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik kan eerlijk gezegd ook nergens in de specs zien dat die NAS M.2 slots heeft en zie ook alleen 2 x SATA slots staan.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals hierboven reeds aangegeven beschik deze NAS niet over M.2 sloten. Misschien verstandig om eerst goed duidelijk te hebben wat je nu precies gebruikt, waarbij je alles bij de juiste benaming benoemd. Ook een dingetje tb, is niets, het is Tb of TB, waarbij de b=bit en de B-byte, in jouw geval hoogstwaarschijnlijk TB.

Nogmaals benoem de dingen met de juiste termen en benamingen, dan wordt het een stuk makkelijker om je verder te helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 04-01-2026 11:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• evandj
Excuses heb me vergist het is de Nimbustor 2 AS5402T, was toen aan het uitkijken naar de Drivestor 2 omdat ik nog enkele 3,5 inch Sata hdd liggen had mar toen was de Nimbustor in promotie en ben ik voor dat model gegaan. Er zitten dus twee m.2 ssd in, één van 2 terrabyte in slot 1 en één van 4 terrabyte in slot 3.

Kan ze niet onder elkaar plaatsen want zijn ssd met heatsink daarom slot 1 en slot 3. Beide drives worden herkend door het systeem maar kan enkel media kopiëren naar de 2 terrabyte drive, ik vermoed omdat die in het eerste slot zit maar ben ik dus niet zeker van. Ik kan de 4 terrabyte drive niet selecteren als drive waar de media moet naartoe gekopieerd worden als beide schijven aanwezig zijn kiest het systeem steeds voor de 2 terrabyte schijf. Beide schijven zijn Samsung 980 pro.

Ik heb nu de 2 terrabyte schijf eruit gehaald, enkel de 4 terrabyte laten zitten en zo verder doen, blijkbaar werkt het niet als er twee schijven aanwezig zijn, misschien heeft dit te maken met die RAID ondersteuning maar daar snap ik al helemaal niet veel van dus gebruik ik niet. Laten we het topic maar afsluiten, in elk geval bedankt voor de antwoorden.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
Om even de puntjes op de i te zette en ter kennisgeving, niet ter terechtwijzing: je posts worden een stuk begrijpelijker als je let op de juiste schrijfwijze:
Het is TeraByte, afgekort TB.
De B staat voor Byte en een b staat voor bit.
Eén Byte is gelijk aan 8 bits, dus het heeft wel degelijk zin om op de schrijfwijze te letten.

De voor jouw topic relevante RAID begrippen zijn RAID0 en RAID1.
Waarom?
Stel je hebt twee SSDs van ieder 2 TB:
In RAID0 geconfigureerd (want dat kun je vaak kiezen bij eerste configuratie van een NAS) heb je dan een niet redundant volume van 4 TB opslagcapaciteit.
In RAID1 geconfigureerd heb je dan een totaal opslagvolume van 2 TB, waarbij elke SSD de volledige hoeveelheid data bevat. Als één SSD defect raakt bevat de andere nog steeds al je data en dat noem je ""redundant".

En fijn dat je nu wat duidelijkheid hebt gevonden, wellicht wordt dat nog duidelijker als je met die kennis nog eens terugleest.
Als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Renault op 05-01-2026 19:48 ]

• evandj
Bedankt Renault zal er op letten, wist echt niet dat het voor zoveel verwarring kon zorgen bit of byte Terrabyte of TerraByte. Weer iets bijgeleerd, bedankt.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
evandj schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:20:
Ik heb nu de 2 terrabyte schijf eruit gehaald, enkel de 4 terrabyte laten zitten en zo verder doen, blijkbaar werkt het niet als er twee schijven aanwezig zijn, misschien heeft dit te maken met die RAID ondersteuning maar daar snap ik al helemaal niet veel van dus gebruik ik niet. Laten we het topic maar afsluiten, in elk geval bedankt voor de antwoorden.
Je kan bij die Asus Nimbustore er ook voor kiezen om je SSD(s) te gebruiken zonder RAID in zogenaamde single/basic mode.
Elke drive wordt dan gezien als aparte disk/volume.
Dat gebruik ik hier ook bij een oude Synology NAS waar ik SATA SSD's in heb gezet.
Google: Asus Nimbustor single basic disk mode
Pagina: 1