Linux Mint. 1 t/m 4 keybinding werkt soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb sinds een dag of 3 een irritant probleem met Linux Mint (22).

De normale 1 t/m 4 vallen soms uit terwijl numpad wel blijft werken. Probleem doet zich voor in elk window waar ik in werk.

Het gekke is dat het SHIFT-1 ik wel meteen een ! te zien krijg als het probleem zich voor doet. En daarna werkt 1 ook weer tijdelijk. Waarna die na paar tellen weer uit valt.

Ik heb geen ALT-1t/m4 keybindings of Shift, Super key of wat dan ook.

Vanuit de terminal: gsettings reset-recursively org.cinnamon.desktop.keybindings al geprobeerd.

Maar niets lijkt te helpen.. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Mogelijk toch hardware?

Update:

Intussen met Timeshift terug naar 30-12 en issue is opgelost. Maar drie updates.. Shotcut, Remmina ( beide flatpak ) en een Docker comose update..

Vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2026 16:11 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 21:40
Als je een in een commandshell xev (enter) doet, type dan eens op 1-4 en wat anders, gebeurd er wat bij 1-4?

Het is een software bug, dat kan je wel via google vinden, gezien dit probleem vaker gezien is bij mint.
En wat als je als test een andere gui erop/erbij zet, is het daar ook.
Ik heb zelf Mint DE 7 (Gigi), ik ken het problem (gelukkig) niet.
Ik had vandaag wel ineens dat mijn muis traag was (logitech G502), apt install piper en opgelost.

[ Voor 28% gewijzigd door Thc_Nbl op 08-01-2026 21:22 ]

ehhh.. noppes

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Als ik xev gebruik als het probleem zich voordoet dan zie ik met 1 2 3 4 helemaal niets verschijnen in xev. Pak ik shift 1 t/m 4 ( !@#$ ) die zie ik wel meteen.

Dus xev ziet de toetsaanslagen al niet eens.. Heel bijzonder.

Met de timeshift terug was een deeloplossing, probleem werd minder erg maar is er nog steeds.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Thc_Nbl
En gebeurd het ook met een ander (merk) keyboard?
Dat xev de keyboard aanslagen niet zie is wel heel appart ja. het lijkt wel of dan 1-4 geblokkerd is, terwijl SHIFT-1-4 dus wel werkt.

Kijk eens bij Keyboard - layouts, haal alles weg wat je niet gebruikt, mogelijk is keyboard switching het bugje.

https://www.omgubuntu.co....ching-in-cinnamon-desktop

[ Voor 62% gewijzigd door Thc_Nbl op 08-01-2026 21:25 ]

ehhh.. noppes

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Thc_Nbl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:23:
En gebeurd het ook met een ander (merk) keyboard?
Dat xev de keyboard aanslagen niet zie is wel heel appart ja. het lijkt wel of dan 1-4 geblokkerd is, terwijl SHIFT-1-4 dus wel werkt.

Kijk eens bij Keyboard - layouts, haal alles weg wat je niet gebruikt, mogelijk is keyboard switching het bugje.

https://www.omgubuntu.co....ching-in-cinnamon-desktop
Ander toetsenbord heb ik nog niet geprobeerd. Is ook een goede. Als het weer voor doet probeer ik dat inderdaad.

Goeie. Alleen English (US) geinstalleerd. heb nu vinkje bij "use a country flag, if available )" uit gezet..

En ook iets geks. Wanneer 1t/m4 het niet doen en ik druk een paar keer !@#@ in.. dan ineens doen 1t/m4 het weer. Het lijkt wel op een illegale status die wordt getriggerd die met shift wordt gereset.

Alleen waarom is dit spontaan ontstaan....

En in ergste geval wordt het een reinstall.

• Thc_Nbl
Nou, voor je herinstalleer, probeer ook eens een andere kernel, misschien iets in drivers.
Nu game ik ook en zit zelf nu op 6.18.3 van Zabbly, de hoe staat hier, ook makkelijk om even te testen.
https://linuxcapable.com/...y-kernel-on-ubuntu-linux/
Ik hou de default LTS kernel altijd wel staan als fallback.

ehhh.. noppes

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-01 22:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wil je andere dingen uitsluiten zoals kernel en whatnot, ga je BIOS in en kijk of je daar ergens in een veld kan typen, zoals de klok aanpassen. Of roep het Grub menu op en bewerk een boot regel, je kan daar ook vrij in typen. Wijzigingen annuleer je eenvoudig via escape.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1