Vraag

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Topicstarter
Mijn vraag
Na veel er over gelezen te hebben en bij een aantal winkels geluisterd te hebben, heb ik besloten mijn 7.0 opstelling in de woonkamer te upgraden naar een 7.0.4 opstelling. Ik heb daarvoor vier keer de Dali Phantom K-60 aangeschaft die per stuk in een BB Ghostbox 24liter geplaatst zullen worden. Tot nu toe het leuke / makkelijke stuk 8) . Ik ga een verlaagd plafond laten maken, van ongeveer 16centimeter diep. Hierin passen dan de vier backboxen, de stucplaat en het stucwerk zelf. Mijn vraag is: waar plaats ik de backboxen met de speakers in het verlaagde plafond?! De Dolby Atmos guide is duidelijk: twee achter je en twee voor je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZJk1ogmGhbWrKFy4ouZMhJTaeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NV7GTGHiQTNVLdIFGB0XrtvE.png?f=user_large

Helaas gaat dat voor ons niet werken: de bank (31cm vanaf de achterwand) gaat niet meer naar voren, anders zitten we te dicht op het scherm. De surround rear speakers (Dali Alteco) hangen tegen de muur aan, dicht naar het plafond. Het lijkt me dat ik de nieuwe Phantom in-ceiling speakers niet te dicht bij die surround rear wil hangen.
De opstelling nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOTUDfJ-pWiiZ3QuvtWCuVE5YtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4JMiXCWo3Rqxd4zDcweIkCH.jpg?f=fotoalbum_large

En het idee dat ik heb qua plaatsing (rode cirkels), 1 paar op 1 derde van de kamer, 1 paar op 2 derde van de kamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjxI8BlQSDRyDHqjXuF9glVoydA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MwCBu6ey1OVzy6L2DFRF4uoT.png?f=fotoalbum_large

Het mooie van deze in-ceiling speakers is dat de tweeter gericht kan worden naar de MLP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4GkPCnwDyXEArYUe7Yn9UrkV4c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r53PDWMYp2c0YLvBiOT1HRmI.png?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Als versterker gebruik ik de Marantz Cinema 30. Projectie is met de Sony 5000ES op een EliteScreens AEON scherm.

Dan de vraag: ideeen, meningen over deze plaatsing van 4 in-ceiling speakers?

NB. voor iedereen die denkt: waarom de zeven punt nul? Ik heb geen subwoofer en nu ook geen behoefte aan. Dank voor alle adviezen om het wel te doen, komt later.
NB. En om nog een idee te geven van de woonkamer, gezien vanaf buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdH-s7nkKAmvpgM0xILDx4ylMmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWd6VmgPG5KMQguucEtxbytH.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Packetloss op 18-01-2026 08:51)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:30
Packetloss schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Dank voor je reactie, zeer welkom! De bank heb ik toch nog wat naar voren gedaan, geen 31cm maar 50cm vanaf de achterwand.

Door je reactie heb ik vandaag de 2 stuks Dali Alteco omlaag gebracht. Dat had ik eerder moeten doen! Daarna de Dirac ART opnieuw gedaan met 19 x 7 metingen, top geluid zo. Nou nog kabels wegwerken en de speakers ophangen...
Nice dat het zo goed werkt die back surrounds zo.
Ik denk dat twee van de vier Dali K-60's nu wel boven de bank kunnen, toch?
Zeker. Wil je er twee of vier ophangen? Indien vier, zou ik de achterste twee achter de bank, tegen de achtermuur aan, ophangen. En dan twee ~1m voor de bank.
Over de absorptie kort nagedacht, dank voor de hint om dat nog een keer te doen. Ik was het niet van plan om te doen, omdat ik de K-60's in een backbox plaats. Denk je dat het bij ongeveer 26 vierkante meter dan alsnog zin heeft, als de vier speakers in een backbox zitten? Qua isolatie voor temperatuur hoeft het niet in een A++++ huis. Qua geluid misschien wel.. boven de woonkamer is de slaapkamer, maar meestal kijken we toch samen film. Dus zou absorptiemateriaal nog wat toevoegen? Hoor het graag!
Absorptie zou als doel hebben de akoestiek te verbeteren. Voor een HT ruimte is een droge akoestiek, korte nagalm tijd, erg prettig. Bioscopen hebben over het algemeen ook een zeer droge akoestiek. Daarvoor zou je absorptie kunnen plaatsen in het verlaagde plafond. Kan alleen technisch wel een uitdaging zijn om en speakers en absorptie op te hangen.

