Thuisinstallatie multizone audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daroddor
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-01 17:21
Ik heb 3 zones met ingebouwde passieve luidsprekers voorzien van audiokabel en zou nu een versterker willen waarmee ik:
Het geluid van mijn tv op de luidsprekers kan afspelen. (via HDMI kabel of andere kabel)
Via homeassistant spotify en andere bronnen kan afspelen.
Kan kiezen welke van de 3 zones aan staan. Het is niet persé nodig om per zone het volume te kunnen regelen. En het is zeker niet nodig om simultaan andere muziek af te spelen in verschillende zones.
Uiteraard budgetvriendelijk (laten we zeggen <500 euro)

De setup die ik nu voor ogen heb is een WiiM pro receiver, dan een eenvoudige versterker en dan een smart audioswitch maar zou toch eenvoudiger moeten denk ik.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik ben met iets soort gelijks bezig.

Ik heb nu een server draaien met daarop Lyrionserver (squeezebox).
Hiermee kan je via airplay of dlna streamen naar slimme speakers.
Ik heb beneden een denon avr reciever en boven een soundbar van bose.
Tot nu toe werkt het super, maar tv geluid heb ik nog niet getest.

Als je homeassistant draait kan je musicassistant proberen , ik ben beide aan het testen, en beide werken prima.

-edit-

• daroddor
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-01 17:21
mijn speakers zijn niet smart en gewoon via audiokabel te voorzien van geluid en stroom.
Ik had ook gekeken naar een denon avr receiver maar komt al snel duur uit als je multiroom wilt.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan heb je inderdaad voor elke speaker een versterker nodig en daarop een media player die dan airplay of dnla ondersteund.
Dan kan je via squeezebox servetje gaan streamen naar alle media players.

De denon versterker die ik heb heeft geen heos, maar wel airplay en dnla. Via die squeezebox server kan je dan ook prima streamen naar je versterker, en werkt erg goed.

-edit-

• S3BASTI3N
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-01 02:15
Je zou kunnen kijken naar 1 tweedehands eerste generatie Sonos amp per zone. Hangt wel een beetje af van de hoeveelheid speakers je per zone hebt af dit een passende oplossing is.