Gebruik je officiele Win 11 key, of "ander" ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.073 views

Vraag

• DrKeksimus
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-01 15:05
Hoi,

Wie van jullie houdt het nog altijd liever bij een officiële (dure) Windows 11 key ?

Of ben je overgestapt op de goedkope grijze zone keys ? Geen problemen mee gehad ?

Ik ben bezig met het overstappen van Win11 naar iets wat geen spyware is. Maar ik hang zeker nog een 6 tal maanden vast aan die rotzooi, tot al mn OneNote nota's zijn omgezet naar Markdown

Nu vroeg ik me af.. als ik dan ondertussen zo een cheap-o key hiervoor gebruik.. kan het dan zijn dat mn account opeens geblokt wordt en ik dan toegang tot mn OneNotes verlies ? Mogelijk zelfs mn account en nota's gewist ?

( ik heb de licentie nog even nodig voor aan nieuw aangeschafte Win 11 Nuc, mn main laptop draait al op Linux nu )

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan ook gewoon zonder licentie hem gebruiken. Dan krijg je alleen altijd te zien dat je hem moet activeren.

(Overigens kost OneNote notas omzetten 6 maanden? Hoeveel heb je daar wel niet van? Zeker als je het zo verschrikkelijk vind om Windows te gebruiken moet dat toch sneller kunnen zou ik denken?).

• DrKeksimus
ja echt heel veel nota's, maar wil zo ook in 1 keer herschrijven, opschonen, verbeteren..

anders kon ik wss gewoon proberen een AI ze laten omzetten ofzo

ik wist niet dat je gewoon kan installeren zonder te activeren, bedankt voor tip, dan ga ik dat gewoon doen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je bang bent data kwijt te raken als er een account opeens stopt, dan wil je eerst nadenken over inrichten en testen van backups. ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DrKeksimus
Klopt, Ik heb mn OneNote nota's een jaar geleden gebackuped... maar Microsoft verstopt ook altijd meer en meer waar je die kan downloaden en dus backuppen

Toen moest dat via OneNote Web, maar die werkt nu niet meer.. Als ik daar op inlog krijg ik een foutmelding. Bij Microsoft houden ze er niet zo van dat je eigenaar bent van je eigen data zo lijkt het... Je betaald bij Microsoft voor de software EN je bent zelf ook nog eens het product. Echt super.

Een groot deel van de reden waarom ik naar Linux ben overgestapt

Ik gebruik daar nu Obsidian, wat je nota's gewoon lokaal in markdown bewaard.. op een locatie die je zelf kiest. Dan backup je dat dagelijks, automatisch via een script als je wil .. handig !

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Locatie (hier standaard: subdir van MijnDocumenten) staat meteen bovenaan onder menu File / Bestand. In het menu kan je ook een export maken. Voor de zekerheid toch even.

Kennis heeft zo'n grijze, werkt daar prima. Misschien tot het niet meer werkt, maar dat is koffiedikkijken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

Blokker_1999

Full steam ahead

De vraag is vooral: wil je het risico lopen? Het feit dat jij je zorgen maakt vertelt eigenlijk genoeg. je wilt geen risico nemen, dus waarom toch de vraag stellen?

En wat me vooral stoort aan mensen die grijze keys gebruiken is net dat ze criminelen steunen. Wanneer bedrijven geraakt worden door ransomware staan we met zen allen op de baricade om te roepen dat je niet moet betalen, want je steunt criminele organisaties. Maar als het ineens om onze eigen Windows keys gaat, dan is dat geen probleem?

En waarom draai je die NUC niet op Linux en laat je je laptop, die vermoedelijk een geldige licentie in zijn BIOS heeft zitten, voorlopig niet dualbooten naar Windows zodat je daar je OneNote bestanden kunt omzetten? En afhankelijk van hoe je die bestanden omzet, waarom niet gewoon de web versie van OneNote gebruiken en geen Windows?

Alles wat in mijn OneDrive staat wordt trouwens continue en bijna realtime gebackupped naar mijn NAS. Daar zijn gewoon oplossingen voor.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• DrKeksimus
F_J_K schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:07:
Locatie (hier standaard: subdir van MijnDocumenten) staat meteen bovenaan onder menu File / Bestand. In het menu kan je ook een export maken. Voor de zekerheid toch even.
ahja haha voel ik me ff dom.. je kan ook in pdf exporteren zie ik... gelukkig dan.. idd ff doen

Klein beetje credit aan Microsoft ..

klein beetje.... de switch naar Linux gaat gewoon lekker door :*)

• DrKeksimus
Blokker_1999 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:33:
De vraag is vooral: wil je het risico lopen? Het feit dat jij je zorgen maakt vertelt eigenlijk genoeg. je wilt geen risico nemen, dus waarom toch de vraag stellen?