Verder heb je een prachtige projector, echt een contrast kanon. Die komt beter uit de verf als niet alle oppervlakten heel licht zijn. Dat zou je mee kunnen nemen in de kleur van je plafond.
Ik ben ook wel gecharmeerd van de inbouwspots in je foto; zijn dat deze?
Dat zijn deze. Niet meer verkrijgbaar maar vast wel iets wat er op lijkt.

Alle reacties

• Jag
Leuk project. Mooie projector en ruimte.

Surrounds plaatsen is niet altijd makkelijk. Als je graag je huidige kijkafstand wilt behouden dat komen de atmos kanalen wel erg ver naar voren. De standaard methode is surround kanalen lager en dan atmos als hoogte kanalen. Dat gaat bij jou niet goed werken. Ik zit zelf met een enigszins vergelijkbaar probleem namelijk dat ik ook geen surround kanalen op oorhoogte kan plaatsen en ik heb ook alles in een verlaagd plafond zitten. Ik heb dit opgelost door mijn side surrounds op ongeveer 90 graden te plaatsen, geen back surrounds maar 4 hoogte kanalen te gebruiken, twee net voor en twee net achter de luisterpositie. Ik vind het surround/atmos geluid zeer overtuigend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwjRsqE3l1raOgbIZdAwPb8FEFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG1CyePAucvFFxGWdTIxD8yn.jpg?f=fotoalbum_large

In jouw situatie zou je dan nu dus maar twee kanalen toevoegen en dan configureren zoals bovenstaand. Verder biedt een verlaagd plafond ook de optie om absorptie toe te voegen, had je dat al overwogen?

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:07:
Leuk project. Mooie projector en ruimte.

Surrounds plaatsen is niet altijd makkelijk. Als je graag je huidige kijkafstand wilt behouden dat komen de atmos kanalen wel erg ver naar voren. De standaard methode is surround kanalen lager en dan atmos als hoogte kanalen. Dat gaat bij jou niet goed werken. Ik zit zelf met een enigszins vergelijkbaar probleem namelijk dat ik ook geen surround kanalen op oorhoogte kan plaatsen en ik heb ook alles in een verlaagd plafond zitten. Ik heb dit opgelost door mijn side surrounds op ongeveer 90 graden te plaatsen, geen back surrounds maar 4 hoogte kanalen te gebruiken, twee net voor en twee net achter de luisterpositie. Ik vind het surround/atmos geluid zeer overtuigend!

[Afbeelding]

In jouw situatie zou je dan nu dus maar twee kanalen toevoegen en dan configureren zoals bovenstaand. Verder biedt een verlaagd plafond ook de optie om absorptie toe te voegen, had je dat al overwogen?
Dank voor je reactie, zeer welkom! De bank heb ik toch nog wat naar voren gedaan, geen 31cm maar 50cm vanaf de achterwand.

Door je reactie heb ik vandaag de 2 stuks Dali Alteco omlaag gebracht. Dat had ik eerder moeten doen! Daarna de Dirac ART opnieuw gedaan met 19 x 7 metingen, top geluid zo. Nou nog kabels wegwerken en de speakers ophangen...

Over de absorptie kort nagedacht, dank voor de hint om dat nog een keer te doen. Ik was het niet van plan om te doen, omdat ik de K-60's in een backbox plaats. Denk je dat het bij ongeveer 26 vierkante meter dan alsnog zin heeft, als de vier speakers in een backbox zitten? Qua isolatie voor temperatuur hoeft het niet in een A++++ huis. Qua geluid misschien wel.. boven de woonkamer is de slaapkamer, maar meestal kijken we toch samen film. Dus zou absorptiemateriaal nog wat toevoegen? Hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyE1bS9zJGuxAR7m2tGnOK2zasY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqm8NBV4OR95WOBK7kxz5oMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAsw1Wa73arXGEtIq-gLTnzR4jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27JCgU2Xg2DkODHWo15Qe5jb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Packetloss op 09-01-2026 19:13 . Reden: Dali Alteco omlaag, Sketchup 2D beeld toegevoegd ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Jag
Packetloss schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Nice dat het zo goed werkt die back surrounds zo.
Zeker. Wil je er twee of vier ophangen? Indien vier, zou ik de achterste twee achter de bank, tegen de achtermuur aan, ophangen. En dan twee ~1m voor de bank.
Absorptie zou als doel hebben de akoestiek te verbeteren. Voor een HT ruimte is een droge akoestiek, korte nagalm tijd, erg prettig. Bioscopen hebben over het algemeen ook een zeer droge akoestiek. Daarvoor zou je absorptie kunnen plaatsen in het verlaagde plafond. Kan alleen technisch wel een uitdaging zijn om en speakers en absorptie op te hangen.

