Linux Mint. 1 t/m 4 keybinding werkt soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb sinds een dag of 3 een irritant probleem met Linux Mint (22).

De normale 1 t/m 4 vallen soms uit terwijl numpad wel blijft werken. Probleem doet zich voor in elk window waar ik in werk.

Het gekke is dat het SHIFT-1 ik wel meteen een ! te zien krijg als het probleem zich voor doet. En daarna werkt 1 ook weer tijdelijk. Waarna die na paar tellen weer uit valt.

Ik heb geen ALT-1t/m4 keybindings of Shift, Super key of wat dan ook.

Vanuit de terminal: gsettings reset-recursively org.cinnamon.desktop.keybindings al geprobeerd.

Maar niets lijkt te helpen.. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Mogelijk toch hardware?

Update:

Intussen met Timeshift terug naar 30-12 en issue is opgelost. Maar drie updates.. Shotcut, Remmina ( beide flatpak ) en een Docker comose update..

Vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2026 16:11 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Beste antwoord (via mkleinman op 10-01-2026 15:18)

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 11:13
Nou, voor je herinstalleer, probeer ook eens een andere kernel, misschien iets in drivers.
Nu game ik ook en zit zelf nu op 6.18.3 van Zabbly, de hoe staat hier, ook makkelijk om even te testen.
https://linuxcapable.com/...y-kernel-on-ubuntu-linux/
Ik hou de default LTS kernel altijd wel staan als fallback.

ehhh.. noppes

Alle reacties

• Thc_Nbl
Als je een in een commandshell xev (enter) doet, type dan eens op 1-4 en wat anders, gebeurd er wat bij 1-4?

Het is een software bug, dat kan je wel via google vinden, gezien dit probleem vaker gezien is bij mint.
En wat als je als test een andere gui erop/erbij zet, is het daar ook.
Ik heb zelf Mint DE 7 (Gigi), ik ken het problem (gelukkig) niet.
Ik had vandaag wel ineens dat mijn muis traag was (logitech G502), apt install piper en opgelost.

[ Voor 28% gewijzigd door Thc_Nbl op 08-01-2026 21:22 ]

ehhh.. noppes

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Als ik xev gebruik als het probleem zich voordoet dan zie ik met 1 2 3 4 helemaal niets verschijnen in xev. Pak ik shift 1 t/m 4 ( !@#$ ) die zie ik wel meteen.

Dus xev ziet de toetsaanslagen al niet eens.. Heel bijzonder.

Met de timeshift terug was een deeloplossing, probleem werd minder erg maar is er nog steeds.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Thc_Nbl
En gebeurd het ook met een ander (merk) keyboard?
Dat xev de keyboard aanslagen niet zie is wel heel appart ja. het lijkt wel of dan 1-4 geblokkerd is, terwijl SHIFT-1-4 dus wel werkt.

Kijk eens bij Keyboard - layouts, haal alles weg wat je niet gebruikt, mogelijk is keyboard switching het bugje.

https://www.omgubuntu.co....ching-in-cinnamon-desktop

[ Voor 62% gewijzigd door Thc_Nbl op 08-01-2026 21:25 ]

ehhh.. noppes

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Thc_Nbl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:23:
En gebeurd het ook met een ander (merk) keyboard?
Dat xev de keyboard aanslagen niet zie is wel heel appart ja. het lijkt wel of dan 1-4 geblokkerd is, terwijl SHIFT-1-4 dus wel werkt.

Kijk eens bij Keyboard - layouts, haal alles weg wat je niet gebruikt, mogelijk is keyboard switching het bugje.

https://www.omgubuntu.co....ching-in-cinnamon-desktop
Ander toetsenbord heb ik nog niet geprobeerd. Is ook een goede. Als het weer voor doet probeer ik dat inderdaad.

Goeie. Alleen English (US) geinstalleerd. heb nu vinkje bij "use a country flag, if available )" uit gezet..

En ook iets geks. Wanneer 1t/m4 het niet doen en ik druk een paar keer !@#@ in.. dan ineens doen 1t/m4 het weer. Het lijkt wel op een illegale status die wordt getriggerd die met shift wordt gereset.

Alleen waarom is dit spontaan ontstaan....

En in ergste geval wordt het een reinstall.

Acties:
  • Beste antwoord

• Thc_Nbl
Nou, voor je herinstalleer, probeer ook eens een andere kernel, misschien iets in drivers.
Nu game ik ook en zit zelf nu op 6.18.3 van Zabbly, de hoe staat hier, ook makkelijk om even te testen.
https://linuxcapable.com/...y-kernel-on-ubuntu-linux/
Ik hou de default LTS kernel altijd wel staan als fallback.

ehhh.. noppes

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 20:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wil je andere dingen uitsluiten zoals kernel en whatnot, ga je BIOS in en kijk of je daar ergens in een veld kan typen, zoals de klok aanpassen. Of roep het Grub menu op en bewerk een boot regel, je kan daar ook vrij in typen. Wijzigingen annuleer je eenvoudig via escape.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:19:
Wil je andere dingen uitsluiten zoals kernel en whatnot, ga je BIOS in en kijk of je daar ergens in een veld kan typen, zoals de klok aanpassen. Of roep het Grub menu op en bewerk een boot regel, je kan daar ook vrij in typen. Wijzigingen annuleer je eenvoudig via escape.
Als ik een extern USB toetsenbord aansluit dan werken alle toetsen op dat toetsenbord prima maar niet op mijn toetsenbord van mijn laptop.

