Dunne isolatie in trapgat, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-01 16:15
In ons trapgat zit een stuk buitenmuur dat vrij koud is. Ik ben van plan hier en daar in ons huis met voorzetwanden na te isoleren maar in het trapgat is maar ~30mm beschikbaar.

Het is een muur met een met wol geïsoleerde spouw uit jaren 70. (spouwisolatie na-isoleren is nog een optie, maar niet duidelijk of en hoe dat kan).

Ik dacht eerst 20mm pir op de muur te lijmen en daar dun wedi/q-board op te plakken, zodat je dat kan stucen. Dat board is vrij dun beschikbaar alleen de kern is van xps en dat is weer niet het brandveiligste. Alternatief is pir met gips of fermacell maar dan zit ik totaal al aan 30mm.

Ik zoek dus eigenlijk een zo dun mogelijk maar veilige afwerking van de pir platen?
Iemand advies/ ideeën?

Alle reacties

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 12:53

reaL_G

G

misschien schetsje om e.e.a. te verduidelijken.
want je bedoelt denk ik het binnenblad?
als het daar koud is met een spouwmuur constructie hoe is het op ander delen van de muur? het koude zou normaliter uitspreiden. dragende muur?
evt middels zaagsnede thermisch loskoppelen van de koude?

GiTS

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:25
plak dan direct wedi, als je het gaat stucen wordt het toch weer brandwerend.
van de andere kant, heb jij ooit een brandend trapgat gezien?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:33
Wedi, q board etc is van 3 mm tot zeker 50 mm beschikbaar

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:08
No Hands schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:09:
Andersom, wie stuct er zijn trapgat... En ALS het brand, kan je de trap niet meer gebruiken, wat best een ding is in paniek etc. Weinig huizen met een brandtrap buitenom.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Andersom, wie stuct er zijn trapgat... En ALS het brand, kan je de trap niet meer gebruiken, wat best een ding is in paniek etc. Weinig huizen met een brandtrap buitenom.
Stuccen van een trapgat is toch niet zo raar? Is bij ons ook gedaan. Een gips mengsel al dan niet met 'stukjes erin' is volgends mij vrij gebruikelijk. Je moet toch ergens mee afwerken.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
99ruud99 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Beetje eigenaardige reactie. Stuccen is helemaal niet raar en als je trapgat brandt dan heb je waarschijnlijk beneden een nog groter probleem dus of je die trap überhaupt nog kan gebruiken…? of denk je dat een trapgat zo in brand vliegt

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:08
Wat plaats je tegenwoordig in een trappengat, als je het ook afwerkt... (In mijn geval jassen en schoenen, maar zie bij anderen ook vaak dat dit laadpunt voor de step en opslag van de stofzuiger etc is... Alles met accu zou ik liever niet onder trap (al helemaal als je zo'n dichte trapkast hebt) willen plaatsen.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:42
99ruud99 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:06:
Wat plaats je tegenwoordig in een trappengat, als je het ook afwerkt... (In mijn geval jassen en schoenen, maar zie bij anderen ook vaak dat dit laadpunt voor de step en opslag van de stofzuiger etc is... Alles met accu zou ik liever niet onder trap (al helemaal als je zo'n dichte trapkast hebt) willen plaatsen.
Het trapgat is de opgang omhoog. Niet de ruimte onder je trap (die hier trouwens ook deels gestuct is ;) )

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:09:
wedi/qboard is al een stukje minder erg dan kaal XPS er zit immers al een cement gebonde laagje op. ik heb er wel eens de gasbrander op gezet. die halve mm doet veel meer dan je denkt. punt is wel dat je kapot gaat aan de dampen dus erlangs vluchten is hoe dan ook geen strak plan als het aangestraald wordt, maarja dat geld bij meer isolatie materialen. en als de trap in de hens staat kan je daar toch niet lopen. :+

@DPeters Je kan ook nog kijken naar vacuum isolatie of Aerogel als je opzoek bent naar maximale isolatie in een kleine dikte.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 03-01-2026 22:34 ]

Pagina: 1