Verder heb je een prachtige projector, echt een contrast kanon. Die komt beter uit de verf als niet alle oppervlakten heel licht zijn. Dat zou je mee kunnen nemen in de kleur van je plafond.
Dat zijn deze. Niet meer verkrijgbaar maar vast wel iets wat er op lijkt.

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
Jag schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:59:

Dank! Ik ga er vier ophangen. Twee achter de bank -naast de projector- gaat nu wel lukken, met de breedte van de ghostboxen evenwijdig aan achterwand.
Dank voor de tip. Hoewel ik zeker geloof in akoestisch materiaal, vraag ik me wel af: wat gaat het toevoegen aan de binnenkant van een verlaagd plafond. Dus, de speakers zitten in een ghostbox, gericht naar beneden. Geluid reflecteert (oa via de vloer) tegen de 1cm dikke stucplaten aan. Wat heeft materiaal *in* het plafond voor toegevoegde waarde... vraag ik me af. Bij gebrek aan kennis he, niet uit beter weten :D.
Nou kan het zeker geen kwaad om er materiaal tegen aan te doen om geluid naar boven te verminderen, al denk ik niet dat het plafond dan de meest geluidsdoorlatende plek is.
Deze platen lijken me wel aardig te hanteren: https://www.hornbach.nl/p...-1350x600x45-mm/10484206/
Iemand hier ervaring mee in een home theater?
Welke platen gebruik jij in deze foto?
Dank. Ben er super blij mee. Eerder had ik deze. Die was ook mega vet. Handige van deze was dat je een aantal dingen los kon halen en even de stofzuiger er in doen. Bij de nieuwe 5000ES gaat dat niet meer.

Ja, goeie! Ik zal mijn calculator voor de WAF er eens bij pakken wat acceptabel is ;).

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
En hier een bovenaangezicht, met nu de vier ghostboxen er in getekend. Twee achter de bank, twee voor de bank. De twee aan het plafond aan de achterwand, komen dus niet loodrecht boven de surround backs en de surrounds te hangen, zoals de Dolby Atmos placement guide ook stelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQYVvMjWmPSABteuHtUBLw1E7TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yq4UOmg0I0vQVRuFWpg20Kc9.jpg?f=fotoalbum_large

• Jag
Packetloss schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:21:
En hier een bovenaangezicht, met nu de vier ghostboxen er in getekend. Twee achter de bank, twee voor de bank. De twee aan het plafond aan de achterwand, komen dus niet loodrecht boven de surround backs en de surrounds te hangen, zoals de Dolby Atmos placement guide ook stelt.
[Afbeelding]
Die height kanalen hangen zo helemaal goed, zeker in combinatie met die back surrounds, daar ga je heel mooi geluid van hebben oOo.

De side surrounds wat ver naar achteren, maar je zit natuurlijk met je glas. Dan zou je ze op een paaltje moeten zetten, moet je maar net zin in hebben.

Voor wat betreft de akoestiek: jij gaat het verlaagde plafond afwerken met stuc platen. Dat is een makkelijke en misschien ook wel de mooiste oplossing ervoor. Alleen heeft het inderdaad niet zoveel zin om daar achter absorptie platen te doen, in ieder geval niet als het om de akoestiek van de ruimte gaat.

Ik heb zelf mijn surrounds en absorptieplaten achter doek op frames gespannen weggewerkt. Dat doek is laat goed geluid door, Bewerkelijk, maar zo kon ik wel krijgen wat ik wilde. Heel veel speakers en absorptie zonder de WAF score te overschrijden. Het was kantje boord overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA6H84WS2GI17d9gesTPvxlcNhA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5ZGFuHAhLgXIuSpoxo501UU.jpg?f=fotoalbum_medium

Er zijn ook andere oplossingen denkbaar, zoals on wall speakers gebruiken als height kanalen die je aan het plafond bevestigt. Met er tussen absorptie panelen met een neutrale look / afwerking. Maar alles wat ik voorstel is meer werk en een afwijking van jouw al vergevorderde plan, dus je kan het gerust negeren :).