En wat me vooral stoort aan mensen die grijze keys gebruiken is net dat ze criminelen steunen. Wanneer bedrijven geraakt worden door ransomware staan we met zen allen op de baricade om te roepen dat je niet moet betalen, want je steunt criminele organisaties. Maar als het ineens om onze eigen Windows keys gaat, dan is dat geen probleem?
dat alle grijze keys van ransomeware en creditcard fraude komen klopt ook helemaal niet. sommige mss ja, zeker niet de meerderheid.

waarom ? omdat ik geen 140€ wil dokken voor Windows, waar ik niet alleen dik zou voor moeten betalen, je bent er zelf ook nog eens het product... MS verkoopt je aan hun aandeelhouders... Verder is het ook echt dikke rommel kwa gebruikerservaring.. en je zou Win11 gerust als spy of malware kunnen classificeren..

Lijkt me heel logisch waarom zo velen hier niet voor willen betalen eigenlijk, maar je doet zelf wat je wil. Ikzelf heb het nu ook maar tijdelijk nodig.
En waarom draai je die NUC niet op Linux en laat je je laptop, die vermoedelijk een geldige licentie in zijn BIOS heeft zitten, voorlopig niet dualbooten naar Windows zodat je daar je OneNote bestanden kunt omzetten? En afhankelijk van hoe je die bestanden omzet, waarom niet gewoon de web versie van OneNote gebruiken en geen Windows?

Alles wat in mijn OneDrive staat wordt trouwens continue en bijna realtime gebackupped naar mijn NAS. Daar zijn gewoon oplossingen voor.
Nuc gebruik ik voorlopig om OneNote te streamen (via RustDesk) naar mn Linux laptop. Daar zet ik ze om in Obsidian, naar markdown.. zodat ik ze ook altijd kan open doen met eender welke markdown reader. Ik ben ze ook rustig aan het herschrijven, compleet maken, opsmukken, veranderen .. ondertussen .. dus dat OneNote venster in Linux is handig, kan ik gewoon slepen en copy/paste doen.. (OneNote web werkt niet btw, inloggen geeft een foutmelding, zowel in Linux als Win ) ..

Verder ben ik ook helemaal geen fan meer van de Windows ervaring.... De "writing on the wall" is ook wel dat ze (de aandeelhouders) Windows meer en meer naar de cloud willen pushen. Ik ga daar niet op wachten

Als mn nota's klaar zijn gaat er idd Linux op die Nuc en word het een NAS homelab experiment, dat is eigenlijk waarvoor ik em heb gekocht; het is een Intel N250 met slechts 6Watt TDP. Het was een barebone, geen Win key in de bios.

kort gezegd: het komt zo allemaal goed uit voor m'n specifieke situatie

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@DrKeksimus , je moet denk ik even onderscheid maken tussen de Windows 11 software en de licentie want de software van Windows 11 kan je gewoon legaal via Microsoft zelf downloaden zonder dat je een key nodig hebt.

De key zelf kan je dus onafhankelijk van de software bij verschillende sites kopen en daar in feite niet echt iets illegaals aan is mits je gaat naar een 'normale' site. Dus niet dan via Usenet een ISO gaan downloaden met dan z.n. keys erbij. En tja, ik gebruik al jaren dezelfde key voor eerst Windows 10 en nu dan Windows 11, geen problemen mee gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Roel1966 op 03-01-2026 22:52 ]

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:02
Ik zou me meer zorgen maken om gebruik van onedrive. Zat verhalen op dit forum te lezen dat MS je account opeens blokt door een foto die verkeerd gescand wordt. Maar wss heb je geen onedrive (gezien je niet echt fan van MS bent)

• DrKeksimus
Damn die horror verhalen kende ik nog niet, best even opletten dan. Ik heb OneDrive per default omdat de OneNote nota's daar automatisch worden ingezet. Maar nu zorg ik dat die voor de rest echt leeg blijft. Bedankt voor de heads up !