Vanochtend zelfs ook in inlogscherm van Linux Mint nog voordat ik was ingelogd.

Edit: GRUB

Grub ook geprobeerd. Daar lijkt het probleem zich niet voor te doen.

Edit: Kernel

martin@laptop-brain:~$ uname -r
6.14.0-35-generic

Intussen stap terug gedaan met Linux Kernel. Kijken of dat het probleem oplost.

Draai intussen een tijdje met een oudere kernel. Probleem heeft zich nog niet voor gedaan. Zal ik nu serieus last hebben van een vage bug specifiek voor die kernel met mijn laptoptoetsenbord?!

That makes no sense

[ Voor 25% gewijzigd door mkleinman op 10-01-2026 13:20 . Reden: Grub & Kernel ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update: Ben terug gegaan naar kernel -35 en het probleem is weg. Het moment dat ik -36 of -37 installeer dan kan ik het probleem binnen minuten reproduceren.

Intussen een bugreport aangemaakt https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=220961

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt nu een bug report in de algemene upstream kernel development bugzilla gemaakt. Terwijl je een issue hebt met de kernel die Mint zelf compileert met eigen opties en patches. Je noemt ook een versienummer specifiek voor Mint. Als je tevens op kernel.org kijkt, zie je versie 6.14 niet meer genoemd staan daar. Dat komt omdat het geen longterm is, het is ondertussen EOL.

Beter is dat je naar de bugzilla zoekt van Mint en het daar gaat melden. Ik verwacht namelijk niet dat je report voor de mainline kernel reports lang open zal blijven. ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Is mijn eerste bugreport voor linux ooit. blijkbaar fout gedaan :P Ik had dus geen idee dat ik een mint specific versie had gepakt.

Ben wat dat betreft meer een linux (power?)user dan een developer.

En nog vervelender: 6.14.0-35-generic deze versie heeft issue ook... na een halve dag heb gebruiken vallen 1 t/m 4 ook hier af en toe weg. voordeel is wel. het moment dat ik shift *iets* doe dan doen ze het ineens weer.

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 10-01-2026 17:40 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben geen ontwikkelaar, maar een beheerder en lange tijd Linux gebruiker (rond 2007/2008 gaan gebruiken, rond 2010 volledig over). Maar ik weet wel dat als je met een distro iets tegenkomt, je het bij de bugtracker van de distro moet melden.

Nu is het net of je bij de ontwerper van je auto gaat melden dat een lampje onterecht brandt op het dashboard, ipv dat je naar je garage gaat waar je de auto hebt gekocht.

Ik ben bijvoorbeeld door Ubuntu en Debian gewent om online packages te zoeken via packages.<distrosite> maar die van Mint is niet alleen traag, het kent ook standaard packages niet. En natuurlijk nu ik even wil vergelijken met die twee, is die van Ubuntu ook niet vooruit te branden (die van Debian is altijd al super snel geweest). Punt dat ik wilde maken is dat als je het package hebt gevonden op de site, je ook links hebt naar o.a. de changelogs en bugtracker. Debian heeft bugs.debian.org, Ubuntu heeft launchpad.net en Mint zou ook iets als dit moeten hebben.

Het feit trouwens dat een extern toetsenbord nergens last van lijkt te hebben en het alleen op je laptop toetsenbord gebeurt, lijkt mij haast eerder een hardware probleem dan een in software. Het kan zijn dat er een meta-toets (dus iets als ctrl of alt) altijd ingedrukt is of als zodanig wordt gezien. Of een ander probleem waardoor het signaal niet door komt.

Maar je geeft aan dat het in Grub geen probleem is. Kijk daarom eens met een andere distro, zoals Ubuntu (om te zien of het in de basis van Mint zit ipv specifiek van Mint) en Fedora.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Intussen weer een stap verder. Andere distro geprobeerd. Zelfde issue.. Grubloader heeft er nu ook last van 1 t/m 4 zijn nu helemaal uitgevallen op mijn toetsenbord.

Daarmee blijft er maar 1 ding over.. Hardware issue :(

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kan bijna niet. Dan zou shift-1 ook niet werken.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:32:
Kan bijna niet. Dan zou shift-1 ook niet werken.
Eens. Maar het werkt dus ook in een andere distro niet. En daarnet dus zelfs in Grub ( dus nog voordat de kernel geladen is ) ook niet.

Dat is het maffe.

Pagina: 1