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
Jag schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Die height kanalen hangen zo helemaal goed, zeker in combinatie met die back surrounds, daar ga je heel mooi geluid van hebben oOo.

De side surrounds wat ver naar achteren, maar je zit natuurlijk met je glas. Dan zou je ze op een paaltje moeten zetten, moet je maar net zin in hebben.

Voor wat betreft de akoestiek: jij gaat het verlaagde plafond afwerken met stuc platen. Dat is een makkelijke en misschien ook wel de mooiste oplossing ervoor. Alleen heeft het inderdaad niet zoveel zin om daar achter absorptie platen te doen, in ieder geval niet als het om de akoestiek van de ruimte gaat.

Ik heb zelf mijn surrounds en absorptieplaten achter doek op frames gespannen weggewerkt. Dat doek is laat goed geluid door, Bewerkelijk, maar zo kon ik wel krijgen wat ik wilde. Heel veel speakers en absorptie zonder de WAF score te overschrijden. Het was kantje boord overigens.

[Afbeelding]

Er zijn ook andere oplossingen denkbaar, zoals on wall speakers gebruiken als height kanalen die je aan het plafond bevestigt. Met er tussen absorptie panelen met een neutrale look / afwerking. Maar alles wat ik voorstel is meer werk en een afwijking van jouw al vergevorderde plan, dus je kan het gerust negeren :).
Dank voor je reactie. Wat gaaf, dat doek! Heb je aub een foto van het resultaat?

Bij Lidl heb ik twee (vier was handiger) stempels gekocht, zij noemen het plafondsteunen. Mijn idee is om twee ghostboxen met de speakers aangesloten, tegen het plafond aan te duwen en te zien of de audio bevalt. En of de speakers niet DOA zijn. De speakerdraad kan ik dan ook alvast schatten qua lengte.

Ik heb nog een vraag, die ook wel past in deze thread denk ik. De ghostboxen zijn van mdf. Ik moet er per stuk een cirkel van 223mm in zagen, om de K-60 in te plaatsen en te klemmen. Ik kan zelf wat tekenen met een passer en daarna met een decoupeerzaag gaan zagen, maar dat gaat vast niet heel mooi en netjes rond worden. Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk gemakkelijker, mechanisch kan? Houtzagerij of iets dergelijks?

• Jag
Packetloss schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Dank voor je reactie. Wat gaaf, dat doek! Heb je aub een foto van het resultaat?

Bij Lidl heb ik twee (vier was handiger) stempels gekocht, zij noemen het plafondsteunen. Mijn idee is om twee ghostboxen met de speakers aangesloten, tegen het plafond aan te duwen en te zien of de audio bevalt. En of de speakers niet DOA zijn. De speakerdraad kan ik dan ook alvast schatten qua lengte.

Ik heb nog een vraag, die ook wel past in deze thread denk ik. De ghostboxen zijn van mdf. Ik moet er per stuk een cirkel van 223mm in zagen, om de K-60 in te plaatsen en te klemmen. Ik kan zelf wat tekenen met een passer en daarna met een decoupeerzaag gaan zagen, maar dat gaat vast niet heel mooi en netjes rond worden. Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk gemakkelijker, mechanisch kan? Houtzagerij of iets dergelijks?
Ik wacht steeds met goede fotos maken omdat er steeds iets nog gaat veranderen :). Recent bank vervangen en kleed toegevoegd. Er komt een nieuw AV meubel, center speaker. En misschien pas ik nog de kleur van het plafond aan en bouw een 4e sub.

Je gaat niet over één nacht ijs met ontwerp en testen. Denk wel heel nuttig om te testen. Vergeet niet om levels en delays goed in te stellen bij testen.

Wat betreft een rond gat maken. Decoupeerzaag kan maar die is nergens echt goed in. De driver komt denk wel over het gat heen dus wel wat speling. De nette manier is met een bovenfrees en cirkel geleider. Er zijn vast ook andere manieren. Handig aan een bovenfrees is dat je daarmee ook de driver kan verzinken in de baffle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFXBpmTGmu0JuKWJ3ozjUAh5KV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szs9BrhVJpMIUlddEbEtDDxF.jpg?f=fotoalbum_large

En op maat kopiëren, afronden en malletjes kopiëren bijvoorbeeld voor connector plaatjes op grepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSDe88Dui7ktJZSVp4d02L84KJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5lXDmACc4Ndwgl5unrvtwU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogtTDbDSoriCvAY0vM7aLBFQLKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5qn0OFDhB7NhjMbHIgfckzV.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1