[ Voor 42% gewijzigd door DrKeksimus op 03-01-2026 23:55 ]

• DrKeksimus
Roel1966 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:51:
@DrKeksimus , je moet denk ik even onderscheid maken tussen de Windows 11 software en de licentie want de software van Windows 11 kan je gewoon legaal via Microsoft zelf downloaden zonder dat je een key nodig hebt.

De key zelf kan je dus onafhankelijk van de software bij verschillende sites kopen en daar in feite niet echt iets illegaals aan is mits je gaat naar een 'normale' site. Dus niet dan via Usenet een ISO gaan downloaden met dan z.n. keys erbij. En tja, ik gebruik al jaren dezelfde key voor eerst Windows 10 en nu dan Windows 11, geen problemen mee gehad.
klopt, een torrent of usenet iso daar begin ik helemaal niet aan. Maar goed om te weten dat je al sinds win10 dezelfde key gebruikt zonder veel issues, op de officiële iso. Het lijkt me idd ook wel dat Microsoft die keys een beetje door de vingers kijkt, anders werden ze toch systematisch geblokt, of zelfs die websites opgedoekt lijkt me ?.. maar ik wouw toch even kijken wat de mensen hier doen

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:02
DrKeksimus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:47:
Damn die horror verhalen kende ik nog niet, best even opletten dan. Ik heb OneDrive per default omdat de OneNote nota's daar automatisch worden ingezet. Maar nu zorg ik dat die voor de rest echt leeg blijft. Bedankt voor de heads up !
Zoek maar op het forum.

Ik ben daarom gestopt met onedrive, een whatsapp upload van een onschuldig plaatje kan het algoritme triggeren. Ik wil echt mijn mailadres en onenote niet kwijt

• DrKeksimus
Ja echt, wtf... Wat zou die toekomst waar je Win OS volledig in the cloud zit, en je enkel nog maar inlogt met "client scherm" geweldig zijn toch?

Maakt me alleen maar nog zekerder dat tijd word om Windows achter te laten, en na te denken over welke apps je je tijd & moeite investeert

"you will own nothing and be happy" 8)7 ... nein nein nein

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Wat is een OneNote Nota?

Ik heb er wat recepten etc in staan en vind het sowieso niet een echt goed platform om meer data in op te slaan.
Bij Nota denk ik aan financiën, heb ik dat mis?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Roel1966
  • Niet online
DrKeksimus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:54:
Het lijkt me idd ook wel dat Microsoft die keys een beetje door de vingers kijkt, anders werden ze toch systematisch geblokt, of zelfs die websites opgedoekt lijkt me ?.. maar ik wouw toch even kijken wat de mensen hier doen
Voor zover ik dan weet zijn die 'goedkope' keys vaak restanten van grote bedrijven die dus ongebruikt blijven en door die websites dan opgekocht worden. Dus in die zin kan Microsoft er ook verder niets tegen ondernemen of blokkeren want het zijn officiele keys.

• Roel1966
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:10:
[...]

Zoek maar op het forum.

Ik ben daarom gestopt met onedrive, een whatsapp upload van een onschuldig plaatje kan het algoritme triggeren. Ik wil echt mijn mailadres en onenote niet kwijt
Tja, ik gebruik Onedrive al jaren en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Wel heb ik dan een Microsoft 365 abonnement met dan 1 TB Onedrive opslag. Misschien dat er verschil in zit in gratis Onedrive en 'betaalde' Onedrive, geen idee verder.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:17
DrKeksimus schreef op zondag 4 januari 2026 @ 01:33:
Ja echt, wtf... Wat zou die toekomst waar je Win OS volledig in the cloud zit, en je enkel nog maar inlogt met "client scherm" geweldig zijn toch?
Wie zegt dat dit gaat gebeuren dan. Denk je dat ze alle CPU/GPU power naar zich toe gaan trekken.

[ Voor 34% gewijzigd door pennywiser op 04-01-2026 21:40 ]

• DrKeksimus
pennywiser schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:33:
[...]
Denk je dat ze alle CPU/GPU power naar zich toe gaan trekken.
Daar zijn ze op dit moment eigenlijk ongeveer wel mee bezig, maar dan voor andere redenen

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het is ondertussen vooral een rant op vermeende misstanden. Antwoord op de vraag is er, dus ik sluit hier wel.

Nog wel een waarschuwing: nieuws: Windows kan niet langer telefonisch worden geactiveerd waarmee veel goedkope keys niet meer werken.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.